جاهای دیدنی آمل که باید رفت

تاریخ انتشار : 1 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ مهر ۱۴۰۰
جاهای دیدنی آمل که باید رفت

اسم آمل که می‌آید یاد چی می‌افتید؟ برنج؟ آمل، برنج‌های معروفی دارد ولی ما در این نوشته قصد نداریم راجع به برنج این شهر حرف بزنیم و می‌خواهیم جاهای دیدنی آمل را بهتان معرفی کنیم تا بدانید که در گوشه و کنار این شهر چه جاذبه‌هایی قرار گرفته. شهری در ۷۰ کیلومتری ساری که با بابل، محمودآباد و دریای خزر و چمستان همجوار است.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

پارک جنگلی میرزا کوچک خان آمل

این پارک در کیلومتر ۱۸ آمل به تهران قرار گرفته و دومین پارک بزرگ مازندران است. جاده‌ای که پارک در آن قرار گرفته قشنگ است و خود پارک، درخت‌های بلند دارد و صدای پرنده‌ها همه جای پارک را پرکرده. از قسمت شرقی این پارک، رودخانه هراز می‌گذرد و جاده جنگلی، آبشاری به اسم ماهان، هزار پله و چشمه آب سرد باعث می‌شود زیبایی‌های اینجا از حد تصور فراتر برود. در پارک جنگلی میرزا کوچک خان امکاناتی مثل آلاچیق، آب آشامیدنی، دستشویی، اجاق، میز و نیمکت، رستوران و قهوه خانه، سکوی چادر و وسایل بازی برای بچه‌ها هم هست.

پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر

اول ورودی جاده آمل به امامزاده عبدالله، می‌رسید به پارک جنگلی هلومسر. این پارک که یکی از بزرگترین پارک‌های تفریحی در کل مازندران است ۶۷ هکتار است و مثل پارک جنگلی میرزا کوچک خان امکانات رفاهی برای آنهایی که برای گردش و تفریح به این منطقه می‌روند فراهم شده.

پارک دهکده طلایی

پارک دهکده طلایی

آمل را میتوان شهر پارک‌های استان مازندران دانست. یکی از پارک‌های درون شهری آمل، پارک دهکده طلاییست که در مواقعی که فصل سفر است و مسافر زیاد، خیلی‌ها در حاشیه‌اش چادر می‌زنند. این پارک از پل میر بزرگ شروع می‌شود و به پارک نارنجستان می‌رسد. همچنین رود هراز از کنار این پارک می‌گذرد و انتهای آن هم به پل معلق و پل دوازده چشمه می‌رسد. راسته اصلی بازار آمل هم از این نقطه یعنی از پل دوازده چشمه شروع می‌شود، جایی که محلی‌های بساط می‌کنند و پر از بوهای خوب است.

آدرس: پل میربزرگ آمل

دره و دریاچه سد لار

دشت لار

۸۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۱۰۰ کیلمتری شهر آمل، در بخش لاریجان، بزرگترین سد خاکی خاورمیانه؛ بر روی رود هراز قرار دارد؛ که به سد لار، معروف است. در این منطقه یکی از قشنگترین دشت‌های ایران، دشت لار در دامنه‌های دماوند واقع شده.

تنوع گیاهی و جانوری در دشت لار بیداد می‌کند. به طوری که هم گون در آن پیدا می‌شود، هم آویشن، هم کاسنی و هم شیرین بیان. جانوران اینجا هم مثل گیاهانش متنوع‌اند. و شامل پلنگ، گرگ، روباه، عقاب طلایی، افعی البرزی، بزمجه، مارمولک، خرس قهوه‌ای، گراز، کل و به زکوهی، قوچ و میش، و آهو می‌شود. بهارها، دشت لار پر می‌شود از گل‌های زرد و شقایق‌هایش و آن را به تابلویی بی‌مانند تبدیل می‌کند. اطراف چشمه دوبرار یکی از قشنگترین جاهای این منطقه است. فقط اینکه پیش از ۱۵ خرداد به دلیل فصل زاد و ولد حیوانات امکان عبور با خودرو از محیط بانی وجود ندارد.

مسیر دسترسی: جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) و داخل شهر پلور. این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) ادامه دارد.

آب معدنی لاریجان

منطقه لاریجان

یکی از جاهای دیدنی آمل، منطقه لاریجان است در ۷۰ کیلومتری آمل، در مسیر آمل به تهران. این منطقه منطقه‌ای خوش آب و هوا سرسبز است با آب‌های معدنی شفابخش. آب های گرم و معدنی این روستا، حرارتی حدود ۶۲ درجه دارد. و برای درمان بیماری‌های پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم خوب است. فقط اینکه بدبوست و باید مواظب داغی‌اش هم باشید، به همین خاطر است که می‌گویند بهترین فصل رفتن به اینجا در ماه‌های سرد سال است.

مسیر دسترسی: لاریجان اطراف مسیر جاده هراز قرار دارد. از آمل وارد جاده هراز شوید و با عبور از روستاهای بایجان، امیری و شنگلده، وقتی به شهر گزنک رسیدید، بلافاصله بعد از خروج از شهر، مسیر فرعی آسفالته سمت راستتان را به ترتیب به مقصد گزانه، امیرآیاد و آبگرم لاریجان ادامه بدهید.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهان دشت، با ارتفاع ۵۰ متر در ۶۵ کیلومتری آمل و ارتفاعات مشرف به روستای ییلاقی شاهاندشت قرار گرفته. اگر دقیق بخواهیم بگوییم در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده‌ای به اسم شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز. مسیر جنوبی روستای شاهان دشت اگرچه طولانی‌تر است اما برای رسیدن به آبشار بهتر است و امکان چادر زدن هم در اطرافش وجود دارد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این آبشار، وارد جاده هراز شوید. در ۸۶ کیلومتری تهران در نزدیکی منطقه گزنک و روستای شنگلده در منطقه لاریجان پل فلزی و معروف وارنا را می‌بینید که روی رودخانه هراز ساخته شده است. و به عنوان گذرگاه منطقه امیری از آن استفاده می‌شود. با گذشتن از روی پل و بلافاصله بعد از آن وارد مسیر آسفالته سمت راست بشوید که در کنار رودخانه هراز و برخلاف جهت آب ادامه پیدا می کند.

بعد از ۲ کیلومتر به روستای شاهاندشت می رسید. در اینجا باید ماشینتان را پارک کنید و ادامه راه را پیاده بروید. در مسیر آبشار تابلوی کوچکی برای راهنمایی‌تان وجود دارد. بعد از گذشتن از یک قبرستان اگر مسیر جنوبی را بروید بهتر است.

جنگل المیستان

جنگل الیمستان

حتما اسم جنگل الیمستان را شنیده‌اید. جنگل الیمستان، جنگلی بکر در کیلومتر ۲۰ جاده هراز و یکی از جاهای دیدنی آمل است. الیما اسم گیاهی‌ست شبیه پیازچه که در کنار جوی آب می روید و به صورت خوراکی در خورشت از آن استفاده می‌شود و فصل روییدنش اردیبهشت است. مسیر رسیدن به این جنگل پرپیچ و خم است. و دشت‌های پرگل و خود جنگل که مه‌ای بیشتر وقت‌ها آن را گرفته، از جاذبه‌های الیمستان به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی: وارد جاده ای که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از سمت آمل قرار دارد، بشوید. تابولی امام زاده لهاش یا امام زاده قاسم را دراین جاده می‌بینید. وارد این مسیر بشوید، کمی بعد به یک دوراهی می‌رسید که جاده سمت چپی، جاده‌ای به طول ۷ کیلومتر و آسفالته با پیچ و خم‌های زیاد است. بعد به روستای لهاش میرسید. از روستای لهاش حدود ۵ کیلومتر، جاده خاکی‌ای را که وجود دارد بروید تا به روستای الیمستان برسید.

بیشتر بخوانید: مناطق بکر شمال ایران کجاست؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

رینه

آبگرم رینه کجاست؟

5 آذر 1397
درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟

درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟

3 مهر 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد