بهترین سوغات ایران را از کجا بخریم؟

تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ آبان ۱۴۰۰
بهترین سوغات ایران را از کجا بخریم؟

بیشتر گردشگران خارجی یا ایرانی‌هایی که بعد از مدتی به کشور برمی‌گردند، جذب بازارهای قدیمی می‌شوند. سوغات ایران، بسیار متنوع است و این سوغات متنوع هم شامل خوراکی و شیرینی می‌شود و هم صنایع دستی. به همین دلیل هم پیدا کردن بهترین سوغات ایران چندان کار سختی نیست و باید ببینیم به چه چیزی علاقه داریم یا علاقه آدم عزیزی که برایش سوغات می‌خریم، چیست.

زعفران

زعفران

کسی تردید ندارد که زعفران یکی از بهترین سوغاتی‌هاست. از طرفی سبک است و چمدان را سنگین نمی‌کند، از طرف دیگر رنگ و بوی خیلی خوبی به غذاها می‌دهد. زعفران را در بسته‌بندی‌های مختلف با قیمت‌های متنوع پیدا می‌کنیم. زعفران خوب را هرچند می‌توان از مشهد خرید، ولی راه‌های دیگری هم برای خرید زعفران خوب هست. مثلا از سایتی مثل کشمون، که خریدار را بدون واسطه به روستاییان تولیدکننده زعفران وصل می‌کند و باعث می‌شود زعفران اصیل بخریم.

آجیل و خشکبار

تقریبا شهری در ایران نیست که آجیل‌فروشی نداشته باشد و نشود از آن خشکبار خرید، اما شهرهای خاصی هستند که آجیل معروفی دارند. برای مثال خشکبار فرداعلا را باید از خوانسار خرید، تخمه بیجار و خوی از بقیه معروف‌تر است و برای خرید قیصی و آلو باید سراغ آلوی برغان را گرفت. گردوی تویسرکان در ایران بسیار معروف است و کسی شکی در اینکه پسته رفسنجان حرف اول و آخر را در ایران می‌زند، ندارد.

خرما

در استان‌های جنوبی مثل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و البته بم و جاهای دیگر خرمای عالی تولید می‌شود. یک بسته‌ مقوایی خرما جای زیادی در چمدان اشغال نمی‌کند.

گز

با وجود گز و پولکی اصفهان، کسی از این شهر دست خالی برنمی‌گردد. بهترین گز اصفهان اینهاست: گز کرمانی و گز مظفری.

باقلوا

باقلوا

در شهرهای مختلف انواع باقلوای سنتی پخته می‌شود که هر کدام شیرینی و مزه خودش را دارد. از یزد تا کاشان و تبریز، هر باقلوایی بخریم، انتخابی عالی‌ست. باقلوای تبریز را می‌توان از قنادی تشریفات در چهارراه آبرسان و قنادی تک درخت در ائل گلی خرید. در قزوین هم قنادی پرستو در خیابان فردوسی بهترین جا برای خریدن باقلواست.

شیرینی و کلوچه

تنوع شیرینی‌های سنتی آنقدر زیاد است که آدم نمی‌داند کدام را انتخاب کند. بعضی از شهرها، کلوچه‌های معروف‌تری دارند، مثل لاهیجان یا دزفول که در همه شهر می‌توان آن را پیدا کرد. بهترین جا برای خرید باسلوق نرم و تازه تبریز است، اگرچه از شیراز و بازار وکیل هم می‌توان باسلوق‌های خوشمزه‌ای خرید. نقل ارومیه را هم باید به لیست سوغاتی‌ها اضافه کنیم و از کاک کرمانشاه هم نباید غافل شویم.

پارچه‌های دست‌بافت

پته دوزی

دست‌بافت‌ها همیشه باارزشند. رومیزی ترمه، تکه‌ای پته که به دیوار کوبیده شده و هر چیزی که با دست هنرمندی درست شده باشد، سوغات و یادگاری دوست‌داشتنی‌ست. خیلی جاها می‌شود ترمه‌ خوب خرید، مثل بازار بزرگ تهران. اما ترمه‌های یزد از بقیه معروف‌ترند. می‌شود پارچه‌ یا محصولاتی که با ترمه دوخته شده‌اند را خرید؛ چیزهایی مثل انواع کاور، رانر، رومیزی یا کیف.

کرمان هم سوغاتی دارد که بین توریست‌های خارجی خیلی محبوب است و از بازار کرمان می‌توان آن را خرید. پارچه‌های پته‌دوزی که رنگ‌های جذابی دارند و از تکه‌های کوچک تا بزرگ بین‌شان وجود دارد. به پارچه‌های مخمل برجسته و ابریشم می‌شود فکر کرد، همین‌طور جاجیم که کاربردهای زیادی می‌تواند داشته باشد.

قیطان‌دوزی، آینه‌دوزی، پولک‌دوزی و چهل‌تکه‌های سنتی گزینه‌های خوب دیگری هستند، اما از چاپ سنتی هم نباید غافل شد. رومیزی‌های قلمکار اصفهان اندازه‌های مختلفی دارند و سوغات خوبی می‌توانند باشند. کاربرد کارهای قلمکار متنوع است، می‌توانند رومیزی باشند،‌ به‌جای پرده به دیوار نصب شوند، یا روی مبل و دیوار قرار بگیرند.

فرش

فرش ترکمن

قالی‌های ایران از قدیم و ندیم حسابی شهرت جهانی داشتند. الان هم یکی از بهترین سوغات ایران فرش، گلیم یا گبه است.

اگر از اندازه‌های کوچک انتخاب کنیم، در فرودگاه مشکل اضافه بار ایجاد نمی‌کند. گلیم‌ها سبکند، رنگ‌های متنوعی دارند و با سلیقه‌ بیشتر‌ی‌ها جورند. طرح‌ و رنگ‌های گبه حرف ندارند و سخت می‌شود از آنها چشم‌ پوشید. نمد، گزینه‌ بعدی‌ست که در بازارهای سنتی پیدا می‌کنیم. بهترین فرش‌ها را می‌توان از بندر ترکمن و خیابان آزادی این شهر خرید. بازار کاشان، بازار مظفریه تبریز، بازار فرش تهران و شهرکرد، بهترین جاها برای خرید انواع فرش و گلیم و گبه‌اند.

میناکاری

میناکاری

ظرافت طراحی مینا‌کاری‌ها به‌قدری‌ست که خیلی‌ها جذبش می‌شوند. اصفهان، بهترین میناکاری‌ها را دارد و از خیابان ویلای تهران هم می‌توان ظرف‌های کوچک و جمع‌وجور میناکاری را خرید.

محصولات حصیری

حصیربافی از آن هنرهایی‌ست که ردپایش را در بیشتر شهرها می‌بینیم. در بازار شهرهای شمالی و جنوبی محصولات حصیری متنوعی وجود دارد. از کاسه و بشقاب‌های کوچکی که بیشتر تزیینی هستند تا حصیرهای بزرگی که جای سفره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سفال

سفال

سال‌هاست که دیگر کسی در کوزه سفالی آب نمی‌خورد و از ظرف سفالی در آشپزخانه استفاده نمی‌کند. اما طراحی روی سفال آنقدر ظریف و قشنگ هست که تبدیل به سوغات ایران شود. بهترین سفال‌ها را در لالجین همدان و از مغازه خاکاب این شهر می‌شود، خرید. حدفاصل خیابان امام تا بوعلی و گنجنامه هم برای خرید سوغات این شهر توصیه می‌شود.

سنگ‌ و فیروزه

سنگ‌های قیمتی در همه جای دنیا طرفداران خودشان را دارند. فیروزه ایران که از نیشابور به‌دست می‌آید ‌هم در طراحی زیورآلات به‌کار می‌رود و هم در ظرف‌های تزیینی. بازار رضا مشهد، یکی از اصلی‌ترین جاها برای خرید فیروزه و سنگ است.

قلم‌زنی

قلم زنی

در فروشگاه‌های صنایع‌دستی، ظرف‌های ارزشمند و ظریفی پیدا می‌کنیم که با قلم‌زنی تزیین شده‌اند. اگر طلا و نقره باشند،‌ قیمت‌شان گران است. قلم‌زنی روی مس ارزان‌تر است و می‌تواند جزو بهترین سوغات ایران قرار گیرد. اصل قلم‌زنی مربوط به شیراز و اصفهان است.

دسته:ایرانگردیسوغات

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد