چه مراحلی را باید قبل از سوار شدن به هواپیما طی کنیم؟

تاریخ انتشار : 12 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
مراحل سوار شدن به هواپیما

خیلی‌ها با هواپیما سفر کردن را به ساعت‌ها در جاده و قطار بودن ترجیح می‌دهند. ولی سوار هواپیما شدن برای آنهایی که تجربه‌اش را تا به حال نداشته‌اند ممکن است با نگرانی‌هایی همراه باشد. و ما در این نوشته سعی داریم با توضیح مراحل سوار شدن به هواپیما، این نگرانی را برطرف کنیم.

گذشتن از چک امنیتی

مراحل سوار شدن به هواپیما

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید قبل از هرچیز باید به فکر خرید بلیط هواپیما باشید. بلیط هواپیما در دو نوع سیستمی و چارتری فروخته می‌شود. برنامه پروازهای معمولی و سیستمی مشخص است و شرکت‌های هواپیمایی در طول هفته یا ماه با قیمت مشخصی به مقصد همه شهرها پرواز دارند که به این پروازها، پرواز سیستمی می‌گویند.

شما در پرواز سیستمی می‌توانید برنامه‌تان را مشخص کنید و مثلا از چند هفته قبل برای شیراز پرواز رزرو کنید و پولش را بپردازید. در این نوع پرواز اگر برنامه سفرتان تغییر کرد می‌توانید همه چیز را تغییر دهید و پروازتان را جابه جا یا کنسل کنید، اما این امکان در پرواز چارتری وجود ندارد. بیشترین مزیت پرواز چارتر به قیمت بلیطش برمی‌گردد که معمولا ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید: خرید بلیط هواپیما چارتری از اسنپ‌تریپ

بعد از خرید بلیط باید حواسمان به ساعت پرواز باشد. در سفرهای خارجی باید ۳ ساعت زودتر از پرواز در فرودگاه حاضر باشید تا کارهای قبل از پرواز را انجام دهید. اما برای سفرهای داخلی این زمان بین یک تا یک و نیم ساعت است.

وقتی به فرودگاه برسید، از هر ورودی که داخل بروید در نهایت به یک سالن بزرگ می‌رسید. معمولا مقابل این ورودی‌ها مسافران همراه با چمدان‌ها و همراهان خود در صف ایستاده‌اند.

صف که به آخر رسید باید از همراهان خداحافظی کنید و از اولین مرحله بگذرید. در این قسمت چمدان‌ها را باید از دستگاه چک امنیتی گذراند و خود هم از گیت بازرسی رد شد.

بلیط چارتر و همه چیز درباره آن

چک این یا گرفتن کارت پرواز

چک این

در ادامه مراحل سوار شدن به هواپیما، وارد سالن دیگری می‌شوید. در این سالن گیت‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام متعلق به یک شرکت هواپیمایی است. برای راحت‌تر شدن کار بهتر است به تابلوی اعلانات بزرگی که در سالن هست مراجعه کنید. از روی این تابلو، شماره گیت‌تان را می‌توانید پیدا کنید. اگر تابلو برایتان گیج‌کننده است، می‌توانید به یکی از باجه‌های اطلاعات حاضر در سالن بروید و شماره گیت‌تان را بپرسید. شماره گیت برای چک این یا گرفتن کارت پرواز است.

بیشتر بخوانید: وسایل ممنوعه در فرودگاه کدامند؟

تحویل بار هم در همین مرحله انجام می‌شود. چمدان‌ها وزن‌کشی شده و به قسمت بار منتقل می‌شوند. اگر اضافه بار داشته باشید اول باید مابه‌التفاوت را به بانک مستقر در این سالن پرداخت کنید و بعد دوباره به این گیت مراجعه کنید و بارتان را تحویل بدهید.

اما همه این کارها وقتی‌ست که گیت‌های پرواز باز باشد. باز بودن گیت‌ها را هم می‌توانید از طریق مانیتورهای موجود در سالن چک کنید. شما باید بلیط هواپیما خود به همراه مدارک شناسایی‌تان را به مأمور چک-این نشان دهید. گاهی نیاز به این کار هم نیست و اطلاعات بلیط شما در سیستم ثبت شده، ولی کار که از محکم‌کاری عیب نمی‌کند.

بعد از گرفتن کارت باید صبر کنید تا گیت پرواز باز شود. در این مدت بهتر است اول شماره گیت پرواز و خروجی‌تان را پیدا کنید، بعد صندلی‌های نزدیک آن را برای استراحت و انتظار انتخاب کنید تا زمان پرواز که رسید زمان کم نیاورید. چون شما نمی‌دانید هم‌زمان چند پرواز با شما خواهد بود و شاید گیت بازرسی شلوغ باشد.

بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

گیت پرواز

گیت پرواز

این بخش از آخرین مراحل قبل از پرواز است. از سه ربع تا نیم ساعت قبل از پرواز مسئولان خط هوایی و گیت پرواز، مسافران را برای سوار شدن به هواپیما دعوت می‌کنند. پیش از آن باید گیت خروجی را پیدا کرده و منتظر پرواز بمانید.

بیشتر بخوانید: شرایط بلیط هواپیما برای کودکان چگونه است؟

هر گیت مختص یک شرکت هواپیمایی است که بالای آن تابلوی اعلان قرار دارد که نام ایرلاین و شماره پرواز و ساعت پرواز روی آن نوشته شده. در این مرحله اگر پرواز داخلی باشد فقط به کارت پرواز نیاز دارید و اگر پرواز خارجی باشد، علاوه بر آن به پاسپورت و قبض خروجی هم نیاز دارید. قبض خروج از کشور را بهتر است از قبل پرداخت کرده باشید، چون بانک‌های موجود در فرودگاه معمولا شلوغند.

در قسمت گیت پرواز، دو گیت برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده و بقیه در اختیار شهروندان ایرانی است. برای همین اگر صفی خلوت‌تر بود به تابلوی بالای آن دقت کنید تا به اشتباه در آن نایستید و زمان را از دست ندهید.

بعد از این مرحله وارد سالن انتظار می‌شوید و روی صندلی می‌نشینید تا مسئول پرواز صدایتان کند. با چک کردن کارت پروازتان، وارد تونل متصل به هواپیما شده و توسط مهمانداران به صندلی‌های خود هدایت می‌شوند.

بیشتر بخوانید : چطور ارزانترین بلیط هواپیما را بخریم؟

دسته:پروازمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

8 آبان 1402

۱ نظر

  • پاسخ اردوان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۰۷:۵۴

    درود بر شما

    تمامی عکس‌ها از فرودگاه‌های خارجی است. چرا عکسی از یک فرودگاه ایرانی نیست؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد