جاهای دیدنی مریوان کجاست؟

تاریخ انتشار : 7 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ آبان ۱۴۰۰
جاهای دیدنی مریوان

مریوان در ۱۲۸ کیلومتری سنندج، یکی از شهرهای مرزی استان کردستان است که به خاطر وجود روستاهای سرسبز و جاهای دیدنی‌اش مقصد خیلی‌ها به خصوص در بهار و اواخر تابستان است که هوا خوب است و گرما یا سرما مجال را از آدم نمی‌گیرد. در سفر به مریوان باید کجاها را ببینیم و جاهای دیدنی مریوان کجاست؟

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار

اسم مریوان با زریبار گره خورده و معروف‌ترین جای دیدنی این شهر است. عصرها پیر و جوان کنار دریاچه قدم می‌زنند، تخمه می‌شکنند و نخود سبز می‌خورند، دو تا خوراکی محبوب در بین کردها.

خوردن ماهی کباب در اینجا را هم نباید از دست داد. اطراف دریاچه قزل آلا را روی زغال و با نمک و فلفل و روغن زیتون و آبلیمو و سماق، به آرامی کباب می‌کنند و با نان لواش، پیاز، خیارشور و گوجه سرو می کنند.

ماهی کبابی

دریاچه زریبار یا زریوار بزرگترین تالاب آب شیرین غرب کشور است. آب این دریاچه به صورت خودجوش از کف‌اش می‌جوشد و درباره‌اش افسانه‌هایی نقل می‌کنند که بی‌ارتباط به خودجوش بودنش نیست. مثلا برخی از اهالی می‌گویند شهری در زیر این دریاچه دفن شده است.

عمق زیوار به طور متوسط ۳ متر است که در بعضی جاها تا ۸ متر هم می‌رسد. اطراف اینجا را نیزارهای بلند پوشانده و داخل آبش ماهی‌های بومی مثل سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا زندگی می‌کنند. اگر بخواهید با قایق می‌توانید دور دریاچه را هم دور بزنید. سطح دریاچه زمستان‌ها یخ می‌بندد و اگر بخواهیم سرزندگی‌اش را ببینیم، فصل دیگری جز زمستان را برای رفتن باید انتخاب کنیم. هتل زریوار هم همان نزدیک دریاچه است.

آدرس: زریوار در غرب مریوان و ۳ کیلومتری آن قرار گرفته.

جاده دور دریاچه و بازارچه مرزی

بازارچه مرزی

از آنجایی که دریاچه زریوار به نوعی شناسنامه مربوان محسوب می‌شود، اطرافش خیلی پرجنب و جوش و دیدنی‌ست. جاده دور دریاچه که مثل حلقه‌ای دورش کشیده شده، خودش یک پا جاذبه است. در حاشیه این جاده ۶ روستا قرار گرفته با اسم‌های مختلف که سرسبزند و چشمه‌های آب خنکی دارند. فصل چیدن میوه که از راه برسد در این روستاها جای سوزن انداختن نیست. مثلا بوی توت فرنگی اینجا آدم را مست می‌کند.

در ۱۶ کیلومتری زریوار، بازارچه مرزی باشماق قرار گرفته که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و جنس‌های عراقی در آن به فروش می‌رسد. گیوه و شال‌ دستباف را می‌شود از این بازارچه خرید ولی برخی می‌گویند جای مناسبی نیست و قیمت‌هایش هم با شهر تفاوت چندانی ندارد. مریوانی‌ها خودشان برای خرید بازارهای خیابان جمهوری مریوان را پیشنهاد می‌کنند.

اورامان

اورامان

و اما در معرفی جاهای دیدنی مریوان، می‌رسیم به اورامان که خودش سفری‌ست جدا. اورامان در بخش سروآباد قرار گرفته و سروآباد خودش با اورامان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و به وسیله جاده خاکی به آن وصل می‌شود. اورامان، روستایی پلکانی‌ست در کوهستان که طبیعت بی‌نظیری دارد و دو رودخانه سیروان و لیله در آن جاریست. مراسم پیرشالیار در اردیبهشت و بهمن هرسال در آن برگزار می‌شود و این منطقه را دیدنی‌تر می‌کند.

مسیر دسترسی: از سنندج مسیر را به سمت مریوان ادامه بدهید. بعد از ۱۵ کیلومتر، خروجی نودشه و پاوه را بروید. بعد از حدود ۳۵ کیلومتر، خروجی جاده اورامان را می‌بینید. ۱۰ کیلومتر دیگر که جلو بروید، به روستای اورامان می‌رسید.

از دیگر جاهای دیدنی مریوان که رفتنش را پیشنهاد می‌کنیم

اطراف سد گاران

سد گاران در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مریوان قرار گرفته و طبیعت زیبایی دارد. آب آشامیدنی سد مریوان از اینجا تامین می‌شود. اگر بخواهید دشت وسیعی با چشمه‌های آب ببینید در ۴۰ کیلومتری ناوطاق گاران باید به ناوطاق گاران بروید.

روستای مازی بن

در ۷۵ کیلومتری جاده سنندج به مریوان روستای مازی بن که به گل‌های لاله‌اش در فصل بهار مشهور است. دشت‌هایی پرگل و سرسبز. بعضی‌ها علت نامگذاری این روستا را قدمتش می‌دانند و برخی وجود درخت‌های زیاد ماضو.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد