اصطلاحات رایج هتلی که ممکن است معنایشان را ندانید

تاریخ انتشار : 31 تیر 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آبان ۱۴۰۱
اصطلاحات رایج هتلی که ممکن است معنایشان را ندانید

اصطلاحات زیادی وجود دارند که ممکن است معنایشان را ندانیم و آب از آب هم تکان خورد. اما بعضی از اصطلاحات هستند که باید معنی‌شان را بدانیم که کارها بهتر پیش برود. مثل اصطلاحات رایج مربوط به هتل. معنی هافبرد چیست؟ فولبرد چیست؟ نیم‌شارژ به چه معناست؟ روم‌سرویس و مینی‌بار به چه کارمان می‌آید؟ ما در اینجا درباره اصطلاحات هتل نوشته‌ایم.

چک‌این (Check-in)

چک این

حتما شما هم موقع رزرو هتل این اصطلاح را شنیده‌اید. چک این به معنی ورود به هتل و ساعت تحویل اتاق است. مثلا اکثر هتل‌ها ساعت مشخصی را برای ورود و تحویل اتاق درنظر می‌گیرند که معمولا ساعت ۱۲ یا ۲ بعداظهر است. وقتی وارد هتل می‌شوید، مدارکتان را تحویل می‌دهید، کمی منتظر می‌شوید و اتاق را در ساعت مشخصی به شما تحویل می‌دهند.

چک اوت (Checkout)

چک اوت، به زمانی گفته می‌شود که مدت رزرو شما به پایان رسیده و باید اتاق‌تان را تحویل بدهید. ساعت چک اوت در بیشتر هتل‌ها، ساعت ۱۲ ظهر است. بعد از خارج شدن از اتاق‌تان و تحویل آن، مسئول مربوطه، اتاق را چک می‌کند تا همه چیز مرتب باشد.

نیم شارژ

طبق قوانین رایج، ساعت ورود به هتل و تحویل اتاق، ۲ بعدازظهر و ساعت خروج و تحویل اتاق ۱۲ ظهر است. اما بعضی وقت‌ها شما زود به هتل رسیده‌اید و می‌خواهید دیرتر از ۱۲ هم اتاق را تحویل بدهید، در اینصورت راهکاری به اسم «نیم‌شارژ» وجود دارد. شما در این شرایط می‌توانید با هتل هماهنگ کنید و هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید که همان نیم‌شارژ است. قانون هر هتلی با هتل دیگر فرق می‌کند. ممکن است هتلی به شما بگوید که باید حتما اتاق را از شب قبل رزرو کنید و در بعضی مواقع نصف هزینه رزرو از شما گرفته شود.

بوفه

سلف سرویس

همانطور که از اسم این اصطلاح پیداست، مربوط به رستوران و غذاخوری‌های هتل است. بیشتر رستوران‌ها، منوی بوفه دارند. در این رستوران‌ها غذا به صورت سلف‌سرویس ارائه می‌شود. صبحانه در بیشتر هتل‌ها به صورت سلف‌سرویس است. و وقتی گفته می‌شود منوی صبحانه بوفه است، یعنی صبحانه به شکل سلف‌ سرویس است.

بیشتر بخوانید: اتاق‌های هتل چه فرقی باهم دارند؟

مینی‌بار

مینی بار

مینی‌بار، یکی دیگر از اصطلاحات هتل، یخچال کوچکی‌ست که در اتاق هتل وجود دارد و شما می‌توانید از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که در آن قرار داده شده، بخورید. در بیشتر موارد هزینه این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را باید جدا از هزینه هتل پرداخت کنید، پس بهتر است قیمت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را بدانید تا موقع حساب کردن دچار پشیمانی نشوید.

اتاق‌های هتل چه فرقی باهم دارند؟

روم‌سرویس

ممکن است در طول شبانه‌روز تشنه یا گرسنه شویم و بخواهیم که غذا و چای را در اتاق خودمان بخوریم، بدون اینکه نیاز باشد از جایمان حرکت کنیم. در این شرایط کافی‌ست یک تماس با قسمت مربوطه بگیریم تا خوراکی یا نوشیدنی در اتاق‌مان سرو شود. بیشتر هتل‌ها، خدمات روم‌سرویس شبانه‌روزی دارند.

فولبرد

اصطلاح فولبرد چیست؟ یعنی با همان هزینه‌ای که برای رزرو هتل پرداخت کرده‌اید، می توانید سه وعده صبحانه، ناهار و شام را هم میل کنید، بدون اینکه نیاز باشد هزینه جداگانه‌ای برای آنها بپردازید.

صبحانه در هتل

هافبرد

وقتی هتلی اعلام می‌کند که هافبرد است، یعنی جدا از صبحانه، فقط یکی از وعده‌های ناهار و شام را می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافه، میل کنید.

بیشتر بخوانید: انواع هتل کدامند؟

ترانسفر

یکی دیگر از اصطلاحات هتل، ترانسفر به معنی بردن، انتقال دادن و جابه‌جا کردن به صورت دو طرفه یعنی رفت‌ و برگشت است. وقتی هتلی می‌گوید که ترانسفر فرودگاهی دارد، یعنی اینکه با وسیله نقلیه، شما را از فرودگاه به هتل منتقل می‌کنند. این مورد در بیشتر هتل‌های ایران با عنوان سرویس رایگان فرودگاه به هتل یا سرویس استقبال شناخته می‌شود. سرویس رایگان از هتل به فرودگاه به عنوان سرویس بدرقه هم شناخته می‌شود.

خدمات خانه‌داری

خانه داری در هتل

تمیزی و نظافت هتل، از نکات خیلی مهم در جذب مشتری‌ست. برای همین هم تقریبا هتلی نیست که این مورد را جزو امکاناتش نداشته باشد.

خدمات خانه‌داری شامل مرتب کردن تخت‌ها، تمیزکردن اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و آینه‌ها، نظافت زمین و جاروکشیدن، تعویض حوله و ملحفه و شارژ وسایل مورد نیاز برای نظافت مثل صابون و شامپو است.

در برخی از هتل‌ها این مورد به صورت مرتب انجام می‌شود و در بعضی دیگر تنها یک‌بار در طول مدت اقامتتان اتفاق می‌افتد. البته این مورد بستگی زیادی به تعداد روزهای اقامت‌تان در هتل هم دارد.

خدمات نگه‌داری کودک

سفر با کودکان با چالش‌های خاص خودش همراه است. ممکن است بخواهید در مدت اقامت‌تان و برای اینکه راحت‌تر باشید، کودک را به جایی مثل مهدکودک بسپارید. برخی از هتل‌ها، خدمات نگهداری از کودک دارند، به این معنی که کودک را برای چند ساعت نگه می‌دارند تا شما به کارهایتان برسید.

لاندری

این بخش در حقیقت خشکشویی هتل است. اگر هتلی بگوید که خدمات لاندری به مهمانانش ارائه می‌کند به این معناست که لباس‌های مهمانان به درخواست آنها جمع‌آوری و برای شستشو و اتو به بخش لاندری یا خشکشویی منتقل می‌شود.

CIP

cip

CIP، خدماتی‌ست مخصوص افراد سرشناس تجاری. انتقال مهمان از پای پرواز تا هتل با تشریفات خاص و پذیرایی ویژه از او در بدو ورود به هتل به صورت بوفه کامل، از جمله خدمات CIP است.

این خدمات در همه هتل‌های ایران انجام نمی‌شود و مختص به هتل‌های خاصی‌ست. خدمات CIP، شبیه به خدمات VIP است و فقط در بحث تامین امنیت با آن تفاوت دارد. گذاشتن میوه و دسته‌گل در اتاق و چینش اتاق به دلخواه مسافر از جمله خدمات ویژه است.

سرویس اضافه

سرویس اضافه

ممکن است به تعداد همه آنهایی که اتاق را رزرو کرده‌اند، تخت وجود نداشته باشد. یا بخواهید در هتل یا اقامتگاهی بمانید که ظرفیت اتاقش با تعداد نفرات شما مطابق نیست. در این حالت، برخی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به شما سرویس اضافه ارائه می‌دهند. سرویس اضافه شامل تخت‌ کامل سرویس کف‌خواب، کاناپه تخت‌خواب‌شو یا تخت‌تاشو باشد. سرویس کف‌خواب، به بالشت و تشک گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع هتل و اقامتگاه

دسته:مهارتهای سفرهتل

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد