راهنمای سفر به اراک، از گیوه‌دوزی تا گلیم‌بافی

تاریخ انتشار : 22 بهمن 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
راهنمای سفر به اراک، از گیوه‌دوزی تا گلیم‌بافی

با شنیدن نام اراک خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند که: اراک چه جاذبه‌هایی می‌تواند داشته  باشد؟ باید بگوییم که اراک با وجود صنعتی بودن‌اش، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. این شهر نام آشنا، به معنی باغستان و نخلستان است که در دوره قاجار بسیار آباد شد. قدیمی‌ها به آن «عراق عجم» می‌گفتند. میرزا آقا خان کرمانی در یکی از سفرهایش اراک را اینگونه توصیف کرده: «عروس جهان است ملک اراک/ که سرتاسرش مشک‌بیزاست خاک». اگر شما هم به  تازگی قصد سفر به اراک را دارید، این بلاگ برای شماست. با بلاگ اسنپ‌تریپ همراه باشید تا شیفته این شهر باستانی شوید!

موقعیت جغرافیایی اراک

اراک واقع در استان مرکزی است و بین دو رشته‌کوه البرز و زاگرس قرار دارد. این شهر از جنوب با شهرستان خمین و شازند، از شمال با شهرستان ساوه، از شمال‌غربی با همدان، از غرب با شهرستان ملایر، خمین و الیگودرز، از شرق با محلات و از شمال‌شرقی با تفرش و آشتیان هم‌مرز است. در جنوب این شهر کوه‌های سفیدخانی، نظم‌آباد و سرخ‌کوه و در غرب آن کوه مودر قرار دارد. ارتفاع این شهر از دریا ۱۷۰۸ متر است. همچنین رود قره‌کهریز از میان شهر اراک عبور می‌کند و به تالاب میقان سرازیر می‌شود.

از این شهر به عنوان پانزدهمین شهر پرجمعیت ایران یاد می‌شود. در گذشته، مردم این منطقه به گویش‌های مختلفی همچون تاتی صحبت می‌کردند. اما پس از مهاجرت مردم از مناطق اطراف به اراک، این گویش تغییر پیدا کرد و گویش جدیدی خلق شد. در حالی‌که در سال‌های اخیر به دلیل تاثیر رسانه‌های جمعی، گویش‌های محلی اراک در حال از بین رفتن هستند.

آب و هوای اراک

طبیعت زیبای اراک

اراک از خصوصیات اقلیمی فلات مرکزی ایران یعنی زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک برخوردار است. افرادی که قصد سفر به اراک دارند، باید در نظر داشته باشند که آب‌وهوای این شهر به دلیل کوه‌های اطراف آن و همچنین تالاب میقان و دشت فراهان، ویژگی‌های خاصی دارد. برخلاف بهار و پاییز، اراک زمستان‌های طولانی (تقریبا بین ۴ تا ۶ ماه) دارد. در اراک، میزان بارندگی در سال‌های گوناگون بین ۲۳۰ تا ۶۳۸ میلی‌متر متغیر است و به طور میانگین ۳۴۱/۷ میلی‌متر تخمین زده شده است. با توجه به آب‌وهوای این منطقه، بهترین زمان سفر به این شهر، از اواسط بهار تا اواخر تابستان در نظر گرفته می‌شود.

قدمت تاریخی اراک

خانه تاریخی حسن پور در اراک

قبل از قرن دوم ناحیه میان همدان، ری و اصفهان، با نام عراق شناخته می‌شد، اما بعدها برای تمایز این منطقه با عراق عرب، آن را عراق عجم نام نهادند. در واقع، قدمت ساخت شهر اراک به دو قرن پیش و دوران قاجار برمی‌گردد. این شهر به دستور فتحعلی‌شاه قاجار تاسیس شد و سلطان‌آباد نام گرفت. پس از آن، نام این شهر به سلطان‌آباد عراق و در نهایت در سال ۱۳۱۶ به اراک تغییر یافت.

بنا به روایتی، یوسف‌خان گرجی سازنده شهر اراک است. زیرا قبل از اینکه اراک به‌عنوان شهر شناخته شود، در این منطقه ۸ یا ۱۰ قلعه وجود داشت. در اغلب مواقع، بین این قلعه‌ها جنگ و نزاع در می‌گرفت. یوسف‌خان هم این درگیری‌ها را به فتحعلی‌شاه خبر داد و پس از آن، فتحعلی‌شاه دستور تخریب قلعه‌ها و تاسیس اراک را داد.

چشمه آبگرم محلات و جاذبه‌های گردشگری این شهر

جاذبه‌های دیدنی اراک

استان اراک به دلیل برخورداری از جاذبه‌های متنوع تاریخی، طبیعی و گردشگری، هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین وجود آب‌وهوای بکر در این منطقه نیز یکی دیگر از دلایل سفر به اراک است. برخی از جاذبه‌های دیدنی این شهر عبارت‌اند از:

ارگ حکومتی و کاشی‌های لوزی‌اش

ارگ حکومتی اراک، میراثی از یاد رفته

یکی از جاذبه‌های تاریخی اراک، ارگ حکومتی واقع در این شهر است. قدمت این ارگ به زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار باز می‌گردد. همچنین این ارگ حکومتی با نام برج شیشه نیز معروف است، زیرا این ارگ با کاشی‌های لوزی و براق تزیین شده است و با تابیدن نور خورشید به آن، درخشش خاصی پیدا می‌کند. البته این ارگ در سال ۱۳۶۱ خراب شد و تنها بخشی از آن باقی‌مانده است.

پدیده زیبای تالاب میقان

تالاب زیبای میقان

تالاب میقان به وسعت ۲۵ هزار هکتار، یکی از بهترین پدیده‌های طبیعی شهر اراک است به مسافران و گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های طبیعی پیشنهاد می‌شود که در سفر به اراک حتما از این پدیده زیبا، بازدید کنند. در این تالاب، گونه‌های متنوع و نادر از گیاهان، پرندگان و پستانداران وجود دارد.

مناطق پرگل ایران کجاست؟

حمام چهار فصل، بزرگترین حمام ایران

حمام چهار فصل اراک

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اراک، حمام چهار فصل است که در زمان احمدشاه قاجار ساخته شده است. این حمام به وسعت ۱۶۰۰ مترمربع، به‌عنوان بزرگ‌ترین حمام ایران به حساب می‌آید. در گذشته، برای تامین آب این حمام از قنات استفاده می‌شد.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای اراک

در سفر به اراک بازدید از کلیسای مسروپ مقدس، به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر اراک خالی از لطف نیست. درون این کلیسا یک مدرسه، سالن اجتماعات و خانه کشیش وجود دارد.

صنایع‌دستی، سوغات و غذای محلی اراک

صنایع دستی اراک

اراک نه‌‌تنها یک شهر صنعتی است، بلکه در این شهر صنایع‌دستی بسیاری نیز تولید می‌شوند. صنایع‌دستی که در سفر به اراک با آنها روبه‌رو خواهید شد عبارت‌اند از:

  • دستباف‌های سنتی همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی
  • رودوزی‌های سنتی
  • آثار چوبی همچون منبت و کنده‌کاری روی چوب، معرق‌کاری، پیکرتراشی، خراطی، ساخت سازهای سنتی، مشبک و گره‌چینی چوب
  • سفالگری
  • کتابت و نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، خوشنویسی، کتیبه نویسی
  • آثار فلزی همچون مسگری، قلم‌زنی، سفیدگری، چلنگری، مشبک فلز، ملیله طلا و نقره
  • ساخت پاپوش سنتی همچون گیوه‌دوزی و گیوه‌بافی
  • تراش سنگ‌های قیمتی

سوغاتی‌های خوشمزه اراک

نان فطیر اراکی

همچنین از سوغات اراک می‌توان به نان فطیر، ترخینه، باسلوق، جوز قند، انگور و کشمش سبز، صابون محلی، شیره انگور و گوش فیل اشاره کرد. همچنین غذاهای محلی این شهر شامل آبگوشت به گردو، حلیم اراکی، آش برگه، آش چغندر و آبگوشت کشک می‌شود.

عروس جهان است ملک اراک!

اراک در گذشته به نام عراق شناخته می‌شد، اما در زمان قاجار با نام سلطان‌آباد معروف شد. در این شهر، جاذبه‌های دیدنی، هتل و رستوران‌های بسیاری برای گردشگران وجود دارد. اگرچه اراک یکی از شهرهای صنعتی ایران است، اما طبیعت دلربا و آب‌وهوای تمیز آن باعث شده‌اند افراد زیادی علاقه‌مند سفر به اراک شوند. در زمان سفر به اراک برای خرید بلیت هواپیما و یا رزرو هتل می‌توانید روی اسنپ‌تریپ و تخفیف‌هایش حساب کنید!

دسته:ایرانگردیجاذبهسوغات

مطالب مرتبط :

چشمه آبگرم محلات

چشمه آبگرم محلات و جاذبه‌های گردشگری این شهر

12 اسفند 1396

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد