همه چیز درباره سبلان، قله مقدس ایران

تاریخ انتشار : 23 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
سبلان

سبلان یا ساوالان سومین قله‌ بلند ایران است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. از پیست اسکی، تا چشمه‌ آب گرم و امکان کوهنوردی. کوه سبلان در گذشته آتشفشان بوده، اما حالا سال‌هاست که غیرفعال شده است. این کوه هوای خنک و دشت‌های پرگل و سرسبزی دارد برای همین هم در روزهای گرم سال خیلی‌ها راهی‌اش می‌شوند.

کوه سبلان کجاست؟

دشت اطراف سبلان

کوه سبلان ۳۵ کیلومتر تا اردبیل و ۲۵ کیلومتر تا جنوب شرقی مشگین‌شهر فاصله دارد. سبلان خیلی بزرگ است. طول آن حدود ۶۰ کیلومتر، پهنای آن ۴۵ کیلومتر و  بلندی آن ۴۸۱۱ متر ثبت شده است.

این کوه سه قله‌ معروف به اسم‌های سلطان ساوالان، هرم و کسرا دارد. نماد کوه سبلان، تخته‌سنگی به شکل عقاب است؛ عقابی که به سمت شرق نگاه می‌کند. این تخته سنگ در غرب قله‌ سلطان ساوالان قرار دارد.

گفته می‌شود سبلان مقدس‌ترین کوه ایران است. محلی‌ها معتقدند زرتشت در قله‌ سبلان، زیر تخته‌سنگی کنار دریاچه آرمیده است. نوشته‌های کهن سبلان را محل عبادت زرتشت معرفی کرده‌اند؛ در کتاب «چنین گفت زرتشت» نوشته‌ نیچه، به پایین آمدن زرتشت از سبلان اشاره شده. عشایر شاهسون و محلی‌ها همچنان به سبلان سوگند می‌خورند و  مقدس می‌دانندش.

چرا باید به دیدن سبلان برویم؟

دریاچه کوه سبلان

ویژگی شگفت‌انگیز سبلان، دریاچه‌ تماشایی آن است که در دهانه‌ آتشفانی کوه قرار دارد. اگر مسیر دامنه‌ کوه را تا آن بالا کوهنوردی کنید، با یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت روبرو می‌شوید. این دریاچه‌ آتشفشانی، بیضی‌شکل است و آب آن ۲۵ متر پایین‌تر از لبه‌های مخروط آتشفشانی قرار گرفته. آب زلال دریاچه‌ سبلان آبی مایل به سبز است و از بارش برف تامین می‌شود. دمای این دریاچه‌ دیدنی، باتوجه به دمای محیط در بیشتر ماه‌های سال یخ‌زده است و تنها در مرداد و شهریور ذوب می‌شود. پس جای خوبی‌ست برای فرار از گرما.

سبلان در بیشتر طول سال پوشیده از برف است. چنین جایی بهشت اسکی‌بازان محسوب می‌شود. پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس واقع شده و بالابر و تله‌سیژ دارد.

یکی از بهترین مراتع ایران، دامنه‌های سبلان است که خاک حاصلخیزی دارد. گیاهانی مثل انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله در دامنه‌ سبلان می‌رویند.

دامنه کوه سبلان

۱۱ زیستگاه حیات وحش در این محدوده شناسایی شده که حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، راسو، روباه، شغال،‌خرگوش، قرقی، جغذ، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ، عقاب طلایی و گراز در آنها زندگی می‌کنند.

اگر اهل اسکی هستید، پیست اسکی آلوارس را درنظر داشته باشید که حدود هشت ماه از سال پوشیده از برف است. تابستان‌ها می‌توانید در دامنه‌ کوه سبلان پیاده‌روی کنید.. اگر اهل ورزش باشید و تجهیزات کامل همراه داشته باشید، می‌توانید کوهنوردی کنید و تا قله بالا بروید. قله‌ سبلان در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده.

بهترین فصل سفر

طبیعی است که برای علاقمندان به اسکی، زمستان بهترین زمان سفر به سبلان است. در غیر این صورت، تابستان راهی سبلان شوید، این منطقه آب گرمی هم دارد. می‌توانید در طبیعت زیبای دامنه‌ پیاده‌روی کنید و اگر بخواهید تا قله پیش بروید. بهترین زمان صعود به سبلان از حدود ماه‌های خرداد و تیر تا پایان شهریور است که دمای هوا بالاتر و شرایط جوی مناسب‌تر است.

چه وسایلی همراه ببریم؟

وسایلی که برای سفر به منطقه‌ سبلان نیاز دارید، به تفریح موردنظر شما بستگی دارد. کفش مناسب پیاده‌روی، لباس گرم اضافه، کلاه، عینک، ضدآفتاب، عصای کوهنوردی، جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب و غذای سبک همراهتان باشد. اگر می‌خواهید کوهنوردی کنید، تجهیزات کامل کوهنوردی، چادر و کیسه خواب همراه ببرید.

جاذبه‌های نزدیک

آلوارس

علاوه بر دریاچه‌ کوه سبلان، در دامنه‌ کوه چندین چشمه‌ آب گرم هست که یکی از معروف‌ترین آنها چشمه‌شابیل است. مجتمع آب گرم شابیل در همین محدوده قرار دارد که امکان استفاده از آب‌درمانی، پارکینگ و رستوران را مهیا کرده است.

فاصله‌ سرعین تا پیست اسکی آلوارس فقط ۲۴ کیلومتر است. آلوارس  از پرجاذبه ترین جاهای دیدنی سرعین است که هم تله سیژ دارد و هم آبشار و رودخانه و دشت های سبز و پرگل. ضمن اینکه جاده رسیدن به آن هم قشنگ است.

دریاچه‌ آت گولو در شیروان دره و چشمه آب گرم قینرچه از دیگر جاذبه‌های نزدیک سبلان هستند.

از دیگر جاهایی که میتوانیم برویم پل معلق مشکین شهر در فاصله ۵۸ کیلومتری کوه سبلان است. این پل که لقب طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه را هم دارد در ارتفاع ۸۰ متری واقع شده.

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری مشگین شهر که باید دید

کجا اقامت کنیم؟

هتل دورنا

از مشکین‌شهر تا سبلان راه کوتاهی در پیش دارید،‌ بنابراین رزرو هتل در مشکین‌شهر تصمیمی منطقی است. می‌توانید در هتل دورنا اقامت کنید که ۳ ستاره است. هتل دورنا برای اتاق دو تخته ۱۳۲ هزار و برای سوئیت پنج تخته ۲۰۴ هزار تومان دریافت می‌کند.

گزینه‌ بعدی اقامتگاه سنتی اکو کمپ عشایری دورنا مشکین شهر است که بالاتر از آب‌گرم قنیرجه واقع شده.  قیمت رزرو اقامتگاه سنتی اکو کمپ عشایری دورنا برای کلبه‌ هابیتی یا کلبه‌ کوهستانی ۲۷۰ هزار تومان است.

پیشنهاد بعدی ما رزرو هتل در سرعین است. سرعین پنج هتل ۴ ستاره دارد. هتل لاله، هتل بوستان، هتل پدرام، هتل ارشاد و هتل رضوان. قیمت رزرو این هتل‌ها از ۱۵۱ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل‌های ارزان سرعین شامل هتل صحت، هتل ساسان و هتل آپارتمان علی می‌شود که قیمت رزرو آنها از ۶۳ هزار تومان آغاز می‌شود.

بسیاری از کوهنوردان حرفه ای در این منطقه کمپ هم میکنند.

بیشتر بخوانید: بهترین آبگرم‌های سرعین کدامند؟

مسیر دسترسی

مسیر تهران به کوه سبلان از اتوبان تهران به کرج و بعد اتوبان کرج به قزوین شروع می‌شود. بعد باید وارد اتوبان قزوین به زنجان شوید و مسیر اردبیل را در پیش بگیرید. کافیست به لاهرود برسید و مسیر شابیل را انتخاب کنید. فاصله تهران تا سبلا ۷۰۳ کیلومتر است و حدود ۹ ساعت زمان می‌برد.

مسیرهای صعود به قله کدامند؟

مسیر صعود به سبلان

می‌شود گفت مسیری که بیشتر کوهنوردان آن‌را ترجیح می‌دهند، مسیر شمال شرقی است که از آب‌گرم شابیل آغاز می‌شود. این مسیر تا رسیدن به پناهگاه، ماشین‌رو است و ماشین‌ هم برای رساندن گردشگران به پناهگاه وجود دارد. بیشتر مسیر کاملا پاکوب است و پرچم‌های راهنما هم دارد. کوهنورد حرفه‌ای هم که نباشید در فصل تابستان می‌توانید در نصف روز از این مسیر به قله برسید. آب‌گرم شابیل در جاده‌ اردبیل به مشکین‌شهر و در جنوب لاهرود قرار دارد.

مسیر دوم، مسیر غربی‌ست که از دریاچه‌ قره‌گل راهش شروع می‌شود و از هرم چال و یخچال بزرگ می‌گذرد. پناهگاه غربی را در راه پیدا می‌کنید.

دشوارترین راه رسیدن به قله‌ سبلان، مسیر جنوبی است که از پیست اسکی آلوارس و یال شرقی می‌گذرد. در این مسیر پناهگاهی وجود ندارد، پس باید برنامه‌ حرکت را طوری تنظیم کنید که شب را کنار چادرهای عشایر بمانید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

26 اردیبهشت 1402
هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

22 تیر 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد