تالاب چغاخور، خنک‌ترین مقصد برای یک سفر تابستانی!

تاریخ انتشار : 21 خرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
تالاب چغاخور، خنک‌ترین مقصد برای یک سفر تابستانی!

تالاب چغاخور یکی از مکان‌های دیدنی بروجن در منطقه چهارمحال و بختیاری است. این تالاب در میان رشته‌کوه زاگرس و در بلندترین نقطه ایران قرار دارد. چغاخور در زمان تابستان، همانند زمان‌های گذشته محل استراحت عشایر بختیاری است. هزاران پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند. پرندگان مهاجر در بهار و زمستان به چغاخور مهاجرت می‌کنند و به آن شکوه فوق‌العاده‌ای می‌دهند. اگر تابستان امسال می‌خواهید به یک مقصد خنک سفر کنید، این بلاگ برای شماست!

تالاب چغاخور کجاست؟

رسیدن به تالاب چغاخور کار آسانی است. اولین ایستگاه شما باید شهرکرد باشد این تالاب در فاصله ۴۴ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد نزدیک به شهر بلداجی واقع شده است. پس از رسیدن به شهرکرد، جاده شهرکرد، باغان را طی کنید تا کمتر از یک ساعت به آنجا برسید.

تفریحات و طبیعت تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

تالاب‌ها یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی یک کشور هستند. به گفته متخصصان، ارزش هر هکتار تالاب ازنظر تنوع گیاهی و جانوری از ۱۵۰ هکتار اراضی غیرتالابی بیشتر است. ایران که به‌خاطر زیبایی طبیعی بدیع و استثنایی خود مشهور است، دارای تالاب‌های شناخته‌شده جهانی متعددی است که سالانه گردشگران بی‌شماری را جذب می‌کند. در چغاخور از امکانات تفریحی بسیاری می‌توانید بهره‌مند شوید. تفریحات در تالاب چغاخور عبارت‌اند از:

تماشای پرندگان

تالاب چغاخور جزو ۱۰۵ تالاب مهم کشور است که به‌عنوان زیستگاه پرندگان شناخته شده است. این تالاب ۲۳۰۰ هکتاری در فهرست تالاب‌های مهم کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داده زیرا پناهگاهی برای گونه‌های پرندگان درحال انقراض است. تالاب، مقصدی زیبا برای تماشای پرندگان متنوعی است که از اواخر پاییز تا اواخر زمستان به این منطقه هجوم می‌آورند. حضور پرندگان، مهمترین دلیل جذابیت این تالاب است.

کوهنوردی

تالاب در روستای چغاخور واقع در دامنه ارتفاعات و در سمت جنوب غربی رشته‌کوه‌های کلار قرار دارد. قله کلار با ارتفاع ۳۸۳۰ متری از سطح دریا، مقصدی محبوب برای کوهنوردان است. در فصل زمستان به‌دلیل بارش طولانی برف در منطقه، قله پوشیده از برف است. علاوه بر این، ارتفاعات کوه‌سنگی و دیواره‌های آن به‌وسعت ۲۷۷۵ متر برای صخره‌نوردی، کوهنوردی و تپه‌نوردی مناسب است. کوه حمزه علی ۲۷۰۰ متر، شاهپورناز ۲۹۰۰ متر و چاله باغ ۳۰۰۰ متر گزینه‌های بسیار خوبی برای کوهنوردی و تپه‌نوردی هستند.

قرار گرفتن کوه کلار در کنار تالاب چغاخور به‌ویژه در فصل زمستان منظره‌ای بی‌نظیر می‌سازد. کوه کلار در فصل بهار و تابستان فضایی خیره‌کننده با رگه‌های برف سفید، رویش شقایق‌ها و گل‌های رنگارنگ در دامنه و جویبارهای جاری از آب شدن برف‌ها پدید می‌آورد که مطمئنا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

شیر سنگی چغاخور

شیر سنگی به‌عنوان نماد پهلوانان مبارز شناخته شده است. بسیاری از گردشگرانی که از نقاط توریستی بازدید می‌کنند، مجذوب مکان‌های تاریخی می‌شوند. شایان ذکر است که در روستاهای سیف آباد و خانی‌آباد مجسمه‌هایی از شیرهای سنگی وجود دارد که یکی از جذابیت‌های نزدیک تالاب چغاخور به شمار می‌رود. رزمندگان و بزرگان ایل بختیاری با شیرهای سنگی بر مزار خود تجلیل می‌شدند که نشان‌دهنده دلاوری آنان بود. شیر همچنین جزئیاتی از تاریخچه زندگی، نبردها و اعمال قهرمانانه متوفی را به‌عنوان یادآوری میراث آن‌ها به همراه داشت.

بهترین مکان برای سفر در تابستان کجاست؟

امکانات و جاذبه ‌های دیدنی اطراف تالاب جغاخور

بازدیدکنندگان این تالاب می‌توانند از جاذبه‌های متنوع منطقه لذت ببرند. منظره تالاب از قله بدون شک تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فریبنده است. شایان ذکر است این تالاب برای شنا مناسب نیست. بنابراین توصیه می‌شود از انجام چنین فعالیتی خودداری شود تا جان خود یا دیگران به خطر نیفتد. برخی از امکانات سفر در نزدیکی این تالاب عبارت‌اند از آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل کمپینگ و پارکینگ. از دیگر جاذبه‌های جذاب در نزدیکی تالاب چغاخور که باید به دیدن آن‌ها بروید به شرح زیر است:

  • امامزاده حمزه علی: این زیارتگاه از نوادگان امام سجاد است که در نزدیکی شهر بلداجی قرار دارد. قدمت این بنا به دوره تیموری تا قاجاریه می‌رسد و از آثار ملی ثبت شده در ایران است. فاصله تالاب چغاخور تا امامزاده حمزه علی ۱۱ کیلومتر است.
  • تالاب سولگان: یکی دیگر از تالاب‌های نفس‌گیر کشور، تالاب سولگان است. این تالاب تنها در ۱۹ کیلومتری چغاخور قرار دارد.
  • تالاب گندمان: تالاب گندمان که به‌عنوان یکی از ۱۰ تالاب برتر ایران برای سیاحت پرندگان شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های معروف استان چهارمحال و بختیاری است. این تالاب در ۴۰ کیلومتری چغاخور قرار دارد و تجربه‌ای بی‌نظیر و دیدنی را ارائه می‌دهد.

بهترین زمان بازدید از تالاب چغاخور

فصل‌های ایده‌آل برای بازدید از تالاب چغاخور فصل بهار و تابستان است که هوای مطبوع و زیبای آن هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در فصل بهار طبیعت اطراف تالاب سرسبز و باشکوه می‌شود. در تابستان نیز حضور عشایر بختیاری باعث جذابیت بیشتر تالاب شده، همچنین شکوفایی شقایق‌های وحشی و فرصت عالی برای ماهیگیری از دیگر جاذبه‌های چغاخور در این فصول است.

زمستان‌های این منطقه مناظری خیره‌کننده از تالاب‌های یخ‌زده و کوه‌های پوشیده از برف را به نمایش می‌گذارد که بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت محسوب می‌شود. هنگام بازدید از تالاب در فصل زمستان، داشتن تجهیزاتی مانند زنجیر چرخ و لباس گرم ضروری است.

روستای سنگان تهران، یک سفر خنک و تابستانی!

تالاب چغاخور در تابستان دیدنی‌تر است!

در تالاب چغاخور گونه‌های جانوری و آبزی متنوعی وجود دارند. حضور در طبیعت مسحورکننده چغاخور، تصاویری تکرار نشدنی را در ذهن شما ثبت می‌کند. اگر قصد دارید از این بهشت زیبا دیدن کنید، می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با قیمت مناسب از اسنپ تریپ رزرو کنید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد