جاذبه‌های گردشگری نوشهر که نباید از دستشان داد

تاریخ انتشار : 1 مرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
جاذبه های گردشگری نوشهر

نوشهر که با ساری ۱۶۴ کیلومتر فاصله دارد و در ۲۰۵ کیلومتری تهران واقع شده یکی از شهرهای محبوب شمال است. چرا؟ چون هم جنگل دارد و هم دریا و ویلاهای توریستی و جاذبه‌های گردشگری بسیار. پارک جنگلی سیسنگان و روستای دیدنی کندلوس جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نوشهر هستند که به خصوص در بهار و تابستان گردشگران زیادی از سراسر ایران دارند. از این رو در بلاگ اسنپ تریپ درباره جاذبه‌های گردشگری نوشهر نوشته‌ایم.

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان

در کیلومتر ۲۷ جاده نوشهر به نور پارک جنگلی سی سنگان واقع شده. سی سنگان یکی از قشنگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی شمال است. در قسمتی از این پارک، جنگل به دریا ختم می‌شود و عیش سفر به این منطقه را کامل‌تر می‌کند. تنوع درختان سی سنگان بسیار بالاست. درختان بلوط، شمشادهایی که در کل ایران منحصر به فردند و تا نزدیکی دریا پیش رفته‌اند و افراهای اینجا، زیبایی سی سنگان را دوچندان کرده. خرس، روباه و پلنگ هم از جمله حیواناتی هستند که میتوان در سی سنگان دید. برای تفریح نیز، این پارک جنگلی امکانات کاملی دارد. فضای کمپینگ، رستورانپف پیست دوچرخه سواری، پلاژ زنانه و مردانه و موج سواری و قایق سواری از سی سنگان جاذبه تمام و کمالی ساخته.

بازار نوشهر

بازار نوشهر

یکی از جاذبه‌های قشنگ هر شهر، به خصوص شهرهای شمالی، بازارش است. بازاری که بوی تازگی می‌دهد و همینکه واردشان می‌شوید بوی سبزی تازه و سیر و ترشی محلی بهتان میخورد. ماهی‌ها را از دریا تازه صید کرده اند و آورده‌اند برای فروش و همه چیز بوی تازگی و سرزندگی می‌دهد. بازار نوشهر هم چنین بازاری است. بوی ترشی و سبزی های تازه می‌دهد. و قهوه خانه‌های قدیمی و دنجی هم در گوشه و کنار آن است که می‌توان در آن کنار محلی‌ها نشست و یک استکان چای خورد. این بازار در میدان آزادی نوشهر واقع شده.

سد و دریاچه آویدر

سد و دریاچه آویدر

نزدیک پارک جنگلی سی سنگان، سد خاکی آویدر، از دیگر جاذبه‌های گردشگری نوشهر است. آویدر در ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر قرار گرفته. و از آنجایی که دور از دریا و در ارتفاع است، اگر دلتان بخواهد جایی خنک بروید، می‌تواند یکی از انتخاب‌هایتان باشد. آویدر، یکی از سرسبزترین مناطق است و مناظر چشم‌نوازی دارد. و جزیره کوچک و سرسبز وسط آن نیز خواستنی‌ترش کرده. شب را می‌توان در کنار دریاچه کمپ کرد. هرچند توقف چند ساعته در کنار آن نیز لطف خاص خود را دارد. ماهی‌گیری، دوچرخه سواری و قایق سواری از تفریحات کنار آویدر است.

روستای کندلوس

روستای کندلوس

یکی از جاذبه‌های گردشگری نوشهر، روستای دیدنی کندلوس است. کندلوس که به آن میخ ساز هم می‌گویند، جاذبه‌های زیادی دارد. خانه‌هایی با دیوارهای کاهگلی که پنجره های کوچک زیبایی دارند، سقف های چوبی و کوچه های سنگفرش، کندلوس را جزو روستاهای زیبای ایران قرار داده. هوای خنک و ییلاقی این روستا هم باعث می‌شود از خیر رفتن به آن نگذریم. از قشنگی‌های کندلوس جدا از صنایع دستی اش مثل جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف)، بافتن جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی، و دو موزه گیاهان دارویی و مردم شناسی کندلوس است. موزه گیاهان دارویی کندلوس در ۱۰ هکتار، اولین موزه گیاهان دارویی ایران است.

مسیر دسترسی: کندلوس در ۷۵ کیلومتری نوشهر قرار گرفته. برای رفتن به آن برای رسیدن به کندلوس، جاده کرج-چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس بروید. ۵ کیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی «دوآب» که به سمت کجور، تابلوی روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر، خودنمایی می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری نوشهر

موزه گالری دیدی

موزه گالری دیدی

اگر دلتان می‌خواهد در سفر به نوشهر به اصطلاح با یک تیر دو نشان بزنید، بهتر است یک سر بروید موزه گالری دیدی در نزدیکی نوشهر. در این موزه-گالری که حدود ۳ هزار متر است، حدود ۱۵۰ مجسمه و ۶۰۰ تابلو پیش چشممان قرار دارد. و در انبار آن هم حدود ۸۰۰ اثر دیگر نگهداری می شود. موزه گالری دیدی، هم مرکز خرید دارد، هم کافی شاپ، هم رستوران، هم خانه کتاب و هم سالن آمفی تئاتر برای سخنرانی ها و سمینارها.

منظره این بنا از چهار طرف جنگل است و دریا و کوه و شالیزار. می‌گویند اگر امکان سفر به خارج و قدم زدن در موزه‌هایش را نداری، با قدم گذاشتن در این موزه گالری حست کاملا ارضا می شود. آثار باشکوه این موزه و امکانات زیادش هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. این موزه گالری در ایزدشهر نور قرار گرفته. و با نوشهر ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

تنگ دار

تنگ دار

اما برای آنهایی که در سفر به  نوشهر دنبال جذابیت‌هایی فراتر از چیزهایی مثل دریا و جنگل هستند و دلشان جاهای مهیج‌تر می‌خواهد، تنگ دار می‌تواند انتخاب خوبی باشد. تنگ دار، بکر است و برای فرار از گرمای هوا و آب تنی بهترین جا. تنگ دار که احتمالا به خاطر دار و درخت‌های فراوان اطرافش دارای این اسم است، رودخانه‌ای با آبی بسیار خنک دارد. عمق رودخانه در قسمت‌های مختلف متغیر است و باید مراقب قدم‌هایی که برمی‌دارید باشید. اما حوضچه های مسیرتان جای مناسبی برای آب تنی و شیرجه زدن است. تنگ دار در خروجی چالوس به نوشهر و نزدیکی  روستای کشکسرا قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی بهترین هتل‌های نوشهر به همراه امکانات آنها

معرفی بهترین هتل‌های نوشهر به همراه امکانات آنها

6 شهریور 1402
فرودگاه نوشهر

همه چیز درباره فرودگاه نوشهر

14 اردیبهشت 1398

۱ نظر

  • پاسخ سعید ۱۷ مهر ۱۳۹۹ از ۰۷:۳۹

    به نظرم زیباترین جای مازندران کندلوس هست و مناطق اطرافش مثل لرگان و پول این منطقه بهشت گم شده مازندران هست

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد