کوله گردی در ایران تجربه‌ای متفاوت و جذاب!

تاریخ انتشار : 3 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
کوله گردی در ایران تجربه‌ای متفاوت و جذاب!
هر یک از ما حداقل یکبار به این فکر افتادیم که در سفرها به جای چمدان و کوله‌باری از لباس و لوازم، صرفا یک کوله‌پشتی برداریم و به دل دشت و دمن بزنیم! خیلی از  سفرگردها با این سبک مسافرت می‌کنند راحت و آسان فقط با یک کوله، به دامان طبیعت می‌روند. «بک پکینگ» یا «کوله گردی» به سفر و پیاده‌روی طولانی‌مدت به همراه کوله می‌گویند. در این نوع از سفر گردشگران با هزینه نسبتا کمتری به بازدید از مناطق دیدنی موردنظر خود می‌پردازند. اما اگر شما هم از آن دسته کوله‌گردان حرفه‌ای هستید، بهتر است قبل از سفر مناطق و مناظر دیدنی را شناسایی کنید تا تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. فضاهای بسیار مطلوبی برای چنین تجربه‌ای در مناطق متعدد ایران وجود دارد که باعث می‌شود آشنایی با بهترین جاهای ایران برای کوله گردی را برای افراد علاقه‌مند ضروری می‌سازد. پس این بلاگ را بخوانید و با  بهترین جاهای ایران برای کوله گردی آشنا شوید!

چرا باید کوله گردی کنیم؟

از مزیت‌های بسیار زیاد کوله گردی می‌توان به موارد متعددی مثل به دست آوردن تجربیات مختلف و آمادگی برای رو به ‌رو شدن با چالش‌های گوناگون یاد کرد. کسب تجربه‌های جدید، افزایش اعتماد ‌به ‌نفس و ارتقاء توانایی‌های جسمی عواملی برای انتخاب کوله گردی به ‌شمار می‌آیند. اغلب افرادی که کوله گردی می‌کنند محل اقامت‌شان را از اقامتگاه‌های ارزان و بوم‌گردی برمی‌گزینند. بهترین هتل‌ ها و اقامتگاه‌ها را می‌توانید از اسنپ‌تریپ رزرو کنید.

جاهای دیدنی شمال ایران برای کوله گردی

بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

طبیعت بکر شمال، از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

برای کوله گردی در شمال ایران سه گزینه بسیار زیبا وجود دارد. گردشگران می‌توانند از استان مازندران، گیلان و گلستان دیدن کنند. هر یک از استان‌های شمالی ایران از ویژگی‌های منحصر به ‌فردی برخوردار هستند. در ادامه به دیدنی‌های سه استان شمال ایران می‌پردازیم:

استان مازندران جنگل دالخانی

جنگل دالخانی در شهر رامسر استان مازندران واقع شده است. این جنگل یکی از مقاصد گردشگری و کمپینگ در مازندران قلمداد می‌شود که آب‌وهوای مطبوع آن در تمام فصل‌ها جریان دارد. آلاچیق‌ها و کلبه‌های چوبی متعددی را در این جنگل برای اقامت در شب تدارک دیده‌اند. با توجه به طبیعت بکر جنگل دالخانی بهتر خواهد بود که مسافران شب را در مناطق جنگلی و خلوت سپری نکنند که ممکن است حیوانات وحشی در آن‌جا حضور داشته باشند.

استان گیلان طبیعت ماسال

دشت فوق‌العاده ماسال در تالش و در استان گیلان قرار دارد. این دشت زیبا با وجود مه و ابرهای نزدیک به زمین زیبایی دو چندانی به خود می‌گیرد. طبیعت زیبای ماسال در تالش قطعا یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی را برای علاقه‌مندان کوله گردی خلق می‌کند.

استان گلستان هزارپیچ گرگان

هزارپیچ گرگان در نگارستان و از زیباترین چشم‌اندازهای تماشایی ایران مسافران را به سوی خویش فرامی‌خواند. طبیعت زیبای هزارپیچ با یادآوری گردنه حیران، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از درختان سرو بلند را برای کوله گردی فراهم می‌سازد.
راهنمای سفر به شمال؛ از بکرترین تا بهترین مقاصد شمالی کشور

کوله گردی در جنوب

بهترین جاهای ایران برای کوله گردی جنوب کشور یکی دیگر از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی به‌شمار می‌آید. در جنوب ایران جزیره‌های کهن و فوق‌العاده‌ای با بافت سنتی وجود دارد. بندر لنگه، باغ خان شوشتر، نهر داریون، بندر گناوه، جزیره هنگام، روستای لافت قشم همگی از دیدنی‌های این خطه زیبا شناخته می‌شوند. جزیره هرمز را هم باید به‌عنوان یکی دیگر از دیدنی‌های منطقه جنوب ایران یاد کرد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

جزیره هرمز

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جزیره زیبای هرمز را باید خاک قرمزرنگ این جزیره دانست. طبیعت بکر و زیبای جزیره هرمز مکانی برای کمپینگ و کوله گردی منطقه‌ای مناسب به‌حساب می‌آید. می‌توانید سنگ‌هایی با بیش از ۵۰ نوع را در طبیعت زیبای این جزیره بیابید. به‌دلیل آب‌وهوای مطبوع جزیره هرمز گردشگران می‌توانند از تفریحات آبی آن نیز بهره ببرند. از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز می‌توان به غار مراقبه، کوه یخی، دره تندیس‌ها، دره سکوت، ساحل سرخ و قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد.

کوله گردی در شیراز

بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

شیراز، از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

شهر شیراز در فهرست شهرهای فرهنگی و تاریخی کشور قرار دارد. شما می‌توانید به‌راحتی با یک کوله‌پشتی به دیدن مکان‌های دیدنی شهر شیراز بروید. اقامتگاه‌های متعددی در این شهر مستقر هستند که کوله‌گردان می‌توانند برای بازدید از یادگار دوران هخامنشیان، صفویه و زندیه به آن‌ها اعتماد کنند. از آن‌جایی که مکان‌های دیدنی شهر شیراز در نزدیکی هم واقع شده‌اند، گردشگران به‌راحتی خواهند توانست در زمان کوتاهی به آن‌ها مراجعه کنند. یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی را باید شهر شیراز اعلام کرد که تخت جمشید، ارگ کریمخان، باغ ارم، پاسارگاد، سعدیه، حافظیه، تنگه رغز، بازار وکیل، دریاچه مهارلو و عمارت شاپوری و باغ جهان‌نما را در دل خود جای داده است.

کوله گردی در کویرهای ایران

مناطق کویری ایران در سال‌های اخیر به مکان پر بازدیدی برای کوله گردی و کمپینگ تبدیل شده‌‌اند. کویرهای ایران بیشتر در مرکز کشور قرار دارند. برای کوله گردی در کویر باید از تجهیزات مناسب استفاده کرد و اگر برای اولین‌بار به کویر سفر می‌کنید، بهتر است از یک فرد حرفه‌ای بخواهید که با شما همراه شود. از وسایل موردنیاز برای سفر به کویر می‌توان عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، چادر مسافرتی، لباس گرم برای شب‌های کویر، کفش و کوله مناسب به‌همراه غذای کنسروی نام برد. توجه داشته باشید که امکان استفاده از مکان‌ها یا خانه‌هایی که اهالی منطقه در اختیارتان می‌گذارند نیز برای اقامت شما فراهم خواهد بود. بخش‌هایی از زیباترین کویرهای ایران که برای کوله گردی مناسب شمرده می‌شوند، کویر مرنجاب، کویر ریگ زرین، کویر مصر و کویر حلوان هستند.

بهترین زمان برای کوله گردی

بعد از انتخاب بهترین جاهای ایران برای کوله گردی حتما آب‌وهوای منطقه‌ای را بررسی کنید که قصد دارید به آن سفر کنید. کوله‌گردان باید توجه به شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی مناطق هدف را به‌عنوان یکی از نکات مهم در شرح وظایف خود بگنجانند. زیرا بارندگی، برف و طوفان می‌تواند سفر شما را به خاطره‌ای ناخوشایند تبدیل کند. همان‌طور که می‌دانید در فصل‌های گرم سال هوا دیرتر تاریک می‌شود و زمان بیشتری برای بازدید از مکان‌های دیدنی در اختیار افراد قرار دارد. دو مورد مهم را که قبل از کوله گردی باید در نظر بگیرید مقصد و زمان سفر تشکیل می‌دهند. مقصد سفر را بر اساس زمانی انتخاب کنید که در اختیار خواهید داشت.
قدم قدم تا کوهنوردی حرفه‌ای

تجهیزات مناسب برای کوله گردی

کوله گردی تجربه‌ای منحصر به فرد است. برای داشتن تجربه‌ای بهتر و جذاب‌تر وسایل موردنیاز خود را با دقت انتخاب کنید. حمل کوله سنگین، خستگی مضاعفی برای شما به‌ همراه خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از تجهیزات مناسب برای کوله گردی اشاره می‌کنیم.

چادر مسافرتی

چنانچه تصمیم دارید در طبیعت، کمپینگ را تجربه کنید باید یک چادر مسافرتی مناسب در کوله‌بار خود قرار دهید. این چادرها از وزن و بسته‌بندی متفاوتی برخوردار هستند. فراموش نکنید که برای کوله گردی بهترین چادر، سبک‌ترین چادر بازار خواهد بود!

کوله‌پشتی

خود کوله‌پشتی موضوع مهمی در زمان چنین تجربه‌ای است. کوله‌گرد وظیفه دارد یک کوله مناسب برای سفر خود انتخاب و تهیه کند. کوله‌ها نیز از ویژگی‌های متعددی برخوردار هستند. برای مثال کوله‌ای که برای سفر انتخاب می‌کنید باید ۱۵ کیلوگرم وزن وسایل سفر را تحمل کند.

کیسه و پد خواب

از دیگر وسایلی که در سفر کوله گردی استفاده می‌شود باید به کیسه‌ خواب اشاره کرد. کیسه‌های ‌خواب معمولا وزن سبک‌تری نسبت به دیگر وسایل سفر دارند و برای ماندن و استراحت در شب‌های کمپ گزینه ایده‌آلی به‌حساب می‌آیند. پد خواب نیز به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود. در فصل زمستان لازم است کیسه‌ خوابی تهیه کنید که عایق مناسبی برای این فصل داشته باشد.
چطور یک سفر تنهایی ولی امن را تجربه کنیم؟

اجاق خوراک‌پزی

اجاق غذاپزی را در این سفرها فراموش نکنید و حتما یکی از آن‌ها را در زمان کوله گردی به همراه داشته باشید. شما می‌توانید اجاق خوراک‌پزی را از بین گزینه‌هایی انتخاب کنید که وزن‌شان از نیم کیلوگرم کمتر باشد. بعضی از اجاق‌های خوراک‌پزی با بنزین پر می‌شوند که استفاده از آن برای کوله‌گردان مناسب خواهد بود و دیگر لازم نیست نگران تامین سوخت اجاق باشند.

لباس‌ مخصوص کوله گردی

بعد از بررسی بهترین جاهای ایران برای کوله گردی که تصمیم خود را برای سفر گرفتید، باید لباس مخصوص سفر را هم انتخاب و تهیه کنید. فصل سفر عاملی تاثیرگذار و تعیین‌کننده در انتخاب جنس و نوع لباس‌هایتان به‌شمار می‌آید. شما باید لباسی را به‌همراه ببرید که زود خشک شود. از بردن لباس‌های کتان و پنبه‌ای چشم بپوشید. زیرا اگر خیس شوند به‌راحتی و در زمان کوتاهی خشک نخواهند شد. لباس‌های نایلونی، کلاه و تیشرت‌های سبک در فصل گرم و لباس‌هایی پشمی، بادگیر، دستکش و… در فصل سرد سال را از خاطر نبرید.

کوله‌گردی، تجربه سفری متفاوت و هیجان‌انگیز!

کوله‌گردی انتخاب بهترین جاهای ایران برای کوله گردی یکی از موضوعات چالش برانگیز مسافران است. از آن‌جایی که ایران کشوری چهارفصل به‌شمار می‌‌‌رود و طبیعت و مکان‌های دیدنی زیبایی را در دل دارد، همواره می‌توان گزینه‌های متنوعی برای کوله گردی در اختیار داشت. نکات مهم این نوع سفر را باید انتخاب مقصد مناسب، وسایل و زمان سفر دانست.
ترفندهایی برای گردشگر شدن!

به دست آوردن تجربه‌های جدید، افزایش اعتماد به نفس، رشد فردی و بالا بردن توانایی جسمی همگی از دلایل انتخاب بهترین جاهای ایران برای کوله گردی است.

استان مازندران، استان گیلان و استان گلستان همگی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی به‌حساب می‌آیند.

از وسایل موردنیاز برای سفر به کویر می‌توان به عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب چادر مسافرتی، لباس گرم برای شب‌های کویر، کفش و کوله مناسب به همراه غذای کنسروی اشاره کرد.

چادر مسافرتی، کیسه و پد خواب، اجاق غذاپزی، کوله‌پشتی مسافرتی و لباس مخصوص از الزامات رفتن به بهترین جاهای ایران برای کوله گردی است.

دسته:ایرانگردیمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد