ضروری‌ترین لوازم کمپینگ چیست؟

تاریخ انتشار : 26 آبان 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۸ آذر ۱۴۰۰
لوازم کمپینگ

معمولا می‌شود طبیعت‌گردهای مبتدی و حرفه‌ای را از روی کوله‌هایشان شناخت. طبیعت‌گرد حرفه‌ای تجهیزات کمپینگ و وسایل ضروری را می‌شناسد و برای همین هم بارش مختصر و مفید است. اما طبیعت‌گرد مبتدی در کوله‌اش یا چیزی کم است یا اضافه. در این نوشته با لوازم کمپینگ آشنا می‌شویم. اینکه در این نوع سفرها چه چیزهایی باید همراه‌مان داشته باشیم.

کفش

کفش طبیعت گردی

کفش از اولین و مهمترین لوازم‌ کمپینگ است. کفش باید متناسب با برنامه‌ای باشد که می‌خواهید بروید. برای طبیعت‌گردی‌های سبک، کفش سه فصل مناسب است. این کفش‌ها برای بیشتر برنامه‌ها به جز برنامه‌های زمستانی مناسبند.

از دیگر موارد مهم در مورد کفش، کف آن است. کف کفش نباید لیز باشد. کفش‌های ساقدار برای محافظت از قوزک پا بهترند، ولی به همان اندازه جورابی که می‌پوشیم هم از اهمیت زیادی برخوردار است. کفش‌های ایرانی مناسب کوهنوردی، ارزان‌تر از کفش‌های خارجی‌اند، ولی معمولا وزن‌شان هم بیشتر است. پایار و لاوان جزو برندهای خوب کفش کوهنوردی هستند. در بین کفش‌های خارجی هم به ترتیب اسکارپا، لووا و ترزتا قرار دارد.

کوله‌پشتی کمپینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوله پشتی کمپینگ

وسواس موقع خرید، ما را به سمت حرفه‌ای‌ترین کوله‌پشتی‌ها می‌‌کشاند. کوله‌پشتی‌های خوب معمولا بندی برای بستن روی سینه دارند که به حفظ تعادل ما کمک می‌کنند. یک تسمه روی کمر هم سنگینی وزن روی شانه‌ها را کمتر می‌کند. هرچه کوله وزن کمتری داشته‌ باشد، برای کوهنوردی مناسبتر است. کوله‌های کوه، زیپ و جیب کمتری هم دارند. برای سفر یک روزه به کوله ۲۵ تا ۴۰ لیتری و برای سفر دو روزه به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز داریم. سفرهای بیشتر از دو شب هم نیازمند کوله بزرگ‌تر هستند. برای سفر یک شبه در زمستان هم به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز خواهیم داشت.

کوله‌پشتی‌ها براساس نوع سفر فرق دارند. مثلا کوله‌پشتی کوه با کوله سفر یک‌روزه متفاوت است.

بیشتر بخوانید: کجا و چگونه کوهنوردی کنیم؟

چادر و کیسه‌خواب

چادر و کیسه خواب کمپ

آدم‌های مبتدی مجبورند موقع سفر از دوستان‌شان کیسه خواب قرض کنند، اما کسی که به صورت حرفه‌ای  طبیعت‌گرد است، یک چادر برای خودش دارد. چادر، یکی از ضروری‌ترین وسایل کمپینگ است. اگر چادرتان سبک باشد موقع پیاده‌روی‌های طولانی خسته نمی‌شوید. هر چادر باید حتما یک روکش یا به اصطلاح پوش داشته باشد که باران به آن نفوذ نکند. حدود ۲۰۰ هزار تومان باید برای خرید یک چادر دو نفره کنار بگذارید.

و اما در مورد کیسه‌خواب. بهترین کیسه‌خواب مدلی است که زیپش را در تابستان باز بگذاریم و در زمستان به اندازه کافی گرم‌مان کند. این کیسه نباید به وزن بارمان خیلی اضافه کند. میلت، دیوتر و بعد از آن گایا از مارک‌های خوب کیسه‌خواب هستند.

کیسه‌خواب‌ها وزن‌های مختلفی دارند، اما هرچه وزن‌شان کمتر باشد بهتر است. همچنین کیسه‌خواب‌ها برای درجه حرات‌های مختلفی تعبیه شده‌اند و باید ببینید معمولا کجاها سفر می‌کنید و کیسه‌خوابی با چه درجه حرارتی برایتان مناسب است. یک کیسه خواب خوب برای خوابیدن در دمای منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد هم مناسب است. کیسه خواب‌ها قیمت متفاوتی دارند، رده پایین آنها ۲۰۰ هزار تومان است و برای خرید بهترین‌هایش باید بالای یک میلیون تومان هزینه کرد.

برای نشستن روی زمین به یک زیرانداز هم نیاز داریم. این زیرانداز می‌تواند یک مت یوگا باشد که بالای کوله پشتی هم به‌راحتی جا می‌گیرد. یک زیرانداز مخصوص چادر حداقل ۶۰ و یک مت حدودا ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

بیشتر بخوانید: چطور در طبیعت بی‌دردسر کمپ بزنیم؟

برای کمپینگ چه لباس‌هایی برداریم؟

لباس‌های کمپینگ

یادمان باشد بسته به فصل سفر لباس‌های متفاوتی را باید در کوله پشتی بگذاریم. در طبیعت‌گردی بیشتر از دو تیشرت نیازمان نمی‌شود، اما اگر احتمال بارندگی وجود دارد، سه تیشرت در لوازم کمپینگ می‌گذاریم. همیشه احتمال خیس یا خراب شدن لباس‌ها را باید در سفر طبیعت‌گردی داد. پس دو شلوار، دو تیشرت، دو مانتو، یک کلاه آفتابی یا پشمی (بسته به فصل) و دو لباس زیر را به تجهیزات کمپینگ اضافه می‌کنیم. اگر هوا سرد باشد هم که دستکش یا شال‌گردن برمی‌داریم. کفش پیاده‌روی راحت و دمپایی یا صندل هم بخش مهم تجهیزات کمپینگ است.

وسایل بهداشتی

بعضی‌ها برای سبک‌ سفر کردن، وسایل بهداشتی کمتری همراه‌شان می‌برند. حتی از لباس‌هایشان به عنوان حوله استفاده می‌کند؛ اما بیشتر مسافران حداقل یک حوله، مسواک، خمیردندان، صابون و شامپوی سفری کوچک با خود دارند.

همراه داشتن قرص و دارو به حساسیت ما برمی‌گردد. کرم ضد آفتاب، پماد نیش حشرات یا قرص تصفیه آب، چسب زخم، باند و مسکن می‌توانند بخشی از لوازم کمپینگ باشند.

باید در وسایل کمپینگ خود دستمال کاغذی بگذاریم و اگر از داشتن دستشویی مطمئن نیستیم، حتما دستمال مرطوب برداریم. کیسه زباله هم برمی‌داریم تا همان‌طور که طبیعت را تحویل گرفته‌ایم، به مسافران بعدی تحویل دهیم.

وسایل الکترونیکی

لوازم الکترونیکی در کمپینگ

اگر از موبایلتان زیاد استفاده می‌کنید، باتری اضافه یا پاروربانک را فراموش نکنید. اینکه به‌جز این چه لوازم جانبی موبایل برای سفر همراهتان ببرید به خودتان بستگی دارد.

اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید یک لنز ۱۸-۵۵ کافی است؛ لنزهای بزرگتر زمان پیاده‌روی مزاحمتان می‌شوند. ضمنا حتما باتری و حافظه اضافه برای دوربینتان بردارید. چراق‌قوه یا هدلایت را هم برای پیاده‌روی شبانه به لوازم کمپینگ اضافه کنید.

غذا و خوراکی‌ها

غذا در کمپینگ

وقتی به لوازم کمپینگ فکر می‌کنیم نباید خوراکی‌ را فراموش کنیم. در دل بیابان یا جنگل کمتر پیش می‌آید که یک رستوران پیدا ‌کنیم، برای همین بهتر است خوراکی‌ها را در نزدیکترین شهر به مقصدمان بخریم.

بسته به تعداد روزی که قرار است در طبیعت بمانیم، بد نیست کنسرو ببریم. البته یادتان باشد کنسروها را باید بجوشانید تا دچار مسمومیت غذایی در مسافرت نشوند. در کمپ یک قابلمه روحی هم غنیمت است. یک قاشق، چنگال و چاقوی چندکاره می‌توانند به پخت غذا در طبیعت کمک کنند و جای کمی هم بگیرند. برای غذا پختن به ادویه و روغن هم نیاز داریم.

هیچ مسافری از نقش قوری و چای سیاه غافل نمی‌شود. یک ست قابلمه، ماهی‌تابه و قوری را با ۸۰ هزار تومان می‌شود در بازار خرید. بعضی از وسایل کمپینگ اگرچه واجب نیستند، اما داشتن‌شان سفر را جذاب‌تر می‌کند. مثلا چند دانه هل را در چای زغالی می‌اندازیم و چای بیشتر می‌چسبد. قبل از همه این‌ها باید آتش را با چیزی روشن کنیم، پس با خودمان ژل آتش‌زنه و فندک هم می‌بریم.

اگر می‌خواهید بدانید به ترتیب چه وسایلی را در کوله بگذارید، مطلب چطور برای سفر چمدان ببندیم را بخوانید.

بیشتر بخوانید: قدم قدم تا کوهنوردی حرفه‌ای

قیمت‌ها مربوط به آبان ۱۳۹۷ هستند.

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

۱ نظر

  • پاسخ ریحانه علیزاده ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ از ۰۶:۵۱

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    من هم می خوام چند تا محصول خوب دیگه معرفی کنم:
    تجهیزات جانبی سفر و کمپینگ

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد