گردش در درکه تهران، لحظاتی دور از هیاهوی شهر

تاریخ انتشار : 14 اسفند 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
گردش در درکه تهران، لحظاتی دور از هیاهوی شهر

گوش سپردن به جریان رودخانه‌اش، تفریحات بی‌نظیرش و سرسبزی درختانش آن هم در فصل بهار، باعث شده این منطقه طرفداران زیادی داشته باشد. درکه تهران همان منطقه خوش آب و هواییست که لذت گردش در آن را نباید از دست داد. منطقه‌ای دوست داشتنی که در دامنه‌های شمالی تهران واقع شده و تا محله‌های ولنجک و اوین فاصله کمی دارد. درکه برای تعطیلات آخر هفته و دوری از هیاهوی تهران، گزینه خوبی است. در این بلاگ اسنپ تریپ درباره این مکان تفریحی در تهران برایتان خواهیم گفت!

تاریخچه درکه تهران؛ از گذشته تا کنون

قدمت درکه به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد و همواره در طول این سال‌ها، این منطقه به‌دلیل آب‌وهوای ییلاقی و مطبوعی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. در گذشته، درکه برای اشراف و شاهزاده‌ها به‌عنوان منطقه ییلاقی و منزل موقت محسوب می‌شد؛ اما مردم هم به‌طور دائمی در این منطقه سکونت داشتند که هنوز هم خانه‌های آن‌ها با ساکنان دائمی وجود دارد. ساکنان این منطقه از گذشته تاکنون به اموری همچون باغداری، کشاورزی و مرغداری مشغول هستند و دور از زندگی پرهیاهوی تهران روزهای خود را سپری می‌کنند.

در منطقه درکه تهران سادات زیادی سکونت دارند و از آنجایی که اهالی این منطقه ارادت خاصی به اهل‌بیت دارند، این منطقه را به‌عنوان «محله سادات» نیز می‌شناسند.

موقعیت جغرافیایی درکه؛ از شمال تا جنوب

درکه از طرف جنوب به اوین، از سمت غرب به سعادت آباد و از طرف شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی می‌رسد. این منطقه در شمال‌غرب تهران قرار دارد و از ییلاقات شمیرانات به حساب می‌آید. درکه یک منطقه کوهستانی است که در فصل بهار و تابستان، آب‌وهوای آن در مقایسه با سایر نقاط تهران، خنک‌تر و مطلوب‌تر است. البته این منطقه در زمستان‌ها، بسیار سرد می‌شود.

تفریحات درکه چیست؟

تفریحاتی که در درکه وجود دارد، شامل موارد زیر می‌شود:

پیاده‌روی: کوچه ‌باغ‌هایی با درختان بلند قامت و همچنین هوای پاک و دور از همهمه شهر، شرایط مناسب برای پیاده‌روی در درکه تهران را فراهم کرده‌اند.

کوهنوردی: یکی دیگر از تفریحات این منطقه، کوه‌نوردی در ارتفاعات درکه است.

زیارت: اگر به بازدید از یک مکان مذهبی، با حال و هوایی خاص علاقه‌مند هستید، می‌توانید در فضای خلوت و آرامش‌بخش امامزاده والی وقت خود را سپری کنید.

۱۱ مکان جذاب برای سفر یک روزه اطراف تهران در بهار

جاذبه های درکه؛ از آبشار هفت حوض تا پناهگاه پلنگ‌چال

جاذبه‌های طبیعی درکه تهران

در درکه جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که هرکدام به‌عنوان محرک بازدید از این منطقه به حساب می‌آید. این جاذبه‌های دیدنی شامل موارد زیر می‌شود:

رودخانه درکه: این رودخانه از ارتفاعات توچال سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر، با گذر از چشمه‌های آب طبیعی، پرآب‌تر می‌شود.

جنگل کارا: یکی دیگر از جاذبه‌های درکه تهران جنگل کارا است که تقریبا ۲ کیلومتر از میدان درکه فاصله دارد.

قله کلاغ‌چین: این قله جنوبی‌ترین قله ‌رشته کوه البرز است، ۲۸۲۰ متر ارتفاع دارد و در نزدیکی جنگل کارا قرار گرفته است.

پناهگاه پلنگ چال: این جاذبه دیدنی یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی است که در ۱۰ کیلومتری از میدان اصلی درکه واقع شده است. قله پلنگ چال۲۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

آبشار هفت حوض: در کنار این آبشار، هفت حوضچه سنگی و طبیعی وجود دارد و به همین دلیل، به آن آبشار هفت حوض می‌گویند. همچنین در نزدیکی این آبشار یک کافه وجود دارد که پس از گردش می‌توانید در آن استراحت کنید.

امام‌زاده سید محمد والی: امام‌زاده سید محمد والی یکی از نوادگان امام سجاد(ع) است که مقبره ایشان در درکه قرار دارد.

شکم‌گردی در درکه تهران

رستوران‌های درکه تهران

 

علاوه بر تفریحاتی که نام برده شدند، شکم‌گردی یکی از مهم‌ترین تفریحات این منطقه است. کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در این منطقه وجود دارند که چشیدن طعم غذاهای آن‌ها خالی از لطف نیست.

رستوران البرز: این یک رستوران سنتی است که در فضای دلپذیر آن، تخت‌ها و درختان بلند و سرسبز وجود دارد. در رستوران البرز، سیگار کشیدن آزاد است و از امکانات آن می‌توان به سرویس قلیان و موسیقی زنده اشاره کرد.

رستوران گلنار: این رستوران به دلیل موقعیت خوبی که دارد، به افرادی که فقط برای صرف غذا به درکه تهران می‌آیند، پیشنهاد می‌شود.

رستوران سنتی مانلی: در این رستوران، علاوه بر غذاهای سنتی، چند مدل غذای فرنگی نیز سرو می‌شود. این رستوران فضای کلاسیکی دارد.

کافه گیل: این کافه در دل طبیعت قرار دارد و دارای چشم‌انداز رودخانه است. فضای آن بسیار کوچک، خلوت و خودمانی است و لحظات آرامی را برای مهمانان رقم می‌زند.

باغ رستوران صفا: باغ رستوران صفا یکی دیگر از رستوران‌های معروف درکه است که فضای سنتی دارد. این رستوران در دل طبیعت، قرار گرفته و از حال و هوای خوبی برخوردار است.

رستوران اس‌پی‌یو: یکی از پرطرفدارترین رستوران‌های درکه تهران رستوران اس‌پی‌یو است که پارکینگ اختصاصی، فضای سنتی و موسیقی زنده دارد.

۵ مقصد پاییزی اطراف تهران برای سفر یک روزه

وسایل و تجهیزات مهم برای کوه‌نوردی در درکه تهران

اگر عاشق کوهنوردی هستید و در زمستان به درکه تهران می‌روید، فراموش نکنید که وسایل و تجهیزاتی همچون کفش و لباس مخصوص کوهنوردی، کیسه خواب و زیرانداز، عصای کو‌نوردی، کلاه مناسب فصل، غذای سبک و آب آشامیدنی همراه داشته باشید.

مسیرهای دسترسی به درکه تهران

پس‌کوچه‌های زیبای محله درکه تهران

سه مسیر برای دسترسی به درکه تهران وجود دارد.

مسیر اول، ابتدا وارد بزرگراه شهید چمران شوید و پس از عبور از خیابان‌های یمن و رشیدالدین فضل الله، باید از خیابان داودیان نیز عبور کنید تا به مسیر درکه برسید.

مسیر دوم، وارد بزرگراه یادگار امام شوید و در انتهای این بزرگراه، از خیابان اوین عبور کنید تا به درکه برسید.

مسیر سوم، با عبور از طریق خیابان ولیعصر یا خیابان شریعتی به میدان تجریش برسید و از آنجا وارد مسیر درکه شوید.

درکه تهران، آمیزه‌ای از آب و هوای ناب و طبیعت دلنشین!

یکی از مناطق گردشگری تهران، درکه است. درکه تهران در منطقه بسیار دنج و بی‌نظیری در شمال‌غرب این شهر قرار دارد و تفریحات هیجان‌انگیزی به مردم ارائه می‌کند. طبیعت زیبا و آرامش‌بخش و رستوران‌های متنوع تنها بخشی از جاذبه‌های این منطقه هستند. اگر شما ساکن تهران نیستید و قصد دارید به تهران سفر کنید تا تفریحی به یادماندنی در مکان‌های دیدنی تهران مثل درکه داشته باشید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما یا بلیط اتوبوس به اسنپ‌تریپ سر بزنید.

زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران کجاست؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد