تالاب آق گل کجاست؟

تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۶ خرداد ۱۴۰۲
تالاب آق گل کجاست؟

همدان بهار شهرهای غربی ایران است. تالاب آق گل‌ هم از آن جاذبه‌هاییست که در بهار زیباتر است. آرامگاه‌ها، غار علی‌صدر و جاذبه‌های گردشگری مختلف دیگری در این همدان وجود دارد که همه اسم آن‌ها را شنیده‌ایم. اما استان همدان یک تالاب بسیار زیبا دارد که احتمالا کمتر کسی با آن آشنا باشد. این تالاب در شهرستان ملایر قرار دارد و مقصد گردشگران دوست‌دار طبیعت است. همراهی امروز با اسنپ تریپ اطلاعات جامعی درباره تالاب آق گل در اختیارتان خواهد گذاشت.

معرفی تالاب آق گل

تالاب آق گل همدان

تالاب آق گل همدان

این تالاب را با نام «کرد خورد» نیز می‌شناسند. تالاب آق گل با شکلی مستطیلی و بزرگ در قسمت‌های پست دشت قهاوند و نزدیکی کوهپایه کت‌کوه قرار دارد. همچنین این تالاب سبز و زنده در فصل‌های با بارندگی زیاد، میزبانی پرندگان مهاجر بسیاری را بر عهده دارد. اما برعکس در فصول گرم‌تر به محیطی خشک تبدیل می‌شود که هیچ پرنده‌ای برای پرواز به سوی آن رغبتی نشان نمی‌دهد. این موضوع یکی از خاصیت‌های تالاب‌های فصلی به‌شمار می‌رود. این تالاب با وجود عمق کم (کمتر از ۱ متر) ظرفیت ۹۰۰ هکتار آب را در خویش فراهم کرده است.

آب ‌و هوای تالاب آق گل

با توجه به این‌که استان و شهر همدان، آب‌ و‌ هوای سردسیری دارند، این تالاب هم تحت‌ تاثیر این آب ‌و هوای کوهستانی قرار دارد. به‌طوری که در فصول اولیه سال (بهار و تابستان) هوا خنک و دما معتدل است. اما در فصول پاییز و زمستان به‌خصوص در اوایل آبان تا پایان اردیبهشت، هوا رو به سرما می‌رود و بارش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پوشش گیاهی و جانوری تالاب آق گل

تالاب آق گل همدان

تالاب آق گل همدان

این منطقه‌ گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی دارد و از آن‌جا که میزبان پرندگان مهاجر است مسافران می‌توانند پرندگان مختلفی مثل حواصیل خاکستری، اردک سبز، فلامینگو، پرستو دریایی، لک‌لک سیاه، آوازخوان، عقاب خال‌دار، کاکایی، قو، غاز خاکستری و… را در این تالاب ببینند. تعداد گونه‌های پرندگان به بیش ‌از ۴۵ عدد می‌رسد. این پرندگان در تابستان و فصول کوچ از جنوب و مناطق گرمسیر ایران به آب‌ و هوای خنک تالاب آق گل همدان پناه می‌برند.

مناطق دیدنی نزدیک تالاب آق گل

اگر قصد سفر به تالاب زیبای آق گل را دارید حتما به ‌خاطر داشته باشید که سر زدن به دیگر مناطق دیدنی شهر ملایر را نیز در برنامه سفرتان بگنجانید. انواع آثار و موزه‌های تاریخی در این به چشم می‌خورد که می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم بزند!

در همدان به کدام مراکز خرید برویم؟

آتشکده نوشیجان ملایر

آتشکده نوشیجان ملایر

آتشکده نوشیجان ملایر

روستای نوشیجان از گنجینه‌های تاریخی شهر ملایر محسوب می‌شود. تاریخ تپه نوشیجان این روستا به زمان مادها باز می‌گردد و نزدیک ۳۷ متر ارتفاع دارد. بر روی این تپه یک آتشکده با همین نام ساخته شده است. بر اساس شواهد تاریخی این مکان بیش از ۲۷۰۰ سال قدمت دارد.

بر روی تپه، آثار تاریخی مثل سکه‌های نقره دوران هخامنشی و اشکانی و ظروف سفالی مربوط به دوران مادها، اشکانیان و هخامنشیان یافت می‌شود. همچنین ساختمان‌های بسیار دیگری مثل ارگ نوشیجان نیز در این منطقه جلب توجه می‌کنند. این ارگ برای عبادت مادها ساخته شده بود. ساختمان‌های دیگری مثل ساختمان سه‌طبقه معروف روستای نوشیجان نقش دفاع در برابر حملات نظامی و نگهداری مهمات جنگی را بر عهده داشته‌اند.

قلعه پری ملایر

قلعه پری ملایر

قلعه پری ملایر

قلعه پری در روستایی با همین نام جای دارد و محل تولد کریم‌خان زند است. بر این اساس قلعه پری بین مسافران علاقه‌مند به تاریخ محبوبیت بالایی دارد و افراد بسیاری برای دیدن این قلعه به همدان می‌روند.

روستای پری را با نام پیروز هم می‌شناسند. روستای پیروز آب‌ و هوای بسیار خوبی دارد و در فاصله کمی از شهر ملایر می‌توان به آن راه یافت. خاندان زند هم در این قلعه زندگی می‌کردند.

اقامت در تالاب آق گل

اگر می‌خواهید وقت بیشتری در تالاب آق گل همدان به گشت ‌و ‌گذار بپردازید، یادتان باشد که می‌توانید در هتل‌های همدان و اقامتگاه‌های اطراف تالاب آق گل همدان اقامت داشته باشید. در همین راستا می‌توانید در هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری اطراف تالاب و ملایر بمانید.

هتل چهارستاره پارسیان بوعلی همدان، هتل گنجنامه همدان، هتل چهارستاره پارسیان همدان و… هستند. همچنین اگر می‌خواهید رقم زیادی هزینه نکنید انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهر گزینه مناسبی خواهند بود و شرایط آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم خو‌ن‌گرم منطقه نیز فراهم خواهد شد. از گزینه‌های دیگر می‌توان به سوییت‌های گردشگری و مسافرخانه‌ها اشاره کرد. این اقامتگاه‌ها در شهر اسلام‌شهر و ملایر وجود دارند. شما می‌توانید هتل‌ خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

نکات ضروری در سفر به تالاب آق گل

تالاب آق گل همدان

تالاب آق گل همدان

وسایلی از قبیل دوربین‌های چشمی و عکاسی جزو مهم‌ترین لوازم این سفر هستند. پرنده‌نگری یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در تالاب آق گل انجام دهید. همچنین اگر بتوانید کلاه و پوشش هم‌رنگ محیط داشته باشید، جلوه‌های بصری پرندگان را بیشتر خواهید دید. رسیدن به این تالاب پیاده‌روی زیادی را می‌طلبد پس حتما یک جفت کفش یا چکمه مخصوص پیاده‌روی داشته باشید. همچنین برای احتیاط لباس اضافه و چتر به همراه خود ببرید.

چرا باید گنجنامه همدان را ببینیم؟

بهترین مسیر دسترسی به تالاب آق گل

همان‌طور که اشاره شد این تالاب در شهر همدان قرار دارد. شما از دو مسیر اتوبان کرج قزوین یا آزادراه تهران ساوه به این تالاب خواهید رسید. همدان از تهران ۳۲۰ کیلومتر فاصله دارد و شما می‌توانید به‌عنوان سفری یک‌روزه یا آخر هفته‌ای روی آن حساب باز کنید.

خلوتی مسیر تهران ساوه باعث می‌شود فاصله کمتری را طی کنید. کافی است به سمت این آزادراه بروید و سپس وارد آزادراه ساوه همدان شوید. از همدان به‌سمت جاده ملایر بروید و با عبور از شهرهای حاجی‌آباد، جوکار و زمان‌آباد خود را به ملایر برسانید. بعد از آن باید وارد جاده ملایر اسلام‌شهر شوید.

در سفر به همدان حتما از تالاب آق گل بازدید کنید!

سعی کردیم تمام نکاتی را که برای سفر به آق گل همدان نیاز دارید به شما بگوییم. اگر در فصل و زمان مناسب آب‌گیری به این منطقه بروید این تالاب ارزش دیدن را دارد و تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای شما رقم خواهد زد. شما می‌توانید ساعت‌ها در این محیط و فضا به تماشای پرندگان بنشینید و از آب زیبای تالاب نهایت لذت را ببرید. همچنین سعی کنید تمامی نکات ضروری را رعایت کنید تا یک سفر لذت‌بخش را به تجربیات خود بیفزایید و تالاب را برای افراد دیگری که قصد سفر به آن را دارند، پاکیزه و زیبا نگاه دارید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین هتل همدان

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

13 خرداد 1398
در همدان به کدام مراکز خرید برویم؟

در همدان به کدام مراکز خرید برویم؟

11 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد