تاج محل ایران کجاست؟

تاریخ انتشار : 15 تیر 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ دی ۱۴۰۱
تاج محل ایران کجاست؟

این فقط باغ شاهزاده ماهان نیست که در سفر به کرمان می‌توان به دیدنش رفت و از آنهمه زیباییش سر ذوق آمد. وقتی سوار قطار کرمانیم و هنوز ۲۵ کیلومتری مانده که به شهر برسیم، از داخل واگن می‌توانیم عمارت سفیدرنگ باغ فتح آباد را در دل آن کویر خشک و بی‌آب‌و‌علف از دور ببینیم. باغی که باغ محبوب کرمانی‌ها هم هست و خیلی شبیه تاج محل هند است.

باغ فتح آباد کجاست؟

عمارت فتح آباد

این باغ ۲۵ کیلومتر با مرکز شهر کرمان فاصله دارد. برای رسیدن به آن باید بلوار هوانیروز را برویم و به شهر اختیارآباد که چسبیده به شهر است، برسیم. جمله‌ای که در ابتدا می‌بینیم این است «وقف، هر فانی را باقی می‌کند». و این معنی‌اش این است که به اختیارآباد رسیده‌ایم.

باغ، متعلق به حاکم کرمان، فضل علی خان بیگلر بیگی بوده؛ حکمران کرمان در زمان محمد شاه قاجار و به همین دلیل به باغ بیگربیگی هم مشهور است. تاریخ ساخت دقیق آن به سال ۱۲۵۵ هجری قمری برمی‌گردد و از آنجایی که ۴۰ سال قبل از باغ شاهزاده ساخته شده، الگویی می‌شود برای ساخت آن باغ دیدنی تا آنهایی که به کرمان می‌آیند، از دیدن دو باغ سرسبز در جایی که تا چشم کار می‌کند رنگ خاکستری حاکم است به وجد بیایند.

بیشتر بخوانید: راهنمای رفتن به ارگ راین

چرا باغ فتح آباد تماشایی‌ست؟

عمارت فتح آباد کرمان

آب قنات در وسط باغ جاری‌ست، حوض‌ها را پر آب می‌کند و باعث می‌شود فواره، زیبایی باغ را بیشتر کند. قدیم‌ها، باغ با زمان حالش تفاوت‌هایی داشته. در ورودی‌اش چندین بلوار بوده و اطرافش را درخت‌های بلند و سرسبز کاشته بودند. آب هم برخلاف امروز در دو سمت ورودی جریان داشته.

در آن زمان، باغ محلی بود برای استراحت فضل علی خان و مهمانانش که به خصوص در اتاق نقاشی گرد هم می‌آمدند.

حاکم بعدی که برسرکار می‌آید، برای خرید باغ فتح آباد کرمان پیش‌دستی می‌کند، اما از آنجایی که فضل علی خان تمایلی به فروش باغش ندارد، حاکم جدید تصمیم به ساخت باغ دیگری می‌گیرد که همان باغ شاهزاده ماهان است و باعث می‌شود، کرمان نه یک باغ زیبا، بلکه دو باغ داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سفر به شهر کلوت‌های ایران؛ شهداد

سرزنده در دل کویر

فتح آباد کرمان

نگهبانی را که رد کنیم، باغ بیشتر خودش را بهمان نشان می‌دهد. با زمینی یکدست سنگفرش، چند درخت‌ چنار و حوض درازی که انگار تمامی ندارد. چراغ‌ها و صندلی‌ها را که پشت سربگذاریم به عمارت سفیدرنگ دو طبقه‌ای می‌رسیم که انعکاسش در آب باعث می‌شود فکر کنیم در جایی غیرواقعی هستیم.

باغ فتح آباد کرمان، باغی‌ست که با عمارت سفیدش با آن گچ‌بری‌های ظریف و طاق‌های زیبا، شاه‌نشین، سه دری، پنج‌دری و شیشه‌های رنگی باعث می‌شود حظ بصری زیادی ببریم و همه جوره بفهمیم که در یک خانه اعیانی-قاجاری پا گذاشته‌ایم.

سرپا شدن این باغ ۱۴ هکتاری، ۹ میلیارد هزینه در برداشته و طوری‌ بازسازی‌اش کرده‌اند که معماری اصلی‌اش آسیبی نبیند. این را هم می‌توان از درختی که داخل عمارت است و هنوز پابرجا مانده فهمید؛ به اضافه عمارت یک طبقه‌ای که در گوشه باغ جا خوش کرده. این عمارت حالا به عنوان بخش VIP شناخته و برای مراسم خاص اجاره داده می‌شود.

این روزها بودن در جایی که زمانی فقط حکمرانان اجازه ورود به آن را داشتند، چیزی‌ست به سادگی آب خوردن. می‌توانیم در آن عمارت زیبای دوطبقه غذا بخوریم یا خودمان را در شربت‌خانه و چایخانه‌اش به یک نوشیدنی مهمان کنیم.

حس اینکه در کرمان هستیم در این باغ همه جوره القا می‌شود. از غرفه‌هایی برای فروش گیاه‌های دارویی تا دکه‌هایی که مس و پسته کرمان در آن می‌فروشند.

شب های باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد جایی نیست که فقط روزهایش را دوست داشته باشیم، شب که از راه برسد و چراغ‌ها که روشن بشوند، عمارت تبدیل به هیبت عظیم پرنوری می‌شود که حال‌وهوایش خیلی خواستنی‌ست و شب‌هایش طوری‌ست که انگار جشنی در دل آن کویر برپا شده.

ساعت بازدید

از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب می‌توان به دیدن باغ فتح آباد کرمان رفت.

بهترین هتل و اقامتگاه های کرمان را بشناسید

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

12 مهر 1402
همه‌چیز درباره سفر به کرمان

همه‌چیز درباره سفر به کرمان

29 بهمن 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد