از تنگه واشی چه می دانید؟

تاریخ انتشار : 4 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
تنگه واشی

شلوغی، آلودگی و آسمان غبارآلود شهرها کاری کرده که حسابی دل‌مان برای بودن در جایی که بشود چند ساعتی را دور از شلوغی بود، هر لحظه لک بزند. جاهایی که مجبور نباشیم برای بودن در کنار آنها ساعت‌ها در جاده برانیم و راحت بشود به آنها رسید، در اطراف تهران کم نیست. مثلا کجا؟ تنگه واشی.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی

تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری جاده فیروزکوه، یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است. کافیست راهی جاده‌ فیروزکوه شوید و به روستای جلیزجند برسید. بخشی از مسیر را که با ماشین طی کردید، باید در پارکینگ بگذاریدش و پیاده به مسیر ادامه بدهید. خوب است بدانید در این راه باید تن به آب بسپارید و نگران خیس شدن نباشید.

تنگه‌ اول به نام واشی را در حالی پشت سر می‌گذارید که از بین آب‌ سرد رودخانه می‌گذرید. پس حسابی می‌شود در اینجا از گرمای هوا خلاص شد. نگران سردی آب هم نباشید، چون خیلی زود به آن عادت می‌کنید و دلتان می‌خواهد پاهایتان همه‌ش توی آن باشد. حفظ تعادل خیلی مهم است، پس بهتر است عجله نکنید. عمق آب ثابت نیست، گاهی تا مچ و گاهی تا ران بالا می‌آید.

بعد اینهمه به دشتی می‌رسید که نامش دشت ساواشی است. این‌جا دیگر می‌توانید کمی استراحت کنید؛ اما راه به پایان نرسیده و تنگه‌ دوم در پیش است. البته مبادا خیال کنید که شما در این دشت تنهایید و اینجا هم منطقه‌ای بکر است. اینجا مصداقی‌ست از گردشگری انبوه و در سال‌های گذشته عکس‌هایی از تنگه دیده شده که جای سوزن انداختن ندارد. پس فکر شلوغی را هم بکنید و حتی‌المقدور آخر هفته‌ها را برای رفتن انتخاب نکنید.

دستاوردتان بعد از این همه پیاده‌روی رسیدن به تنگه‌ سا است، جایی که آبشار ساواشی پیش روی شما قرار می‌گیرد. ارتفاع آبشار تنگه واشی ۱۵ متر و عمق حوضچه‌ آن بیشتر از یک متر است. این حوضچه ۵۰ متر مربع مساحت دارد. بهتر است اینجا کمی استراحت کنید تا برای برگشتن  انرژی داشته باشید.

بعضی‌ها فرزندانشان را هم به اینجا می‌آورند، اگرچه ما توصیه نمی‌کنیم. حتی اگر مجبور نباشید او را بغل کنید، پیاده‌روی طولانی از روی سنگ‌های کف رودخانه و سردی آب، هر بچه‌ای را خسته می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۸ پیشنهاد برای جاهای تفریحی تهران مناسب کودکان

چرا باید اینجا را ببینیم؟

طبیعت تنگه واشی

یک روز بودن در دل طبیعت و جایی خوش آب و هوا و آب تنی می‌تواند حالمان را خوب کند. سکوت دل‌انگیز طبیعت، آبی آسمان و صدای شرشر آب، چیزهایی نیستند که هر روز دردسترس باشند. پس بهتر است بی‌حوصلگی را برای چند ساعت هم که شده کنار بگذارید.  ارتفاع دیواره‌های تنگه، به ۱۰۰ متر هم می‌رسد، اما در همه حال آسمان را می‌شود آن بالا دید.

پیاده‌روی در دل طبیعت تنها جذابیت تنگه واشی نیست. کتیبه‌ تاریخی‌ای به جامانده‌ای از دوره‌ فتحعلی شاه قاجار هم روی تنه‌ کوه کنده‌کاری شده است. طرح این کتبیه، شکارگاه دشت ساواشی است که در همان تنگه‌ اول قرار دارد. محل ساخت کتیبه را طوری انتخاب کرده‌اند که تا حد ممکن از تابش آفتاب و بارش باران دور باشد. بلندی این کتیبه‌ تاریخی ۶ متر و طولش ۷ متر است. این سفر کوتاه کم‌هزینه است و کافی‌ست اهل پیاده روی باشید.

بهترین زمان سفر

وقتی قرار باشد از میان آب رودخانه گذر کنید، گرم‌ترین فصل و ماه سال، یعنی مرداد بهترین زمان رفتن به تنگه واشی است. اما این منطقه در بهار و پاییز هم بسیار زیبا و تماشاییست.

باوجود تور یک روزه تنگه واشی احتمال این‌که آخر هفته با شلوغی روبرو شوید، زیاد است. ممکن است مجبور شوید، مدت بیشتری را در رودخانه و برای رد شدن بقیه گردشگران منتظر بمانید.  اگر جزو این عده نیستید، وسط هفته را برای رفتن انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

چه وسایلی همراه ببریم؟

کوله‌پشتی کمک می‌کند دست‌های شما آزاد باشد و حفظ تعادل ساده‌تر. آب معدنی، میان وعده یا غذای سبک، لباس اضافه و لباس گرم را فراموش نکنید. کیسه‌ خالی برای زباله‌ها‌، یک بسته‌ کوچک کمک‌های اولیه، ضد آفتاب و عینک آفتابی، کلاه و کفش مناسب پیاده‌روی همراه داشته باشید.

جاذبه‌های نزدیک

دشت ساواشی

دیدنی‌های این منطقه به آبشار تنگه واشی ختم نمی‌شود. پشت آبشار، دره‌ سکوت قرار گرفته است. بالای تنگه‌ اول، قلعه‌ی اسماعلیلیه قرار دارد و در تنگه‌ دوم یک غار طبیعی پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید: دریاچه های اطراف تهران برای سفری یک روزه

مسیر دسترسی

این منطقه از جاده‌ تهران به فیروزکوه در دسترس است. از اتوبان شهید بابایی، جاده‌ فیروزکوه را در پیش بگیرید. پیش از رسیدن به این شهر، در سمت چپتان جاده‌ای‌ فرعی می‌بینید که روی تابلویش تنگه واشی نوشته شده.

۱۰ کیلومتر که در این جاده‌ فرعی رانندگی کنید، به روستای جلیزجند یا ساواشی می‌رسید. ۴ کیلومتر دیگر به رانندگی ادامه بدهید تا به پارکینگ برسید. از این‌جا به بعد را باید پیاده بروید. فاصله‌ تنگه‌ اول تا ابتدای دشت ۲۰۰ متر است. طول دشت ساواشی حدود ۷۰۰ متر و فاصله تا آبشار ۸۰۰ متر است.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد