زاینده رود دوباره جان گرفت

تاریخ انتشار : 9 بهمن 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
زاینده رود

اصفهان، وقت‌هایی که زاینده رود آب ندارد، خیلی دلگیر است و آدم دلش نمی‌خواهد سروکله‌اش اطراف زاینده‌ رود پیدا شود. همه جا حرف از خشکی رودخانه است و روحیه مردم به گفته خیلی از اصفهانی‌ها چندان خوش نیست. ولی فردا (چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه) آب به پل‌های اصفهان می‌رسد. و چشم ما و اصفهانی‌ها، بعد از نزدیک به دو سال روشن می‌شود.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

زنده رود

آخرین باری که زاینده رود در اصفهان جاری شد، فروردین ماه سال ۹۶ بود. سالی که هنوز میشد خوش و خرم کنار زاینده رود نشست. ساعت‌ها به آب نگاه کرد و غرق تماشای آدم‌هایی که قایق‌سواری می‌کردند یا آنهایی که برای پرنده‌ها غذا می‌ریختند، شد.

خشکی زاینده رود

وجود آب باعث می‌شد آوازه‌خوان‌های اطراف رودخانه هم با شور و نشاط بیشتری زیر آواز بزنند. و پیاده‌روی روی پل‌ها هم مثل مواقعی باشد که رودخانه پرآب بود. اما زاینده رود که خشک شد، خیلی از اصفهانی‌ها ترجیح می‌دانند اطراف زاینده رود نروند و چشم‌شان به رودخانه خشک نیافتد. یک سر درد دل مردم در تاکسی و مغازه و خیابان، به خشکی رودخانه می‌رسید. انگار خشک شدن رودخانه به همه تار و پود زندگی آنها رسوخ کرده باشد و مرهمی باشد بر دردها. زاینده رود یا زنده رود به معنی رود زندگی بخش است، وجودش به گفته اصفهانی‌ها حال آدم را خوب می‌کند و نبودنش باعث افسردگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

قایق سواری در رودخانه زاینده رود

زاینده رود چرا خشک شد؟

این رودخانه، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود، اما در ۱۵ سال گذشته، به دنبال کم شدن بارش، بارگذاری‌های بی‌رویه، وجود طرح‌های آبخیزداری در بالادست و انتقال آب به استان‌های همجوار، میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود به حداقل رسیده و رودخانه رو به خشکی رفته. بنابراین آبی هم وجود ندارد که بتواند جوابگوی کشاورزان غرب و شرق اصفهان باشد.

بیشتر بخوانید: باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

سال قبل باران و برف چندانی نبارید و بنابراین انتظارها برای بازگشایی زاینده‌رود راه به جایی نبرد. اما امسال فرق می‌کند. بارش‌ها انقدر بوده که سد پر شود و  بتوانند دریچه‌هایش را باز کنند. حجم آب ذخیره شده در سد زاینده رود ۱۹۰ میلیون مترمکعب است و قرار است آب آن برای کشت پاییزه کشاوران مورد استفاده قرار بگیرد.

زاینده رود امروز عکس‌های بازگشایی رودخانه زاینده رود پر است از شور و شوق. آدم‌هایی که وسط رودخانه خشک ایستاده‌اند و آب از زیر پایشان می‌گذرد، آبی که اینهمه مدت برایش انتظار کشیده‌اند و مثل آدمی از سفر برگشته عزیز است.

رودخانه زاینده رود

آب زاینده‌رود، قرار است فقط ۲۰ روز باز بماند و بعد از آن دوباره دریچه‌های سد بسته می‌شود، دوباره کسی دلش نمی‌خواهد در موقع بی‌آبی به اصفهان برود یا طرف رودخانه آفتابی شود، اما در این ۲۰ روز می‌توان حسابی کنار رودخانه نشست و تلافی آنهمه انتظار را درآورد.

بیشتر بخوانید: هتل‌های اصفهان نزدیک پل خواجو کدامند؟

دسته:اخبارجاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد