از باغ فین کاشان چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار : 19 فروردین 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
از باغ فین کاشان چه می‌دانید؟

فقط گلاب‌ گیری کاشان و خانه‌های تاریخی آن نیست که جذابند. باغ فین کاشان، یکی از معروف‌ترین باغ‌های ایرانی‌ست که همیشه پر از گردشگر است. محبوبیتش را از اینجا می‌شود فهمید که در نوروز سال ۱۳۹۸ توانسته رتبه‌ سوم بازدید را بعد از حافظیه و تخت‌ جمشید به‌دست بیاورد.

باغ فین کاشان کجاست؟

باغ فین

باغ فین کاشان

نمی‌شود تا کاشان رفت و باغ فین را ندید. قدیم‌ترها این باغ در روستای فین قرار داشت. اما الان دیگر خبری از روستا نیست و باغ را در دل شهر پیدا می‌کنیم. برای رسیدن به باغ و حمام فین باید تا آخر خیابان امیرکبیر برویم، همان خیابانی که در سرتاسرش عرقیجات‌فروشی قرار گرفته.

باغ فین که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار دارد، نمونه‌ زیبایی از باغ ایرانی‌ست. فین، به شکلی که الان می‌بینیم در دوره‌ صفوی ساخته شده و در دوره‌های بعدی مثل زندیه و قاجار عمارت‌هایی به آن اضافه کرده‌اند.

باغ فین با تقارن چشم‌نوازش حدود ۳۳ هزار متر مربع وسعت دارد و چند عمارت با معماری تماشایی در آن پیدا می‌کنیم. فین که دلیل بیشتر معروفیتش به کشته شدن امیرکبیر در آن برمی‌گردد، تاج‌گذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی را هم به خود دیده است.

حوض باغ فین

حوض باغ فین کاشان

حتی اگر تا به حال باغ فین نرفته باشیم، منظره‌ درختان بلند و فواره‌های کوتاهش را در عکس‌ها دیده‌ایم. کافی‌ست از در باغ رد شویم تا خنکای درخت‌های کهنسالش را احساس کنیم. صدای شرشر آب که از فواره‌ها به حوض می‌ریزد با صدای گنجشک‌ها ترکیب می‌شود و سر ذوق‌مان می‌آورد.  آبراه اصلی را که بگیریم به حوضی می‌رسیم که باغ بازدیدکننده‌ها در آن سکه و پول می‌اندازند، به امید اینکه آرزویشان برآورده شود.

راهنمای سفر به کاشان

معماری باغ فین

معماری باغ فین کاشان

عمارت سردر در باغ فین کاشان

موقع ورود، ساختمانی را می‌بینیم که قدیم‌ها محل انتظار بازدیدکنندگان بوده. این بنای زیبا، آجری‌ست و دو طبقه دارد.

حمام فین کاشان

حمام کاشان

تصویر حمام باغ فین کاشان

درست است که ما اسم حمام فین را زیاد شنیده‌ایم، اما در این باغ دو حمام به‌نام‌های سلطنتی و صفوی وجود دارد. حمام صفوی در سال ۸۸۲ خورشیدی ساخته شده و حمام سلطنتی در زمان فتحعلی‌ شاه قاجار. حمام صفوی همان‌ جایی‌ست که امیرکبیر، صدراعظم محبوب ایران در آن کشته شد. حمام‌ها، کاشی‌‌کاری‌های سنتی زیبایی دارند که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

کوشک صفوی

در مرکز باغ عمارت چشم‌گیری به اسم کوشک صفوی قرار گرفته. کافی‌ست سرمان را بالا بگیریم تا نقاشی‌های سقفی هنرمندانه‌اش را ببینیم. روی دیوارها هم پر از نقاشی‌های جذاب است.

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

کوشک قاجاری

در جنوب غربی باغ، کوشک قاجاری را پیدا می‌کنیم که به شترگلوی فتحعلی‌شاه هم معروف است.

شاه‌نشین

کوشک باغ فین

کوشک باغ فین کاشان

شاه‌نشین یکی از قشنگ‌ترین جاهای باغ است. پنجره‌های آن با شیشه‌های رنگی تزیین شده و نور که به داخل می‌تابد هزار رنگ می‌شود. حوض جوش، بیرون شاه‌نشین و مقابل آن قرار گرفته، جایی که می‌توانیم ببینیم  چطور آب از دل زمین می‌جوشد و بالا می‌آید.

همه‌چیز درباره فرودگاه کاشان

طراحی باغ

سکه های حوض باغ فین

سکه های حوض باغ فین کاشان

در طراحی باغ‌های ایرانی، آب نقش پررنگی دارد. در باغ فین کاشان هم آب در جوها روان است، از فواره‌ها می‌جوشد، در حوض‌ها آرام می‌گیرد و از حفره‌های کف حوض بیرون می‌زند. این آب از چشمه سلیمانیه با طراحی هنرمندانه‌ای به باغ می‌رسد و جریان پیدا می‌کند. درخت ارزش زیادی در باغ ایرانی دارد. اینجا هم تعداد زیادی سرو و چنار وجود دارد که بعضی‌شان کمتر از ۵۰۰ سال عمر دارند.

در آخر می‌شود روی یکی از تخت‌های چای‌خانه نشست و یک استکان فنجان داغ یا یک کاسه فالوده بستنی خوشمزه خورد.

دلایلی که باعث می‌شود خانه منوچهری کاشان را ببینیم

بلیط و ساعت بازدید

از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر در نیمه اول سال و تا ۴ عصر در نیمه دوم سال می‌توانیم برای سر زدن به باغ فین کاشان برنامه‌ریزی کنیم. هزینه بلیط ورودی ۵ هزار تومان است.

جاذبه‌های نزدیک

تپه سیلک: از باغ فین که بگذریم و خیابان امیرکبیر را که ادامه بدهیم، در خیابان امیرالمومنین به تپه باستانی سیلک می‌رسیم. بین باغ تا سیلک حدود ۷ دقیقه با ماشین فاصله‌ است. در این محوطه‌ باستانی می‌توانیم دو تپه ببینیم که عمری ۷ هزار ساله دارند. یکی از آنها زیگورات است و آن ‌را از گل رس ساخته‌اند. بهتر است زمانی به تپه‌های سیلک برویم که آفتاب داغ نباشد.

زمان گلاب‌گیری در کاشان چه تاریخی است؟

تپه سیلک

تپه سیلک کاشان

بازار کاشان: با یک ربع رانندگی از فین به بازار قدیم می‌رسیم. ممکن است نتوانیم درست مقابل بازار ماشین را پارک کنیم، ولی بالاخره جای پارک مناسب پیدا می‌شود. بازار تاریخی کاشان در تقاطع میدان کمال‌الملک و خیابان بابا افضل قرار گرفته و در شمال تا دروازه دولت ادامه دارد.

فرصت خرید سوغات کاشان مثل عرقیجات سنتی و فرش را از بازار کاشان نباید از دست داد.

کجا اقامت کنیم؟

خوبی کاشان این است که هم هتل‌های سنتی دارد که ماندن در آن‌ها تجربه‌ دلپذیر و متفاوتی می‌شود، هم هتل‌های امروزی که امکانات رفاهی مناسبی دارند. قیمت‌ها متفاوت است و باتوجه به بودجه‌ سفرمان می‌توانیم بین هتل‌های کاشان یکی را انتخاب کنیم. در ضمن می‌توانید در زمان سفر کاشان بلیط اتوبوس خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

بهترین ‌هتل‌‌های کاشان کدام است؟
دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد