راهنمای سفر به دیلمان گیلان

تاریخ انتشار : 18 مرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ دی ۱۴۰۱
راهنمای سفر به دیلمان گیلان

در ۱۵ کیلومتری لاهیجان، سیاهکل واقع شده. عمده شهرت سیاهکل به خاطر طبیعت سرسبز و هوای بسیار خوشش است، یعنی اگر شما مسافر گیلان باشید و دلتان بخواهد  به جز دریا و جنگل طبیعت بکری نیز ببینید و از شلوغی بسیار زیاد به ستوه نیایید، چاره کارتان رفتن به سیاهکل است. اگر هم بخواهید یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر را پیش چشمتان ببینید، باید راه دیلمان گیلان، یکی از شهرهای سیاهکل را درپیش بگیرید. جایی با هوایی که روح را تازه می‌کند و تصاویری که یادش هیچ وقت فراموش نمی‌شود.

دیلمان به چه معنی است؟

دیلمان ترکیبی است از سه واژه دیل، ام و ان. دیل به معنی مکان است که در آن دام نگه می‌دارند و ام پسوند نمایش دهنده ارتفاع و بلندی است و ان پسوند مکان. در نتیجه معنی این ترکیب سرزمین بلندی است که در آن دامداری می کنند. اسم این منطقه تا قرن پنجم هجری دیلم بود، یعنی جایی در دل جنگل. در صدر اسلام منطقه دیلم تا بابل مازندران و از جنوب به قزوین می‌رسید تا اینکه بخش زیادی از منطقه از دست رفت و منطقه‌ کوچک دیلمان باقی ماند.

دیلمان یکی از شهر‌های سیاهکل است و سیاهکل خاستگاه دو سلسله مهم دیلمیان و آل بویه بوده است. اشیای مختلف به دست آمده از دیلمان نیز مثل ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی، نشان‌ می‌دهد زندگی غارنشینی از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در این منطقه وجود داشته است.

کجا را ببینیم؟

دیلمان گیلان، ۸۸ کیلومتر از رشت و ۴۵ کیلومتر با سیاهکل فاصله دارد. این منطقه، زیباترین ییلاق شرق گیلان است، جایی که به جای جنگل های انبوه، دشتی هموار و وسیع دارد. تابستان‌ها که گرمای هوا طاقت از هر انسانی می‌گیرد، هوای خنک دیلمان می‌تواند هر خسته و بی‌رمقی را سرحال آورد. کوه درفک نبز که از زیباترین کوه‌های گیلان است، در این منطقه واقع شده. و از آنجایی که بیشتر مواقع سال پوشیده از برف است در کنار کوه‌های سرسبز، تصویر بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

اما جز دشت های سرسبز دیلمان چه جاهای دیگری را میتوان دید؟ اگر به دیلمان می‌روید و می‌خواهید یکی دو روزی را از شهر و دود و دمش دور باشید و خودتان را برای شروعی تازه آماده کنید، دیدن این جاها را از دست ندهید:

دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار سیاهکل

هم فال است و هم تماشا. محلی‌ها، محصولات دامی، باغی و مایحتاج روزانه را در این بازار می‌فروشند. دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار این منطقه مثل بیشتر بازارهای شمال تماشایی و پر از رنگ و بوهای خواستنی است.

آبشار لونک

در ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهکل که در دل جنگل واقع شده و وقتی انتظارش را ندارید، ناگهان به آن می‌رسید. اگر تجهیزات کامل و لباس گرم همراه دارید، می‌توانید شب را در نزدیکی‌اش به صبح برسانید.

تی تی کاروانسرا

که در گیلکی به معنی شکوفه است و تا همین چند سال پیش طویله بود، تا اینکه میراث فرهنگی استان به دادش رسید و در فهرست آثار ملی ثبت شد.

تی تی کاروانسرا یکی از بناهای به جا مانده از صفویه است. از زمانی که تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. بنایی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروج که خود، نشانه‌‌ای است از قدمت منطقه.

چشمه و جنگل لارخانی

در سیاهکل که فاصله چندانی با دیلمان ندارد چشمه‌های زیادی در جریان است و چشمه لارخانی یکی از آنهاست. چشمه لارخانی در نقطه پایانی جنگل لارخانی و در یال کوه منتهی به دیلمان، آب سرد و گوارایی دارد. در کنار چشمه دشت کوچکی هم هست که می‌توان در آن چادر زد. امکان برپاکردن کباب نیز که از ملزومات جدایی‌ناپذیر ایرانیان در طبیعت است، در کنار چشمه وجود دارد. بساط محصولات باغی روستاییان در کنار همه اینها نیز حال و هوای دیگری به این منطقه داده است.

لیست هتل‌های لاهیجان به همراه قیمت را اینجا ببینید

اقامت در دیلمان

بیشتر آنهایی که به دیلمان میروند و دنبال جای بکری هستند، دو سه روز بیشتر در این منطقه نمی‌مانند، چرا که باید یا در خانه‌های محلی اینجا ماند یا شب را در طبیعت چادر زد. برای چادر زدن هم باید همه وسایل مورد نیاز را همراه داشت و از آنجایی که دیلمان منطقه‌ای با آب و هوای خنک است باید لباس و پتوی گرم حتما با خود به اندازه کافی برد.

بیشتر بخوانید: چطور در طبیعت بی‌دردسر کمپ بزنیم؟

همچنین میتوان روز را در طبیعت به گشت و گذار پرداخت و برای شب، به یکی از شهرهای اطراف دیلمان مثل لاهیجان رفت.

چطور برویم؟

برای رفتن به این منطقه بسیار خوش آب و هوا که عمر رفتن به آن بسیار کوتاه است. و تنها از اواخر اردیبهشت تا آخر تابستان میتوان به آن رفت.

برای رسیدن به دیلمان اول باید به رشت بروید. از رشت باید ۴۲ کیلومتر برانید تا به لاهیجان برسید. جاده جنوبی لاهیجان یا جاده ۱۵ کیلومتری که جنگل‌های انبوهی دارد و از زیباترین جاده‌های شمال است. بعد از سیاهکل باید ۴۵ کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به دیلمان برسید. جاده آسفالته است و جز پیچ و خم های آن که سرعتتان را تا حدی پایین می‌آورد، زحمت دیگری برایتان ندارد.

مشاهده و رزرو هتل‌های لاهیجان از اسنپ تریپ

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

ساحل چمخاله، میعادگاه جنگل و دریا!

ساحل چمخاله، میعادگاه جنگل و دریا!

29 خرداد 1402
بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

2 بهمن 1401

۴ نظر

  • پاسخ علی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۱۷:۴۲

    من رفتم جاده به شدت خراب و پر از چاله چوله بدون گارد ریل و بدون خط وسط و خطوط کناری، وقتی می میشد فقط باید شانسی رانندگی کنی هیچ علامتی تو جاده نیست، تعجب من از این بود که چطور مردم محلی از این وضعیت شکایتی ندارن، بسیار جاده پر خطریه

  • پاسخ پریسا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ از ۱۸:۱۹

    سلام. دیلمان جای زیبایی است اما جاده ای که شما رو به این محل زیبا میرساند بسیار خطرناک و بدون رسیدگی از نظر آسفالت و خط کشی وسط و کناره و روشنایی است. تعجب میکنم مسئولین مربوطه چرا هیچ رسیدگی به این جاده ندارند. اگر مه بشود که رسما رانندگی پر ریسک تر میشود. کاش صدای ما شنیده شود و مسئولین جاده ی ایمنی را برای مسافران و محلی ها فراهم کنند.

  • پاسخ داریوش ۱۹ تیر ۱۴۰۱ از ۰۹:۲۴

    سلام
    توی این متن یک جا نوشتین دیلمان تا سیاهکل ۲۵ کیلومتر فاصله داره یک جا نوشتین ۴۵ کیلومتر بالاخره کدومش درسته؟

    • پاسخ اسنپ تریپ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ از ۰۵:۰۴

      سلام. فاصله سیاهکل و دیلمان ۴۵ کیلومتره.
      ممنون از دقت شما، توی متن هم تصحیح شد.

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد