جاهای دیدنی کلاردشت، بهشتی دور از دریا

تاریخ انتشار : 17 مرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
جاهای دیدنی کلاردشت

کلاردشت مازندران در ۵۴ کیلومتری چالوس، با اینکه دریا ندارد ولی سرسبز و خوش و خرم است. کلاردشت، دشت بسیار وسیعی در دامنه سلسله جبال البرز که با قله تخت‌سلیمان، شهر عباس‌آباد در کناره دریای خزر، ‌کجور و چالوس و طالقان و کوه‌های الموت هم‌مرز است. اگرچه کلاردشت بیشتر با دریاچه ولشت شناخته می‌شود، ولی به غیر از این دریاچه دیدنی، جاهای دیدنی کلاردشت بیشتر از این حرف‌هاست.

دریاچه ولشت، از  پرطرفدارترین جاهای دیدنی کلاردشت

دریاچه ولشت

 

یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کلاردشت، دریاچه ولشت است. دریاچه ولشت در شمال شرقی کلاردشت واقع شده و از بین ۲۸ دریاچه طبیعی و ۹ دریاچه ایران که بر اثر ساخت سد به وجود آمده‌اند، جزو ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود. ولشت، طبیعت بسیار سرسبزی دارد، جاده‌ای که به دریاچه می‌رساندتان پر درختان کاج است.

شیرین بودن آب دریاچه باعث شده محل مناسبی برای زندگی ماهی‌هایی مثل قزل آلا، ماهی سفید، شاه کولی و اردک ماهی باشد. به همین دلیل هم هست که یکی از تصاویر همیشگی دریاچه مردمی هستند که برای ماهی‌گیری به نزدیکش آمده‌اند.

دریاچه ولشت ۲۰ متر عمق دارد که این عمق در اطراف دریاچه ۹ متر و در وسط آن ۱۸ متر است. بنابراین آب تنی و شنا در ولشت، می تواند تجربه‌ای لذت بخش و در عین حال تلخ باشد. اگر شنا بلدید نیست بهتر است خودتان را جور دیگری در کنار این دریاچه سرگرم کنید. مثلا با قایق سواری که امکاناتش موجود است.

اگر قصد ماندن در اطراف دریاچه را دارید می‌توانید هم در هتل‌ها و ویلاهای اطراف دریاچه بمانید و هم در کنارش چادر بزنید. بهترین فصل رفتن به ولشت بهار و تابستان است، چون در پاییز و زمستان دمایش به شدت پایین می‌آید.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به دریاچه ولشت، در محور چالوس به تهران، ۲۳ کیلومتر بعد از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از مرزن آباد یک راه آسفالته به سمت غرب وجود دارد که شما را از جاده اصلی جدا می کند. بعد از ورود به جاده و کمی که بروید به روستای کردی چال می‌رسید. از روستا یک راه خاکی وجود دارد که شما را به ولشت می رساند.

جاده کلاردشت به عباس آباد، تصویر یک رویا

جاده کلاردشت

۲۵ کیلومتر جاده در دل جنگل، تصویری رویایی است که می‌توان به راحتی محققش کرد. جاده کلاردشت به عباس‌آباد یکی از قشنگ‌ترین جاده‌های ایران و در مواقعی از بکرترین آنهاست. اگرچه جاده با مشکلاتی نیز روبه روست. مثل اینکه پای ساخت و سازها به این منطقه هم رسیده. آسفالت جاده حال و روز خوشی ندارد و راندن در آن را مشکل کرده. ولی همه این دلایل باعث نمی‌شود که خودمان را از یکی ازدیدنی‌ترین و خوش‌هواترین جاده‌های ایران محروم کنیم. در طول جاده آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌هایی هم هست که میتوان غذاهای محلی شمال را در آنها امتحان کرد.

دهکده و روستای مازیچال، بکر و خوش آب و هوا

دهکده مازیچال

 

مازی در گویش مازنی یعنی بلوط و چال یعنی گودال، بنابراین مازیچال یعنی جایی است با درختان بلوط فراوان. یکی از بکرترین ییلاقات ایران مازیچال است. مازیچال در ۲۰ کیلومتری کلاردشت و ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و به خاطر اقیانوس تمام نشدنی ابرهایش و چشم‌انداز وسیعی که از ارتفاعش می‌توان دید، از دریای نیلگون گرفته تا جنگل، به بهشتی می‌ماند. مردم روستای مازیچال که اکثرا دامدارند، از اواخر خرداد تا اوایل پاییز را در این منطقه هستند و بعد به مناطق گرمتر نقل مکان می‌کنند. بهترین زمان رفتن به مازیچال هم همین موقع است. بهارها، مازیچال پوشیده از گل‌های بنفشه و پامچال می‌شود و صدای زنگوله گله‌ها تپه هایش را پر می‌کند. اگر به مازیچال رفتید خوردن نان داغ و تازه تنوری اینجا را که به دست زنان روستا پخته می‌شود، از دست ندهید.

نکنه دیگر در مورد این منطقه که بد نیست بدانید اینکه جنگل مازیچال از جنگل‌های هیرکانی است. یعنی از نوع جنگل‌هایی که امید ثبت جهانی‌شان نیز می‌رود. اکثر گردشگران سفر یک روزه به این روستا دارند و معمولا در این این روستا نمی‌مانند. چون روستا فاقد امکاناتی مثل روشنایی است. کلبه‌های این روستا هم تنها در تابستان قابل سکونت است. بنابراین اگر خواستید در این منطقه چادر بزنید وسایل کامل کمپینگ و لباس گرم همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی: اگر مبدا را تهران در نظر بگیریم باید از جاده چالوس تا مرزن‌آباد رفته سپس به سمت کلاردشت بروید. بعد از میدان بزرگ کلاردشت مسیرتان را تا کیلومتر ۲ جاده عبا‌س‌آباد ادامه دهید تا به کرد محله برسید.

برای دیدن هتل‌های کلاردشت مازندران این صفحه را ببینید
دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

مرداب دیوک مازندران، نفس کشیدن در خنکای طبیعت!

مرداب دیوک مازندران، نفس کشیدن در خنکای طبیعت!

23 اردیبهشت 1402
چرا باید به مازیچال سفر کنیم؟

چرا باید به مازیچال سفر کنیم؟

13 مرداد 1397

۲ نظر

  • پاسخ نوید سنایی ۱۴ مهر ۱۳۹۷ از ۱۱:۳۴

    درود بر شما دوست گرامی. مازیچال سرای ییلاقی تعدادی از دامداران منطقه است و روستا نیست. اسامی تعدادی دیگر از سراهای منطقه عبارت است از : مازیگاسر ، کله سره ، کلب سر، شلمجار ، سردانی ، زینه و . . .

  • پاسخ رضوی ۸ آذر ۱۳۹۸ از ۲۲:۵۹

    عالی بود، با اینکه برف اذیتمون کرد تا بریم، ولی خوش گذشت

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد