جاهای دیدنی ماسوله؛ نگین شهرهای شمال

تاریخ انتشار : 6 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
جاهای دیدنی ماسوله

در ایران سه روستای پلکانی وجود دارد؛ یکی پلنگان در سنندج، دیگری اورامان در کردستان و یکی هم ماسوله گیلان. که البته از حالت روستا تا حدود زیادی خارج شده و در کنار زندگی روستایی، زندگی شهری هم در این منطقه رنگ غالبی به خود گرفته. جاذبه‌های ماسوله تنها به معماری شگفت انگیز آن خلاصه نمی‌شود، از این رو ما در اینجا درباره جاهای دیدنی ماسوله و طبیعت ماسوله نوشته‌ایم. با اسنپ تریپ همراه باشید.

ماسوله را که در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی فومن و در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی رشت قرار گرفته، به خانه‌های پلکانی‌اش که در دامنه کوه‌های سرسبز ساخته شده می‌شناسند. نه فقط در ایران که در بیرون مرزها. اما فقط همان خانه‌های پلکانی نیست که ماسوله را بر سر زبان‌ها انداخته. ماسوله پر از رنگ و چیزهای جذاب و غیرمنتظره است. رودخانه ماسوله رودخان که از میان روستا می‌گذرد. و مه‌ای که بیشتر وقت‌ها منطقه را دربرگرفته، کامل‌کننده آن همه زیبایی است.

بازار ماسوله

بازار ماسوله

بازار هر شهر و روستایی از اولین جاهایی است که آدم دلش می خواهد به دیدنش برود. اگرچه ماسوله شهری توریستی است و بالا رفتن از پله ها و گشتن در کوچه پس کوچه‌هایش به اندازه کافی جذاب است، اما اگر خواستید از بازارش دیدن کنید، جایی که روستاییان دست ساخته‌ها و بافتنی‌هایشان یا مربا و ترشی‌های رنگارنگی که در خانه درست کرده‌اند را در آن می‌فروشند، سری به بازار ماسوله بزنید. بازار ماسوله چهار سطح مستقل از هم دارد که در هر طبقه از آن صنایع دستی ماسوله و اقلام جذاب دیگر به فروش می‌رسد. ساده‌تر بگوییم در اینجا جشنواره خوراکی‌های ترش و شیرین برپاست و کافه‌ها و رستوران‌های متعددش و نشستن در آنها میتواند کلی حالتان را از این رو به آن رو کند. خرید نان روغنی، کلوچه فومن و حلوا کنجدی از بازار را فراموش نکنید.

آبشار کوشم

آبشار کوشم

در اطراف ماسوله آبشارها و چشمه‌های زیادی وجود دارد. و اگر فرصت داشته باشید و بتوانید از همه آنها دیدن کنید سفرتان به ماسوله بسیار کامل خواهد بود. آبشار کوشم که مسیر دسترسی به آن هم آسان است و  هم پیاده روی سبکی دارد، یکی از اینجاهاست. ارتفاع آبشار ۳۰ متر است و قرار گرفتنش در دره جنگلی ماسوله، در امتداد رودخانه و مسیر پردارو درختش، لذت دیدار از آن را بیشتر هم می‌کند. برای رسیدن به آبشار کوشم، باید یک ساعت پیاده روی کرد. آبشار ماسوله رودخان با ارتفاع ۲۰ متر، آبشار خرم بو (خربو) و آبشار لارچشمه از آبشارهای این منطقه‌اند.

بقعه عون بن علی

امامزاده ماسوله

برای شمایی که در کنار طبیعت گردی و روستاهای دیدنی به دیدن جاهای تاریخی هم علاقه‌مندید، دیدار از بقعه عون بن علی را هم پیشنهاد می‌کنیم. بقعه عون بن علی یکی از سه امامزاده ماسوله است که طبقه شجره نامه‌های موجود متعلق به عون بن محمد حنیفه بن علی (ع)، پسر امام علی (ع) است. کنده کاری موجود روی سنگ قبر این بنای هشت ضعلی مربوط به سال ۹۶۹ هجری قمری است. این بقعه در وسط  شهر ماسوله قرار گرفته.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

از دیگر جاهای دیدنی ماسوله، پارک جنگلی آن است. پارک جنگلی ماسوله یکی از زیباترین پارک های جنگلی شمال است. هوای خنک و پاک این پارک جنگلی میتواند حسابی سر ذوق بیاوردتان. این پارک در ﻏﺮب ﻓﻮﻣﻦ و ۳۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی آن واقع شده. و با ۲۴۰۰ هکتار مساحت از بزرگ‌ترین پارک‌های این ناحیه محسوب می‌شود. ﺣﺪاﻗﻞ ارﺗﻔﺎع این پارک ۸۰۰ ﻣﺘﺮ از ﺳﻄﺢ درﯾﺎ و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ارتفاع آن ۱۸۰۰ ﻣﺘﺮ است. تنوع گیاهان این پارک که بیشترشان راش، توسکا و فندق هستند و همچنین گیاهان دارویی و علفی، امکانات رفاهی و آلاچیق و رستوران و دکه هایی که این منطقه دارد، آن را به یکی از گردشگاه‌های اطراف ماسوله تبدیل کرده. خوردن آش دوغ را چه در این پارک و چه در خود ماسوله از دست ندهید.

از دیگر جاهای دیدنی ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله، آبشار لار چشمه، قلعه شاه معلم یا ماسوله داغ، ییلاق کوربار ماسوله

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فومن

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سفرنامه یک روزه به ماسوله و دریاچه سقالکسار

سفرنامه یک روزه به ماسوله و دریاچه سقالکسار

28 مرداد 1397

۱ نظر

  • پاسخ شفیعی ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ از ۲۱:۰۷

    معرفی کامل و جامعی بود ، عالی است ،دستتون درد نکنه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد