جاهای دیدنی آذربایجان غربی کدامند؟

تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
جاهای دیدنی آذربایجان غربی کدامند؟

دور تا دور ایران را که بگردی، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب پر از شگفتی و جاذبه و قصه خواهی دید. اما آذربایجان، شمال غرب ایران حال و هوای دیگری دارد. از جمله این شهر‌ها می‌توان به تکاب، مهاباد، خوی، نقده و ماکو اشاره کرد. هر کدام از شهر‌های ذکر شده دارای آثار گردشگری و تاریخی منحصر به ‌فردی هستند. در این بلاگ به سراغ جاهای دیدنی آذربایجان غربی می‌رویم و با هم گشتی در این خطه تاریخی می‌زنیم. پس با ما همراه شوید!

جاهای دیدنی آذربایجان غربی کجاست؟

استان آذربایجان غربی از نظر داشتن مکان‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد! این استان از نظر جغرافیایی در شمال غربی کشور قرار گرفته است و آب ‌و ‌هوای بسیار سردی را تجربه می‌کند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم شما گردشگران عزیز را با بهترین و جذاب‌ترین جا‌های دیدنی آذربایجان غربی آشنا کنیم. بنابراین به ترتیب به بررسی و معرفی مکان‌های تاریخی و طبیعی استان آذربایجان غربی نظیر تخت سلیمان، قره کلیسا، دریاچه ارومیه و آرامگاه شمس تبریزی خواهیم پرداخت.

تخت سلیمان

جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

تخت سلیمان در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر توریستی تکاب قرار دارد. فاصله‌ای ۴۵ کیلومتری شهرستان تکاب تا بنای تاریخی تخت سلیمان را در برگرفته است.

در طول تاریخ نام‌های فراوانی را برای تخت سلیمان برگزیده‌اند. گَنزه یا گَنزَک نامی است که رومیان بر این مکان گذاشته بودند. نزد زرتشتیان اهمیت بسیار زیادی داشت. بخشی از این بنای ارزشمند در دوره ایلخانی همزمان با عصر مغول‌ها در قرن سیزدهم بازسازی شده است.

نام تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

دریاچه تخت سلیمان، زندان تخت سلیمان، حصار تخت سلیمان، آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، سنگ اژد‌ها و راهرو‌های تخت سلیمان از مهم‌ترین جا‌های دیدنی این بنا هستند.

چرا باید تخت سلیمان را ببینیم؟

قره کلیسا

جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

قره کلیسا، از جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

شاید باور نکنید ولی اولین و قدیمی‌ترین کلیسای جهان مسیحیت در کشور ما قرار دارد! این کلیسا که از آن به‌عنوان قره کلیسا ماکو یاد می‌شود از جاهای دیدنی آذربایجان غربی به‌ شمار می‌رود. این بنای تاریخی قدیمی‌ترین کلیسا در دنیاست. این کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی منطقه سیاه‌چشمه در نزدیکی چالدران قرار گرفته است.

از نام‌های دیگر قره کلیسا می‌توان به کلیسای تادئوس مقدس اشاره کرد. ارامنه این بنا را به‌ عنوان سورپ تادئوسی وانک معروف می‌شناسند. حتما می‌دانید که کلمه قره را در زبان ترکی به معنای سیاه به کار می‌برند و احتمالا مردم آذربایجان به این دلیل آن را قره کلیسا نامیده‌اند که در ساخت آن از سنگ‌های سیاه استفاده کرده‌اند.

از آن‌جایی که آذربایجان غربی در فصل پاییز و زمستان سرمای شدیدی را به خود می‌بیند بهترین زمان بازدید از این مکان مذهبی فصل‌های بهار و تابستان خواهد بود.

دریاچه ارومیه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، از جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

دریاچه ارومیه را باید نگین گردشگری در استان آذربایجان غربی دانست. به ‌خصوص پس از وقفه‌ای که در خشک شدن دریاچه به وجود آمد اکنون که دوباره پر آب شده است مقصد گردشگری ارزشمندی برای مسافران قلمداد می‌شود. دریاچه ارومیه از نظر وسعت دریاچه‌های آب شور در جهان رتبه ششم و در خاورمیانه نیز در رتبه اول قرار می‌گیرد.

دریاچه ارومیه زیستگاه خوبی برای پرندگان مهاجر و بومی است. از جمله این پرندگان می‌توان به پلیکان، فلامینگو، اردک و حواصیل اشاره کرد. همین موضوع عامل جذب صد‌ها گردشگر داخلی و خارجی شمرده می‌شود. گردشگران در کنار دریاچه زیبا و بی‌نظیر ارومیه تماشاگر رفتار زیبای پرندگان منطقه خواهند بود.

این دریاچه از نظر مکانی در ۱۷ کیلومتری شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی قرار دارد. اشک کبودان و شاهی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جزایر دریاچه ارومیه به‌ حساب می‌آیند. در این دریاچه زیرا گونه نادری از گوزن‌ها به نام گوزن زرد ایرانی در آن زندگی می‌کند.

آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی

تصویر آرامگاه شمس تبریزی، از جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

اگر اهل ادب و فرهنگ فارسی هستید و شاعران را دوست دارید استان آذربایجان غربی مکان مناسبی برای سفر شما خواهد بود. آرامگاه شمس تبریزی در این استان قرار دارد. این آرامگاه از شهر خوی ۱۰ کیلومتر فاصله دارد

شمس تبریزی کسی بود که مولانا به‌ شدت شیفته او شده بود و حتی برای شمس شعر‌های زیادی سرود. در واقع زندگی مولانا به دو بخش قبل از آشنایی با شمس تبریزی و بعد از آن تقسیم می‌شود. در کنار آرامگاه شمس یک مناره وجود دارد که به مناره شمس تبریزی معروف است. اثری بسیار تاریخی و گران‌بها که قدمت تاریخی آن به قرن ششم هجری قمری می‌رسد.

کلیسای بی بی مریم

کلیسای بی بی مریم

کلیسای بی بی مریم، جاهای دیدنی آذربایجان غربی

کلیسای حضرت مریم که به آن کلیسای بی‌بی مریم یکی از جا‌های دیدنی استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه را تشکیل می‌‌دهد. کلیسای حضرت مریم در خیابان خیام این شهر قرار دارد. معماری این بنا بسیار ساده است و شاید همین سادگی به این مکان رونق می‌بخشد. معماری داخلی کلیسای حضرت مریم را برگرفته از معماری دوره ساسانی می‌دانند.

در سفر به استان زیبای آذربایجان غربی حتما به این کلیسا سر بزنید. کلیسای دیدنی حضرت مریم را شرق آشور هم نامیده‌اند و بسیاری کلیسای مذکور را به این نام می‌شناسند.

تپه حسنلو

تپه حسنلو

تپه حسنلو، از جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

تپه حسنلو در شهر نقده استان آذربایجان غربی قرار دارد. یکی از آثار باستانی بسیار معروف کشف‌شده در این مکان، جام زرین حسنلو است که گفته می‌شود قدمت آن نزدیک به سه هزار سال می‌رسد. بنای تاریخی تپه حسنلو در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

تپه ارزشمند حسنلو یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی حساب می‌آید و در ده کیلومتری شهر نقده این استان قرار دارد. در کنار این بنا موزه کوچکی را نیز برپا کرده‌اند که برخی از ‌اشیاء قدیمی در آن نگهداری می‌شود. دسترسی به این موزه بسیار آسان خواهد بود و مسافران و گردشگران بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌توانند از این مکان بازدید کنند.

روستای باراندوز؛ نگین باغ‌ سیب‌های آذربایجان غربی

غار سهولان

غار سهولان

غار سهولان، از جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

بازدید از غار همیشه تفریحی هیجان‌انگیز و جذاب به ‌شمار می‌آید. غار سهولان یکی از بی‌نظیر‌ترین غار‌های موجود در ایران است و دومین غار آبی در کشورمان شناخته می‌شود. این غار در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر مهاباد جای دارد. غار سهولان را در نزدیکی روستایی به همین نام می‌توان یافت و شاید به همین دلیل غار و روستا هر دو یک نام دارند. در زبان محلی سهولان را به معنای یخبندان به  کار می‌برند.

توصیه می‌شود برای بازدید از این غار لباس گرم و تجهیزات گرمایی را همراه خود داشته باشید. زیرا با ورود به درون غار سهولان با هوایی بسیار خنک و سرد مواجه خواهید شد. این غار با برخورداری از دو ورودی، گردشگران و بازدیدکنندگان را به درون خود می‌پذیرد. ورودی اول ۱۷۸ و ورودی دوم ۱۰۷ پله دارد. شما از هر کدام آن‌ها که وارد شوید از ورودی دیگر خارج خواهید شد. این غار را به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی به خاطر بسپارید. گردشگران می‌توانند با اتومبیل شخصی به این مکان بروند و از آن بازدید کنند.

درباره غار سهولان بیشتر بدانید، بلاگ زیر را بخوانید:

با غار سهولان آشنا شوید

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو، از جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

به جرات می‌توان گفت که دریاچه مارمیشو را باید شایسته برخورداری از عنوان بهترین و زیباترین دریاچه استان آذربایجان غربی شناخت. توصیه می‌کنیم که حتما بازدید از این دریاچه جذاب را در برنامه سفر خود قرار دهید. دریاچه مارمیشو در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر ارومیه قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان خواهد بود. زیرا دریاچه مارمیشو در منطقه کوهستانی واقع شده است.

به ماهیگیری علاقه دارید؟ دوست دارید غروب را در کنار یک دریاچه بگذرانید و از آرامش طبیعت لذت ببرید؟ حتما از این دریاچه بازدید کنید. زیرا انواع ماهی‌های قزل آلا و سفید را خواهید یافت که در آن زندگی می‌کنند. شنا کردن در این دریاچه نیز مانعی ندارد و خواهید توانست شنا کردن در آن دریاچه را هم به تفریحات نشاط‌انگیز خود بیفزایید و نهایت لذت را ببرید.

زیبایی‌های آذربایجان را از دست ندهید!

اگر بگوییم استان آذربایجان در میان استان‌های ایران زیبایی کم‌نظیری دارد، اغراق نکرده‌ایم! وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی که در این استان قرار دارد دلیلی بر این ادعاست. پس اگر شما هم قصد سفر به این استان را دارید، برای لحظه‌ای شک به خود راه ندهید! جا‌های دیدنی آذربایجان غربی تمام‌نشدنی و زیباست.

در زمان سفر به آذربایجان می‌توانید هتل و بلیط هواپیما ی خود را با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ رزرو کنید.

اگر به دنبال لیست هتل‌های ارومیه هستید، این نوشته را بخوانید

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

قره کلیسا آذربایجان غربی، کلیسای ارمنی‌ها

قره کلیسا آذربایجان غربی، کلیسای ارمنی‌ها

21 مرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد