سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
سفر به روستای انار اردبیل، لمس آغوش طبیعت!

یکی از این جاذبه‌های طبیعی و گردشگری پرطرف‌دار در استان اردبیل را باید روستای انار اردبیل یا روستای اونار دانست. روستای انار در شهرستان مشگین‌شهر قرار دارد و از توابع دهستان لاهرود به ‌حساب می‌آید. این روستا بسیار حال ‌و هوای تاریخی دارد و با آب ‌و ‌هوای خوبش، چشم هر گردشگری را مجذوب خود کرده است! با اسنپ تریپ همراه باشید تا با هم به روستای انار، دیار آشنای اردبیل برویم!

تاریخچه روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل در زمستان

می‌گویند آن قدیم ندیم ها روستای انار توسط فیروز یکم پسر یزدگرد دوم بنا شده و در طول زمان تغییرات بسیاری به خود دیده است. با گذشت قرن‌ها حال ‌و هوای تاریخی روستا هنوز به چشم می‌خورد و شما با سفر به آن می‌توانید از چنین تجربه‌ای بسیار لذت ببرید. روستای انار اردبیل کنار یک رودخانه به نام اونارچای قرار دارد که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد. مردم روستا زمین‌های خود را به‌ وسیله آب این رودخانه آبیاری می‌کنند.

معنای واژه انار یا اونار

برخلاف باور عموم تلفظ این روستا مثل میوه انار نیست! بلکه باید آن را به‌شکل اُنار تلفظ کرد. اُنار به ‌معنای آرد از زبان ترکی می‌آید. اما دلیل انتخاب چنین نامی برای روستا این است که اهالی آن در قدیم نوعی آسیاب‌های آبی‌ داشتند که در آن گندم‌های خود را آرد می‌کردند. این آسیاب‌ها به ‌قدری معروف بودند که اهالی روستاهای اطراف نیز برای آرد کردن گندم‌هایشان به روستای انار اردبیل می‌آمدند. به همین دلیل نام این روستا را انار یا اونار به معنی آردها نهادند.

درباره روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل آداب و رسوم دلنشینی دارد. مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و مردمانی بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند.

خانه‌های روستای انار با مصالحی همچون خشت و آجر ساخته شده‌ و در طی گذر زمان به بتن تغییر پیدا کرد‌ه‌اند. با این حال فضای سنتی روستا هنوز حس می‌شود. وضعیت آب ‌و هوای انار هم به ‌واسطه قرار داشتن در نزدیکی کوه سبلان متغیر است. در نتیجه باید برای انتخاب زمان سفر به این منطقه حتما آب ‌و ‌هوای آن را از قبل بررسی کنید. در کل آب‌ و هوای روستای انار را باید کوهستانی خنک توصیف کرد.

سوغات اردبیل را از کجا بخریم؟

مسیر روستای انار اردبیل

همان‌طور که گفته شد این روستا از توابع دهستان لاهرود است. پس برای رسیدن به آن ابتدا باید به شهر لاهرود بروید. یک راه دیگر هم از مسیر روستای فخرآباد به سمت روستای انار شکل می‌گیرد. فاصله مشگین‌شهر تا این روستا با ماشین ۲۵ کیلومتر خواهد بود. پیشنهاد ما این است که سفر خود را به مقصد اردبیل انجام دهید و سپس در حین سفر به این روستا هم سر بزنید تا از زیبایی‌های متنوع استان لذت بیشتری ببرید.

مناطق دیدنی روستای انار اردبیل

اگر قصد سفر به روستای زیبای انار را دارید با شناخت جاذبه‌های گردشگری آن و سر زدن به آن‌ها می‌توانید سفر خاطره‌انگیزتری برای خود رقم بزنید. حوالی این روستا علاوه بر چشم‌انداز زیبای کوه سبلان پر از مناطق تاریخی جذاب است.

تپه‌های باستانی

این منطقه تپه‌های باستانی بسیار معروفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها تپه قنبر یا سلاخ تپه است. قدمت این تپه به دوران ساسانی و اشکانی برمی‌گردد و در سال ۱۳۴۵ به ثبت ملی رسید. تپه باستانی در شمال روستای انار اردبیل قرار دارد. از دیگر تپه‌های باستانی این روستا می‌توان به تپه‌های مصلی، دیده‌بان و ال‌له‌ور اشاره کرد.

زیباترین جاهای اردبیل که نباید از آن‌ها غافل بمانید!

قلعه بربر

قلعه بربر برای محافظت از روستا در هنگام حملات و ذخیره آذوقه و مهمات جنگی ساخته شده بود. وسعت آن به چهار هکتار می‌رسد و نمای آن ترکیب معماری طبیعی و دست‌ساز به‌وسیله صخره‌ها را به نمایش می‌گذارد. در بخش غربی این قلعه هفت اتاقک نگهبانی به‌شکل صخره قرار دارد. قدمت قلعه بربر به دوران صدر اسلام می‌رسد و مربوط به سده دو و سه هجری قمری است.

این مکان تاریخی یکی از محبوب‌ترین مناطق روستای انار اردبیل محسوب می‌شود. همچنین وقتی از دور به سوی این مکان نگاه می‌کنید، شبیه صورت یک انسان به نظر می‌رسد که این موضوع بسیار بر جذابیت آن می‌افزاید.

گورستان اونار

روستای انار اردبیل

گورستان انار اردبیل

این گورستان که به نام قبرستان پیربابا هم شناخته می‌شود سنگ‌های قبر ویژه‌ای دارد. هرکدام از آن‌ها شکل، سنگ‌نوشته و جنس‌ متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند. نقش ستاره شش‌پر روی سنگ‌های این گورستان دیده می‌شود. بلندترین و زیباترین آن‌ها یک سنگ قبر با ارتفاع ۱.۶۲ متر است که طرح‌ها و سنگ‌نوشته‌های زیبایی مثل گل هفت‌پر حکاکی‌شده روی آن دیده می‌شود. اکثر آثار باستانی گورستان اونار تخریب شده‌اند. اما هنوز آثار زیبایی مثل مجسمه‌های قوچ سنگی در اندازه‌های مختلف پابرجا هستند.

چنار کهنسال، درخت ۱۲۰۰ ساله

یکی از زیباترین و معروف‌ترین مناطق این روستا را درخت چنار ۱۲۰۰ ساله به خود اختصاص می‌دهد که آن را به نام باباچنار هم می‌شناسند. این درخت کهنسال در مرکز روستای انار اردبیل قرار دارد.

جنگل‌های بکر روستای انار اردبیل

در اونار باغ‌ها و جنگل‌های زیبا و بکری به چشم می‌خورد که آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق مشگین‌شهر تبدیل می‌کند. جنگل‌های این منطقه با داشتن درخت‌های زیبا برای پیاده‌روی، قدم‌زنی و عکاسی بسیار مناسب هستند و آب‌وهوای بسیار خوبی دارند. یکی از زیباترین جنگل‌های این روستا به نام جنگل دره شناخته می‌شود.

غارهای باستانی بینه‌لر

غارها استانی که جزو مناطق دیدنی اردبیل به شمار می‌آید در دوران هخامنشیان و مادها ساخته شد‌اند و به ‌نظر می‌رسد که در قدیم برای سکونت یا دفن افراد درگذشته استفاده‌ می‌شدند. غارهای بینه‌لر دو کلیومتر از روستای انار اردبیل فاصله دارند و در دو طرف رودخانه اونارچای بنا شده‌اند.

جاهای دیدنی آذربایجان غربی کدامند؟

صنایع دستی روستای انار اردبیل

این روستا بسیاری از سوغاتی‌های خود را مدیون محصولات کشاورزی و صنایع دستی‌اش است. میوه‌های تازه و عالی کشاورزی این روستا هلو، شلیل، سیب و انگور را شامل می‌شود و محصولات کشاورزی آن را هم گندم، لبنیات و عسل تشکیل می‌دهند. صنایع دستی معروف اونار هنرهایی از گلیم، جاجیم، فرش، سفال و نمدهای زیبا را در فهرست خود می‌گنجاند.

سفالگری در این منطقه بسیار اهمیت دارد و با توجه به یافت شدن آثار سفالی‌ بسیار قدیمی در این روستا می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که هنر سفالگری اهالی آن به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد. همچنین به‌ دلیل معادن خاک رس اردبیل که مواد اولیه این هنر را تامین می‌کند سفالگری را باید یکی از مهم‌ترین صنایع دستی این روستا دانست. کارگاه‌های سفالگری متعددی در روستای انار برپا می‌شود.

تفریحات روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل

روستای انار اردبیل

از آن‌جایی که این روستا منظره و طبیعت کم‌نظیری دارد، عکاسی را به تفریح ضروری و مهم منطقه تبدیل می‌کند. طبیعت‌گردی از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در روستای انار اردبیل انجام دهید. قدم‌زنی در کوچه‌باغ‌ها و نشستن و پیک‌نیک کردن کنار رود اونارچای از بهترین سرگرمی‌های این روستا به حساب می‌آید.

همچنین یکی دیگر از تفریحات مهم در این پیکره طبیعت صخره‌نوردی است. معماری صخره‌ای اونار محیطی مساعد برای این ورزش و تفریح نشاط‌انگیز فراهم می‌سازد و اکثر بناهای آن روی صخره‌ها ساخته شده‌اند.

اقامت در روستای انار اردبیل

برای اقامت در این روستا می‌توانید در شهر مشگین‌شهر اقامتگاه‌های گردشگری تهیه کنید و شب را در آن‌جا بگذرانید. قیمت اقامتگاه‌های این شهر نسبتا ارزان‌تر از هتل‌هایش خواهد بود. می‌توانید از لیست هتل‌های اردبیل اقامتگاه یا هتل مورد نظرتان  با قیمت مناسب از اسنپ تریپ رزرو کنید.

لیست هتل‌های اردبیل به همراه قیمت را اینجا ببینید

لمس آرامش در آغوش روستای انار اردبیل!

روستاها و مناطق طبیعی کمک می‌کنند مدتی از هیاهوی زندگی شهری دور باشید و زندگی و مشکلاتش را فراموش کنید. امیدواریم توضیحاتی که ارائه دادیم اطلاعات کافی در رابطه با این روستای زیبا را به شما داده باشد تا نهایت لذت را در سفر به روستای انار اردبیل ببرید. در زمان سفر به اردبیل می‌توانید بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ خریداری کنید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

هرآنچه درباره بازار اردبیل و مراکز خرید این شهر باید بدانید

22 تیر 1398
جنگل فندقلو

جنگل فندقلو، جنگلی با گل‌های بابونه

13 آذر 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد