راهنمای سفر به روستای میمند کرمان

تاریخ انتشار : 14 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
راهنمای سفر به روستای میمند کرمان

در ایران جز روستاهایی که طبیعت بکری دارند و میتوان چند روزی را در هوای خوششان سر کرد و از هیاهو و سروصدای شهر به دور بود، روستاهای تاریخی زیادی نیز هست که سفر به آنها هم فال است و هم تماشا. روستاهایی که از عمر بعضی‌هایشان هزاران سال می‌گذرد و زمان در برخی از آنها انگار ایستاده است. روستای میمند کرمان نیز یکی از این روستاهاست که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده.

روستای میمند کجاست؟

روستای تاریخی میمند با شهربابک کرمان ۳۸ کیلومتر فاصله دارد، شهر بابکی که خود، با فاصله ۲۳۸ کیلومتری از کرمان قرار گرفته. اما چرا میمند روستایی است که یکبار هم که شده باید به آن سفر کرد؟ به این دلایل:

میمند یکی از روستاهای باستانی ایران به شمار می‌آید که هنوز زندگی به شکل سنتی در آن جریان دارد و مردم از روزگار گذشته در آن کشاورزی و دامداری می‌کنند.

آنچه روستای میمند را به یکی از شگفت انگیزترین و عجیب‌ترین روستاهای ایران تبدیل کرده، صخره‌ای بودن میمند است و اینکه انسان آن را با دستان خودش کنده.

میمند از اولین سکونت‌گاه‌هایی است که در دوره ماد به وسیله آریاییان ساخته شده. برخی به وجود آمدن میمند را ناشی از اعتقادات مهرپرستی ساکنان اولیه نیز می‌دانند. آنها می‌گویند معتقدان به آیین مهرپرستی بر شکست ناپذیری و جاودانگی اعتقاد داشتند. و از این رو خانه هایی در دل صخره ها ساختند که تا همین امروز پابرجا هستند.

میمند، روستایی است با قدمت دو یا سه هزار ساله و این را سفال‌های کشف شده در این منطقه ثابت کرده. قدمت این سفال ها به دوره اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی برمی‌گردد.

میمند، روستایی است متعلق به قرون دوم و سوم میلادی. در زمان اشکانیان در بخش جنوبی کرمان قبایل کوچ نشین به مناطق مختلف کوچ می‌کردند. اما آن دسته از قبایلی که جابه جا نشده بودند، در اواخر دوره اشکانیان و اوایل دوره ساسانیان منطقه خوش آب و هوایی را برای سکونت انتخاب کردند. و در دل کوه‌ها خانه‌هایی را ساختند.

خانه‌های میمند با از میان برداشتن خاک و کندن کوه شکل گرفته و در ساخت آنها، آجر و سنگ به کار نرفته است. روستای میمند کرمان، نوزدهمین اثر جهانی ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است. و جز آن به عنوان هفتمین اثر فرهنگی-طبیعی و تاریخی جهان جایزه مرکوری را هم دریافت کرده.

میمند به چه معنی است؟

میمند در لغت برگرفته از دو واژه می‌ و مند است. می به معنی شراب و مند به معنی مست و مستی است. آنچه درباره میمند میگویند نیز برگرفته از همین معنی است. تعبیری که اهالی روستا نیز بر آن باور دارند. آنطور مشهور است که مردم این ناحیه می میخوردند و وقتی مست میشدند، در اثر آن مستی، حفره ها را در دل کوه با دست می‌کندند. اگرچه عده دیگری نیز معتقدند میمند به معنی میمنت و مبارکی است. البته که باورها به همینجا نیز ختم نمی‌شود و برخی نیز معتقدند ساکنان روستا از میمند فارس مهاجرت کرده و از همین رو این روستا را میمند نامیدند که با توجه به قدمت روستا و کوچ نشین بودن ساکنان اولیه بعید به نظر می‌رسد.

بیشتر ساکنان روستای میمند دامدارند و در ۴ ماه اول سال دام‌هایشان را به دشت می‌برند. اما در چهار ماه بعد به باغداری مشغولند و زمستان‌ها برای سکونت به این منطقه می‌آیند. قدیم‌ها، اهالی میمند روزهای سرد زمستان را با بافتن فرش، گیلم، نمد و سبد سپری می‌کردند. اگرچه این روزها متاسفانه این هنرها در روستا کمرنگ‌تر از قبل شده است.

در میمند باید کجاها را ببینیم؟

بعد از گشت و گذار در میمند و همنشینی با روستاییان خوش صحبت این منطقه به دیدن جاهای دیگر هم میتوانید بروید. رفسنجان تا میمند ۱۳۵ کیلومتر، چیزی در حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه راه است. بعد از رسیدن به رفسنجان با طی حدود ۲۰ کیلومتر به دره یا تنگه راگه می‌رسید. یکی از شگفت انگیزترین مناطق ایران که بر اثر فرسایش به وجود آمده. از بین صخره ها نیز رودخانه گیودری می‌گذرد. اینجا پناهگاه آهوی استان کرمان محسوب می‌شود.

بعد میتوانید به سیرجان که با شما ۱۱۰ کیلومتر، یعنی یک ساعت و ربع فاصله دارد بروید. در سیرجان میتوانید از یخدان دو قلو و بادگیر چپقی سیرجان دیدن کنید. در روستای بلورد سیرجان نیز می‌توانید به دیدن باغ سنگی که یکی از عجایب ایران است، بروید. در رفسنجان خانه حاج آقا علی که بزرگترین خانه خشتی دنیاست از دیدنی هاست و انتظارتان را میکشد.

بهترین زمان سفر به میمند

بهترین زمان سفر به میمند نزدیک بهار و همچنین تابستان است. البته در اوایل پاییز نیز رفتن به میمند لذت‌های خودش را خواهد داشت.

در میمند کجا اقامت کنیم؟

هم میتوان در سفر به میمند در خانه های حیرت انگیز این روستا و با پرداخت مبلغی به صاحبان مهربانشان شب را سپری کرد. و هم به شهرهای اطراف مثل هتل‌های کرمان و هتل‌های رفسنجان رفت. در میمند نگران خورد و خوراک هم نباشید یا با روستاییان سر یک سفره میتوانید بنشینید یا به سفره خانه سنتی روستا میتوانید سری بزنید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

12 مهر 1402
همه‌چیز درباره سفر به کرمان

همه‌چیز درباره سفر به کرمان

29 بهمن 1401

۲ نظر

  • پاسخ عرفان ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ از ۱۸:۲۰

    من امروز به صورت اتفاقی به میمند رفتم..
    بسیار بسیار شگفت زده شدم و بسیار با عکس ها متفاوت است..
    توصیه میکنم هر ایرانی و یا هر انسان باید این پدیده ی چند هزار ساله را ببیند و لذت ببرد..

  • پاسخ آقا ایلیا ۱ خرداد ۱۳۹۷ از ۰۶:۱۵

    واقعا میمند یکی از شاهکارهای ساخته دست بشر روی زمین هست.به همه توصیه میکنم برن و از نزدیک این روستای تاریخی که هنوزم زندگی دراون جریان داره رو ببینن

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد