با انواع گردشگری آشنا شوید!

تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
با انواع گردشگری آشنا شوید!

گرچه لب کلام را سال‌ها پیش سعدی گفته: «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.» اما در واقع برای خیلی‌ها سفر نوعی سبک زندگی است. چرا که در سفر آدمی می‌تواند چیزهای جدید را لمس کند، با شنیدن داستان‌های محلی، تجربه های بسیاری بدست آورد و فرهنگ بومی آن مقصد را بهتر درک کند. منظور از گردشگری یا توریسم تنها گشت‌ و گذار در مناطق تاریخی یا طبیعی نیست. بلکه این صنعت بسیار بزرگ‌تر است و به ‌تنهایی می‌تواند یک مکان دورافتاده و ناشناخته را به جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران تبدیل کند. با اسنپ تریپ همراه باشید تا به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع گردشگری بپردازیم!

گردشگری تجاری یعنی چه؟

به‌طور خلاصه اگر شما برای انجام فعالیت‌های تجاری و کاری خود از محدوده معمول زندگی‌تان فاصله می‌گیرید و به شهری دیگر سفر می‌کنید عملا شما درحال گردشگری تجاری هستید. بر اساس تعریفی که سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از گردشگران دارد یکی از اهداف این افراد در سفر کردن کسب‌ و کار و شرکت در نمایشگاه‌ها و جلسات کاری خودشان تعریف می‌شود.

بر این اساس در تعریف این نوع گردشگری تجارت مثل یک عضو جدایی‌ناپذیر عمل می‌کند. گردشگری تجاری از قدیمی‌ترین انواع این صنعت مهم به‌حساب می‌آید و از زمان‌های قدیم انسان‌ها برای معاملات و کارهای تجاری خود، سفرهای طولانی‌مدتی را انجام می‌دادند. همچنین به ‌دلیل بهبود روابط اقتصادی میان کشورهای مختلف توسط گردشگری تجاری، می‌توان آن را از مهم‌ترین انواع گردشگری دانست.

گردشگری کشاورزی چیست و چرا طرفدار دارد؟

گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی، از انواع گردشگری

این عبارت از کلمه انگلیسی Agri-tourism می‌آید و هر نوع سفر به مناطق کشاورزی و طبیعی را در بر می‌گیرد که برای آشنایی با زندگی کشاورزی و محصولات آن‌ها انجام می‌شود. فعالیت‌هایی از جمله رفتن به مزارع مختلف مثل مزرعه ارکیده، مرتع و مزارع کندوی زنبور عسل برای بررسی شیوه زندگی آن‌ها یا اهداف تفریحی و… ذیل این نوع از گردشگری می‌گنجند.

دلیل محبوبیت گردشگری تجاری این است که بسیاری از افراد را از شلوغی و هیاهوی شهری دور می‌کند و آن‌ها رابه ذات طبیعی خود باز می‌گرداند. این محبوبیت به‌قدری بالا است که گردشگران کشاورزی بسیاری را از خارج از ایران به کشور ما جذب می‌کند تا برای تماشا و آشنایی با نحوه کاشت و برداشت زعفران یا آشنایی با نوع زندگی خاص روستایی‌ها و کشاورزان مختلف کشورمان به ایران سفر کنند.

از طرفی هزینه این نوع توریسم بسیار به‌ صرفه‌تر از رفتن به یک هتل لوکس چهار یا پنج‌ستاره خواهد بود. قیمت مشخصی را برای این‌گونه سفرها نمی‌توان تعیین کرد. اما هر کشاورز یا مزرعه‌ای برای گردشگران نسبت به نوع خدماتی که ارائه می‌دهند قیمت متفاوتی را تعیین می‌کنند. همچنین محصولات مختلفی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود نیز در برآورد هزینه‌ها اثر می‌گذارد.

ترفندهایی برای گردشگر شدن

گردشگری اخلاقی چیست؟

گردشگری اخلاقی

گردشگری اخلاقی، از انواع گردشگری

احتمالا این موضوع را زیاد شنیده‌اید که صنعت توریسم تاثیرات زیان‌بار روی مناطق مختلف دارد. آسیب زدن به محیط‌زیست، محل زندگی یا اقتصاد یک منطقه و مردم محلی آن از جمله این آثار است. بنابراین همیشه توصیه می‌شود در به حداقل رساندن این آسیب‌ها کوشا باشیم.

یکی دیگر از شاخه‌ها و انواع گردشگری را با نام گردشگری طبیعی می‌شناسیم که باز هم هدف از آن در نظرگیری مسئولیت خود در قبال سفر به مناطق مختلف و گردش در طبیعت آن است. از انواع دستورات و نکات این شاخه صنعت توریسم این است که به حریم خصوصی اهالی یک منطقه احترام بگذاریم و آرامش و آسایش آن‌ها را از بین نبریم.

اکوتوریسم (Ecotourism)

اکوتوریسم

اکوتوریسم، از انواع گردشگری

همان‌طور که اشاره شد صنعت گردشگری یا توریسم می‌تواند یک منطقه ناشناخته‌ و کمتر دیده شده را به جاذبه‌ای پرطرف‌دار میان گردشگران تبدیل کند. اکوتوریسم را باید یکی از جنبه‌های مختلف این موضوع دانست. این نوع گردشگری به‌ معنای رفتن به طبیعت و مناطق بکر کمتر شناخته‌شده است، ولی نه فقط برای بازید بلکه بهبود وضعیت زندگی و کمک به آن مناطق و مردمان محلی‌ آن.

اکوتوریسم آنجایی مهم می‌شود که با در نظر گرفتن مسئولیت‌هایمان در زمینه‌های مختلف این بازدیدها برای حفاظت و جلوگیری از تخریب زودهنگام این مناطق جلوگیری کنیم. یا به عبارت دیگر، دلسوز طبیعت باشیم و زندگی اهالی و طبیعت و محیط‌زیست این مناطق را فدای تبلیغ‌های تجاری و جذب گردشگران نکنیم. فراموش نکنیم هر مقدار کمکی هرچند کوچک اثر قابل‌توجهی در حفظ طبیعت این مناطق خواهد داشت.

جنگل لفور مازندران؛ طبیعت هزار ساله ایران!

ژئوتوریسم (Geotourism)

ژئوتوریسم

ژئوتوریسم، از انواع گردشگری

در این نوع گردشگری نیز افراد برای دیدن مناطق و زمین‌های طبیعی به مناطق مختلف سفر می‌کنند. ژئوتوریسم پایداری به اصول مراقبت و آسیب نرساندن به زمین‌ها را برای گردشگران امری بسیار قابل‌توجه و ضروری می‌داند. هدف از دیدن این زمین‌ها در ژئوتورسیم، مطالعات علمی یا شخصی بر روی ویژگی‌های طبیعی آن منطقه است.

گردشگری سلامت

در صنعت گسترده توریسم حتی بیمارانی که به قصد خدمات درمانی به شهر یا کشوری دیگر سفر می‌کنند، گردشگر شناخته می‌‌شوند. سفر این افراد به‌ عنوان گردشگری سلامت از زیرشاخه‌های انواع گردشگری نام دارد. گردشگری سلامت یعنی: زمانی که در شهر محل سکونت فرد بیمار درمان مناسبی برای برخی از اختلالات خاص و بیماری‌های ژنتیکی وجود ندارد. درنتیجه بیماران به‌ ناچار برای کسب خدمات مناسب به شهر یا منطقه‌ای دیگر سفری چندروزه یا بیشتر را در پیش می‌گیرند.

یکی دیگر از عوامل تحقق گردشگری سلامت، تجویز سفر به منطقه‌ای خاص توسط پزشک است که با توجه به شرایط بیمار به او توصیه می‌شود. این امر برای بیماری‌های روانی صورت می‌گیرد و بیمار را به یک منطقه آرامش‌بخش ویژه راهی می‌کنند.

کوله‌گردی در ایران تجربه‌ای متفاوت و جذاب!

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی، از انواع گردشگری

اهل موزه و تئاتر هستید؟ شیفته مکان‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری هستید؟ پس شما یک گردشگر فرهنگی به حساب می‌آیید! گردشگرانی که برای مطالعه و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و بومی یک منطقه به آن سفر می‌کنند، گردشگران فرهنگی نام دارند. مطالعه تاریخچه یک منطقه، ویژگی‌های جغرافیایی آن ناحیه، شیوه زندگی اهالی، مطالعه معماری، تاریخ، فرهنگ و مذهب آن همگی از اهداف و مصادیق گردشگری فرهنگی به‌شمار می‌آیند. همچنین رفتن به موزه‌ها، تئاترها و نمایشگاه‌های آثار هنری نیز از فعالیت‌هایی هستند که در این نوع گردشگری طرف‌دار زیادی را به خود جلب کرده است.

سفر به تاجیکستان، سفر به دیار رودکی!

گردشگری غذایی

گردشگری غذایی

گردشگری غذایی، از انواع گردشگری

اگر به دنیای غذاها علاقه دارید و در سفر نوع غذاها و خوراکی‌ها برایتان مهم است، پس از گردشگران غذایی هستید! این شاخه از انواع گردشگری به فعالیت‌هایی نسبت داده می‌شود که توسط گردشگر صورت می‌گیرند و از سوی او به تجربه و امتحان گذاشته می‌شود. فعالیت‌هایی مثل تجربه خوراک اصیل و محلی یک منطقه از نمونه‌های قابل ذکر است. با اینکه این کارها در هر نوع گردشگری بسیار مرسوم و طبیعی به‌حساب می‌آید. اما هدف از گردشگری غذایی صرفا کسب اطلاعات در مورد فرهنگ غذایی و آداب و رسوم غذایی یک منطقه خواهد بود. بسیاری از گردشگران صرفا برای تجربه غذاهای کشورهای اروپایی مثل فرانسه، مکزیک و ایتالیا به این کشورها سفر می‌کنند‌.

گردشگری تاریک (تلخ)

گردشگری تاریک

گردشگری تاریک، از انواع گردشگری

این نوع گردشگری هم از دیگر انواع گردشگری به‌شمار می‌رود که افراد خاصی در آن فعالیت دارند. به زبان ساده وقتی که شما به منطقه‌ای سفر می‌کنید که در آن قبلا جنگ یا حوادث تلخ تاریخی رخ داده است، شما در حال انجام گردشگری تلخ یا تاریک هستید. این مناطق به ‌دلیل بار تاریخی ویژه‌ای که دارند افراد را به سوی خود جذب می‌کنند نه به‌خاطر ویژگی‌های طبیعی و زیبایی‌ که احتمالا در آن‌ها وجود دارد.

تو را چه تجربه‌ها گشت از سفر حاصل!

گردشگری یک صنعت بسیار پویا و چند وجهی است که انواع مختلفی مانند گردشگری‌ فرهنگی، گردشگری  طبیعی، گردشگری سلامت، گردشگری تاریک، اکوتوریسم و… دارد. هرکدام از این شیوه‌ها برای یک دسته از گردشگران و سلایق آن‌ها مناسب خواهد بود و می‌تواند رشد و شکوفایی این صنعت را چندین برابر کند. اما پایبندی به اصول هر کدام از این گردشگری‌ها را به‌عنوان یک امر ضروری نباید فراموش کرد.

اگر به گشت و گذار در طبیعت و جاهای فرهنگی لذت می‌برید، مهم نیست مقصدتان کجاست، با اسنپ تریپ می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت رزرو کنید و یا بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس خود را با خیال راحت بخرید!

۱۰ مقصد شگفت‌انگیز غذاهای خیابانی در دنیا

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد