جاهای دیدنی دماوند تهران کجاست؟ به همراه اطلاعات کامل

تاریخ انتشار : 3 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۳ تیر ۱۴۰۲
جاهای دیدنی دماوند تهران کجاست؟ به همراه  اطلاعات کامل

اسم دماوند ما را بیشتر از هرچیز یاد قله دماوند و آب معدنی می‌اندازد، اما این شهر که هم آبشار دارد و هم دریاچه و سبزه‌زار، جاهای دیگری هم برای دیدن دارد و ما در این نوشته تعدادی از مهمترین جاهای دیدنی دماوند تهران را معرفی کرده‌ایم.

دماوند تهران کجاست؟

در مسیر رسیدن به قله دماوند

دماوند، یکی از شهرهای تهران است که تا پایتخت کمتر از یک ساعت و نیم فاصله دارد. مسیر ما از بزرگراه زین‌الدین و جاده دماوند شروع می‌شود. برای رسیدن به این شهر باید از جاجرود،‌ پردیس و رودهن بگذریم. قدمت این‌ شهر به دوره‌ مادها و هخامنشی می‌رسد و در طول سالیان تا امروز منطقه مسکونی به‌حساب می‌آمده و به‌عنوان شهر نمونه گردشگری هم انتخاب شده.

جاهای دیدنی دماوند کجاست؟

دماوند به آب‌وهوای خوشش معروف است. خوبی شهر دماوند این است که فاصله‌ چندانی تا تهران ندارد و می‌توان آن را برای گذران آخر هفته‌ یا تعطیلات کوتاه در برنامه‌ سفر جا داد. جاهای دیدنی دماوند آنقدر هست که بتوانید چندین آخر هفته را در آن بگذرانید.

بیشتر بخوانید: روستاهای توریستی تهران کدامند؟

دریاچه تار

دریاچه تار

یکی از دیدنی‌های معروف این منطقه دریاچه تار است که در کیلومتر ۳۰ شرق آن قرار گرفته. از تهران که حرکت کنیم،‌ در جاده دماوند از کنارگذر جنوبی بزرگراه بومهن راه را ادامه می‌دهیم. از جاده‌ فیروزکوه به جاده هویر می‌رسیم و دریاچه را پیدا می‌کنیم. تار، از دماوند حدود ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه فاصله دارد و از تهران ۲ ساعت و نیم.

محلی‌ها داستان‌های زیادی از وجود گنج در اطراف دریاچه دارند که برایمان تعریف کنند. اما گنج ما می‌تواند ماهی باشد. خیلی‌ها با هدف ماهیگیری به این دریاچه می‌آیند،‌ شب را در چادر می‌مانند و از صبح زود ماهیگیری را شروع می‌کنند.

بهترین پیست اسکی تهران کدام است؟

چشمه و آبشار تیزاب

چشمه تیزاب

حدود ۹ کیلومتر که به سمت شمال برانیم، می‌توانیم آبشار تیزاب را ببینیم. آب چشمه، تند و ترش است و به همین دلیل اسمش تیزاب است.

خیلی‌ها به امید تسکین بیماری‌های گوارشی و پوستی راهی این چشمه می‌شوند که آبش از دل کوه می‌جوشد و پایین می‌ریزد.  البته برای دسترسی به آب چشمه باید کمی کوهنوردی بلد باشیم و تجهیزات همراه ببریم.

چشمه اعلا

چشمه اعلا

در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از شهر به چشمه اعلا می‌رسیم. آب‌وهوای خوش این منطقه خیلی‌ها را در فصل گرما به اینجا می‌کشاند. قبلا از آب چشمه برای آبیاری کشتزارها و باغ‌ها استفاده می‌شد، اما این روزها از آب چاهی در همان حوالی برای بسته‌بندی آب‌ معدنی مصرف می‌شود. حالا که هوا رو به گرما می‌رود، نشستن زیر سایه خنک درختان اطراف چشمه خیلی می‌چسبد.

برج شیخ شبلی

برج شبلی

در بلوار امام حسین، برجی تاریخی را پیدا می‌کنیم که در دوره سلجوقی ساخته شده. برج شیخ شبلی که در ابتدا به اسم پاگنبذ معروف بود، حالا بین دو محله قاضی و فرامه قرار گرفته که از محله‌های قدیمی شهرند.

درست است که شیخ ابوبکر شبلی اهل بغداد بود، اما برای اهالی این‌ منطقه حاکم خوب و عادلی به‌شمار می‌رفت. به همین دلیل وقتی در سال ۳۲۵ خورشیدی شیخ شبلی از دنیا رفت،‌ این بنای یادبود را برایش ساختند.

نکته جالب معماری برج شبلی این است که از بیرون آن‌را به‌شکل هشت‌ضعلی می‌بینیم، اما از داخل ساختارش دایره‌ای به قطر ۵ متر است. دیگر اینکه این برج، ۱۰ متر بلندی دارد و تزیینات آجری زیبایی را به نمایش گذاشته.

بیشتر بخوانید: دشت لار کجاست؟

آبشار جنگلک

آبشار جنگلک

در ۷ کیلومتری شهر، به محدوده آبشار جنگلک می‌رسیم. این آبشار ۳۵ متری در دره گروبار قرار گرفته. این دره به‌جز آبشار جنگلک دو آبشار دیگر به اسم گروبار و آینه‌رود فرح افزا هم دارد. اینجا، منطقه‌ سرسبز و باصفایی‌ست، جایی که هوایش خنک و بهاری‌ست.

پیست آبعلی

پیست آبعلی

حالا که تا مشا آمده‌ایم، حیف است سری به پیست آبعلی نزنیم. زمستان‌ها آبعلی جای پرطرفداری‌ست. اگر اسکی بلد نباشیم هم جای نگرانی نیست. در این پیست آموزش اسکی هم داده می‌شود، البته زمین تنیس و سوارکاری هم دارد و حسابی سرگرم‌مان می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

غار رودافشان

غار رودافشان

بین تهران و غار رودافشان حدود ۲ ساعت با ماشین فاصله است. در جاده فیروزکوه با پشت‌سر گذاشتن دماوند به روستای سیدآباد می‌رسیم. سمت راست جاده مسیر آسفالتی هست که ما را به روستای رودافشان می‌رساند.

از اینجا دیگر باید بند کفش‌ها را محکم ببندیم و آماده کوهپیمایی شویم. اما این مسیر اصلا خسته‌کننده نیست. درختان سبز و پل چوبی که از روی رودخانه دلی‌چای می‌گذرد، نمی‌گذارند خستگی به تن‌مان راه پیدا کند.

غار رودافشان به دهانه‌ هلالی‌شکل و خیلی بزرگش مشهور است. این دهانه حدود ۲۰ متر بلندا و ۲۹ متر طول دارد. چند تالار مختلف در غار خواهیم دید و قندیل‌های آهکی توجه‌مان را جلب می‌کند. خیلی مهم است که چراغ‌قوه و هدلایت همراه داشته باشیم و تا حد ممکن با راهنما برویم.

رزرو هتل و اقامتگاه در دماوند

رزرو هتل و اقامتگاه در تهران

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

۲ نظر

  • پاسخ bahare ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ از ۰۶:۱۰

    ممنون بابت مطالب خوبتون

  • پاسخ محسن ۷ آذر ۱۳۹۹ از ۱۹:۲۹

    باسلام وخسته نباشید.بسیار آموزنده بود تشکر میکنیم از دست اندرکارانی که مجموعه دماوند را به خوبی تشریح کردند.زنده باشید

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد