جاهای دیدنی بابل که باید رفت

تاریخ انتشار : 24 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
جاهای دیدنی بابل

در ایران این فقط شیراز نیست که به بهارنارنج‌هایش معروف است. در شمال ایران و استان مازندارن، بابل هم شهر بهارنارنج لقب گرفته. و بهار که به این شهر بروید، عطرش در بعضی نقاط بیشتر شنیده می‌شود و جشنواره‌ای هم برایش برپا می‌کنند. بابل، پرجمعیت‌ترین شهر استان مازندارن است و هم جنگل دارد و هم دریا. اما دیگر جاهای دیدنی بابل کجاست و وقتی به این شهر میرویم باید کجاها را ببینیم؟

موزه و کاخ سلطنتی بابل

موزه بابل

احتمالا بگویید با وجود اینهمه سرسبزی و دریا کی حوصله رفتن به موزه را دارد، پیشنهاد ما هم برای کسانی‌ست که جدا از طبیعت به موزه گردی و جاهای تاریخی علاقه دارند. موزه بابل که به گنجینه بابل هم معروف است، تنها موزه مردم شناسی استان مازندران محسوب می‎شود که در ساختمان بلدیه یا شهرداری سابق بابل دایر است. در این موزه صنایع دستی ترکمنی، چادرشب بافی، قهوه‌ خانه های سنتی، داروخانه سنتی و ظروف و اشیای سفالی متعلق به اواخر هزاره اول تا چهارم پیش از میلاد به نمایش درامده.

آدرس: خیابان مدرس، چهارراه گنجینه

اما بعد از دیدن موزه شهر بد نیست که به جنوب شهر برویم و از کاخ سلطنتی مربوط به دوره پهلوی که در محل فعلی دانشکده پزشکی مازندران قرار دارد، دیدن کنیم. چیزی که باعث اهمیت این بنا شده گچبری‌هایش است، ضمن اینکه فرصت قدم زدن در باغی خلوت و آرام را هم داریم.

آدرس: میدان انتفاضه بابل

آبگرم ازرود

آبگرم ازرود

در ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی بابل و در روستای آری بخش بندپی، آبگرم ازرود واقع شده. این آبگرم که به آن آرزو هم می‌گویند از آنجا که در دل جنگل و در کنار رودخانه قرار گرفته، مجموعه کم نظیری را به وجود آورده. آب استخر از دل زمین می‌جوشد و از آنجایی که گوگردی‌ست آنهایی که به دردهای پوستی، مفصلی و روماتیسم دچارند، به امید بهبود راهی‌اش می‌شوند. از آنجایی که آب این منطقه محتوی گوگرد است بوی بدی هم دارد، پس خودتان را آماده کنید. درجه حرارت این آبگرم ۳۷ درجه و عمقش ۱۴۰ تا ۱۶۰ سانتی متر است. فقط اینکه عکسی که در اینجا قرار داده شده از خود این آبگرم باکیفیت تر است.

مسیر دسترسی: از بابل وارد جاده شهید صالحی بشوید. بعد از طی ۳۰ کیلومتر به آبادی گلوگاه مرکز بخش بند پی می‌رسید و با گذشتن از پل سجادرود وارد جاده دهستان فیروزجاه شده و بعد از حدود ۳۰ کیلومتر وارد روستای آری می‌شوید.

بیشتر بخوانید: مهمترین جاذبه‌های گردشگری مازندران به تفکیک شهرستان

دریاچه کامی کلا

دریاچه کامی کلا

اگر دلتان بخواهد در یک منطقه روستایی قدم بزنید و چند ساعتی را هم کنار دریاچه بگذرانید پیشنهاد ما رفتن به دریاچه کامی کلاست که تصویری از کوه و جنگل را پیش رویتان قرار می‌دهد. دریاچه کامی کلا در بخش بند پی غربی قرار گرفته و تا بابل ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. اینطور معروف است که آب این دریاچه فصلی‌ست و در ماه مرداد خشک می‌شود. پس باید موقع دیگری به غیر از مرداد را برای سفر انتخاب کرد.

مسیر دسترسی: دسترسی به این منطقه از طریق جاده صالحی امکان‌پذیر است.

دریاچه سد شیاده

دریاچه سد شیاده

از دیگر جاهای دیدنی بابل، دریاچه سد شیاده است. تا چند وقت پیش دریاچه سد شیاده، یکی از مناطق بکر شمال ایران بود اما حالا با وجودها صدها مسافری که در روزهای تعطیل راهی‌اش می‌شوند از بکری درآمده و تا حدودی چهره زیبایش از بین رفته. شیاده در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بابل و روستای شیاده قرار دارد. سد، روی رودخانه چلیم، یکی از سرشاخه‌های رود بابلرود ساخته شده و از آبش بیشتر برای آبیاری شالیزارهای اطراف استفاده می‌شود. ارتفاع سد ۲۰ متر از سطح زمین است و چهار طرفش را جنگل گرفته. از آنجایی که این منطقه، منطقه‌ای گردشگری‌ست امکاناتی مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی هم اطرافش است. ضمن اینکه اگر اهل ماهیگیری باشید ماهی‌های خوبی از این دریاچه به قلابتان گیر می‌کند.

مسیر دسترسی: مسیر سد شیاده، در پشت روستای شیاده و در دل مناطق جنگلی، از طریق جاده خشرودپی به گلوگاه بندپی و با یک مسیر فرعی به سد می‌رسد. در حاشیه این جاده فرعی تفرجگاه‌هایی برای استراحت و تفریح وجود دارد و سقاخانه قدیمی و معروف شیاده هم در این قسمت است.

آبشار کیمون

آبشار کیمون

بابل از آنجایی که بعد از رشت دومین شهر پرجمیت شمال است، روستاهای زیادی هم دارد. در ۳۰ کیلومتری بابل، روستای کیمون قرار دارد، یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی بابل. رودخانه‌ای از این روستا می‌گذرد که در مسیرش آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد. به همه اینها کلبه‌های روستاییان، مراتع و جنگل‌های این منطقه را هم اضافه کنید.

مسیر دسترسی: جاده‌ای که به این آبشار می‌رسد خاکی‌ست و باید با ماشین مناسب به آن رفت.

فیلبند

فیلبند

در ۸۶ کیلومتری بابل یکی از قشنگترین مناطق ایران قرار گرفته، روستای فیلبند یا به قول محلی‌ها فلبند، بلندترین روستای ییلاقی مناطق جنوبی آمل و بابل است و به خاطر ارتفاع زیادش از سطح دریا به بام شرقی مازندارن هم معروف است. فیلبند را اقیانوسی از ابر فراگرفته و حتی در ماه‌های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و باران این منطقه را به منطقه‌ای خنک و خواستنی تبدیل می‌کند. از آنجایی که در بیشتر مواقع سال این بخش پوشیده از جنگل است، بهترین وقت سفر از اواخر اردیبهشت تا شهریور است.

مسیر دسترسی: از شهر آمل وارد جاده هراز شوید و به سمت جاده تهران بپیچید. حدود ۲۵ کیلومتر در این جاده برانید تا خروجی سنگچال را در سمت چپ تان ببینید.

آبشار درازکش

آبشار درازکش

در معرفی جاهای دیدنی بابل میرسیم به آبشار درازکش. ۵ آبشار پشت سر هم آبشار دازکش یا به قول محلی‌ها چلچلی یا شرشری را به وجود آورده. منطقه‌ای بکر در دل جنگل‌های روستای درازکش. برای رفتن به این منطقه باید به چند نکته توجه کرد، اول اینکه از بابل تا جایی که باید بروید یک ساعت و نیم راه است. ده دقیقه آخر مسیر هم جاده خاکی‌ست. ولی به گفته آنهایی که تجربه رفتن به این منطقه را داشته‌اند، با هر نوع ماشینی می‌شود به آن رفت.

دوم اینکه در جاده خاکی به یک دوراهی می‌رسید که باید ماشینتان را آنجا بگذارید. راه سمت راست به سمت آبشار می‌رود. در این منطقه جایی برای زیرانداز انداختن یا نشستن وجود ندارد و صرفا به قصد تماشا باید به آن رفت. همچنین اگر بچه کوچک همراهتان است از رفتن صرف نظر کنید.

مسیر دسترسی: از بابل به سمت بند پی شرقی حدود ۲۵ کیلومتر بروید. بعد از رسیدن به گلوگاه مرکز بند پی شرقی از سمت چپ خیابان از طریق پل احداثی به سمت منطقه فیروزجاه یا جاده موسوم به شیخ موسی باید حدود ۶ تا ۷ کیلومتری را ادامه مسیر داد. بعد از رسیدن به روستا و طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر، به یک دو راهی می‌رسید که راه سمت راست که شیب پایینی تندی هم دارد بع سمت آبشار می‌رود.

بیشتر بخوانید: با بهترین رستوران‌های مازندران آشنا شوید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

آبشار درازکش

اینجا آبشار در آبشار است

19 خرداد 1398
فیلبند

فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟

3 تیر 1397

۲ نظر

  • پاسخ فاطیما ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ از ۱۰:۴۸

    کاخ سلطنتی که کلا نابودشده و دانشگاست موزه گنجینه هم رفتیم بسته بود. ولی واقعا با عکس فرق داشت😣

  • پاسخ حسین ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ از ۰۵:۴۴

    درود برشما
    سال هاست که در شهر دیگری زندگی می کنم اما هر وقت که از این فضا بابل را تماشا میکنم پُر از شور می شوم.
    تشکر

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد