چشمه آبگرم محلات و جاذبه‌های گردشگری این شهر

تاریخ انتشار : 12 اسفند 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آبان ۱۴۰۰
چشمه آبگرم محلات

چشمه‌های آب گرم به دلیل خواص درمانی‌شان از جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شوند. و برای بسیاری از آنهایی که سالهاست از دردهای عضلانی و مفصلی رنج می‌برند، امیدی برای تسکین دردها به حساب می‌آیند. در سراسر ایران چشمه‌های آبگرم زیادی وجود دارد. از چشمه‌های آبگرم سرعین که شهرت زیادی دارند تا چشمه آبگرم محلات که هم به تهران نزدیک است و هم به سه استان قم، مرکزی و اصفهان. با اسنپ تریپ همراه باشید تا سری به این شهر بزنیم. 

محلات کجا واقع شده؟

چنار دو هزار ساله

محلات یکی از شهرهای استان مرکزی است. این شهر با تهران ۲۷۱ کیلومتر، با اراک ۱۱۱ کیلومتر، با قم ۱۲۱ کیلومتر و با اصفهان ۲۰۹ کیلومتر فاصله دارد. نزدیکترین شهر به محلات دلیجان است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از آن قرار گرفته. راه رسیدن نیز از همینجا می‌گذرد و برای رفتن به آبگرم باید از جاده دلیجان-محلات و جاده اصلی قم-اصفهان (از طریق جاده دودهک-خورهه) گذر کرد. آبگرم محلات در شمال شرقی این شهر  و در فاصله ۱۵ کیلومتری‌اش قرار گرفته.

آبگرم محلات از زمان‌های دور مورد توجه گردشگران زیادی بوده است. برخی سابقه استفاده از این چشمه‌ها را مربوط به دوره باستان می‌دانند که تا امروز ادامه پیدا کرده است. در سال ۱۳۵۰ استفاده زیاد از این چشمه‌ها باعث شد یک مجتمع آب درمانی در محل مظهر چشمه ساخته شود. که حالا هم بخش زنانه دارد و هم مردانه. هر کدام از این بخش‌ها هم دارای استخر و دوش‌های مجزایی هستند.

این منطقه شامل ۶ چشمه کوچک و بزرگ است. که اسم‌هایی متناسب با خاصیت درمانی این چشمه‌ها دارند؛ شفا، حکیم، دنبه، سلیمانیه، سودا و رماتیسم اسم چشمه‌های این منطقه است. آب این چشمه‌ها از نوع آب‌هاى گرم عمقى است که بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود مى‌آید و به سطح زمین مى‌آید. عمق این نوع آب‌هاى گرم گاهى به ۲۰ هزار متر و گرمای بعضی‌هایشان تا ۱۰۰ درجه میرسد. باید بدانید چشمه حکیم از بقیه دمای کمتری دارد.

ویژگی‌های آبگرم محلات

آبگرم محلات

از ویژگی‌های بارز چشمه آبگرم محلات ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک در آن است. و به همین دلیل از دسته آب‌های هیپورترمال محسوب می‌شود. و در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی به کار می‌آید. گاز رادون این چشمه نیز موجب درمان بیماری‌های ریوی می‌شود. اما ویژگی‌های این چشمه همینها نیست. برخلاف بیشتر آب‌های گرم، از بوی بد گوگرد که بسیاری را از رفتن به چشمه‌های آبگرم فراری داده در اینجا خبری نیست.

دمای آب این چشمه ۴۸ سانتی‌گراد است. و به خاطر وجود منیزیم، کلسیم، سدیم، ید، آهن، آمونیاک و فلوئور هرساله عده زیادی از آنهایی که به دردهای عضلانی و مفصلی و بیماری‌های عصبی دچارند، راهی‌اش می‌شوند. درمان سیاتیک، روماتیسم، تسکین پادرد، کمر درد، گرفتگی عضلانی و عصبی و التیام پیدا کردن بیماری‌های پوستی و قارچی مثل درماتیت مزمن و اگزما از دیگر خواص این چشمه است. ضمن اینکه آبش خواب‌آور و اشتها‌آور هم هست.

جاذبه‌های گردشگری محلات که باید دید

باغ گل محلات

محلات یکی از خوش آب و هواترین جاهای ایران است. و به خصوص در بهار و تابستان پرگل می‌شود. به محلات به خاطر باغ‌ها، مزارع پرگل و هوای مطبوعش، هلند ایران و بهشت افسانه‌ای ایران می‌گویند.

بیشتر بخوانید: مناطق پرگل ایران کجاست؟

از  جاهایی که در سفر به محلات باید دید اینهاست: چنار دو هزار ساله محلات واقع در میدان چنار، و سرچشمه محلات واقع در شمال شهر است. چشمه‌ای پرآب در حاشیه پارکی با درختان سربه فلک کشیده و آبنمایی پلکانی، زیبایی‌ این چشمه را که آبش در جوی بیشتر خیابان‌های شهر جاری‌ست دوچندان کرده‌اند.

دهکده گل‌های زینتی محلات در ۱۱۰ هکتار که بزرگترین دهکده پرورش گل ایران و شامل ۳۰۰ گلخانه و باغ کاکتوس است، در جاده دلیجان-محلات از دیگر جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود.

هتل آبگرم محلات

هتل آبگرم

اگر به قصد رفتن به چشمه آبگرم راهی می‌شوید و قصد اقامت در این منطقه را دارید، هتل آبگرم محلات می‌تواند برایتان ایده‌آل باشد. هتل آبگرم در فاصله چندقدمی این چشمه واقع شده. و با داشتن استخری در زیرزمینش که از آب چشمه تغذیه می‌کند همان خاصیت درمانی را دارد. این هتل ۲۴ ویلای لوکس دارد. و با داشتن رستوران و چایخانه سنتی می‌تواند تجربه سفر به محلات را به تجربه‌اش شیرین‌تر تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف اصفهان

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

راهنمای سفر به اراک، از گیوه‌دوزی تا گلیم‌بافی

راهنمای سفر به اراک، از گیوه‌دوزی تا گلیم‌بافی

22 بهمن 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد