سوغات اردبیل را از کجا بخریم؟

تاریخ انتشار : 5 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۵ آبان ۱۴۰۰
سوغات اردبیل

بیشتری‌ها اردبیل را به سرشیر و عسلش می‌شناسند. چیزهایی که معمولا برای سوغات هم از این شهر برای عزیزترین‌ها برده می‌شود. اما سوغات اردبیل بیشتر از یکی دو قلم است، آنقدر که تنوع زیادشان باعث رونق بازار اردبیل شده.

حلوای سیاه یا قره حلوا

حلوا سیاه

حدود صد سالی می‌شود که در کارگاه‌های اردبیل حلوای سیاه یا قره حلوا پخته می‌شود. به همان سبک و سیاق صد سال پیش، بدون اینکه ذره‌ای تغییر در آن ایجاده شده باشد. حلوای سیاه اگرچه اسمش حلواست، ولی از نظر مزه و مواد با حلواهای قهوه‌ای معمول، زمین تا آسمان فرق دارد. حلوای سیاه را با جوانه گندم، آرد سبوس‌دار، کره حیوانی، عسل، پسته، گردو و پودر نارگیل درست می‌کنند و نتیجه حلوایی می‌شود بسیار مقوی و سرشار از کلسیم، کربوهیدرات، فسفر و منیزیم.

حلوای سیاه به خاطر طبع گرمش برای تسکین دردهای مفصلی و استخوان و کمردرد نیز بهترین مرهم است. از آنجایی که حلوای سیاه، حلوایی است بسیار شیرین باید با چای خوردش تا شیرینی زیادش باعث دست کشیدن از خوردنش نشود. در اردبیل حلوای سیاه را که معروف‌ترین شیرینی و سوغات اردبیل است باید در میدان عالی قاپو و اطراف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی خرید.

عسل اردبیلعسل اردبیل

اردبیل به خاطر دشت‌های پرگل و دامنه‌های سرسبز سبلان و وجود فراوان گون در تپه‌ها، مرغوب‌ترین عسل را در بین استان‌های کشور دارد. سالانه در اردبیل بیش از  ۶ هزار تن عسل تولید می‌شود که یک هزار تن آن به مصرف داخلی و مابقی به خارج صادر می‌شود. وجود ۳۰۴ هزار و ۴۰۰ کلنی زنبور عسل در اردبیل و ۵ هزار نیروی کار که به طور مستقیم در حرفه زنبور داری مشغولند، خود، گواهی است بر کیفیت بالای عسل اردبیل.

ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، التیام زخم معده، درمان بیماری‌های عصبی، قلبی، استخوانی، کلیوی و رماتیسم از خواص عسل طبیعی است که در اردبیل به دست می‌آید. عسل اصل، عسلی است که بو و مزه گل‌ها را بدهد و رنگش تیره و خودش سفت باشد. هر کیلو عسل اردبیل در صورتی که اصل باشد بین ۳۵ تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارد. عسل مرغوب اردبیل را نیز می‌توان از دور میدان عالی قاپو خرید.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی اردبیل

تخمه آفتابرگردان

تخمه آفتابرگردان

کافی است یک دانه تخمه بشکنی تا همین باعث شود گاهی تا پاسی از شب بنشینی پایش و در نهایت خسته و بی‌رمق به رختخواب بروی. تخمه‌ای که مهدش بعد از خوی در آذربایجان غربی، بیجار در استان کردستان و همچنین کرمانشاه و اردبیل است. تخمه اردبیل که در انواع، شمشیری، بادامی و دور سفید به فروش می‌رسد از خوشمزه‌ترین تخمه‌ ها و از جذاب‌ترین سوغات اردبیل است. به طوری که میتواند ساعت‌ها یک نفر را مشغول کند. علاوه بر تخمه، آبنابت اردبیل هم بسیار خوشمزه است. بازار اردبیل بهترین جا برای خریدن تخمه است.

سرشیر و کره

سرشیر و کره اردبیل

دامنه‌های بسیار اردبیل و شهر سرعین باعث شده دامپروری نیز در این استان رونق زیادی داشته باشد. و وقتی دامپروری زیاد باشد، محصولات لبنی فرد اعلایی هم به دست می‌آید. سرشیر چربی لذیذ شیر است. وقتی شیر را میجوشانند، چربی‌اش از آن بیرون آمده و در بالای شیر قرار میگیرد. چربی ای که شبیه خامه است و صبحانه مقوی و لذیذی محسوب می‌شود و روزت را می‌سازد. سرشیر را یا از لبنیاتی های سطح شهر و یا از سرعین میتوان خرید.

شیرینی‌های اردبیل

شیرینی اردبیل

شیرینی‌های اردبیل، بسیار مفصل است. و اگر بخواهید برای کسی شیرینی، سوغات ببرید انتخاب‌های زیادی پیش رویتان است. باقلوا، حلوای زنجبیل، قچکورگی که از آرد برنج درست می‌شود، حلوای سفید یا آغ حلوا، نان برنجی خلخال یا قند چوریی و قطاب عسلی خلخال از جمله این شیرینی‌هاست.

صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی اردبیل

قالی بافی، گلیم، مسند و جاجیم از قدیمی‌ترین صنایع دستی اردبیل است که دارای شهرت کشوری و جهانی هستند. مسند نمین در این میان شهرت جهانی دارد. در اردبیل به خاطر آب و هوای سردش، شال، شالگردن، دستکش و لباس های زیادی بافته می شود. جاجیم‌های خلخال جزو هنرهای ارزشمند است. لباس‌های محلی دست دوز و مسگری و ساخت سازهای سنتی مثل سنتور، کمانچه و سه تار و تنبک نیز در خلخال و مشگین شهر دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های اردبیل و سرعین کجاست؟

دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

26 اردیبهشت 1402
هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

22 تیر 1398

۱ نظر

  • پاسخ مهران ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۰:۴۲

    حلوا سیاه کره ایی خوب دارید ؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد