بلندترین قله‌های ایران کدامند؟

تاریخ انتشار : 28 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آبان ۱۴۰۰
بلندترین قله‌های ایران کدامند؟

ایران برای گردشگران با سلیقه‌های مختلف ایدئال‌ترین سرزمین است. هم شهرگردها، هم علاقه‌مندان به تاریخ‌گردی، هم کویرنوردها، هم جنگل‌نوردها، هم دره‌نوردها و هم کوه‌نوردها می‌توانند در شهرهای مختلف ایران سفرهایی باب طبعشان داشته باشند. اگر شما هم اهل کوهنوردی هستید و می‌خواهید بلندترین قله‌های ایران را بشناسید با ما همراه شوید.

دماوند؛ بلندترین قله ایران و خاورمیانه

قله دماوند

بعید است بین ایرانی‌ها کسی اسم دماوند به گوشش نخورده باشد. مخصوصا شعر «بهار» درباره دماوند که می‌گفت: «ای دیو سپید پای در بند/ ای گنبد گیتی ای دماوند» در دوران مدرسه همه‌مان را با بلندترین قله ایران و خاورمیانه آشنا کرده است. دماوند بلندترین قله آتشفشانی آسیا هم هست و کوهنوردان بسیاری هستند که آرزوی صعود به این قله بی‌نظیر را دارند. دماوند ۵۶۱۰ متر ارتفاع دارد و عمرش را حدود ۳۸۵۰۰ سال تخمین می‌زنند.

اگر قصد صعود به دماوند را دارید خوب است بدانید این قله چهار مسیر اصلی صعود دارد و ۷ جانپناه و پناهگاه در این مسیرهای اصلی ساخته شده است. شهرهای دماوند، آمل و تهران به ترتیب نزدیک‌ترین شهرها به قله دماوند هستند.

مشاهده هتل‌های تهران و هتل‌های آمل در اسنپ تریپ

علم‌کوه، دومین قله مرتفع ایران

علم کوه دومین قله بلند ایران

علم کوه با ۴۸۵۰ متر ارتفاع دومین قله بلند ایران است. علم کوه ۴ مسیر صعود دارد و برای صعود از بعضی مسیرهای علم کوه حسابی حرفه‌ای و اهل سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی باشید. چون این کوه از این نظر فنی‌ترین و سخت‌ترین کوه ایران است و در مقام جهانی جایگاهی مثل قله کی‌۲ را دارد. کی۲ بعد از اورست بلندترین قله روی زمین است.

مسیر جبهه جنوبی ساده‌ترین مسیر و مسیر جبهه شمالی با دیواره‌ای به طول ۶۵۰ متر دشوارترین مسیر صعود به قله است. کلاردشت مازندران، پراچان و طالقان نزدیک‌ترین شهرها به علم کوه هستند.

بیشتر بخوانید: قدم قدم تا کوهنوردی حرفه‌ای

مشاهده هتل‌های کلاردشت و هتل‌های طالقان در اسنپ تریپ

سبلان، سومین قله بلند ایران

چشمه بالای قله سبلان

سبلان در استان اردبیل با ۴۸۵۰ متر ارتفاع سومین قله بلند ایران است.  دامنه‌های این کوه به خاطر وجود آبگرم‌های طبیعی گردشگران بسیاری را جذب می‌کند؛ تابستان‌ها به خاطر طبیعت زیبا و عشایرش و زمستان‌ها به خاطر پیست اسکی‌ آلوارس همیشه مورد توجه  قرار می‌گیرد.

برای صعود به این قله سه مسیر وجود دارد. مسیر شمال شرقی رایج‌ترین مسیر است که در  ماه‌های گرم سال می‌توانید چند ساعته از این مسیر به قله صعود کنید. اگر به این قله صعود کردید، دیدن دریاچه زیبایی که بالای قله وجود دارد صعودتان را متفاوت‌تر خواهد کرد. اردبیل و مشگین‌شهر نزدیک‌ترین شهرها به سبلان هستند.

مشاهده هتل‌های اردبیل و هتل‌های مشگین شهر در اسنپ تریپ

تخت سلیمان، یکی از بلندترین قله‌های ایران

قله تخت سلیمان

قله تخت سلیمان در استان مازندران قرار گرفته است و جالب اینکه قله‌ای با همین اسم در منطقه بلوچستان پاکستان هم وجود دارد. قله تخت سلیمان ایران با ۴۶۵۹ متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین قله‌های ایران است و بسیاری از کوهنوردان این قله را برای صعود انتخاب می‌کنند. در منطقه علم‌کوه و تخت سلیمان سه جان پناه ساخته شده است که دو تای آن‌ها به خاطر حجم برف در زمستان عملا قابل استفاده نیستند.

از آنجایی که قله تخت سلیمان با کوه‌های اطراف مرتبط است، برای صعود به این قله راه‌های بسیاری وجود دارد. که در سه مسیر اصلی جنوبی، شمالی و غربی قرار می‌گیرند. کلاردشت از نزدیک‌ترین شهرها به قله تخت سلیمان است.

بیشتر بخوانید: کجا و چگونه کوهنوردی کنیم؟

قله هزار، قله‌ای در کوه‌های مرکزی ایران

کوه هزار از راین

قله هزار، بلندترین قله کرمان است و ارتفاعش ۴۵۰۱ متر تخمین زده شده است. این کوه چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین قله در جنوب کشور به حساب می‌آید. طبیعت کوه هزار بی‌نظیر است و به خاطر هزارنوع گیاهی که پوشش گیاهی‌اش را تشکیل می‌دهند کوه هزار نامیده شده. مسیر اصلی صعود به قله هزار جبهه شمالی آن و از تپه‌ای مشرف به آبشار زردرود است. اگر قصد رفتن به این قله را دارید بهتر است ماه خرداد را انتخاب کنید تا صعود امن‌تر و بهتری داشته باشید.

روستای باب زنگی، مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران، هم در این کوه‌ها قرار گرفته. و مردمش در تمامی ماه‌های سال در آن اقامت دارند. شهر کرمان بهترین شهر برای دسترسی به این قله است.

مشاهده هتل‌های کرمان در اسنپ تریپ

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد