۱۲ جای ایران که باید با آن عکس یادگاری داشته باشیم

تاریخ انتشار : 24 دی 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۵ آبان ۱۴۰۰
۱۲ جای ایران که باید با آن عکس یادگاری داشته باشیم

گوشی‌های هوشمند که گسترش یافت، مشکل خیلی‌ها هم برای عکاسی در سفر حل شد. تا پیش از این وقتی سفر می‌رفتیم عکس زیادی در کار نبود، اما حالا در دست هرکسی یک گوشی هوشمند هست که می‌تواند تک‌تک لحظه‌های سفر را ثبت کند. این روزها آنقدر از سفرهایمان عکس داریم که روزها و ماه‌ها می‌توانیم خاطره سفرها را زنده کنیم و با دیدن عکس‌ها دلمان برای جایی که بودیم بارها پر بکشد.

۱- مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک پر از شیشه‌های رنگی‌ست که نور از بین‌شان عبور می‌کند و روی فرش‌ها می‌افتد. همین موضوع هم باعث شده که خیلی‌ها دوست داشته باشند با نصیرالملک عکس یادگاری داشته باشند. کاشی‌های هفت رنگ مسجد و گل‌های سرخ زنبق جلوی ورودی، هوس عکس گرفتن در این مسجد را دوچندان می‌کند.

آدرس: محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک

۲- مسجد شاه

مسجد شاه

انتخاب یکی دو جا در اصفهان برای عکس گرفتن سخت است، ولی از ما می‌شنوید با مسجد شاه حتما عکس بیاندازید. بهتر است تنها به عکس انداختن با جلوی مسجد اکتفا نکنیم و داخلش هم برویم.

تاریک روشنای حیاط و دالان‌های تو در توی مسجد و کاشی‌های هفت رنگ آن باعث شده مسجد شاه یا امام، به مسجدی خارق‌العاده تبدیل شود. در همین میدان نقش جهان می‌توانیم با اتاق موسیقی عالی قاپو هم عکس بیاندازیم.

آدرس: میدان نقش جهان

۳- ماسوله

ماسوله

در ایران سه روستای پلکانی وجود دارد، یکی اورامان، یکی پلنگان و دیگری ماسوله. از بین این سه روستا، دسترسی به سومی از همه آسان‌تر است. ماسوله را به خانه‌های پلکانی‌اش که در دامنه کوه‌های سرسبز ساخته شده می‌شناسند.

ماسوله پر از رنگ و چیزهای جذاب و غیرمنتظره است. رودخانه ماسوله رودخان که از میان روستا می‌گذرد و مه‌ای که بیشتر وقت‌ها منطقه را دربرگرفته، کامل‌کننده آن همه زیبایی است. ضمن اینکه زندگی روستایی را هم می‌شود از نزدیک لمس کرد.

آدرس: ماسوله در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی فومن و ۶۵ کیلومتری جنوب غربی رشت قرار گرفته

۴- هرمز

جزیره هرمز

هیج جزیره‌ای در ایران مثل جزیره هرمز نیست. هرمز، خاک قرمزرنگی دارد که ترکیبش با آبی دریا، تصویر نابی را پیش چشممان می‌سازد. هرمز پر از رنگ است، از خاک گرفته تا صخره‌ها و کوه‌ها و دالان‌ها، قرمز و نارنجی و سفید و زردند و وقتی بین‌شان راه می‌روید و بادی هم بوزد، انگار در جزیره‌ای پر رمز و رازید، جایی که با همه جا فرق دارد. جز خاک قرمز رنگ هرمز، باید با تنگه هرمز که کشتی‌‌ها در آن در رفت و آمدند و دره مجسمه‌ها هم عکس انداخت.

آدرس: هرمزگان، ۴۰ دقیقه تا قشم

۵- آبشار بیشه

آبشار بیشه

لرستان، سرزمین آبشارهای ایران است، اما بعضی از آبشارهای این استان معروف‌تر از جاهای دیگرند. آبشار بیشه در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و جدا از تماشای جنگل‌های بلوط و چشم انداز ایستگاه راه آهن، هوای خنک اطرافش می‌تواند خستگی یک راه طولانی را از تنمان بیرون کند.

آدرس: این آبشار در ۶۵ کیلومتر خرم آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود در بخش پاپی، شهر سپید دشت و روستایی به اسم بیشه و در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد.

۶- ابیانه

ابیانه

بودن در روستایی ۱۵۰۰ ساله که تا حد زیادی هنوز چهره قدیمش را حفظ کرده، چیزی‌ست که برای خیلی از ما که درگیر زندگی شهری هستیم غنیمت است. ابیانه روستایی‌ست مثل ماسوله، وقتی از دور به آن نگاه می‌کنید روستایی چند طبقه به نظر می‌رسد طوری که پشت بام خانه‌های پایینی، حیاط خانه‌های بالا هستند. ابیانه‌ای‌ها هنوز رسم و رسوم گذشته را حفظ کرده‌اند و در کوچه پس کوچه‌های روستا که راه بروید و با مردم همکلام شوید داستان‌ها و حرف‌های خیلی جالبی دستگیرتان می‌شود.

آدرس: روستای ابیانه هم از طریق جاده کاشان – نطنز و هم از اتوبان کاشان – اصفهان قابل دسترسی است. در کیلومتر ۵۰ جاده قدیم کاشان – نطنز جاده‌ای به سمت راست جدا می‌شود و بعد از ۲۰ کیلومتر به ابیانه می رسد.

۷- ائل گلی

ائل گلی

نمی‌شود تبریز برویم و بدون دیدن ائل گلی یا شاه گلی ترکش کنیم. ائل گلی، قشنگ‌ترین جای شهر است، جایی که هوایش از وسط شهر خنک‌تر است و در استخرش می‌شود قایق‌سواری کرد.

پیاده‌روی دور دریاچه از تفریح‌های رایج اینجاست و خسته که شدیم می‌توانیم در کنار یکی از دکه‌ها، یرالما یومورتا خوشمزه‌ای بر بدن بزنیم. نان لواش یا سنگک را توی ظرف پهن می‌کنند و رویش سیب‌زمینی آبپز و تخم مرغ را له می‌کنند و کره، نمک و فلفل و نعناع خشک را اضافه می‌کنند. شاید بگویید فقط همین؟ ولی نتیجه یکی از بی‌نظیرترین غذاهاست.

آدرس: ۷ کیلومتری مرکز شهر

۸- باغ دولت ‌آباد

باغ دولت آباد

عکس انداختن با بلندترین بادگیر خشتی دنیا، یکی از چیزهایی‌ست که می‌تواند ما را سر ذوق بیاورد. اگر حتی موقع رفتن به باغ دولت‌آباد از ترافیک، گرما و شلوغی مسیر کلافه شده باشیم، وقتی از سردر و هشتی باغ بگذریم، همه آن کلافه‌گی‌‌مان از بین می‌رود و نفس راحتی می‌کشیم؛ چون سختی‌ها جایش را به خنکی، سرسبزی و آرامش این باغ می‌دهد.

آدرس: باغ دولت آباد در محله چهار منار  و خیابان شهید رجایی واقع شده

۹- خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی ها

حتما تا به حال دیگر با همه خانه‌های تاریخی کاشان عکس گرفته‌اید و منتظر حرف ما نیستید. اما اگر اینطور نیست، در سفر به کاشان دیدن خانه طباطبایی‌ها را فراموش نکنید.

طباطبایی‌ها یکی از قشنگ‌ترین خانه های تاریخی کاشان است. این خانه با حیاط های دل انگیز و حوض بزرگش آدم را مجذوب خود می‌کند. در سفر به کاشان دیدن تیمچه امین‌الدوله را هم فراموش نکنید.‌

آدرس: محله سلطان امیراحمد

۱۰- خالدنبی

خالد نبی

خالد نبی جای حیرت‌انگیزی‌ست. جایی که تا چشم کار می‌کند اطرافش دشت‌ها و تپه‌های سرسبز است. زیارتگاهی که در بالای کوه قرار گرفته و از آن بالا که به اطراف نگاه کنید، انگار آسمان ادامه زمین است و تپه‌های ماهوری اطرافش که به هزار تپه هم معروف است، آن را به جایی تبدیل کرده که  فرسنگ‌ها با این کره خاکی فاصله دارد.

آدرس: پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله که با خالد نبی ۵۵ کیلومتر فاصله دارد باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است). از روستای گچی سو، دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود.

۱۱- طاق بستان

طاق بستان

۹ کیلومتر که از شهر به طرف شمال غربی برویم به طاق بستان می‌رسیم. طاق بستان، دیدنی‌‌ترین جای کرمانشاه است، هم برای خود کرمانشاهی‌ها و هم برای مسافران. این محوطه، خنک‌ترین جای شهر است و تابستان‌ها خیلی‌ها برای فرار از گرما به آن پناه می‌برند. عمر این منطقه را مربوط به قرن سوم میلادی و دوره ساسانیان می‌دانند. دیدن نقش‌ و نگارهای شاهانه روی صخره‌ها و انعکاس آنها در دریاچه روبه رو باعث می‌شود نخواهیم از آنجا دل بکنیم.

آدرس: ۹ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه

۱۲- میدان شهرداری

میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت، جای خیلی سرزنده‌ایست. خیابان‌های اطرافش را سنگ‌فرش کرده‌اند و آدم‌ها خوش و خرم و خندان جلوی فواره عکس‌های یادگاری می‌گیرند و تا صبح  بساط کبابی‌ها و جگرکی‌ها به راه است.

میدان شهرداری رشت جایی‌ست که بعد از سفر، وقتی عکس‌هایش را نگاه می‌کنیم، دلمان برای جایی که انقدر سرزنده بود و آن همه لحظه خوب را بهمان هدیه داد تنگ می‌شود.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد