از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

تاریخ انتشار : 18 دی 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

همه کسانی که به اصفهان می‌روند رفتن به میدان نفش جهان، قدم زدن روی پل سی و سه پل و تماشای منارجنبان و دیگر بناهای تاریخی نصف جهان را در برنامه سفر خود دارند. اما جالب است بدانید به جز این جاذبه‌های باستانی، موزه‌های متفاوت و خاصی هم در اصفهان وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

در این بلاگ می‌خواهیم به سراغ موزه‌های اصفهان برویم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

با جا‌های دیدنی اصفهان آشنا شوید!

موزه کاخ چهلستون، شاهکار معماری صفویه

نقاشی‌های زیبا کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ‌موزه چهلستون، اثری ارزشمند از معماری دوران صفویه است. در تالار‌های این کاخ می‌توان نقاشی‌ها، خطاطی‌ها و تزئینات چشم‌نوازی را یافت. این بنا پس از کاخ گلستان، دومین کاخ‌موزه قدیمی ایران به‌حساب می‌آید. تالار آیینه با سقف طلاکاری شده، یکی از بخش‌های خاص کاخ‌موزه چهلستون اصفهان به‌حساب می‌آید.

موزه کلیسا وانک، با زیباترین نقش و نگارها

در بخش شمالی حیاط کلیسا وانک، یکی از بهترین موزه‌های اصفهان قرار دارد. موزه‌ای دوطبقه که به دست شخصی به نام طاطاووس هونانیان در سال ۱۹۰۶ میلادی احداث‌شده است. هونانیان نویسنده کتابی به نام تاریخ جلفای اصفهان است. در این موزه بیش از ۸۰۰ شی‌ء قدیمی از قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی، نگهداری می‌شود. این موزه دارای قسمت‌های مختلفی مانند بخش کتاب‌ها و نسخ خطی، آثار فلزی، تابلوهای گچ‌بری، نقاشی، منسوجات، آثار چوبی، ظروف چینی و سفالی، فرمان‌ها، مسکوکات و غیره است.

در موزه کلیسای وانک، بخشی وجود دارد که مربوط به اسناد فاجعه نسل‌کشی ارامنه به دست عثمانی‌ها است. بخش دیگر، مربوط به نگهداری از یک تار مو است که روی آن، آیاتی از انجیل به نگارش درآمده‌اند.

موزه هنرهای تزیینی ایران یا موزه رکیب خانه

این موزه در عمارتی قدیمی به نام رکیب‌خانه قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این عمارت در زمان قاجاریه، مرمت و بازسازی‌شده است. در سال ۱۳۷۵ شمسی، عمارت رکیب‌خانه به ‌عنوان موزه هنرهای تزئینی معرفی شد. از آثار نگهداری شده در این موزه می‌توان به خط و کتابت، دست‌بافت‌ها و رودوزی‌های سنتی، آثار لاکی و روغنی، آبگینه، نگارگری، آثار فلزی و آثار چوبی اشاره کرد.

موزه مردم شناسی یا حمام علیقلی خان

یکی دیگر از موزه های اصفهان موزه مردم شناسی یا حمام علیقلی خان است که در بنای حمام تاریخی علی قلی آقا جای دارد. این حمام زیبا در سال ۱۱۲۵ هجری قمری به دست علی قلی آقا که یکی از درباریان شاه سلطان حسین و شاه سلیمان صفوی بود، ساخته‌شده است. در سال ۱۳۸۳ این حمام باشکوه مرمت شد و به‌عنوان موزه مردم شناسی اصفهان آغاز به کار کرد. در این موزه می‌توان به تماشای نقاشی‌ها، کاشی‌کاری‌ها، نورگیرهای منظم و طرح‌های متنوع از هنر و معماری ایرانی نشست.

راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

موزه هنرهای معاصر

ساختمان موزه هنرهای معاصر اصفهان، متعلق به دوره صفویه است و در دوران قاجار مورد مرمت قرار گرفت. پس ‌از آن، در دوران پهلوی از این بنا به‌عنوان ساختمان استانداری استفاده می‌شد. این ساختمان در سال ۱۳۷۳ توسط شهرداری بازسازی و به موزه هنرهای معاصر اصفهان تبدیل شد. در موزه هنرهای معاصر اصفهان، شش سالن نمایشگاهی وجود دارد که شامل آثار نقاشی، خطاطی، هنر مدرن و بخش موزه قرآن است.

خانه مشروطیت، نگاهی به تاریخ سیاسی ایران

خانه مشروطه اصفهان متعلق به نورالله نجفی بود و امروزه تبدیل به ‌مکانی برای شرح وقایع دوران مشروطه شده است. در این بنا دو شاه‌نشین، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق با معماری اصیل ایرانی وجود دارند. این مکان، روزگاری محل گردهمایی آزادی خواهان و رجال سیاسی بوده است.

موزه موسیقی

موزه موسیقی از زیباترین موزه های اصفهان

موزه موسیقی، یکی از جذاب‌ترین موزه‌های اصفهان است. در این موزه بیش از ۳۰۰ نوع ساز موسیقی در چندین تالار مختلف به نمایش درآمده‌اند. تالارهای موزه موسیقی عبارت‌اند از تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، موسیقی سرا، سرای سرآهنگان، عکاس‌خانه و کارگاه ساز سازی.

باغ موزه پروانه ها

موزه پروانه‌ها در پارک ناژوان اصفهان قرار دارد. در این باغ می‌توان انواع درختچه‌ها، فیکوس‌ها، بگونیا، لیندا، سیکاس و بسیاری از گیاهان دیگر را مشاهده کرد. همچنین قاب‌هایی از ۲۲۰۰ نوع پروانه تاکسیدرمی شده وجود دارد.

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

موزه صدف اصفهان

موزه صدف در اصفهانموزه صدف، یکی از ارزشمندترین موزه های اصفهان و نخستین موزه تخصصی حلزون‌های دریایی و صدف در کشور است. در این موزه علاوه بر نگهداری گونه‌های دریایی خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر انواع مختلف گونه‌های دیگر دریاها و اقیانوس‌های جهان نیز نگهداری می‌شوند. بیش از ۲۰۰۰ گونه دریایی در موزه صدف اصفهان به چشم می‌خورند.

موزه تاریخ طبیعی برای دوستداران طبیعت

بنای موزه تاریخ طبیعی اصفهان متعلق به دوران تیموریان است که در سال ۱۳۶۷ به‌عنوان موزه معرفی شد. بخش‌های مختلف این موزه عبارت‌اند از:

  • سالن جانوران بدون مهره(انواع تک‌سلولی‌ها، مرجان‌ها، اسفنج‌ها، نرم‌تنان و غیره)
  • سالن زمین‌شناسی(کانی‌ها، سنگ‌های رسوبی، کریستال‌ها، رسوبات دریایی، آذرین، فسیل‌ها)
  • سالن گیاه‌شناسی (انواع گیاهان گل‌دار و گیاهان دارویی)
  • سالن جغرافیای طبیعی
  • سالن جانوران مهره‌دار (شامل انواع ماهیان، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران)

همه این آثار به همت دکتر جعفریان از سراسر کشور جمع‌آوری‌شده‌اند.

موزه عصارخانه شاهی اصفهان

این بنا به دستور شاه‌عباس در سال ۱۰۲۱ قمری احداث ‌شده است و روزگاری محلی برای روغن‌گیری از دانه‌ها بود. در این موزه با روغن‌گیری به سبک و سیاق قدیم آشنا خواهید شد.

موزه آب

در موزه آب قرقره، کوزه سفالی و مشربه، دفترهای محاسبات میراب‌ها، حقابه‌ها، لوح محاسبه قنات، وقف نامه‌ها، وسایل حفر قنات، گونیای چوبی، چاه، پیمانه‌های آبی، وسایل اندازه‌گیری آب مثل چارچوب رقم، ساعت آبی و ابزار مهندسی آب نگهداری می‌شوند.

هتل‌های اصفهان نزدیک پل خواجو کدامند؟

موزه خصوصی حسین پناه

در موزه حسین پناه مجموعه‌ای از وسایل صوتی و تصویری مانند رادیو، ضبط‌صوت، گرام، گرامافون، تلویزیون، آپارات، پروژکتور، صفحه‌های صوتی، دستگاه پخش اسلاید، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، مجسمه‌های جواهرنشان، تلسکوپ طلایی، تلفن هندلی، نخستین پیغام‌گیر تلفن، انواع سکه و تمبر و بسیاری از اشیا باارزش دیگر نگهداری می‌شوند.

در این مطلب با بعضی از موزه‌های اصفهان آشنا شدیم. موزه‌هایی که هر کدام، معرف بخشی از تاریخ، فرهنگ و طبیعت این سرزمین هستند.

سفر به نصف جهان با بهترین قیمت

سفر به اصفهان با ماشین شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما امکان‌پذیر است. کافیست قصد کنید به این شهر بروید و یکی از زیباترین شهرهای تاریخی دنیا را ببینید. یکی از ساده‌ترین‌ راه‌های خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان با بهترین قیمت یا خرید بلیط اتوبوس و قطار به مقصد این شهر، سایت اسنپ‌تریپ است.

از پایتخت تا نصف جهان؛ فاصله تهران تا اصفهان با انواع وسیله نقلیه

اصفهان کجا بمانیم؟

اقامتگاه سنتی گل آرا اصفهان

فرقی ندارد طرفدار اقامتگاه‌های سنتی هستید و یا دوست‌ دارید در یک هتل لوکس پنج ستاره بمانید، در شهر اصفهان انواع هتل‌ها پیدا می‌شوند. شما می‌توانید رزرو هتل دلخواهتان را از طریق سایت اسنپ‌تریپ به صورت کاملا آنلاین انجام دهید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
راهنمای اصفهان گردی با مترو

راهنمای اصفهان گردی با مترو

17 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد