مسیر قطار تهران ساری چه جاذبه‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار : 17 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ آبان ۱۴۰۰
قطار تهران ساری

اینطور معروف است که وقتی قطار تهران ساری را سوار می‌شوید، خاطره‌های بد یا خاطرات معمولی‌تان از سوار شدن بر قطار را فراموش می‌کنید. چون مسیر قطار تهران ساری آنقدر جذاب و قشنگ است که سفر با آن یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای‌تان می‌شود.

قدم اول؛ از ایستگاه راه‌آهن تهران تا گرمسار

کم‌کم که از تهران دور می‌شوید، ممکن است از خودتان بپرسید پس کو آن‌همه زیبایی؟ اما بهتر است زود قضاوت نکنید. بعد از گرمسار، منظره‌های قشنگ هم از راه می‌رسند. قطار به ترتیب در ایستگاه‌های بن‌ کوه، کبوتر دره و سیمین‌دشت توقف می‌کند. خوشبختانه می‌شود بعضی از دیدنی‌ها را از توی واگن و همان‌جایی که هستید تماشا کرد، مثل آبشار نمک. یا دره‌های قشنگی که در کبوتر دره وجود دارند.

نزدیک ایستگاه سیمین‌‌دشت، روستایی به همین اسم وجود دارد. طبیعت‌گردهایی که می‌خواهند دریاچه‌ آهنَک یا غار اسپهبد خورشید را ببینند، در این ایستگاه از قطار پیاده می‌شوند. شنا در این دریاچه از تفریح‌های خیلی‌ها در روزهای گرم تابستان است مسیر پاکوب صعود به دریاچه از ایستگاه سیمین‌دشت دیده می‌شود. با این‌که دهانه‌ غار از توی قطار نمایان است،‌ خوب است بدانید بدون تجهیزات صخره‌نوردی نمی‌شود به غار رسید.

پیش از این‌که به فیروزکوه برسید، منظره‌ خیلی قشنگی از کوه‌ها جلوی چشم شماست. سال‌ها فرسایش یک اثر هنری زیبا از کوه‌ها به‌وجود آورده.

ایستگاه‌های زرین‌دشت و مهاباد را هم  که پشت سر بگذارید، به فیروزکوه می‌رسید. برای بازدید از تنگه واشی باید در همین ایستگاه از قطار جدا شد و تاکسی گرفت. از فیروزکوه به بعد قشنگ‌ترین صحنه‌های مسیر را می‌بینید. پیشنهاد می‌کنیم چشم از پنجره برندارید، یعنی از هیچ‌کدام از پنجره‌ها. چون در هر دو طرف قطار زیبایی است و بس. درحالی‌که به صندلی راحت‌تان تکیه داده‌اید، از دل کوهستان می‌گذرید و مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر می‌گذارید.

تونل گدوک

تونل گدوک

یکی از خاطره‌های خوب بچگی زمانی است که وارد تونل می‌شدیم و ناگهان روز به شب تبدیل می‌شد. بین فیروزکوه تا ورسک تا دل‌تان بخواهد تونل وجود دارد. اما تونل گدوک طولانی‌ترین و هیجان‌انگیزترین آنهاست که ۲۸۸۷ متر طولش است. بلندترین نقطه‌ مسیر هم همین نقطه است. ایستگاه گدوک را که پشت سر بگذارید، به ایستگاه دوگل می‌رسید.

سه خط طلا

سه خط طلا

قشنگی‌های مسیر فیروزکوه تا ورسک پایانی ندارد. مسیر قطار دور کوه می‌چرخد و شبیه کارتون‌های والت‌دیزنی می‌شود. اگر می‌شد از دور تصویرش را ببینید، شبیه سه خط آهن موازی بودند. سه خط طلا به‌خاطر شکوه و زیبایی‌اش و البته زحمتی که برای ساخت پل‌ها و خط آهن کشیده شده، خیلی معروف است. طراحی و مهندسی این پل‌ها به‌ترتیبی بوده که شیب مسیر برای عبور قطار مناسب‌تر شود و قطار آسان‌تر بتواند کوه را دور بزند.

پل ورسک

پل ورسک

یکی از هیجان‌انگیزترین لحظه‌های سفر، رسیدن به پل ورسک است. این پل که حتما خودش و عکسش را زیاد دیده‌اید، در منطقه‌ سوادکوه قرار گرفته. وقتی مهندس‌های آلمانی و اتریشی پل را ساختند، گفتند تا ۷۰ سال عمر می‌کند؛ و می‌بینیم که برآورد کاملا درستی داشته‌اند. پل ورسک که در جنگ دوم جهانی به پل پیروزی معروف شد،‌ ۶۶ متر طول و ۱۱۰ متر ارتفاع دارد و روی دره ورسک ساخته شده. این پل در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی شد و جالب این‌که در کتاب گینس هم در بخش پل‌های بلندتر از ۶۰ متر ثبت شده.

سوادکوه

سوادکوه

از ایستگاه ورسک که بگذرید، سرخ‌آباد و سوادکوه را پیش رو دارید. نزدیک ایستگاه سوادکوه قلعه‌ کنگلو در روستای کنگلو قرار گرفته. این قلعه‌ تاریخی بالای تپه‌ خیلی بلندی قرار گرفته و زمستان‌ها پوشیده از برف است. همچنان از زیبایی درختان اطراف که انبوه‌تر هم شده، لذت می‌برید تا به ایستگاه معروف پل سفید برسید. در این فاصله قطار کم‌کم از کوه پایین می‌آید.

پل سفید

رودخانه تالار

یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مسیر تهران شمال، پل سفید است. رودخانه‌ تالار بین خط آهن و جاده‌ ماشین‌رو قرار گرفته و آنها را جدا کرده. یکی از دیدنی‌های مازندران دریاچه‌ شورمست است که در منطقه‌ پل سفید قرار گرفته. بخشی از مسیر رسیدن به دریاچه خاکی‌ست، اما رسیدن به آن خیلی هم سخت نیست.

مسیر رسیدن به ساری

پارک جنگلی جوارم

پل سفید را که پشت سر بگذارید، منظره‌ سبز کوهستانی به جنگل تبدیل می‌شود. دو ایستگاه بعدی زیرآب و شیرگاه هستند که جاهای دیدنی زیادی دارند. دریاچه‌ سد البرز یا لفور خیلی تماشایی است و گردشگران زیادی را جذب خودش می‌کند. ضمن این که به جنگل لفور هم نزدیک است.

پارک جنگلی جوارم بین زیراب و شیرگاه قرار گرفته و امکانات کافی برای پیک‌نیک دارد، مثل آلاچیق، محوطه بازی کودک و سفره‌خانه.

برج تاریخی لاجیم را در زیرآب، روستای لاجیم پیدا می‌کنید. قلعه از زیرآب حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و روی گردنه‌ مرتفعی ساخته شده. قدمت آن ۱۵۰۰ سال است و به دیدنش می‌ارزد.

راه رسیدن به آبشار ولیلا ساده نیست، اما منظره‌اش حسابی قشنگ است. از زیرآب به سمت لاجیم که بروید، به دوراهی روستای اتو و روستای ولیلا می‌رسید. از روستا تا آبشار هم دو کیلومتر پیاده‌روی لازم است.

البته شما همچنان سوار بر قطار هستید. پل سرتپه در منطقه‌ شیرگاه که با قطار از روی آن می‌گذرید، یکی دیگر از پل‌های زیبای این مسیر است که ثبت ملی شده. دیگر تا قائم‌شهر راهی نمانده. بعد از ایستگاه گونی‌بافی می‌گذرید و به ساری می‌رسید.

نزدیک ایستگاه ساری، یکی از لوکوموتیوران‌هایی دفن شده که در زمان جنگ دوم جهانی در این مسیر می‌رانده.، کسی که همراه نیروهای روس، تجهیزات نظامی از اندیمشک به بندرترکمن می‌رسانده. بین ایستگاه‌های گدوک و سرخ‌آباد دو قطار با هم تصادف می‌کنند. لوکوموتیوران و مسافران هم کشته می‌شوند.

در ایستگاه ساری که پیاده‌ می‌شوید، انگار از دیدن یک فیلم مستند طبیعت برگشته‌اید. حالا وقت دارید به جاهای دیدنی ساری سر بزنید و از سفرتان لذت ببرید.

قیمت بلیت قطار تهران ساری

برای رزرو بلیت قطار اتوبوسی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برای قطار کوپه‌ای ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان می‌پردازید.

قطار ساعت ۶ صبح از تهران حرکت می‌کند. ساعت برگشت از ساری هم ۱۷:۱۵ و ۲۱:۱۸ است. قطار اتوبوسی حدود ۷ ساعت در راه است.

دسته:ایرانگردیقطار

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد