چرا باید ائل گلی را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 23 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
ائل گلی

بازار تبریز با دالان‌های تو در تو رویش را گشته‌اید، به فرش‌های ابریشمی دست کشیده‌اید و با خودتان گفته‌اید چقدر تابلو فرش. توی خانه مشروطه چرخیده‌اید و تفنگ‌های سرپر چشمتان را گرفته و از آنجا راهی موزه قاجار شده‌اید. در آنجا حسرت نداشتن ظرف و ظروف داخل شیشه‌ها را خورده‌اید و حالا نوبت به دیدن کجا رسیده؟ ائل گلی، قشنگ‌ترین و سرگرم ‌کننده ترین جای شهر.

فرار از گرما

نمایی از پیاده راه وسط دریاچه

اگر وسط تابستان و اوج گرما به خیال اینکه می‌روید و از شر اینهمه گرمای تهران خلاص می‌شوید، تبریز را برای سفر انتخاب کرده‌اید باید بگوییم متاسفانه راه را اشتباه رفته‌اید. خود ما یکی از مشوق‌های سفر در تابستانیم، ولی از همان وقتی که از قطار پیاده شدیم و گرما، مثل واقعیتی تکان دهنده توی صورتمان خورد. فهمیدیم که اینهمه وقت اشتباه فکر میکردیم.

تصویر توی ذهنمان اینطوری بود که همینکه از قطار پیاده شویم باد سردی می‌آید و آنقدر شدید است که باید دستگیره‌های لبه قطار را بگیریم که باد ما را با خودش نبرد. دمای هوا؟ دمای هوا را هم چک کرده بودیم ولی خب آدم تا خودش چیزی را نبیند باورش نمی‌شود. نه از باد خبری بود و نه حتی نسیمی.

راهنمای سفر به کندوان تبریز

استخر شاه و مردم

کاخ شاه گلی

می‌خواستیم از تجربه رفتنمان به ائل گلی بگوییم. ائل گلی یعنی استخر مردم اما خود تبریزی‌ها بهش می‌گویند شاه گلی. گل در ترکی یعنی استخر.  راننده‌ای که سوار ماشینش هستیم می‌گوید قبل از انقلاب اسمش شاه گلی بود بعد که انقلاب شد، شاه را برداشتند و بهش ائل اضافه کردند، البته تبریزی‌ها هنوز بهش می‌گویند شاه گلی.

ائل گلی یا شاه گلی در زمان صفویان بزرگترین منبع ذخیره آب بوده و از آبش برای آبیاری باغ‌ها استفاده می‌کردند. صفویان، شن و ماسه‌ها و نخاله‌های کف دریاچه را خالی کردند و دیواری سنگی دورش کشیدند. اما خیابان‌های اطراف و درخت‌های بید مجنون و اطلسی‌های اطراف، کار دست قاجارهاست.

بهترین هتل تبریز کدام است؟

شب‌های ائل گلی

شب های شاه گلی تبریز

وقت‌هایی که هوا گرم است بهتر است شب‌ها به ائل گلی تبریز رفت. چون هم خنک‌تر است و هم پرجنب و جوش‌تر. مردم برای پیاده روی آمده‌اند و رستوران‌های دور دریاچه پر است از آدم‌هایی که خیره به دریاچه یا تخمه می‌شکنند و یا کباب را لای نان می‌گذارند.

در تبریز کباب حرف اول را می‌زند، پس تا دلتان بخواهد کباب بناب اصل می‌توانید اینجا پیدا کنید. و در رستوران‌هایی که بی‌شباهت به دربند نیست، غذا بخورید. بله دربند، پس خودتان را برای دلتنگی برای تهران هم اماده کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای تفریحی تبریز کجاست؟

یرالما یومورتا یا سیب زمینی تخم مرغ

یرالما یومورتا

یکی از ناب‌ترین چیزهایی که در تبریز می‌شود خورد و اطراف این منطقه هم زیاد است، یرالما یومورتاست و نمی‌دانیم چرا به عنوان غذای ملی به ثبت نمی‌رسد.  نان لواش یا سنگک را توی ظرف پهن می‌کنند. و رویش سیب‌زمینی آبپز و تخم مرغ را له می‌کنند و کره، نمک و فلفل و نعناع خشک را اضافه می‌کنند. شاید بگویید فقط همین؟ ولی نتیجه یکی از بی‌نظیرترین غذاهاست.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های تبریز  کدامند؟

تفریح در شاه گلی

قایق سواری در ائل گلی

ائل گلی یکی از بهترین جاها برای پیک نیک است. مردم توی پارک بساط چای و قلیانشان را پهن کرده‌اند و قابلمه غذا حکایت از شام خوشمزه‌ای دارد. می‌توانید دریاچه را دور بزنید و قایق‌سواری هم کنید. پدالی یا موتوری؟ قایق پدالی ۱۰ هزار تومان برای ۱۰ دقیقه است. از ما می‌شنوید اگر همراهی ندارید که دل به کار بدهد، بی‌خیال قایق پدالی شوید، چون آن وسط احساس گرفتار شدن بهتان دست می‌دهد. ضمن اینکه بهتر است بدانید دریاچه ۱۲ متر هم عمق دارد.

کنار ائل گلی، شهربازی لونا پارک قرار گرفته، یکی از شلوغ‌ترین و سرزنده‌ترین جاهای شهر و گاهی همینکه آنطرف دریاچه‌اید می‌توانید صدای جیغ آنهایی را که سوار قطارند، بشنوید. هتل ۵ ستاره پارس ائل گلی هم در همین نقطه واقع شده.

درست است که ائل گلی تا مرکز شهر ۷ کیلومتر فاصله دارد، ولی رفتن به جاهای مختلف شهر از آن راحت است. اولین خط ایستگاه مترو تبریز در ائل گلی واقع شده و تاکسی‌های بیرون محوطه شما را به نقاط مختلف شهر می‌رسانند. ضمن اینکه اسنپ هم در تبریز بسیار ارزان است. و برای رفتن به جاهای مختلف شهر کرایه‌تان بیشتر از ۵ هزار تومان نمی‌شود و این هربار تعجبتان را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین راهنمای سفر به تبریز

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد