آرامگاه خالد نبی؛ بهشتی در بهار

تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آرامگاه خالد نبی؛ بهشتی در بهار

ایران جاهای زیاد قشنگی برای دیدن دارد، آنقدر قشنگ که ممکن است از خود بارها بپرسید واقعا اینجا ایران است؟ یکی از اینجاها مجموعه گورستان و آرامگاه خالد نبی در استان گلستان و ۹۰ کیلومتری گنبد کاووس است. جایی حیرت انگیز بر بلندی کوه که تا چشم کار می‌کند اطرافش دشت‌ها و تپه‌های سرسبز است. فروردین و اردیبهشت بهترین تاریخ رفتن به خالد نبی است.

چرا آرامگاه خالد نبی را ببینیم؟

خالد نبی، برعکس دیگر زیارتگاه‌ها بنایی ساده و بی قلع و غش دارد. و زینتش پارچه‌های رنگی است که مردمی که برای زیارتش می‌آیند برای حاجت گرفتن به درختان اطرافش می‌بندند. به علاوه تپه‌های ماهوری، دشت های پرگل و گندمزارهایی که اطراف زیارتگاه را به جایی حیرت انگیز تبدیل کرده. زیارتگاه خالد نبی همه جوره خاص است. آنقدر که ممکن است حسرت خوابیدن در همچین جایی را بخوری و بگویی خوش به حال خالد.

آرامگاه خالد نبی، از دور مثل نقطه‌ای کوچک در بین آنهمه سبزی به نظر می‌رسد. و نزدیک که بروید با مقبره‌ای با گنبدی ساده مواجه می‌شوید که در اتاق‌هایش قبور متبرکه قرار گرفته. زیارتگاه اصلی مربوط به خالد بن سنان، معروف به خالد نبی است و در اطرافش دو بقعه دیگر نیز وجود دارد. بنا به روایات یکی بقعه چوپان آتا از یاران خالد و دیگری بقعه عالم بابا پدر پدر همسر او. حالا هم حیاط زیارتگاه ها اتاق‌هایی مخصوص گردشگران دارد که می‌توان با پول اندکی که صرف نزورات و آرامگاه می‌شود شب را به سر کرد.

ماجرای خالد نبی

حتما دلتان می‌خواهد درباره خالد نبی هم بدانید. خالد بن سنان یا در زبان محاوره‌ای ترکمن‌ها، حالت نبی، یکی از چهار پیامبری بوده که در فاصله پیامبری حضرت عیسی و حضرت محمد، مردم زمان خود را به مسیحیت دعوت می‌کرده. خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیح، به همه جا برای تبلیغ دین سفر می‌کرده است و زمانی که به ایران می‌آید، خسرو انوشیروان بر مسند قدرت و دین زرشتی، دین رسمی ایران بوده است.

روایت‌های مختلفی هم حول و حوش معجزه خالد نبی و سفرش وجود دارد. مثل این روایت که می‌گویند وقتی کفار به خالد نبی (ع) و خانواده‌اش می‌رسند، او دعا می‌کند که زمین کشاورزی‌اش که در آن هندوانه و خربزه می‌کاشته تبدیل به سنگ شود تا کافران بهره ای از آن نبرند. قوم خالد تبدیل به سنگ می‌شوند. همان سنگ‌هایی که اکنون در قبرستان نزدیک مقبره قرار گرفته و محلی است برای بازدید گردشگران.

گورستانی که نزدیک زیارتگاه خالد نبی قرار دارد به اعتقاد خیلی‌ها، اسرار آمیزترین گورستان ایران است و با سنگ قبرهای عجیبش شناخته می‌شود. در این جا سه نوع سنگ قبر وجود دارد. نوع اول که سنگ مزارهای استوانه ایی بلندی (شکل آلت تناسلی) است که وزنی زیادی دارد. نوع دوم سنگ مزارهای صلیبی شکل یا به صورت دو نیم کره یا پستان، و نوع سوم سنگ مزارهایی است که به شکل شاخ قوچ ساخته شده و تعدادشان از دو نوع دیگر کمتر است. قدیم‌ها تعداد این سنگ قبرها به ۶۰۰ تا می‌رسید. ولی با وجد اینکه این گورستان به ثبت ملی رسیده است، به دلیل دستبردها و شکسته شدن و آسیب‌هایی که گردشگران به آن رساندند، از تعدادشان کم و کمتر شده.

چطور به خالد نبی برویم؟

پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله که با خالد نبی ۵۵ کیلومتر فاصله دارد باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است). از روستای گچی سو، دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود.

سال های گذشته برای رفتن به خالد نبی بعد از روستای گچی سو باید مسیر ناهمواری را طی می کردید. اما چند سالی است که این مسیر آسفالت شده است و راه را برای مشتاقان خالد نبی هموار کرده است. جایی که مثلش را در هیچ کجا نمی‌توان پیدا کرد.

بهترین زمان سفر

دو ماه اول بهار که خبری از گرمای هوا نیست و دشت‌ها حسابی سرسبز شده‌اند، بهترین وقت رفتن به خالد نبی است. زیارتگاهی که در بالای کوه قرار گرفته و از آن بالا که به اطراف نگاه کنید، انگار آسمان ادامه زمین است. و تپه‌های ماهوری اطرافش که به هزار تپه هم معروف است، آن را به جایی تبدیل کرده که فرسنگ‌ها با این کره خاکی فاصله دارد.

عکسها: خبرگزاری مهر

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تالاب آلماگل گلستان، سرزمین سبزپوش شمالی!

تالاب آلماگل گلستان، سرزمین سبزپوش شمالی!

31 اردیبهشت 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد