زیباترین جاذبه‌های گردشگری دورود لرستان کدام هاست؟

تاریخ انتشار : 17 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۰
زیباترین جاهای دیدنی دورود

یکی از زیباترین شهرهای لرستان، دورود است. دورود که در گذشته نامش بحرین بوده در ۸۶ کیلومتری خرم آباد واقع شده. به دلیل قرار گرفتن این شهر در دامنه زاگرس و رشته کوه اشترانکوه، یکی از شهرهای سرسبز خرم آباد محسوب می‌شود. وجود آبشارهای متعدد و یکی از منحصربه فردترین دریاچه های ایران، یعنی گهر در این شهر باعث شده، دورود جزو پرمسافرترین شهرهای لرستان باشد. راستی در سفر به دورود لرستان باید کجاها را دید و جاذبه های گردشگری دورود کدام هاست؟ با اسنپ‌تریپ همراه باشید.

آبشار شوی؛ آبشاری در مرز لرستان و خوزستان

آبشار شوی

لرستان، به همراه مازندران بیشترین تعداد آبشارها را در ایران دارا هستند و آبشار شوی یکی از قشنگترین‌ها. آب آبشار از داخل غاری بیرون می‌آید و از بالای گردنه‌ای به پایین می‌ریزد. شوی که در زبان لری به معنای لطافت است، موقعیت منحصربه فردی دارد. به طوری که هم اگر به خوزستان سفر کرده باشید می‌توانید به دیدن این آبشار بروید و هم اگر به لرستان.

در مسیر آبشار روستای سرسبز شوی واقع شده که باغ‌های انار، انگور، پرتقال و نخل دارد. اگر اهل چادر زدن باشید میتوانید شب را در اینجا بمانید یا در همان نزدیکی آبشار بساط تان را برپا کنید. آبشار شوی یک آبشار کوچکتر هم در نزدیکی اش دارد که برای شنا مناسب است. آب آبشار شوی بعد از رد شدن از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و در نهایت به دریاچه سد دز در اندیمشک می‌ریزد. شوی که به آن نیاگارای ایران هم می‌گویند، با ۷۰ متر ارتفاع، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است.

آدرس: در حوالی روستای شوی و در دامنه سالن کوه (ایستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود) قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: زیباترین آبشارهای ایران

دریاچه گهر؛ از معروف‌ترین جاذبه‌های لرستان

آبشار گهر

یکی از بکرترین و قشنگ‌ترین دریاچه‌های ایران، دریاچه گهر است. دریاچه گهر که به نگین فیروزه ای اشترانکوه معروف است، از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است. گهر یکی از شفاف‌ترین و تمیزترین آب‌ها را دارد. به طوری که می‌شود کفش را دید. بهار و تابستان سطح آب دریاچه گهر بیشتر از همیشه است. اگر در مورد طول و عمق دریاچه هم بخواهید بدانید: ۱/۵ کیلومتر طول و ۲۸ متر عمق آن است. گهر از دو قسمت گهر کوچک و گهر بزرگ تشکیل شده که در بخشی از قسمت های گهر بزرگ می‌توان شنا کرد. با کمی پیاده‌روی میتوانید به گهر کوچک برسید‌، جایی که ماهی‌های کف دریاچه را هم میتوان دید. دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد. جایی با تنوع جانوری و گیاهی زیاد. اردیبهشت‌ها، اطراف گهر و دره زیبای نی گاه پر می شود از گل‌های لاله واژگون و چی دیدنی تر از این.

آدرس: دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود واقع است و رفتن به آن از داخل شهر امکان‌پذیر است.

آبشار بیشه؛ از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دورود لرستان

آبشار بیشه دورود

در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی دورود، آبشار بیشه قرار گرفته. بیشه از آن جهت که در مجاورت ایستگاه راه آهن تهرانخوزستان واقع شده از شگفت انگیزترین آبشارهای ایران است. مجاورت آبشار با جنگل های بلوط، روستای دیدنی بیشه و ایستگاه راه آهن زیبایی اش را دوچندان کرده. میتوان در آب پایین دست آبشار و رودخانه سزار تنی به آب زد یا کنار آبشار نشست و غرق در آنهمه قشنگی شد. در اطراف آبشار همه جور امکانات رفاهی وجود دارد و میتوان شب را هم حتی ماند.

آدرس: ۶۵ کیلومتر از خرم آباد فاصله می‌گیرید، تا به دهستان سپیددشت در مجاورت روستایی به اسم بیشه برسیم. انتهای این مسیر ایستگاه راه آهنِ بیشه است و پارکینگی کنار رودخانه خروشان و زیبای سزار هم قرار دارد ولی بسیاری میگونید که این راه هم خطرناک و هم طولانی بنابراین بهترین راه رفتن به بیشه این است که ماشین‌تان را در ایستگاه دورود پارک کنید و بعدش با قطار بروید استگاه بیشه که حدود ۱۵ دقیقه راه است.

آبشار وقت ساعت؛ از شگفت‌انگیزترین آبشارهای لرستان

آبشار وقت

یکی از شگفتی‌های دورود، آبشار وقت ساعت است. آبشار و چشمه وقت ساعت در درون غار پریز در جنوب دورود واقع شده و همانطور که از اسمش برمی‌آید، در زمان‌های مشخص آبش قطع و وصل می شود. زمان فعالیت آبشار وقت ساعت که آبش خنک و زلال است در فصل های مختلف کم و زیاد می شود، به طوری که زمان فعالیت آن در تابستان حدود ۵۵ دقیقه و زمان توقف آن در این فصل حدود یک ساعت، در پاییز پنج ساعت و زمستان هشت ساعت است.

آدرس: ۲۰ کیلومتری جنوب دورود، ۱۰ کیلومتری روستای برآفتاب

از دیگر جاذبه‌های گردشگری دورود

دره نی گاه

سراب چمنار

آبشار دره اسپر

بیشتر بخوانید: زیباترین جاذبه‌های گردشگری خرم آباد

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

روستای تی

راهنمای رفتن به روستای تی؛ سرزمین آبشارها و سراب‌ها

12 خرداد 1398
آبشار بیشه

آبشار بیشه کجاست؟

23 خرداد 1397

۲ نظر

  • پاسخ وانیااصفهانی ۸ شهریور ۱۳۹۷ از ۱۰:۲۲

    ابشاربیشه

  • پاسخ وانیااصفهانی ۸ شهریور ۱۳۹۷ از ۱۰:۲۵

    ابشاربیشه یکی ازدیدنی ترین ابشارهای لرستان است که درنزدیکی دوروداست

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد