سراب گیان، چشمه پرآب غرب ایران را بشناسیم

تاریخ انتشار : 13 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ مهر ۱۴۰۰
سرآب گیان

نهاوند در فاصله ۱۱۲ کیلومتری همدان، شهر سراب‌های ایران است. کافیست یک ساعت و نیم از همدان که خودش قدیمی‌ترین شهر ایران است دور شوید تا به نهاوند برسید. بعد از نیم ساعت کنار یکی از چشمه‌های این شهرید و زیر سایه درخت‌هایش که گسترده شده میتوانید خستگی راه را به در کنید. مثلا کدام یکی‌شان؟ سراب گیان.

سراب گیان کجاست؟

چشمه گیان

سراب گیان زیاد از همدان دور نیست. یک ساعت و نیم در راه هستید و بعد از گذشتن از چند روستا به نهاوند می‌روید. ولی وقتی به نهاوند رسیدید معنایش این نیست که رسیده‌اید. چون باید ۱۸ کیلومتر دیگر به طرف جنوب غربی‌اش بروید تا به محل مورد نظر برسید. سوغات نهاوند گردو، حلوا گرودیی،‌ نقل و کلوا و گز آردی‌ست، پس بد نیست قبل از رفتن به سمت سراب در نهاوند کمی بچرخید و خودتان را از سوغاتش بی‌نصیب نگذارید.

چرا سراب گیان را ببینیم؟

می‌پرسید سراب اصلا چیست و چرا باید برای دیدنش یک ساعتی را در راه باشیم؟ سراب از دو بخش سر و آب تشکیل شده و به معنی سرچشمه آب است. محلی‌ها به این منطقه سراب گیون می‌گویند، گیون در لکی به معنی جان است و یکی از پرآبترین چشمه‌های غرب کشور به حساب می‌آید. این سراب که به ثبت ملی هم رسیده. از جنوب به کوه‌های گرین و از غرب به روستاهای مظفرآباد و میهن آباد می‌رسد و از رود گیان سرچشمه می‌گیرد. تپه باستانی گیان هم در ۲ کیلومتری‌اش قرار گرفته.

چشمه گیان در ثانیه ۱ متر مکعب آبدهی دارد و آبدهی سالانه اش در حدود ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه است، پس با چشمه ای بسیار پرآب طرفیم. آب چشمه مصارف آشامیدنی و کشاورزی دارد و مازادش به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی همدان، معرفی روستاهای گردشگری این استان

طبیعت گیان

اگر بخواهید چند ساعتی در جای خوش آب و هوایی باشید که رودخانه دارد و یک عالمه درخت و از گرمای وسط شهر خلاصتان کند، باید به این منطقه بروید. چون متوسط آبش ۵ درجه سانتی‌گراد است. جاده‌ای که به سراب می‌رسد و به تازگی دارای روشنایی شده. خودش خیلی باصفاست، دو طرفش درخت‌های بلوط دارد و جوری این درخت ها روی جاده را پوشانده‌اند که یک لحظه فکر می‌کنید در گیسوم هستید یا جاده دو هزار. برخی می‌گویند این درخت‌ها بقایای جنگل‌های قدیم زاگرسند و وجود درخت‌های چنار ۳۰۰-۴۰۰ ساله را هم گواهی بر قدمت این منطقه می‌دانند.

شما در مسیرتان نزدیک ۱۰۰ کیلومتر پارک جنگلی درپیش دارید که بید و چنار و زالزالک و چنار دارد و نه فقط یک نوع درخت. آب چشمه از دل کوه و بین سنگ‌ها بیرون می‌آید و در حاشیه این محوطه سکوهایی برای برپا کردن بساط کباب و پیک نیک هم وجود دارد. در بعضی قسمت‌ها تخت‌هایی هم بین رودخانه گذاشته‌اند. آنهایی که به این منطقه رفته‌اند می‌گویند کل مسیر جنگلی این منطقه را میتوان در نیم ساعت طی کرد.

بیشتر بخوانید: مهمترین جاهای دیدنی همدان

گیان

بهترین فصل سفر

بهترین وقت رفتن به این منطقه اردیبهشت تا اوایل آبان ماه است. در پاییز برگ‌های درخت‌ها زرد و نارنجی شده‌اند و زمین اطراف سراب را می‌پوشانند.

جاذبه‌های نزدیک

سراب گاماسیاب

انتهای سراب به قله گاچال می‌رسد. نهاوند فقط یک سراب ندارد. کمی که از سراب گیان فاصله بگیرید به سراب دیگری به اسم گاماسیاب می‌رسید. گامسیاب بزرگترین چشمه ایران است. که رودخانه‌ای به همین نام را هم تشکیل می‌دهد و آبش باغ‌های اطراف را هم سیراب می‌کند. کمی بالاتر از این منطقه که خودش یکی از تفرجگاه‌های نهاوند است، دهانه غاری هم وجود دارد. سرآب فارسیان در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی نهاوند و سرآب کنگاور کهنه در ۴۵ کیلومتری جنوب نهاوند، از دیگر جاهایی‌ست که حال و هوایی مثل سراب گیان دارند.

مسیر دسترسی

پاییز سراب گیان

فاصله تهران تا نهاوند ۴۱۱ کیلومتر چیز در حدود ۵ ساعت است. برای رفتن به سراب گیان میدان عارف نهاوند را به سمت روستای دهنو بروید. در ادامه مسیر برای دسترسی به سراب از روستای گیان به نزدیکی‌های دامنه کوه‌ها می‌رسید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تالاب آق گل کجاست؟

تالاب آق گل کجاست؟

19 اردیبهشت 1402
بهترین هتل همدان

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

13 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد