چرا باید دره چاهکوه را حتما ببینیم؟

تاریخ انتشار : 11 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
دره چاهکوه

این فقط ساحل و بازارهای قشم نیستند که برای  مهمانان جزیره جذابند. قشم، طبیعت حیرت‌انگیزی دارد و یکی از دلایل حیرت‌انگیز بودنش، دره چاهکوه است. چاهکوه پر از شیار، شکاف و حفره‌های عجیب و غریب است و یکی از عجایب هفتگانه جزیره محسوب میشود، محبوب گردشگران داخلی و خارجی.

دره چاهکوه کجاست؟

دره چاهکوه در قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ هرمزگان است؛ جایی که طبیعت بکر و قشنگش گردشگران زیادی را راهی‌اش کرده،طوری که در نوروز ۹۷، ۴۶ هزار نفر از آن دیدن کرده‌اند.

نزدیک‌ترین فرودگاه به این جاذبه، فرودگاه قشم و بندرعباس است. اگر بخواهید زمینی سفر کنید، می‌توانید با قطار به بندرعباس برسید و با اتوبوس دریایی به قشم بروید. از بندرعباس تا قشم ۴۰ دقیقه با قایق و لنج راه است.

این دره حدود ۷۰ کیلومتر از مرکز شهر قشم فاصله دارد و حوالی روستای چاهوی شرقی قرار گرفته. از جایی که ماشین را پارک می‌کنید تا نزدیکی تنگه باید ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کرد و وقتی به لب آن برسید، حیرت‌زده می‌شوید.

دره چاهکوه بیشتر از این‌که زیبا باشد، جذاب و عجیب است. تصور کنید وارد دره‌ای می‌شوید که دیواره‌های آن تا صد متر بلندند و آسمان را شکل یک باریکه آبی در آن بالا می‌بینید.

این دره از چهار طرف تنگه دارد. عمق دره ۱۰۰ متر است؛ این یعنی تا ۱۰۰ متر، دیواره‌های تنگه را می‌بینید.

چرا اسمش چاهکوه است؟

دره چاهکوه قشم

طبیعی است که آب در یک جزیره اهمیت زیادی داشته باشد. قدیم‌ها وقتی باران می‌بارید، آب در کف تنگه جاری می‌شد. محلی‌ها که ارزش آب را می‌دانستند، چند چاه در کف آن کندند تا آب باران را ذخیره کنند. اسم چاهکوه هم از همین‌جا می‌آید. بیشتر از ۴۰۰ سال است که این چاه‌ها با نظم و ترتیب کنار هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که روی تابلوی راهنمای این‌جا نوشته شده دره مقدس چاهکوه. البته این‌جا چاه و حفره طبیعی هم کم ندارد.

ژئوپارک

ژئوپارک قشم به تایید یونسکو رسیده. در این محدوده تنوع زیستی و زمین‌شناسی قابل‌توجهی وجود دارد که قدمت آن به میلیاردها سال می‌رسد. در ژئوپارک قشم ۲۵ ژئوسایت وجود دارد که یکی از آنها این تنگه است. جنگل حرا، دره ستاره‌ها، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و غار خربس تعدادی دیگر از ژئوپارک‌های قشم به‌حساب می‌آیند.

چرا باید این‌جا را ببینیم؟

تنگه چاهکوه

شاید دره چاهکوه در قشم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا نباشد، اما واقعا کم‌نظیر است و نمونه‌اش را در کمتر جایی می‌شود دید.

تمام صخره‌ها پر از شیار و حفره‌ها و خطوط فرسایشی موازی هستند که هر کدام شکل و شمایلی دارند.

این دره ورودی عجیب و غریبی هم دارد. وارد تنگه که می‌شوید تندیس سه سر نگهبان را می‌بینید. همه تندیس‌هایی که می‌بینید طبیعی هستند، به‌غیر از چهار چاه که همان چاه‌هایی است که مردم بومی برای ذخیره آب کنده‌اند و برای‌تان گفتیم.

تنگه چاهکوه از دو دره عمود برهم تشکیل شده که دهانه ورودی‌شان هرچند در ابتدای راه عریض است، ولی دیواره‌ها در آخر به هم نزدیک می‌شوند و حالتی شبیه v را درست می‌کنند، طوری‌که هرچی جلوتر می‌رویم، جای راه رفتن‌مان هم تنگ‌تر می‌شود، جوری که راه رفتن سخت و حتی غیر ممکن می‌شود و بالا را که نگاه کنید خط باریکی از آسمان به چشم‌تان می‌خورد.

فرسایش از دیوارهای عمودی تنگه مجسمه‌‌ بزرگ و پرتراشی درست کرده و شکل‌های زیادی شبیه کاسه و قیف می‌بینید.

مسیر رسیدن به تنگه چاهکوه

اگر به انتهای تنگه که راه حسابی باریک شده برسید، چشم‌تان به جمال لانه‌های پرندگان و کندوهای زنبور هم باز می‌شود. بخش جنوبی تنگه آنقدر باریک می‌شود که دیگر بدون تجهیزات سنگ‌نوردی نمی‌توانید از آن رد شوید.

بعضی‌ها شب را در همینجا و زیر آسمان پرستاره‌اش می‌خوابند. ستاره‌های اینجا آنقدر نزدیک زمین‌اند که انگار اگر دست دراز کنید می‌توانید یکی از آنها را بگیرید.

اینطور می‌گویند که دره چاهکوه در قشم به خاطر شکستگی طاقدیس بزرگی ایجاد شده و همین شکستگی، گنبد نمکی نمکدان را هم به‌وجود آورده که از دیگر دیدنی‌های قشم است.

جنس سنگ دیواره‌ها رسوبی‌ست. کوه‌های زاگرس هم از همین جنس‌اند. اسیدی که در آب باران هست، آهک سنگ‌ها را آب کرده و در طول سال‌ها این حفره‌ها و شکاف‌ها را به وجود آورده.

به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟

نزدیک‌ترین سرویس بهداشتی به این تنگه در روستای چاهکو قرار گرفته. آخرین سطل زباله هم همین‌جاست. پیشنهاد می‌کنیم کیسه برای جمع کردن زباله‌ها همراه‌تان باشد.

اولین رستوران و سوپرمارکتی هم که سر راه می‌بینید، در روستای چاهوی شرقی‌ واقع شده.

بهترین فصل سفر

قشم تابستان‌های گرمی دارد و بهترین وقتی که می‌شود به این جزیره سفر کرد، از آبان تا فروردین است.

کجا اقامت کنیم؟

در این جزیره چند اقامت‌گاه بوم‌گردی وجود دارد. اما اگر جای راحت‌تر و امکانات بیشتری می‌خواهید هتل‌های قشم را بررسی کنید. قیمت‌ رزرو هتل‌ها در این جزیره  از ۳۹ هزار تومان شروع می‌شود. این قیمت مربوط به سال ۱۳۹۷ است.

بیشتر بخوانید: ۸ هتل ارزان در قشم

جاذبه‌های نزدیک

غار خربس

وقتی دارید به قشم برمی‌گردید، بین درگهان و قشم، غار خربس و جزایر ناز را پیدا می‌کنید. از تنگه تا جزایر ناز حدود یک ساعت راه است. بعد به غار خربس می‌رسید. از تنگه چاهکوه تا جنگل حرا با ماشین حدود نیم ساعت راه است. جنگل‌هایی که جزرو مد آب باعث می‌شود پیدا و پنهان ‌شوند.

بیشتر بخوانید: جزیره هنگام از زبان یک راهنمای محلی

مسیر دسترسی

این تنگه در غرب ساحل شمالی قشم قرار گرفته. اول باید از قشم به درگهان بروید. از میدان درگهان وارد جاده‌ غربی می‌شوید. ۲۰ کیلومتر جلوتر، دوراهی دیرستان قرار دارد. البته شما همان راه مستقیم را باید ادامه بدهید.

۱۱ کیلومتر دیگر هم رانندگی کنید تا به یک میدان برسید. اولین جاده در سمت راست را انتخاب کنید. یادتان باشد تابلوهای روستای چاهکوه را دنبال کنید.

این راه شما را به روستای چاهوی شرقی می‌رساند. از میدان تا روستا حدود ۴۰ کیلومتر راه است. بعد از روستا از جاده سمت چپ، ۷ کیلومتر دیگر که بروید تا به چاهکوه برسید.

خبر خوب این‌که همه‌ مسیر آسفالت است. فقط یکی، دو کیلومتر آخر راه خاکی است، که آن‌ را هم به‌راحتی می‌گذرانید. اگر ماشین شخصی همواره ندارید، که احتمال آن زیاد است، باید تاکسی دربست بگیرید.

غار نمکی قشم کجاست؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه باید درباره پارک زیتون قشم بدانید

هر آنچه باید درباره پارک زیتون قشم بدانید

2 آبان 1402
عجایب هفتگانه قشم، سفر به دنیای شگفتی‌ها!

عجایب هفتگانه قشم، سفر به دنیای شگفتی‌ها!

23 مرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد