اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس

تاریخ انتشار : 24 مرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس

از چه رو شناخت اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس مهم است؟ صنعت حمل‌ونقل برای تمام وسایل نقلیه عمومی قوانینی وضع کرده که شما باید با آنها آشنا باشید. چراکه برای داشتن سفری آرام و بی‌دردسر رعایت این قوانین الزامی است. بسیاری از افراد سفر با قطار و اتوبوس را نسبت به خودرو شخصی ترجیح می‌دهند. به همین دلیل نیز قصد داریم در این مطلب به‌بررسی اشیاء ممنوع و میزان بار مجاز در آنها بپردازیم. اگر دغدغه ایجاد مشکل در حین سفر با این وسایل نقلیه را دارید؛ باید حتما از میزان بار مجاز و اشیاء ممنوعه در آنها آشنا باشید. برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن ما را همراهی کنید.

اشیا ممنوعه در اتوبوس

اتوبوس یکی از پرطرف‌دارترین وسایل نقلیه است و برای خرید بلیط آن باید هزینه کمتری نسبت‌ به دیگر روش‌ها پرداخت کرد. به همین دلیل نیز سفر با آن محبوبیت زیادی دارد. اما کدام وسایل را نمی‌توان از طریق اتوبوس جابه‌جا کرد؟

جابه‌جایی مواد محترقه و آتش‌زا، انواع سلاح سرد و گرم، حمل مواد اسیدی و مواد منفجره از طریق اتوبوس ممنوع است. از دیگر موادی که حمل آنها غیرقانونی به‌شمار می‌آید می‌توان به مواد سمی، رادیواکتیو، مواد سمی و سوختنی اشاره کرد.

یکی دیگر از موارد ممنوع در اتوبوس، حمل حیوانات است. تفاوتی ندارد حیوان شما وحشی باشد یا اهلی؛ در هر صورت جابه‌جایی آن با اتوبوس غیرقانونی خواهد بود. البته راه‌کاری نیز برای این موضوع وجود دارد که درصورت نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید.

در شرایطی که جابه‌جایی حیوان خانگی یکی از ضروری‌ترین کارها برای سفر با اتوبوس باشد؛ می‌توانید با راننده در رابطه با این موضوع صحبت کنید. ممکن است راننده با بررسی شرایط و موقعیت، اجازه حمل حیوان را به شما بدهد. هر چند معمولا این مجوز داده نمی‌شود اما باز هم بهتر است تلاش خود را بکنید.

درصورتی‌که می‌خواهید با استفاده از اتوبوس از شهری به شهر دیگر بروید؛ حتما نسبت به این قوانین و اشیائی که حمل آنها ممنوع است اطلاع کامل داشته باشید. به‌همراه داشتن هر کدام از مواد ممنوعه و غیرقانونی، می‌تواند دردسرهای بسیاری را برای شما به‌وجود بیاورد.

اشیا ممنوعه در قطار

اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس در بسیاری از موارد با هم یک‌سان هستند. یعنی شما نمی‌توانید حین جابه‌جایی با این وسیله، همراه خود مواد منفجره، مواد محترقه و انواع سلاح سرد و گرم داشته باشید.

از دیگر مواد غیرقانونی و ممنوع که حمل آنها دردسرساز است می‌توان به مواد سمی و بیماری‌زا، مواد آتش‌زا، اشیا قاچاق، مواد سمی و رادیواکتیو اشاره کرد. برخی از این موارد می‌توانند سلامت شما و افراد حاضر در قطار را تهدید کنند.

حمل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به داخل کوپه درصورتی‌که بوی بدی ندهند و باعث آزار دیگران نشوند؛ ممنوع نیست. البته این موضوع برای نوشیدنی‌های دارای الکل صدق نمی‌کند. پس از حمل آنها خودداری کنید.

اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس شامل حیوانات خانگی نیز می‌شود. هر چند در اتوبوس می‌توان برای این مشکل تا حدودی چاره‌ای اندیشید اما این ممنوعیت در قطار بسیار جدی است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از طریق آن حیوان‌های وحشی یا اهلی را جابه‌جا کرد.

البته جابه‌جایی پرندگان قابل حمل با استفاده از قطار امکان‌پذیر است. اما قفس آنها نباید بیش از حد مجاز بزرگ باشد. در کنار توجه به ابعاد باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید که پرنده، نباید باعث آسیب‌رساندن به دیگران شود.

به‌طور کلی اشیائی که در سفر با قطار حمل آنها ممنوع است علاوه‌بر مواد گفته‌شده شامل موارد زیر نیز هستند:

  • اشیاء تیز و برنده
  • اسلحه‌های اسباب‌بازی که شباهت زیادی به سلاح‌های واقعی دارند
  • تیغ موکت‌بری
  • چاقو
  • شیشه
  • قیچی
  • تیغ ریش‌تراشی
  • ناخن‌گیر
  • موکت‌بری

مقدار بار مجاز در قطار و اتوبوس

در کنار توجه به اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس لازم است از میزان بار مجاز در آنها نیز اطلاع داشته باشید. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم تا با در نظر گرفتن آنها، تنها سایل مهم و ضروری خود را جابه‌جا کنید. این موضوع همچنین به شما در داشتن سفری با خستگی کمتر کمک می‌کند.

مقدار بار مجاز در قطار

اگر سفر با قطار را تجربه کرده باشید می‌دانید که هر شخص باید وسایل را همراه خود به داخل کوپه ببرد. پس برای هر شخص میزان بار مجازی تعیین شده تا همه افراد بتوانند وسایل را در کنار خود داشته باشند. پس توجه به حد مجاز در این وسیله نقلیه اهمیت زیادی دارد.

به‌طور کلی باید گفت برای سفر با قطار میزان بار مجاز برای هر شخص تا ۳۰ کیلوگرم تعیین شده است. چمدانی که با خود به داخل کوپه می‌برید نیز نهایتا باید ابعادی حدود ۷۵ سانتی‌متر داشته باشد.  البته به‌همراه داشتن یک کیف دستی با ابعاد و اندازه‌ای متناسب، مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آورد.

اگر مجبور به جابه‌جایی وسایلی با بیش از این مقدار هستید دیگر مجوز بردن آنها به کوپه را نخواهید داشت. بلکه باید وسایل اضافی را به قسمت بار قطار تحویل دهید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بار نباید بیش از ۲۰۰ کیلوگرم وزن و ۲ متر ارتفاع داشته باشد.

درصورتی‌که حجم یا وزن بار شما بیش از حد مجاز است و می‌دانید که امکان جابه‌جایی آن از طریق قسمت بار قطار نیز وجود ندارد، بهتر است پیش از سفر محصول را توسط باربری به مقصد مورد نظر خود ارسال کنید.

مقدار بار مجاز در اتوبوس

علاوه‌بر بررسی اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس، بهتر است میزان بار مجاز در اتوبوس را نیز بررسی کنیم تا با آگاهی از آن، سفر راحت‌تری را تجربه کرده و تنها لوازم ضروری را با خود حمل کنید.

به‌طور کلی برای هر مسافر در اتوبوس ۲۰ کیلوگرم بار مجاز در نظر گرفته شده است. البته نسبت به دیگر وسایل حمل‌ونقل، نظارت دقیق یا سخت‌گیری جدی برای حمل بار در این وسیله نقلیه صورت نمی‌گیرد.

اما درصورتی‌که یک مسافر بخواهد وسایل خیلی سنگین و بزرگ را با خود حمل کند، به احتمال زیاد راننده و متصدی تحویل بار این موضوع را قبول نکنند و شخص با مشکل روبه‌رو شود. پس برای داشتن سفری راحت‌تر با اتوبوس، پیش از حرکت بار را از طریق باربری‌های دارای مجوز به شهر مورد نظر ارسال کنید.

مسیر اتوبوس تهران شیراز

قوانین اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس برای شهرهای مختلف چگونه است؟ یکی از مهم‌ترین مسیرهای اتوبوس‌رانی که همواره مسافرین و گردشگرهای زیادی در آن تردد می‌کنند؛ مسیر تهران شیراز است. زمانی که شما مجبور به تردد بین این ۲ شهر باشید چه قوانینی را باید رعایت کنید؟

شیراز شهری است که به شراب‌های ناب شهرت دارد. اما این موضوع باعث نمی‌شود که مجوز حمل این نوشیدنی را برای افراد صادر کنند. این موضوع برای سفر با اتوبوس و قطار صدق می‌کند.

دیگر مواد و وسایل که شامل انواع سلاح و مهمات، مواد محترقه، مواد اسیدی، آتش‌زا، سمی و مواد بیماری‌زا است را نیز نمی‌توان در این مسیر با خود جابه‌جا کرد. در صورت حمل این اشیا با دردسرهای بسیاری روبه‌رو خواهید شد.

اگر نمی‌خواهید پس از رسیدن به شیراز، به‌دلیل عدم رعایت قوانین حمل‌ونقل با دردسرهای مختلف قانونی روبه‌رو شوید؛ حتما پیش از  حرکت نگاهی به ساک و چمدان خود بیندازید تا در صورت وجود هرگونه لوازم و اشیا ممنوعه، آنها را خارج کنید.

مسیر اتوبوس تهران مشهد

اگر قصد سفر به مشهد را دارید؛ باید حتما از قوانین و اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس به مقصد این شهر اطلاع داشته باشید. عدم آگاهی از این موارد یا رعایت نکردن آنها می‌تواند دردسرهای بسیاری برای شما به‌وجود بیاورد.

مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای مذهبی کشور به‌حساب می‌آید که قوانین به‌صورت کاملا جدی در آن اجرا می‌شوند. این شهر هرساله شاهد تعداد زیادی گردشگر خارجی و ایرانی است. پس طبیعتا باید نسبت به بار هر مسافر حساسیت بیشتری به‌خرج دهند.

در سفر به این شهر به‌هیچ‌وجه همراه خود نوشیدنی‌های الکلی، سلاح‌های سرد و گرم، مواد آتش‌زا، مواد محترقه، مواد سمی و به‌طور کلی اشیاء ممنوع به‌همراه نداشته باشید. این موارد باعث دردسرهای بسیاری می‌شوند و لذت یک سفر آرام ‌و بی‌دغدغه را از شما می‌گیرند.

جمع‌بندی

اشیا ممنوعه در قطار و اتوبوس مواردی هستند که می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی سلامت افراد تاثیر بگذارند. از این اشیاء می‌توان به مواد محترقه، مواد سمی، اسیدی، رادیواکتیو، سوختنی، آتش‌زا، بیماری‌زا، انواع سلاح سرد و گرم و مواردی از این قبل اشاره کرد. ضمن اینکه معمولا حیوانات خانگی را نیز نمی‌توان از طریق این وسایل نقلیه جابه‌جا کرد.

دسته:Uncategorized

مطالب مرتبط :

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد؛ قطعه ای زیبا در اطراف یک کلان شهر

2 اردیبهشت 1403
زیباترین جزایر ایران کدامند؟

زیباترین جزایر ایران کدامند؟

1 آذر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد