راهنمای نوروزی سفر به مشهد

تاریخ انتشار : 30 بهمن 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ تیر ۱۴۰۲
راهنمای سفر به مشهد

حال و هوای مشهد در نوروز دیدنی‌ست و خیلی‌ها دلشان می‌خواهد نوروز را در این شهر پرجنب و جوش بگذرانند. هرساله نزدیک به ۱۴ میلیون در عید به این شهر سفر می‌کنند و از این روست که داشتن راهنمای سفر به مشهد می‌تواند به ما در گشت‌و‌گذار کمک کند.

چطور به مشهد برویم؟

تهران-مشهد

اگر تهران را مبدا بگیریم، از همه پایانه‌های مسافربری به مقصد مشهد اتوبوس هست. پایانه‌های بیهقی، جنوب و شرق و غرب به مقصد مشهد در ساعت‌های مختلف روز اتوبوس دارند. قیمت بلیط اتوبوس تهران-مشهد در گران‌ترین حالت به ۸۲ هزار تومان می‌رسد. از تهران تا مشهد با اتوبوس ۹ ساعت و ۴۰ دقیقه راه است.

انتخاب دیگر قطار است. بیشتر شهرها به مقصد مشهد قطار دارند. فقط مشکلی که وجود دارد این است که نزدیک عید ممکن است قطار پیدا نکنیم، بنابراین باید از هفته‌ها قبل بلیط قطارمان را تهیه کنیم. از تهران تا مشهد با قطار ۱۰ ساعت در راه خواهیم بود.

انتخاب راحت و بی‌دردسر هم هواپیماست، البته اگر فکر جیب‌مان را کرده باشیم و قیمت بلیط برایمان مهم نباشد. قیمت بلیط هواپیما در کلاس اکونومی از تهران تا مشهد ۲۳۵ هزار تومان برای سفر یکطرفه است. مسافت تهران تا مشهد با هواپیما ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه طول می‌کشد. از تهران تا مشهد هم با ماشین شخصی ۱۰ ساعت در راه هستیم.

بیشتر بخوانید: مسافت تهران تا شهرهای دیگر با هواپیما، قطار و ماشین

در مشهد کجا را ببینیم؟

حمام مهدی قلی بیک

حرم امام رضا

به محض ورود به شهر اولین تصویری که می‌بینیم حرم امام رضا (ع) است. بیشتری‌ها هم به محض ورود به این شهر اول راهی حرم می‌شوند. حرم و خیابان‌های اطرافش در همه ساعت‌ها شلوغند، مگر نصف شب که از میزان جمعیت کاسته می‌شود. خیابان امام رضا شاهراه اصلی رسیدن به حرم است. خیابانی که با هتل‌های بیشمارش شناخته می‌شود و مغازه‌های سوغات ارزانی هم دارد. اما حرم و خیابان‌های اطرافش تنها جای دیدنی مشهد نیست.

حمام مهدی قلی بیک

در پشت حرم و کنار باب‌الجواد در خیابان اندرزگو می‌رسیم به حمام شاه یا مهدی قلی بیک. حمام مهدی قلی بیک (حمام شاه) مربوط به دوره صفویه است و پیش از این محلی بوده برای استحمام مشهدی‌ها و زائران این شهر. این روزها در این حمام موزه مردم‌شناسی مشهد واقع شده است.

موزه آستان قدس

یکی از جالب‌ترین موزه‌‌های ایران، موزه آستان مقدس است که بزرگترین موزه وقفی ایران به شمار می‌آید و اشیای مختلفی از تمبر و مدال و سکه تا ظرف و ظروف و فرش‌های قیمتی و وسایل نجوم و سلاح در آن نگه‌داری می‌شود. مجموعه موزه‌های آستان قدس شامل چهار ساختمان است که سه تای آن در صحن کوثر در حرم مطهر امام رضا قرار دارد و موزه دیگر در حمام مهدی قلی بیک.

موزه نادری

موزه نادری

در چهارراه شهدا به مجموعه باغ موزه نادری می‌رسیم. جایی که در میانه باغی بزرگ و سرسبز قرار گرفته. قسمت مرکزی این موزه مربوط به مقبره نادر است و دو تالار موزه، یکی به نمایش اسلحه‌های دوره‌های مختلف اختصاص دارد و یکی دیگر به اسلحه‌های دوران نادر.

پارک ملت

مشهد را به پارک‌هایش می‌شناسند. در مشهد چندین پارک هست که پارک ملت بزرگترین‌شان است. پارک ملت تقریبا در غرب شهر و شمال غرب میدان آزادی (یا همان فلکه پارک) قرار دارد. بهترین راه این است که از بزرگراه وکیل‌آباد، وارد بلوار امامت شویم و از آنجا به دنبال ورودی شهربازی بگردیم.

پارک ملت مشهد

بزرگترین چرخ و فلک ایران در این شهربازی قرار گرفته. همچنین این پارک به نوعی پاتوق مشهدی‌ها به حساب می‌آید. نزدیک عید در این پارک لاله‌های زیادی کاشته می‌شود و رنگ و بوی بهاری به پارک می‌دهد.

بوستان کوهسنگی

سومین جاذبه گردشگری پرطرفدار مشهد و دومین پارک بزرگ این شهر، بوستان کوهسنگی‌ست. این پارک در بین دو قله از رشته کوه بینالود واقع شده و برای همین اسمش کوهسنگی‌ست. هوای مطبوع اینجا و باغ و استخرش خیلی‌ها را به این پارک می‌کشاند.

اطراف مشهد کجا را ببینیم؟

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی: اگر از خیلی‌ها بپرسید که بعد از حرم به کدام یک از جاهای دیدنی شهر علاقه دارند جواب بیشتری‌ها آرامگاه فردوسی‌ست. آرامگاه فردوسی در وسط شهر نیست و برای دیدنش باید به ۲۰ کیلومتری مشهد به سمت قوچان، بزرگراه آسیایی (جاده سنتو ) – سه راه فردوسی – سمت راست- شهر تابران توس – آرمگاه فردوسی برویم. جایی که در میان باغی باصفا قرار گرفته.

رزرو هتل مشهد

طرقبه

طرقبه و شاندیز: نمی‌شود در سفر به مشهد سری به طرقبه و شاندیز نزد. طرقبه، منطقه خوش آب و هوایی‌ست نزدیک مشهد که کوچه باغی و سرسبز است و جوی آب و چشمه هم دارد. اسم شاندیز هم که با شیشلیکش گره خورده و به عقیده بسیاری اگر می‌خواهیم شیشلیک خوبی بخوریم باید راهی این منطقه شویم.

کجا پیاده‌روی کنیم؟

عنبران

درست است که شاندیز معروف‌تر از طرقبه است، ولی طرقبه برای مشهدی‌ها حکم دیگری دارد. این منطقه که معروف‌ترین محل پیاده‌روی مشهدی‌هاست، از روستاهای ییلاقی به هم چسبیده‌ای تشکیل شده که هوای خنک و تازه‌ای دارند.

عنبران در این منطقه و زشک در منطقه شاندیز از جمله جاهایی‌ست که در اطراف مشهد می‌توان برای پیاده‌روی به آنها رفت. در مرکز شهر هم بلوار سجاد و بلوار احمدآباد و  میدان بسیج تا حرم از جاهای مناسب پیاده‌روی‌ به خصوص در شب هستند.

در سفر مشهد چی بخوریم؟

پسران کریم

در مشهد چی بخوریم؟ تقریبا بیشتر جواب‌ها به شیشلیک، چلوماهیچه ختم می‌شود. رستوران پسران کریم شناسنامه مشهدی‌هاست و آوازه اصلی‌اش مرهون چلوماهیچه‌هایش است. شعبه اصلی این رستوران در بلوار خیام ۲۳ و دو شعبه دیگر در برج آلتون و انتهای خیام شمالی و مجتمع مروارید قرار دارند.

در بلوار وکیل‌آباد و بین وکیل‌آباد ۲۳ و ۲۵، یکی دیگر از بهترین رستوران‌های مشهد قرار گرفته؛ رستوران راستگو. چلوگردن‌های این رستوران زبانزد است.

برای خوردن شیشلیک، غذای محبوب قلب‌ها هم پیشنهاد ما رفتن به دو رستوران است. در داخل شهر و بلوار کلانتری و کنار پارک نوفل، به رستوران معین درباری می‌رسید و در منطقه شاندیز هم اگر می‌خواهید شیشلیک مرغوبی بخورید، رستوران ارم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

اگر نمی‌خواهید غذای برنجی بخورید و دنبال خوردن سالاد یا غذاهای ایتالیایی هستید در بلوار خیام می‌توانید به رستوران باغ زیتون بروید که استیک و پاستاهای معروفی دارد و پوره سیب‌زمینی‌اش هم لذیذ است.

در مشهد چی بخریم؟

17 شهریور مشهد

اگر در سفر به مشهد، سوغات ارزان می‌خواهید راهش پیچیدن در یکی از مغازه‌های اطراف حرم است. بازار رضا در حدفاصل بین خیابان ۱۷ شهریور و میدان بیت‌المقدس قرار گرفته و همه چیز از ادویه تا نقره و فیروزه در آن پیدا می‌شود، فقط اینکه موقع خرید باید حسابی چانه زد.

از بازار رضا می‌توانید به خیابان ۱۷ شهریور بروید. این خیابان بورس مانتوفروشی‌های مشهد است. یکی دیگر از خیابان‌های مشهد که می‌توان برای خرید اجناس مختلف روی آن حساب کرد و قیمت‌های مناسبی دارد خیابان مفتح مشهد است. این خیابان برای خرید طلا و سفره عقد بهترین گزینه است. خیابان مفتح، خیابان‌های فرعی دیگری هم دارد که وسایلی مثل کیف و کفش را می‌توان با قیمت ارزان از آنها خرید.

بیشتر بخوانید: در مشهد سوغات و چیزهای دیگر را از کجا بخریم؟

مراکز خرید مشهد متنوع‌اند. مرکز خرید پروما در میدان جانباز و مرکز خرید الماس شرق در بلوار خیام شمالی، مرکز خرید آرمیتاژ در میدان هفت تیر که سینما و فودکورت هم دارد و مرکز خرید اطلس در طرقبه که آن هم دارای سینما و فودکورت است، از مراکز خرید خوب این شهرند.

به کدام کافه‌های مشهد برویم؟

کافه دیلیسیو

کافه های مشهد زیادند و برای خوردن صبحانه یا میان وعده، معاشرت و گذران وقت می‌توان رویشان حساب کرد. کافه سید در بلوار دستغیب و نرسیده به بلوار خیام، کافه‌ای خودمانی‌ست که املت و سوسیس تخم‌مرغ‌های خوشمزه‌ای دارد و دیزی‌اش هم معروف است.

کافه دیلسیو در خیابان خیام ۱۰، خیابان زنبق. این کافه امکان نشستن در بیرون را هم دارد و نزدیک باغ ملک‌آباد واقع شده و خوراکی‌های خوشمزه‌ای ارائه می‌کند. کافه رترو در بلوار پیروزی، بعد از میدان اقبال، بین پیروزی ۷۹ و ۸۱. جایی که پاتوق مشهدی‌هاست و فضای دوستانه‌ای دارد، می‌تواند حالمان را عوض کند.

اگر قصد سفر به شهر مشهد دارید، می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین می‌توانید بلیط هواپیما خود را با بهترین قیمت بخرید.

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد