روستای باراندوز؛ نگین باغ‌ سیب‌های آذربایجان غربی

تاریخ انتشار : 19 آبان 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روستای باراندوز

یکی از جاهای دیدنی نزدیک ارومیه، روستای باراندوز است. این روستا را به باغ سیب‌هایش می‌شناسند. رودخانه پرآب و باصفای باراندوز از دلش می‌گذرد و پل تاریخی خیلی معروفی هم دارد.

روستای باراندوز کجاست؟

اینجا یکی از روستاهای قشنگ آذربایجان غربی است که از ارومیه فاصله‌ زیادی ندارد. از تهران تا مقصد حدود ۹ ساعت فاصله ا‌ست. از مسیر قزوین، ‌زنجان، میانه باید بگذریم تا به ارومیه برسیم. از ارومیه تا این روستا ۲۴ کیلومتر راه است،‌ یعنی نیم‌ساعته می‌رسیم. روستا، درنزدیکی روستای هفت آباد واقع شده است.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

رودخانه باراندوز چای

منظره‌های قشنگ این روستا شبیه کارت‌پستال‌های قدیمی به‌نظر می‌رسند. ردیف درخت‌های تنومندی که کنار جاده قد کشیده‌اند؛ کمی دورتر مرتع‌های سبز که دامنه تپه‌ها را پوشانده‌اند و صحنه‌های رویایی و چشم‌نواز، از انگیزه‌های سفر به این منطقه است. اما چیزی که اسم روستای باراندوز را بر سر زبان‌ها انداخته، باغ سیب‌هایش است.

باغ‌های سیب این منطقه خیلی پربار هستند. انبوه شکوفه‌های سیب، یکی از قشنگ‌ترین چیزهایی‌ست که می‌شود در طبیعت دید.

باغ سیب های روستای باراندوز

تصویر زیبای روستا با رودخانه‌اش کامل می‌شود. رودخانه باراندوز چای ارومیه از کوه‌های مرزی بین ایران، ترکیه و عراق سرچشمه می‌گیرد. از آبشار سوله دوکل راهش را شروع می‌کند، بعد می‌آید تا به سد باراندوز چای برسد. بعد وارد دهستان باراندوز می‌شود و دیگر نامش می‌شود باراندوزچای. این رودخانه همه زمین‌های منطقه را آبیاری می‌کند و در زندگی مردم نقش زیادی دارد و بهارها در قسمتی از آن که به عنوان قطب گردشگری معرفی شده، قایق‌سواری می‌کنند.

حوالی این روستا یک پل تاریخی قرار گرفته که با جاده ارومیه به اشنویه ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

پل باراندوز همان پل قلعه جوق است. در دوره قاجار ساخته شده و در فهرست آثار ملی هم قرار گرفته. این پل، پل معروفی‌ست که بارش و سیل سال ۱۳۹۳ بخش‌هایی از آن را خراب کرد، و در حال بازسازی‌ست.

طول پل قلعه جوق ۴۰ متر است و پهنایش ۵ متری می‌شود. ۶ دهانه قوسی دارد و ۵ پایه آجری. البته حالا فقط دو تا از پایه‌های پل سالم مانده. موج‌شکن‌های اینجا از جنس سنگ است و پایه‌های موج‌شکن مربع‌شکل ساخته شده‌اند و داخل دیواره‌ها با سنگ و ملاط آهک پر شده. بدنه‌اش هم از آجر سرخ است.

بهترین فصل سفر

باتوجه به سردسیر بودن این منطقه بهار و تابستان زمان بهتری برای سفر است. اگرچه این روستا اول پاییز زیبایی نفس‌گیری دارد.

جاذبه‌های نزدیک

تفرجگاه بند: اگر خیابان شهید بهشتی یا همان دانشکده را در ارومیه ادامه بدهیم و از شهر خارج شویم، ۵ کیلومتر که برانیم، به تفرجگاه بند می‌رسیم. روستای بند، پاتوق مردم ارومیه و گردشگران برای طبیعت‌گردی‌ست. اینجا می‌شود کنار رودخانه شهرچای بساط پیک‌نیک پهن کرد و از چشم‌انداز این روستای کوهستانی لذت برد. ضمن اینکه سد شهرچای در روستای بند قرار گرفته و خیلی‌ها آن حوالی به گشت و گذار می‌روند.

تفرجگاه بند ارومیه

کلیسای سیر: نزدیک تفرجگاه بند، کلیسای سیر را پیدا می‌کنیم که از دوره ساسانی به‌جا مانده. به این کلیسا مارسرگیز یا مارسرکیس هم می‌گویند.

همسر مسیحی خسروپرویز بعد از پیروزی ایران بر روم این کلیسا را ساخته. نمای داخلی این بنا ساده و قشنگ است و مشخصه‌های معماری در دوره‌ خودش را دارد. دیوارها و سقف آن از سنگ ساخته شده. ورودی‌اش کمی کوتاه است. سالن اول شامل سالن دعا و محراب و چند اتاق است.

زیباترین جاهای اردبیل که نباید از آن‌ها غافل بمانید!

کلیسای مارسرگیز

آبشار سوله دوکل: این آبشار در دامنه کوه دالانپر در منطقه مرگور در اطراف شهر ارومیه واقع است و روستایی به اسم سوله دوکل در کنار این آبشار قرار دارد. این آبشار یکی از سرچشمه های رودخانه باراندوزچای به حساب میاد. برای رسیدن به این آبشار میتوان از بخش زیوه و روستای دیزج، کسیان، کولبی و سوله دوکل رفت.

آبشار سوله دوکل

دیگر این‌که می‌توانیم به تماشای جاهای دیدنی‌ ارومیه برویم، جاهایی مثل سه گنبد، کلیسای ننه مریم و دریاچه ارومیه.

کجا اقامت کنیم؟

ارومیه هتل‌های زیادی دارد که از نظر قیمت، تعداد ستاره و امکانات با هم فرق دارند. باتوجه به بودجه‌ سفرمان می‌توانیم یکی از هتل‌های ارومیه را انتخاب و رزرو کنیم. در آبان ۱۳۹۷ قیمت رزرو ارزان‌ترین هتل ارومیه در سایت اسنپ تریپ ۷۰ هزار تومان است.

لیست بهترین هتل‌های ارومیه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

اگر به دنبال لیست هتل‌های ارومیه هستید، این نوشته را بخوانید

اگر به دنبال لیست هتل‌های ارومیه هستید، این نوشته را بخوانید

11 تیر 1398
سوغات ارومیه

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

22 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد