آیا تا به حال به کالیفرنیای ایران رفته‌اید؟

تاریخ انتشار : 14 آذر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
سواحل مکران

تا چند سال پیش مسافران کمی سیستان و  بلوچستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کردند؛ اما از یکی دو سال قبل جاذبه‌های این استان بیشتر شناخته شده و مردم هم بیشتر به آن سفر می‌کنند. یکی از این جاذبه‌ها سواحل مکران است که برخی آن را  به کالیفرنیا ایران هم می‌شناسند. سواحل مکران کجاست و چرا بین مردم شهرت دارد؟

سواحل مکران کجاست؟

مکران

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند، اما در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.

از چابهار تا تهران ۱۵۰۰ کیلومتر راه است و  بلیط‌های هوایی آن معمولا در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارند. اگر وقت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم با قطار به زاهدان برویم و بعد با تاکسی و اتوبوس ۸۰۰ کیلومتر راه را طی کنیم تا به چابهار برسیم. فاصله تهران تا زاهدان با قطار ۲۱ ساعت و قیمت بلیط آن هم حدودا ۱۰۰ هزار تومان است.

چرا به دیدن سواحل مکران برویم؟

تصاویر ساحل مکران به ما نشان می‌دهد که این خط ساحلی، زیبایی خیره کننده‌ای دارد؛ دیدن کوه‌های بیابانی که به دریا ختم می‌شوند صحنه کمیابی در طبیعت است که می‌تواند حتی تنها دلیل ما برای رفتن به سیستان و بلوچستان باشد.

سواحل مکران برای ایران اهمیت استراتژیکی دارد. برای همین هرجا اسم مکران باشد اسم ارتش، نیروی دریایی یا نهادهای نظامی دیگری هم می‌آید؛ اما در سال‌های اخیر امکانات تفریحی برای بازدید از این خط ساحلی هم درست شده که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

روستای تیس

روستای تیس

روستای تاریخی تیس در خط ساحل مکران قرار دارد. در این روستا می‌توانیم نگاهی به غارهای سه‌گانه «بان میسیتی» بیاندازیم و در قهوه‌خانه ساحلی این روستا و همچنین پلاژ ساحلی آن تا غروب آفتاب خیره به دریا بمانیم. این پلاژ خارج از روستاست و در جاده اسکله تیس قرار دارد.

گردشگران معمولا برای تفریحات آبی به این ساحل می‌آیند. حتی یک اسکله صیادی هم در این قسمت از سواحل مکران وجود دارد که جای مناسبی برای صید آبزیان سواحل جنوب است. ادویه محلی، لباس‌های سوزن‌دوزی و حصیر از جمله سوغاتیهای اینجاست.

مسیر دسترسی: روستای تیس در چابهار قرار دارد. تیس در مسیر ارتباطی چابهار-کنارک است. با استفاده از راه هوایی از تهران تا چابهار حدود ۱۴۵۳ کیلومتر و زمینی با استفاده از جاده‌ ایرانشهر- کرمان حدود ۱۹۶۱ کیلومتر فاصله است.

کوه‌های مریخی

کوه های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار هم فاصله کمی تا ساحل مکران دارند. این کوه‌ها در مسیر جاده چابهار به سمت گواتر قرار گرفته‌اند که مردم محلی به آن بدبوم می‌گویند، یعنی کوه‌هایی که هیچ چیز روی آن نمی‌روید. موج‌های دریا به بخشی از این کوه‌ها برخورد و تصاویر ساحل مکران را زیباتر می‌کنند.

مسیر دسترسی: کوه‌های مریخی در جاده چابهار به بندر گواتر قرار دارند که خودش یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. در این جاده و در کیلومتر ۴۰، دریا را در سمت راست جاده می‌بینید و کم‌کم منظره‌ کوه‌ها در سمت چپ هم نمایان می‌شوند و تا چندین کیلومتر هم ادامه پیدا می‌کنند. مسیر آسفالت است و عرض کمی دارد.

تالاب صورتی

تالاب لیپار

تالاب صورتی هم که دقیقا نزدیک ساحل است و می‌شود بعد از دیدن آن، به تماشای دریا رفت. این تالاب را به اسم تالاب لیپار می‌شناسند که چند ماه در سال صورتی می‌شود. برای دیدن این رنگ باید دو ماه آخر زمستان یا در فروردین، شهریور و مهر به سواحل مکران بیاییم.

مسیر دسترسی: این تالاب در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان، ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر قرار دارد.

گل‌افشان

گل افشان

گل‌افشان یکی دیگر از جاذبه‌های خط ساحلی مکران است که ۹۰ کیلومتری غرب روستای کنارک قرار دارد. از زمین اینجا حباب‌های گل‌آلودی به بیرون پرت می‌شود؛ برای همین مردم محلی به آن ناف دریا یا بلوبلو هم می‌گویند. سه سال پیش یعنی در سال ۱۳۹۴، فعالیت این تپه با غرش زیادی شروع شد و آن زمان تا ارتفاع ۱۲ متری گل پرتاب می‌کرد. این منظره بکر آنقدر عجیب است که نمی‌شود به سیستان بلوچستان آمد و دیدن آن را از دست داد.

درک

روستای درک

درک هم یکی دیگر از نقاط ساحلی استان است که تازه چند سال از شناخته شدنش می‌گذرد. اگر خوش‌شانس باشیم ترکیب مه و خط ساحلی مکران و درخت‌های نخلی که در زمین کویری آن رشد کرده‌اند منظره‌ای شگفتی‌آور برایمان می‌آفریند.

یکی از جذابیت‌های این ساحل به خاطر تپه‌های شنی روستاست که تا لب دریای عمان کشیده شده. برای همین موقع بالا رفتن از تپه‌ها، دقیقا زمانی که انتظار دیدن هیچ رنگ آبی‌ای را نداریم، ناگهان پشت درختان نخل با دریا روبرو می‌شویم.

مسیر دسترسی: دَرَک در ۱۷۰ کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای مکران و با فاصله ای ۱۰ کیلومتری از زرآباد قرار دارد.

ساحل لاک‌پشت‌ها

لاک پشت های مکران

از اواسط خرداد تا پاییز، لاکپشت‌ها به ساحل مکران می‌آیند و در محدوده لیپار تخم‌گذاری می‌کنند. مکران به خاطر ساحل ماسه‌ای، زمین مناسبی برای تخم‌ریزی این لاکپشت‌ها دارد. این لاکپشت‌ها از نوع منقارعقابی هستند که در این فصل‌ها به ساحل‌های جنوب کشور می‌آیند و منظره زیبایی درست می‌کنند.

زیبایی حیات وحش

گاندو

ممکن است خیلی‌ها طرفدار این بخش از سفر نباشند، اما بیشتر گردشگران سواحل مکران روی دیدن حیات وحش نادر آن حساب زیادی باز می‌کنند.

پرنده‌های کم‌یاب، لاک‌پشت‌ها، حیوانات آبزی مثل انواع دلفین و نهنگ بخشی از دیدنی‌های این خط ساحلی‌ست. همچنین پرنده‌هایی مثل فلامینگو، پلیکان، عقاب دریایی، پرستو و … برای گذراندن زمستان به مکران می‌آیند. اما هیچ کدام از آنها به اندازه تمساح‌های گاندو بازدیدکننده ندارند.

۴۰۰ تمساح پوزه کوتاه گاندو در یک منطقه حفاظت‌شده نزدیک به ساحل شرقی چابهار نگهداری می‌شوند. این حیوان‌های خجالتی به محض دیدن انسان‌ها سرشان را در آب فرو می‌برند.

بیشتر بخوانید: از بندر بریس، بندر صیادی چابهار چه می دانید؟

درخت مکر زن

درخت مکر زن

در روستای رمین درخت کهنسال مکر زن، که مردم محلی به آن کرگ هم می‌گویند ۵۰۰ سال سن دارد. مردم عقیده دارند این درخت بیماران را شفا می‌دهد برای همین زیر آن حیوانات خودشان را قربانی می‌کنند. برای رفتن به سمت آن باید از شرق چابهار به سمت جاده ساحلی حرکت کنیم.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به روستای رمین باید از جنوب شرقی چابهار جاده ساحلی را به سمت شرق حدود ۵ کیلومتر ادامه دهیم تا به روستای رمین برسیم.

بهترین فصل سفر

وقتی همه جای ایران هوا سرد شده، روی کوه‌ها برف نشسته، مدارس به خاطر آلودگی زمستانی یا باد و بوران تعطیل می‌شوند ما می‌توانیم خودمان را برای سفر به سیستان و بلوچستان با آب‌وهوای بهاری آن آماده کنیم و از زیبایی تصاویر ساحل مکران لذت ببریم.

عکس‌ها: خبرگزاری تسنیم و ایرنا

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین زمان سفر به چابهار، بندر عجایب ایران!

بهترین زمان سفر به چابهار، بندر عجایب ایران!

30 فروردین 1402
همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

23 فروردین 1402

۵ نظر

  • پاسخ شایان داودی ۱۷ آذر ۱۳۹۷ از ۱۸:۵۵

    خیلی مطلب خوبی بود. البته بهترین فصل سفر به چابهار شهریور و مهر هستش ( Monsoon)

    • پاسخ محمد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ از ۱۰:۲۶

      تقریبا سه ماهه زمستان تا اردیبهشت بهترین فصل هستش برای رفتن به چابهار

  • پاسخ محمد ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۱:۳۰

    با سلام وتشکر
    مطلب جالبی بود

  • پاسخ احمدبهادری ۲۷ مهر ۱۳۹۸ از ۱۱:۱۷

    هیچ جای دنیا سواحل مکران نمیشه تا نبینید نمیتوانید حرفم را درک کنید

  • پاسخ نمکی ۷ دی ۱۳۹۸ از ۲۰:۰۳

    خدایا واقعا کالیفریاس

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد