ارز مسافرتی چیست؟ + شرایط گرفتن ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲

تاریخ انتشار : 2 خرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
ارز مسافرتی چیست؟ + شرایط گرفتن ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲

احتمالا می‌دانید به مسافرانی که به قصد زیارت و سیاحت از کشور خارج می‌شوند ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد. ارز مسافرتی نسبت به ارز آزاد قیمت کمتری دارد و از طرف بانک مرکزی به‌عنوان کمک هزینه مسافرت خارجی به مسافران پرداخت می‌شود. همچنین مسافران فقط یک‌بار در سال می‌توانند آن را دریافت کنند.

ارز مسافرتی چیست؟

طبق مصوبه‌ صادر شده از سوی بانک مرکزی به مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند مبلغی به ‌عنوان کمک‌هزینه سفر اعطا می‌شود. البته این قانون همه مسافران خارجی را در بر نمی‌گیرد. ارز مسافرتی در مقایسه با ارزهای موجود در بازار قیمت کمتری دارد. مسافران برای دریافت آن از بانک باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارند.

در پاسخ به این سوال که ارز مسافرتی چیست می‌توان گفت تنها ایراد چنین ارزی این است که مسافران فقط یک‌بار در سال می‌توانند آن را دریافت کنند. با این‌ حال با افزایش قیمت دلار و یورو در روزهای اخیر عرضه ارز مسافرتی تا حدود به برطرف شدن دغدغه‌ها و نگرانی‌های مسافران در رابطه با هزینه‌های سفر کمک کرده است.

افراد به‌منظور دریافت ارز مسافرتی باید پس از تهیه بلیط پرواز خود با مراجعه به یکی از صرافی‌های دولتی و ارائه بلیط، ارز مسافرتی دریافت کنند.

برای خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت می‌توانید به سایت اسنپ‌تریپ مراجعه کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن بلیطتان را خریداری کنید.

مقدار و تعداد دریافت ارز مسافرتی

مقدار ارز مسافرتی برای مسافرانی که به کشورهای هم‌مرز با ایران سفر می‌کنند معادل ۵۰۰ یورو خواهد بود. مقدار این ارز برای مسافرانی که به دیگر کشورها سفر می‌کنند معادل ۱۰۰۰ یورو تعیین می‌شود.

کشورهایی همچون ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، عمان، ترکمنستان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، امارات متحده عربی و قبرس جزو کشورهای مشترک‌المنافع و هم‌مرز با ایران به‌حساب می‌آیند.

اگر پرسش شما هم این است که ارز مسافرتی چیست اشاره به میزان تعیین‌شده این نوع ارز برای مسافران می‌تواند برایتان مفید باشد. این ارز توسط بانک مرکزی برای مسافرانی که با ویزا به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، معادل ۲۰۰۰ یورو خواهد بود. همچنین بانک مرکزی برای مسافرانی که بدون ویزا به کشورهای خارجی سفر می‌کنند ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی در نظر می‌گیرد.

راهنمای جامع گرفتن پاسپورت

دریافت ارز مسافرتی از کدام بانک‌ها امکان‌پذیر است؟

ارز مسافرتی

ارز مسافرتی

در حال حاضر مسافران برای دریافت ارز مسافرتی فقط می‌توانند به شعبه‌های ارزی پنج بانک از جمله بانک‌های ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان مراجعه کنند. البته هر یک از این بانک‌ها شرایط مخصوص به خود را برای عرضه ارز مسافرتی دارند. ممکن است ارز مسافرتی در باجه بانک‌های موجود در فرودگاه به مسافران تحویل داده شود. در برخی مواقع نیز مسافران این ارز را به‌صورت اسکناس دلار از خودپردازهای فرودگاه دریافت خواهند کرد.

راهنمای جامع گرفتن پاسپورت

مسافرانی که با دریافت پاسخ این سوال که ارز مسافرتی چیست تمایل پیدا کرده‌اند که از این ارز برخوردار شوند باید برای دریافت آن درخواست دهند. برای به دست آوردن ارز مسافرتی لازم است چهار تا ده روز قبل از سفر خود به یکی از بانک‌ها مراجعه کنند و نوبت بگیرند. آن‌ها پس از گرفتن نوبت باید در روز تعیین ‌شده برای دریافت حواله به همان شعبه برگردند. برخی از بانک‌ها نیز حواله ارز را در همان روز به متقاضیان می‌دهند.

راهنمای اخذ ویزای ایروان

مقایسه قیمت ارز مسافرتی، ارز دانشجویی و ارز آزاد

ارز مسافرتی

ارز مسافرتی

ارز دانشجویی همانند ارز مسافرتی است با این تفاوت که فقط به دانشجویان تعلق می‌گیرد تا رفاه حال آن‌ها را فراهم کند. در واقع دانشجویانی می‌توانند این ارز را به دست آورند که در دانشگاه‌های خارج از کشور در مقاطع تحصیلی تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و بورسیه تحصیلی ندارد.

البته ارز دانشجویی فقط در اختیار متقاضیانی قرار می‌گیرد که دانشگاه آن‌ها از سوی وزرات علوم ایران به تایید برسد. علاوه ‌بر این دریافت ارز دانشجویی مستلزم ارائه مدارک و برآورده کردن شرایط مخصوص به آن خواهد بود.

راهنمای خرید بلیط هواپیما خارجی از اسنپ تریپ

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

متقاضیان ارز مسافرتی باید در هنگام مراجعه به بانک برای دریافت حواله ارز مسافرتی مدارک زیر را ارائه دهند:

  • اصل و تصویر پاسپورت
  • اصل ویزا
  • کپی و اصل کارت ملی
  • اصل و تصویر بلیط هواپیما
  • فرم تکمیل‌شده درخواست ارز
  • مبلغ ریالی معادل مقدار ارز مسافرتی همراه با کارمزد بانک
  • اصل رسید عوارض خروج از کشور

هر آنچه باید درباره ویزای دبی بدانید

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

برخی از مسافران نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند. این گروه از افراد عبارت‌اند از:

  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افراد مقیم کشورهای خارجی
  • اشخاصی با گذرنامه سیاسی
  • افرادی که قصد سفر زمینی یا دریایی دارند. زیرا این ارز فقط برای سفرهای هوایی در نظر گرفته شده است.

نکات جالب در مورد دریافت ارز مسافرتی

  • مقصد مسافران برای دریافت ارز مهم است و مشخص‌کننده مقدار آن خواهد بود.
  • مسافران فقط حواله ارز را از بانک تحویل می‌گیرند و ارزها پس از دریافت کارت ‌پرواز در فرودگاه به آن‌ها تحویل داده می‌شود.
  • متقاضیانی که گذرنامه خود را هم‌زمان با سفرشان تعویض کرده‌اند باید برای دریافت حواله ارز گذرنامه قبلی را نیز ارائه دهند.
  • افراد برای دریافت حواله ارز از بانک باید از قبل نوبت بگیرند و حضور فرد متقاضی در بانک الزامی است.
  • در زمینه این موضوع ‌که ارز مسافرتی چیست می‌توان گفت ارز مسافرتی فقط در واحد یورو عرضه خواهد شد.
  • ارز مسافرتی به افرادی تعلق نمی‌گیرد که دریافت حواله خود را از یاد می‌برند. اما آن‌ها می‌توانند پول خود را از همان شعبه پس بگیرند.

صفر تا صد ویزای تفلیس گرجستان

نحوه خرید ارز مسافرتی از سامانه اینترنتی

ارز مسافرتی

ارز مسافرتی

در هنگام پاسخ به سوال ارز مسافرتی چیست نباید فراموش کرد که آشنایی با شیوه خرید هم موضوعی ضروری به‌شمار می‌آید. سامانه متشکل ارزی به‌نشانی ice.ir در تاریخ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ شروع به فعالیت کرد. متقاضیان می‌توانند از طریق این سامانه برای ثبت‌نام و خرید ارز مسافرتی اقدام کنند. این سامانه یک اپلیکیشن دارد که متقاضیان دریافت ارز مسافرتی می‌توانند با دانلود آن کارهای خود را راحت‌تر و آسان‌تر پیش ببرند.

ساعت کاری این سامانه از شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ است. مراحل خرید ارز مسافرتی از سامانه عبارت‌اند از:

  1. متقاضیانی که در سامانه متشکل ارزی ثبت‌نام کرده‌اند ابتدا باید با نوشتن کدملی و شماره تماس به پنل کاربری خود وارد شوند.
  2. سپس این افراد پیامکی دریافت می‌کنند که حاوی کد تایید است.
  3. در این مرحله کاربران می‌توانند مشخصات هویتی خود را به ثبت برسانند تا به صفحه انتخاب صرافی‌ها منتقل شوند.
  4. ثبت‌نام‌کنندگان پس از مشاهده لیست صرافی‌ها خواهند توانست با معرفی صرافی دل‌خواه خود مسیر را ادامه دهند.
  5. پس از بررسی درخواست متقاضیان و مدارک آن‌ها توسط صرافی منتخب پیامک حاوی تاریخ و ساعت مراجعه به آن به تلفن همراه فرد ارسال می‌شود.
  6. در نهایت مسافران می‌تواند به‌همراه مدارک خود در تاریخ و ساعت اعلام‌شده به صرافی منتخب خود مراجعه کنند.

از گواهینامه بین‌المللی رانندگی چه می دانید؟

سخن آخر؛

اگر قصد دارید به خارج از ایران سفر کنید، کافیست برای رزرو هتل‌ به اپلیکیشن اسنپ‌تریپ بروید و هتل خود را با قیمت مناسب رزرو کنید.

راحت‌ترین کشور برای گرفتن اقامت کجاست؟

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد