چیزهایی که درباره جزیره هرمز نمی‌دانید

تاریخ انتشار : 2 بهمن 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ آذر ۱۴۰۰
درباره جزیره هرمز

پایین‌های نقشه و نزدیک قشم، جزیره هرمز قرار گرفته. با قطار می‌روید بندرعباس و سوار لنج‌ می‌شوید و ۳۰ دقیقه بعد در جزیره قشم هستید و بعد از آنجا قایق‌ها شما را به جزیره هرمز می‌برند. جزیره هرمز، جزیره‌ای‌ست پر از شگفتی. سرزمین خاک‌های رنگی. جایی که قرمزی خاک و آبی دریا با هم یکی می‌شوند. جزیره‌ای که می‌گویند یکی از جاهاییست که قبل از مرگ حتما باید دید.

۱-راه‌های رسیدن به جزیره خیلی آسان است، چون از شهرهای مختلف به بندرعباس هم  قطار هست و هم هواپیما. از شهرهای تهران، مشهد، یزد، کاشان، اردکان، بافق، سیرجان، میبد و اصفهان می‌توانید با قطار خودتان را به بندرعباس برسانید. و از آنجا با لنج ۴۰ دقیقه‌ای راهی هرمز شوید. به بندرعباس که رسیدید لنج‌ها و قایق‌های اسکله که هر ۱۵ دقیقه یکبار از صبح تا ساعت ۴ عصر به سمت قشم و از آنجا به هرمز می‌روند شما را به مقصد می‌رسانند.

۲-قبلاها جزیره هرمز بکرتر بود. بکرتر از این نظر که وقتی هوا مساعد و وقت سفر به جنوب می‌شد کمتر کسی به مقصدی مثل هرمز فکر می‌کرد. انتخاب یا قشم بود یا کیش. اما وقتی اولین گروه‌های طبیعت‌گردی به هرمز رفتند و آلبوم‌ها پر شد از عکس جایی که تا چشم کار می‌کرد خاک رنگی داشت. آدم‌هایی که سرخوش کنار دریا لمیده بودند و عکس‌هایشان پر از رنگ بود، کم کم هرمز هم بر سر زبان‌ها افتاد و مثل جزیره‌ای ناشناخته کشف شد.

جزیره هرمز

۳-رفتن به هرمز تجربه متفاوتی را پیش روی آدم می‌گذارد. و شاید برای همین هم هست که می‌گویند بدون دیدن این جزیره نباید خدای ناکرده سر را زمین گذاشت. حتما می‌پرسید چه تجربه متفاوتی؟ فوقش دریاست و یک عالمه صخره در اطرافت. ولی فقط یک دریا و صخره نیست. هرمز پر از رنگ است، از خاک گرفته تا صخره‌ها و کوه‌ها و دالان‌ها، قرمز و نارنجی و سفید و زردند و وقتی بین‌شان راه می‌روید و بادی هم بوزد انگار در جزیره‌ای پر رمز و رازید، جایی که با همه جا فرق دارد.

۴-هرمز جزیره‌ای‌ست سن و سال‌دار. در منابع آمده که این جزیره ۶۰۰ میلیون سال قدمت دارد. همان منابع می‌گویند هرمز تا پیش از اینکه مورد حمله مغولان قرار بگیرد تجارت پرورنقی داشته. ولی مغول‌ها که آمدند آبادی و زندگی را هم با خودشان بردند. یکسری به قشم کوچ کردند و عده‌ای دیگر به جرون یا بندر گمبرون نقل مکان کردند و در آن شهری ساختند که به یاد شهر قدیم اسمش را هرمز گذاشتند.

۵-وقتی تصمیم به سفر به جزیره هرمز گرفتید باید حسابی خودتان را آماده کنید، چون در هرمز نه خبری از مرکز خرید هست و نه هتل. همه چیز بکر و دست نخورده است و برگه برنده هرمز هم همین بکری و وجود نداشتن عناصر شهری است. وقتی به هرمز رفتید یا باید در خانه‌ محلی‌ها بمانید یا در زیر آسمان آبی و پرستاره.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های قشم

خانه های محلی هرمز

۶-اگر ماندن در خانه محلی‌ها را به بقیه ترجیح دادید از آنها سراغ نان‌هایی مثل تموشی، نان دستی و نان بالاتابه را بگیرید. نان های اینجا که با آرد، روغن و سوراغ درست میشود از جذابه‌های سفر است.

۷-راه های دیگری هم برای اقامت هست. یک راه هم این است که به ساحل محیط زیست بروید و در کانکس‌هایی که برای مسافران ساخته‌اند با قیمت کمی بمانید.  انتخاب دیگری هم هست اینکه به قشم بروید و ماندن در یکی از هتل‌های قشم را انتخاب کنید.

۸-کمپ زدن در جزیره هرمز طرفدار زیاد دارد و یکی از انگیزه‌های سفر هم همین است. برای من و شمایی که درگیر زندگی شهریم، کمپ کردن و چند روز را کنار دریا بودن و  مثل بدوی‌ها زندگی کردن حتما حال و هوای دیگری دارد. فقط اینکه باید وسایل کافی کمپ زدن با خودتان همراه داشته باشید. چیزهایی مثل چادر، چراغ خوراک پزی، ظرف و ظروف برای پخت و پز، کتری‌ای که وقتی هوس چای روی آتش کردید، همیشه حاجت دهد.

۹-هرمز پر از صخره است و شاید هوس کنید چادرتان را روی یکی از آنها علم کنید. ولی باید حواستان باشد اگر جزیره‌های کوچک اطراف را برای چادر زدن انتخاب می‌کنید حتما آب و غذای کافی با خودتان ببرید. چون در آنجا خبری از سوپر مارکت و خانه‌های محلی‌ نیست و اگر آذوقه‌تان تمام شود باید یا بروید نزدیک ساحل و منتظر قایق‌هایی شوید که چند ساعت یکبار از آنجا رد می‌شوند. یا اگر آدمی آن اطراف پیدا شود باید همچون مهمانی ناخوانده بر سرش خراب شوید که صورت چندان خوشی ندارد.

خاکه سرخ هرمز

۱۰-اگر چادر می‌زنید مراقب باشید که از دریا به حد کافی فاصله داشته باشید. چون نصف شب‌ها آب به خاطر جزر و مد بالا می‌آید و اگر نزدیک دریا چادرتان را زده باشید ممکن است آب وارد چادرتان بشود. یا صدای آب انقدر نزدیک باشد که خواب به چشمتان نیاید.

۱۱-در هرمز تنها یک ساندویچی وجود دارد، ولی راه‌های دیگری هست. مثلا می‌توانید به محلی‌ها غذاهایی که می‌خواهید سفارش دهید تا آنها برایتان بپزند. درهرمز قلیه ماهی یکی از غذاهای پرطرفدار است، یکی از دلایلش هم این است که با ماهی تازه درستش می‌کنند. انتخاب دیگر این است که خودتان وسایل پخت و پز داشته باشید. و روی چراغ خوراک پزی غذا درست کنید و نشان دهید که چند مرده حلاجید.

بیشتر بخوانید: جذاب ترین جاهای دیدنی قشم

 

تنگه هرمز

۱۲-خود هرمز جزیره‌ای دیدنی‌ست بنابراین لازم نیست برای دیدن جاهای دیدنی خیلی به خودتان سختی دهید. همان خاک قرمزش که سوغات نابی هم محسوب می‌شود. و خود هرمزی‌ها به عنوان ادویه غذا و نان از آن استفاده می‌کنند. و کاربرد آرایشی هم دارد، کافی‌ست حالتان خوب شود. بودن در کنار دریا با وجود صخره‌هایی که چند ساعتی هستند و بعد به زیر آب می‌روند یکی از شگفتی‌های اینجاست.

۱۳-در طول روز سوار بر موتورهای سه چرخ می‌توانید دور جزیره را بگردید، به دیدن الهه نمک بروید، از قلعه پرتغالی‌های جزیره که سالم‌تر از قلعه پرتغالی‌های قشم است دیدن کنید، سراغ کوه‌های هفت رنگ را بگیرید، به دیدن دره مجسمه‌ها که صخره‌ها و دالان‌هایش به شکل صورتک‌های حیوان است بروید و از دالان‌های باریک بگذرید و به پرتگاهی برسید که از ارتفاعش حیرت کنید. این همان تنگه هرمز معروف است. نقطه ای که می‌شود در لبه پرتگاه رفت و آمد کشتی‌ها را که به اندازه نقطه‌ای در آن پایین هستند، تماشا کرد.

هرمز

۱۴-درست است که هرمز جزیره‌ای بکر است ولی بعضی نقاطش بکرترند. مثل ساحل محیط زیست، جزیره مفنق که با خود روستا ۴۰دقیقه‌ای فاصله دارد و جاهایی مثل هفت درخت. همه اینها می‌توانند روزتان را بسازد و شب‌ها هم دیدن فیتوپلانگتون‌ها که ساحل را نورانی کرده‌اند ذوق‌زده‌تان کند.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهای جنوبی ایران؛ از خوزستان تا سیستان‌وبلوچستان

عکس‌ها: خبرگزاری ایسنا و ایرنا

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

به دیدار هرمز بیا

به دیدار هرمز بیا

21 شهریور 1395

۱۹ نظر

  • پاسخ هادی هرمزی ۲۷ مهر ۱۳۹۷ از ۱۵:۴۷

    سلام ممنون ازاینکه زیبایی های هرمز و گفتین ولی اینجا پراز سوپرمارکت و رستوران های محلی و فست فودی که دوتاداریم بعلاوه دکه های فلافل فروشی

    • پاسخ منصوره ۱۲ آذر ۱۳۹۷ از ۰۶:۰۰

      سلام یه راهنما به ما معرفی میکنید ، یه زن و شوهر که دوست داریم بیاییم اونجا

  • پاسخ هادی ۲۷ مهر ۱۳۹۷ از ۱۵:۵۰

    سلام برای رفتن به هرمزلازم نیست اول بری قشم ازاسکله حقانی بندرعباس میتونی باشناورتندرو به هرمزسفرکنی

    • پاسخ لطیفی ۲۴ دی ۱۳۹۷ از ۰۶:۴۵

      سلام برای اقامت در هرمز شما میتونید خونه محلی بهمون معرفی کنید؟

  • پاسخ حمید ۱۸ دی ۱۳۹۷ از ۱۲:۲۵

    باسلام
    اطلاعات سایت ناقص است. در هرمز هم سوپرمارکت هست و هم دکه های فلافلی و ……..
    سویت و خانه های محلی هم وجود داره اما شاید در ایام شلوغ به سختی بشود اجاره کرد
    نیازی هم نیست اول بری قشم از همون اسکله شهیدحقانی بندر عباس میشه رفت و برای رفتن به منفق نیز از هرمز با اجاره قایق میتونی بری اونجا و لذت ببری

  • پاسخ امیر امینی ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ از ۰۹:۲۳

    سلام ، برای عید من به اتفاق خانواده میخوام برای اولین بار بریم و جزیره هرمز رو ببینیم و حتما یک شب بمانیم. با توجه به اینکه عید هست خانه محلی راحت گیرم میاد.

    • پاسخ فاطمه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ از ۲۱:۲۱

      اصلا توی عید نرید چون خیلی شلوغه یا قبل از عید برید یا هم توی ماه آذر

    • پاسخ هادی ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ از ۰۹:۴۳

      سلام آقای امینی سلام هرمزهستم به مسافران خونه کرایه میدم

      • پاسخ رزا ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ از ۰۴:۵۵

        شمارتون رو بزارید برام لطفا۰۹۳۹۷۶۴۳۵۴۸

      • پاسخ آرام ۱۲ دی ۱۳۹۸ از ۱۳:۵۷

        سلام
        لطفا شماره تماس بفرستین
        برای هماهنگی اقامت
        ممنون

  • پاسخ Tima ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ از ۱۲:۲۴

    منفق نیست و مفنقِ

  • پاسخ وحید ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ از ۰۴:۱۰

    سلام
    متاسفانه سواحل شمالی کشور به دلیل شلوغی و مسافرت زیاد مردم و اینکه مردم رعایت نمی کنن پر از اشغال شده. سواحل جنوبی کشور هنوز بکر تر و تمیز تره اما به دلیل اینکه مسافرت مردم داره به سواحل جنوبی زیاد می شه این خطر آلودگی سواحل جنوبی رو هم در خطر قرار داده. بیاید اگر به هر جایی به خصوص سواحل زیبا و بکر جنوب کشور سفر میکنیم مراعات محیط زیست رو هم بکنیم و سواحل رو همینجور بکر و دست نخورده نگه داریم. از همه متشکرم.

  • پاسخ ياسى ۲ فروردین ۱۳۹۸ از ۲۱:۰۹

    حیف از این همه زیبایى و شگفتى هرمز.حیف که نه توجههى به این منطقه میشه،نه براى توسعه و رونق صنعت توریسم در اونجا اقدامى میشه.حیف از اون مردمان خوبى که میتونستن بهترین زندگى رو داشته باشند ولى الان محرومیت و ندارى تنها نصیبشون از زندگى در جزیره هرمزه.😔😔😔

  • پاسخ غزال ۸ دی ۱۳۹۸ از ۲۲:۰۹

    سلام اخر دی ماه یا اول بهمن ماه قراره برم قشم میخاستم ببینم موقع مناسبی هست برای خانه گرفتن در جزیره هُرمُز؟؟

  • پاسخ احمدرضارضایی ۱۵ دی ۱۳۹۸ از ۰۵:۱۱

    سلام دوستان جزیره هرمز بسیاردیدنی وعالیه.مردمانی دوست داشتنی وبامرام.خونگرم
    همه چی هم داره .سوئیت.هتل.رستوران.غذای محلی.سوپرمارکت.

  • پاسخ مینا ۲ بهمن ۱۳۹۸ از ۲۰:۲۶

    یه خانم تنها بهتره تو هرمز کجا بمونه؟

  • پاسخ امیر اوج هرمزی ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ از ۲۱:۰۸

    مردم هرمز بیکار ندارن وضعشون هم نسبت به مردم جاهای دیگه بهتره چون جمعیت گردشگرش از مردمش بیشتره هتل ورستوران داره پر از سوپرمارکت هست اگر می بینید که ماشین مخصوصا از نوع شیکش تو جزیره نیست به دلیل اینه که نمی خوان بکر بودن جزیره از بین بره
    در ضمن کل جزیره جای دیدنی هست زیباترین و قشنگترین سواحل ایران مال این جزیره هست

  • پاسخ امين ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ از ۰۹:۵۹

    سلام. ایا مثه جزیره قشم میشه ماشین شخصی برد جزیره هرمز یا نه؟ممنون میشم جواب بدین

  • پاسخ علی ۵ اسفند ۱۳۹۸ از ۰۸:۵۳

    سلام ببخشید می توانید از هزینه های سفر به این جزیره و اقامت در آن اطلاعاتی بدید

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد