دیدنی‌های ازنا کدامند؟

تاریخ انتشار : 24 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ آبان ۱۴۰۰
دیدنی‌های ازنا کدامند؟

ازنا یکی از شهرهای کوچک و کم جمعیت استان لرستان است که با مرکز استان یعنی خرم آباد ۱۲۷ کیلومتر فاصله دارد. جدا از طبیعت زیبا و روستاهای سرسبز این شهر، آنچه باعث معروفیت ازنا شده، داشتن ایستگاه قطار است. اما اگر این شهر مقصدمان بود باید کجاها را ببینیم و دیدنی‌های ازنا کدامند؟

پارک جنگلی اشترانکوه

بام ازنا

اگر بخواهید ازنا را از بالا ببینید، هوای خوب بهتان بخورد، باید بروید جایی در دامنه‌ تپه‌های ماهور در شمال شهر ازنا که به بام ازنا معروف است. پارک جنگلی اشترانکوه، پارک جنگلی سرسبز و کوهستانی‌ست که جان می‌دهد برای پیک‌نیک یک روزه. این‌جا آلاچیق و جای نشستن هم دارد.

روستای کمندان

روستای کمندان

بخش هیجان‌انگیز دیدنی‌های شهر ازنا روستاهای اطرافش هستند. کمندان ۲۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد. اگر بهار به کمندان سفر کنید، دشت پر از شقایق آن‌را می‌بینید. طبیعت این منطقه واقعا زیباست؛ هم سرسبز است و هم کوهستان و چشمه دارد. قلعه‌ تاریخی کمندان که از دوره‌ قاجار به‌جا مانده، مشرف به روستاست. این روستا سر راه تونل برفی قرار گرفته. یادتان نرود از کمندان عسل، موسیر و کشک سوغات بخرید.

مسیر دسترسی: از میدان راه‌آهن ازنا راه بی‌افتید و با گذشتن از روستاهای گرجی، دره تخت، نصرت‌آباد و سیاوش‌آباد به کمندان برسید. همه‌ مسیر آسفالت است.

تونل برفی

تونل برفی ازنا

حتما از تونل‌های جاده‌ای زیادی رد شده‌اید. همان‌ها که بچه بودیم از دیدن‌شان کلی ذوق می‌کردیم. اما ماجرای این تونل فرق دارد. تونل برفی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ازناست. این تونل طبیعی در دامنه‌ اشترانکوه قرار گرفته. در این دره‌ قشنگ، بهمن که سقوط می‌کند، توده‌ برف تشکیل می‌شود و بعد از آب شدن برف‌ها در بهار این تونل شکل می‌گیرد.

بلندی داخل تونل حدود ۲ و نیم تا ۳ متر است و طولش به ۸۰۰ متر می‌رسد. تا تابستان به آخرهایش نرسیده باید خودتان را به تونل برسانید. بهترین زمان دیدنش اواسط بهار است. فقط یادتان باشد اگر در راه خسته شدید و عرق کردید، بلافاصله وارد تونل سرد نشوید که ممکن است سرما بخورید.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این تونل باید جور هندوستان بکشید. از ازنا تا روستای کمندان را می‌شود با ماشین بروید، از آن‌جا به‌بعد حدود ۲ساعت پیاده‌روی در پیش دارید.

دربند

روستای دربند ازنا

شاید با شنیدن نام دربند یاد دربند خوش آب و هوای تهران بیفتید، ولی این یکی، روستایست که ۱۵ کیلومتر با ازنا فاصله دارد، هرچند مثل دربند تهران درختی و باصفاست. راه آهن تهران به خرمشهر از ایستگاه دربند می‌گذرد. ساختمان ایستگاه قدیمی راه‌آهن یکی از دیدنی‌های این روستاست و روی دودکش‌های آن چندین سال است که لک‌لک‌ها لانه دارند. برای دیدن چاه تیان و رودخانه‌ ماربره باید از دربند بگذرید. این روستا خیلی سرسبز است و رودخانه‌ پرآبی هم دارد. شیلات در این روستا رونق دارد و بازار ماهی آن گرم است.

چشمه یا چاه تیان

چشمه تیان

چشمه‌ تیان، فصلی‌ست و اول بهار می‌توانید آن‌ را ببینید. ویژگی جالب چشمه یا چاه تیان این است که در بعضی از ماه‌های سال اصلا وجود ندارد، اما بهار که می‌شود ناگهان فوران می‌کند. آب دهی آن به میزان بارش منطقه بستگی دارد. انقدر آب چشمه سرد است که شرط می‌بندیم بیشتر از ۲ دقیقه نتوانید دست‌تان را در آبش نگه دارید. با آمدن به این روستا با یک تیر دو نشان می‌زنید. در راه دربند به تیان و در فاصله‌ یک کیلومتری روستای سرسبز تیان، رودخانه‌ ماربُره و پل آن‌ را هم خواهید دید.

مسیر دسترسی: در ۱۵ کیلومتر ازنا به روستای دربند می‌رسید. از زیرگذر راه‌آهن قدیمی دربند که سال ۱۳۳۰ ساخته شده، می‌گذرید و وارد جاده‌ روستای تیان می‌شوید. ۶ کیلومتر که میان صیفی‌کاری و جویبار جلو رفتید، چشمه‌ تیان را کنار جاده می‌بینید. مسیر رسیدن به چشمه آسفالت است.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاذبه‌های گردشگری دورود لرستان

چشمه قُلقُل یا قلقلی

چشمه قلقل

این چشمه‌ هم که در تعطیلات به پاتوق گردشگران تبدیل می‌شود، در همان روستای دربند ازنا قرار گرفته. چشمه‌ قلقل از شکاف هفت متری از دل کوه سنگی می‌جوشد و قل قل کنان بیرون می‌آید. چشمه در میان یک تنگه کوچک اما سرسبز و زیبا واقع شده.  آبدهی این چشمه ۴۵ لیتر در ثانیه است و کاربرد کشاورزی دارد.

مسیر دسترسی: بین روستای دربند و شهرک ویژه‌ی اقتصادی، کمی پایین‌تر از پاسگاه محیط بانی محیط زیست شهرستان ازنا

روستای دره تخت

روستای دره تخت

این روستا ۱۰ کیلومتر با ازنا فاصله دارد و یکی از ییلاق‌های عشایر است. اگر بخواهید دره برفی را ببینید، از این روستا هم می‌گذرید. این‌جا پر از کندوی عسل، گل‌های صادراتی، سراب و دره‌های زیبا و کشت‌زارهای وسیع است. هم کوهنوردها به آن سفر می‌کنند و هم طبیعت‌گردها.

امام‌زاده قاسم

امامزاده قاسم

بنای امام‌زاده مربوط به دوره‌ ایلخانی یعنی قرن هشتم است. روی در ورودی اما‌م‌زاده کتیبه‌های قدیمی هست که تاریخ ساخت آن‌را نشان می‌دهد. بدنه‌ بنا ۳ طبقه است، بلندی ۴۰ متری دارد و صحن حیاطش مربع شکل است. دیوارها و گنبد از آجر و گچ ساخته شده‌اند و معماری تماشایی و جذابی دارند. جالب این‌که شکل گنبد از بیرون مخروطی به‌نظر می‌رسد ولی از داخل کروی دیده می‌شود. از ازنا تا امام‌زاده نیم ساعت راه است. این بنا به ثبت ملی رسیده.

آدرس: ازنا، دهستان چاپلق یا گاپله، روستای امام‌زاده قاسم

قلعه دز

قلعه دز

محلی‌ها به آن قلا دز می‌گویند. این قلعه خیلی قدیمی‌‌ست اما نمی‌دانیم دقیقا چقدر. کارشناسان احتمال می‌دهند در دوره‌ مادها ساخته شده و در دوره‌ ساسانی و اسلامی هم از آن استفاده می‌کردند. قلعه روی بلندی قرار دارد و به حوالی خودش مسلط است. قلعه از ساروج و سنگ ساخته شده.

مسیر دسترسی: در حدود کیلومتر ۱۰ جاده‌ ازنا به دورود، سمت راست جاده، قلا دز قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاذبه های گردشگری خرم آباد

دسته:جاذبه

۳ نظر

  • پاسخ محمد ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۵:۳۶

    سلام بر جنابعالی که بخشی از دیدنیهای ازنا را به تصویر کشیده ای .عالی بود لذت بردیم .لطفا در فضای مجازی کمک کنید ازنا بیشتر معرفی شود

  • پاسخ حامدلک ۱۶ تیر ۱۳۹۹ از ۱۹:۵۳

    خدایی ازنا خیلی باحاله مخصوصا آب وهواش

  • پاسخ amin ۹ دی ۱۳۹۹ از ۲۲:۰۱

    مگه میشه اشترانکوه و مردمش زیبا نباشن😍غیر ممکنه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد