همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

تاریخ انتشار : 30 فروردین 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

فصل گلاب گیری کاشان که از راه برسد، مسافران زیادی برای دیدن مراسمش راهی این شهر می‌شوند. گلاب گیری از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد. اما جشنواره گلاب گیری کاشان هرساله از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در کاشان برگزار می‌شود. یعنی اگر شما بخواهید مهمان این شهر کویری در مراسم گلاب‌گیری بشوید، باید در این ۱۰ روز به کاشان سفر کنید. هرچه که لازم است درباره گلاب‌گیری کاشان در سال ۱۴۰۱ بدانید را در این مطلب اسنپ‌تریپ پیدا کنید و راهی این شهر تاریخی و دیدنی شوید.

تاریخچه گلاب گیری کاشان

گلاب گیری کاشان 1401
گلاب گیری در کاشان

اسم سنتی گلاب گیری در کاشان «لتان» ‌است و عمر درازی دارد. آثار باستانی کشف شده در کاشان نشان می‌دهد، از سالیان دور،‌ وقتی فصل شکفتن گل‌های سرخ فرا می‌رسیده، اهالی کاشان از خانه بیرون می‌رفتند و گل‌های محمدی را می‌چیدند. حتی کسانی که مزرعه گل سرخ نداشتند هم در چیدن گل‌های باغ همسایه‌ها مشارکت می‌کردند.

بعد از چیدن گل‌ها نوبت به مراسم گلاب‌گیری می‌رسید. گل‌فروش‌ها و گلاب‌فروش‌ها در فصل گلاب گیری کاشان از قدیم در بازار حاضر می‌شدند و به خرید و فروش گل و گلاب مشغول می‌شدند.

آنچه گلاب گیری کاشان را از گلاب‌گیری‌های دیگر متمایز می‌‌کند، شیوه سنتی و رسوم آن در این شهر تاریخی‌ست. بر طبق اسناد تاریخی، گلاب از دوران قدیم سوغات کاشان بوده. شاهد این ادعا هم عید گلاب است که رسمی قدیمی در این شهر کویری‌ست. مطابق مطالعات گیاه‌شناسان، گل سرخی که در کاشان می‌روید،‌ در مقایسه با گل‌سرخ شهرهای دیگر، کیفیت بهتری دارد. شاید به همین خاطر هم باشد که هرسال مکه را با این گلاب شستشو می‌دهند.

گلاب‌گیری به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟

شیوه سنتی گلاب گیری کاشان
روش سنتی گلاب گیری

مراسم گلاب‌گیری به قدری در کاشان فراگیر است که خردادماه به بعد کمتر باغی هنوز گل محمدی دارد. گلاب‌گیران کاشانی برای مراسم وسایل زیادی نیاز دارند و شما برای آنکه همه‌چیز درباره گلاب‌گیری کاشان را بدانید، ‌بد نیست پیش از سفر از شیوه کاشانی‌ها هم مطلع باشید.

لوازم گلاب گیری

اگر گلاب‌گیر کاشانی باشد، برای این مراسم به وسایلی مثل دیگ، قرابه، پارچ، نی، و شیشه نیاز دارد. دیگ مسی ظرف اصلی گلاب‌گیری‌ست.

روش گلاب گیری در کاشان

گلاب‌گیران هر یک کیلو گلبرگ تازه گل محمدی را با یک لیتر آب داخل دیگ مسی می‌گذارند که روی آتش هیزمی آماده پختن است. درِ دیگ گذاشته می‌شود و یک واشر پلاستیکی بین در دیگ و قابلمه جا می‌گیرد تا بخار داخل قابلمه محفوظ بماند. روی در دیگ سوراخی تعبیه شده که لوله‌های استیل از آن می‌گذرد و یک سر لوله به پارچی مسی می‌‌رسد و گلاب آماده داخل پارچ ریخته می‌شود.

چیدن گل در باغ های گل محمدی برای گلاب گیری کاشان
چیدن گل در باغ‌های گل محمدی

این فرآیند حدود ۷ ساعت طول می‌کشد. برای چیدن گل‌های این مراسم، گلاب‌گیرها صبح زود مراسم گل چیدن را آغاز می‌کنند. در شهرهای اصلی گلاب‌گیری، کمتر کسی‌ست که در این مراسم شرکت نکند و وسایل گلاب‌گیری را در انبار خود نداشته باشد. هرکسی در مراسم  وظیفه‌ای را برعهده دارد. کسانی که وظیفه چیدن گل‌ها را برعهده دارند، «گل‌ چین» هستند.

گل‌ چین‌ها از پیش از طلوع آفتاب چیدن گل را آغاز می‌کنند. دلیل آنکه صبح زود گل چیده می‌شود، این است که گل‌چین‌ها معتقدند گل، قبل از طلوع خورشید بوی بیشتری دارد. برای همین باید تمام گل‌ها پیش از طلوع آفتاب چیده شوند. آن‌ها گل را به کمک ناخن‌های دو انگشت شست و سبابه از ساقه جدا می‌کنند و در سبدهای مخصوص می‌گذارند.

گلاب‌گیری در چه شهرهایی برگزار می‌شود؟

گلاب گیری در کاشان و نیاسر
گلاب گیری

شهرهای قمصر، نیاسر و مشهد اردهال مقاصد اصلی مسافرانی‌ست که می‌خواهند شاهد گلاب‌گیری سنتی باشند. البته در این میان نباید از روستاهایی مثل سده، وادقان و ون در ۵۰ کیلومتری کاشان هم که مراسم سنتی گلاب‌گیری در آنها برگزار می‌شود، غافل شد. گفته می‌شود که مرغوب‌ترین گلاب کاشان از روستاهای ون و وادقان دست می‌آید.

قمصر و نیاسر هر دو در حدود ۳۰ کیلومتری کاشان قرار گرفته‌اند و هر سال افراد زیادی به قصد دیدن و شرکت کردن در مراسم گلاب‌گیری راهی‌شان می‌شوند.

با خواندن بلاگ زیر با جاذبه‌های دیدنی نیاسر آشنا می‌شوید:

آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

علاوه بر این دو شهر، در میمند و داراب فارس هم هر سال گلاب‌گیری برگزار می‌شود. میمند در ۹۰ کیلومتری جنوب فارس است و هر سال مراسم گلاب‌گیری در ایران از این منطقه شروع می‌شود و ۲ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.

چه نوع گلابی بهتر است؟

اگر راهی کاشان و مراسم گلاب‌گیری آن شدید، خرید گلاب را فراموش نکنید. البته بهتر است قبل از خرید با انواع گلاب بیشتر آشنا شوید. به‌طور کلی برای باکیفیت‌تر بودن گلاب، به سراغ آن‌هایی بروید که میزان گل‌محمدی بیشتری دارند. نکته دیگری که در خرید گلاب کاشان باید در ذهن داشته باشید این است که طعم تلخی گلاب پس از چشیدنش نباید در دهان بماند.

دلایلی که باعث می‌شود خانه منوچهری کاشان را ببینیم

انواع گلاب کاشان
گلاب کاشان

گلاب سبک

برای مصارف خانگی، گلاب سبک را می‌توانید انتخاب کنید.

گلاب سنگین یا ممتاز

این نوع گلاب برای مصارف عمومی و خانگی است و کیفیت و غلظت خوبی دارد.

گلاب پس‌آب

گاهی از باقی‌مانده‌های گل‌محمدی برای تقطیر دوباره استفاده می‌شود. گلاب پساب نتیجه‌ی این عمل است و نسبت به دیگر انواع گلاب عطر و کیفیت پایین‌تری دارد.

گلاب دوآتیشه

در تولید گلاب دوآتیشه از گلاب به‌جای آب استفاده شده. فرایند تقطیر با گلاب و گل‌محمدی در دیگ مسی اتفاق می‌افتد. غلظت این نوع گلاب زیاد است و طعم گس و تلخی دارد.

گلاب سه‌آتیشه

گلاب سه آتیشه از سه بار فرایند تقطیر به‌دست می‌آید. و از گل‌محمدی و گلاب دو آتیشه برای تولید آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

آیا تابه‌حال برای مراسم گلاب گیری به کاشان رفته‌اید؟ تجربه‌تان را با ما و دیگر خوانندگان بلاگ اسنپ‌تریپ به اشتراک بگذارید.

رزرو هتل‌های کاشان از اسنپ تریپ

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

۱ نظر

  • پاسخ امید روحانی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۰۴:۲۷

    خیلی مراسم جذابیه. امسال حتما شرکت میکنم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد