نکاتی که باید در اولین سفر با هواپیما بدانیم

تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
اولین سفر با هواپیما

اگر بخواهیم اولین سفر با هواپیما را تجربه کنیم، حتمالا سوال‌های زیادی در سرمان داریم. این سوال‌ها می‌تواند سوال‌هایی کلیدی باشند و وقتی جواب‌شان را فهمیدیم نفسی از سر راحتی بکشیم و بدون دغدغه پرواز کنیم.

چه نکاتی را برای رفتن به فرودگاه باید رعایت کنیم؟

مدارک پرواز

مدارک پرواز، از وسایل ضروری در اولین سفر با هواپیما

همراه داشتن مدارک

بیشتر کسانی که اولین تجربه سفر هوایی‌شان را پیش رو دارند، نگرانی‌ اولیه‌شان فراموش نکردن مدارک و برگه‌هایی‌ست که برای ورود به هواپیما نیاز دارند. شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، رزرو هتل و داشتن اوراق هویتی، لازمه‌های اصلی سفر ما هستند.

یادتان باشد در سفر هوایی خارج از کشور مهم‌ترین چیزی که نیاز داریم پاسپورت است. ترس از فراموش کردن مدارک ممکن است استرس زیادی برای اولین سفر ایجاد کند. برای همین اگر سفر خارج از کشور پیش رو داریم، بهتر است از شب قبل مدارک‌مان را در یک پوشه کوچک بگذاریم.

بیشتر آنهایی که حرفه‌ای سفر می‌کنند، یک کیف کمری یا کیف پاسپورتی کوچک دارند و آن را دور کمرشان می‌بندند تا مدارک‌شان همیشه در دسترس باشد.

بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

بلیط هواپیما

حالا که ارتباط‌مان با تکنولوژی بیشتر از قبل است،‌ اغلب کارهای پیش از سفر را با کامپیوتر شخصی‌مان انجام می‌دهیم. مثل خرید بلیط هواپیما یا رزرو هتل. اگر بلیط‌‌مان را اینترنتی گرفتیم، نگران گرفتن پرینت بلیط نباید باشیم. داشتن عکس بلیط در گوشی یا رسید بلیط که برای ما از طرف آژانس هواپیمایی ایمیل می‌شود، کافی‌ست. این به این معنی خواهد بود که اسم ما در آن پرواز ثبت شده است.

سوار هواپیما شدن

برای پروازهای داخلی حداقل یک ساعت و برای پروازهای خارجی حداقل ۳ ساعت زودتر باید در فرودگاه حاضر باشیم. برای اینکه به موقع به فرودگاه برسیم، بهتر است چند ساعت قبل از سفر با تاکسی تلفنی هماهنگ کنیم که به موقع دنبال‌مان بیاید.

سوار هواپیما شدن

مراحل سوار هواپیما شدن در اولین سفر با هواپیما

از پرواز میترسم

در فرودگاه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

تحویل بار

در پروازهای داخلی حدودا ۴۵ دقیقه قبل از پرواز، کانتر پرواز ما باز می‌شود و از بلندگوی فرودگاه و همچنین مونیتورهای نصب شده در سالن‌ها متوجه این موضوع می‌شویم. با حضور در کانتر پرواز مورد نظرمان،‌ ابتدا چمدان‌هایی که باید به بخش بار منتقل شوند، توسط مسئول کانتر از ما تحویل گرفته می‌شود.

کانتر پرواز

می‌توانیم یک ساک دستی، یک کیف ووسایل شخصی مثل لپ‌تاپ را با خودمان داخل هواپیما ببریم. بقیه وسایل به باربری منتقل می‌شود. مسئول کانتر با چک کردن اسم‌مان در لیست مسافرین برایمان صندلی در نظر می‌گیرند.

کنترل مدارک

بعد از گرفتن کارت پرواز و چک شدن مدارکی مثل شناسنامه یا پاسپورت، حالا می‌توانیم به سمت سالن انتظار پروازهای خروجی برویم. حدودا نیم ساعت طول می‌کشد تا با اتوبوس به پای هواپیما برویم. در این لحظه مدارک ما برای آخرین بار هم چک می‌شود. و ما برای رسیدن به هواپیما باید مسافتی نسبتا کوتاه را با اتوبوس‌های فرودگاه طی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم درباره مراحل سوار شدن به هواپیما هم دقیق بخوانید.

به وزن بار توجه کنید

وزن بار

خیلی از آنهایی که برای اولین بار با هواپیما سفر می‌کنند، درباره قوانین ایرلاین‌ها برای میزان حمل بار سردرگم می شوند. برای یک تازه وارد، شاید بهترین چیز این باشد که قبل از جمع کردن بار، میزان باری که می‌تواند با خودش ببرد را چک کند.

به صورت کلی ما مجاز به حمل دو نوع بار هستیم. اول بار داخل کابین که همان وسایل ضروری‌ست و ابعادش بین ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است و نهایت وزنش تا ۱۰ کیلو خواهد بود.

دوم بار check in baggage‌ است که در انبار هواپیما قرار می گیرد و تقریبا بین ۳۰ تا ۵۰ کیلو خواهد بود. در پروازهای داخلی وزن این بار عموما از ۳۰ کیلو تجاوز نمی‌کند و پروازهای خارجی کمی هستند که به ما اجازه حمل ۵۰ تا ۶۰ کیلو بار می‌دهند. بهترین راه تشخیص میزان باری که مجاز به بردنش هستیم، چک کردن بلیط سفرمان است. روی بلیط، میزان حمل بار مجاز درج می‌شود.

بردن چه وسایلی در هواپیما مجاز است؟

در هواپیما باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نشستن

اگر تمامی مراحل بالا را با موفقیت پشت سر بگذاریم، حالا دیگر باید با موفقیت سوار هواپیما شده باشیم. بعد از پیدا شدن صندلی به کمک مهماندار، بار دستیمان را باید در کابین بالای سرمان بگذاریم و از بسته شدن کامل در کابین مطمئن شویم. هرچقدر در پرواز کیف و وسایل کمتری در دست و بال‌مان باشد، بیشتر از پرواز لذت می‌بریم.

نشستن در هواپیما

مهمانداران هواپیما پیش از حرکت هواپیما و تیک‌آف، از بسته شدن کمربند ایمنی ما مطئن می‌شوند. اگر برای بستن کمربند مشکل داشتیم، نباید اصلا خجالت بکشیم. مهمانداران به محض حرکت هواپیما در حرکات آموزشی نحوه بستن کمربند ایمنی را آموزش می‌دهند.

اگر اضافه وزن داریم و کمربند برایمان کوچک است، ‌از مهماندار بخواهیم برایمان کمربند بزرگتری بیاورد. اگر شب پرواز می‌کنیم یا احساس خستگی داریم، می‌توانیم از مهماندار پتو و بالشت کوچک سفری بخواهیم.

بلند شدن هواپیما

ممکن است نگران لحظه تیک‌آف هواپیما باشیم. لحظه‌ای که هواپیما ناگهان از زمین کنده می‌شود و همه چیز برای ما غیرطبیعی می‌شود. نباید نگران گرفتن گوش‌‌مان باشیم، چون گرفتن گوش در پرواز و تیک آف طبیعی‌ست.

پیش از تیک آف، اگر نگران افت فشارمان هستیم، از آبنبات‌هایی که مهمانداران به ما تعارف می‌کنند بهتر است برداریم و زیرزبان‌مان بگذاریم. بلند شدن هواپیما، تجربه هیجان‌انگیزی‌ست و اگر کمربندمان بسته باشد و محکم نشسته باشیم، نگرانی‌مان کمتر است.

در فرودگاه مقصد چه کار باید کنیم؟

گرفتن بار

وقتی رسیدیم، برای خروج و باز کردن کمربند ایمنی باید تا باز شدن درهای هواپیما صبر کنیم. حواس‌مان را باید جمع کنیم که کیف دستی‌مان را در هواپیما جا نگذاریم. و اگر اسم ترمینالی که برای خروج از فرودگاه به آنجا می‌رویم روی بلیط‌مان درج نشده، شماره ترمینال را از مهماندار بپرسیم تا به آنهایی که احتمالا در فرودگاه منتظرمان هستند اطلاع بدهیم.

اگر پروازمان خارجی‌ست، برای ورود به کشور مقصد باید پاسپورت و گذرنامه‌مان چک شود و احتمالا کمی معطل خواهیم شد. با رسیدن به فرودگاه، از رمپ‌های مخصوص بار می‌توانیم بارمان را تحویل بگیریم و از فرودگاه بیرون برویم.

خرید بلیط هواپیما لحظه آخری

دسته:پروازمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

8 آبان 1402

۴ نظر

  • پاسخ اکبر ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ از ۱۰:۰۷

    سلام.
    ممنون از راهنمایتون.
    من دوست دارم باهواپیمایه سفرخارج ازکشورداشته باشم اماخوب پولش وندارم وهرگزهم نخواهم داشت ولی بااین حال مطالب وخوندم چراخوندم وخودمم نمیدونم

    • پاسخ Scientist ۲۵ آذر ۱۳۹۹ از ۰۸:۲۸

      چرا انقد ناامید؟ وقتی خدا بخواد همه چی ممکنه

    • پاسخ ارمی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ از ۱۶:۴۴

      حتما میتونی تلاش کن

  • پاسخ Alma ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ از ۲۰:۳۱

    متن خیلی عالی و کامل بود مطمئنم سفر باهواپیما برای همه لذت بخشه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد