هر آنچه باید درباره جت لگ یا پرواززدگی بدانید!

تاریخ انتشار : 28 فروردین 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱ شهریور ۱۴۰۲
هر آنچه باید درباره جت لگ یا پرواززدگی بدانید!

اگر تابه‌حال سفر و پرواز طولانی داشته‌اید، با حس خستگی و خواب‌آلودگی بعد از آن آشنا هستید. جت لگ (Jet Lag) یا پرواززدگی را هر مسافری که از مناطق زمانی متفاوت گذشته باشد، تجربه کرده است. در این مطلب اسنپ‌تریپ به سراغ معرفی جت لگ، علت، علائم و درمان آن رفته‌ایم.

جت لگ چیست؟

جت لگ زمانی اتفاق می‌افتد که در یک پرواز طولانی، ساعت بدنتان به صورت موقت بهم بخورد. وقتی که پروازی از سمت شرق به غرب زمین یا برعکس دارید، ساعت مبدا و مقصد باهم اختلاف دارند و همین باعث می‌شود تا زمان خوابتان جابه‌جا شود و احساس خستگی داشته باشید.

دلیل جت لگ چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، ساعت بیولوژیک بدن در پروازهای طولانی به مشکل می‌خورد. اگر علمی‌تر بخواهید بدانید، دلیل جت لگ این است که هورمون ملاتونین، مسئول ساعت زیستی شما، کم می‌شود و نتیجه‌اش تغییر و اختلال در خواب و بیداری‌ست. استرس سفر، تغدیه و غذا، فشار داخل کابین هواپیما و عدم تحرک در پرواز از مواردی هستند که بر روی پرواززدگی و جت لگ اثر دارند.

جت لگ یا پرواز زدگی

علائم جت‌لگ

با توجه به اینکه مبدا و مقصدتان در چه منطقه زمانی قرار گرفته، در چه ساعتی از روز پرواز دارید و بسته به تفاوت‌های فردی‌تان، علائم مختلفی از پرواززدگی را می‌توانید تجربه کنید.

مشکل در خواب: شایع‌ترین مشکلی که در جت لگ با آن روبه‌رو می‌شوید، اختلال در خواب است. موقعی که می‌خواهید بخوابید، خوابتان نمی‌برد و یا طبق برنامه نمی‌توانید از خواب دل بکنید.

خواب‌آلودگی در طی روز: خستگی و خواب‌آلودگی در روز یکی از علائم جت لگ و پرواز طولانی‌ست.

اختلال در فکر کردن: گاهی پیش می‌‌آید که وقتی جت لگ هستید، ذهنتان کند شده و نتوانید به درستی فکر کنید و عملکرد مغزتان به خوبی روزهای عادی نباشد.

سرگیجه، اضطراب، سردرد، بی‌اشتهایی و مشکل در غذا خوردن هم برخی از نشانه‌هایی‌ست که افراد پس از یک پرواز طولانی با آن ممکن است مواجه شوند.

هزینه و شرایط حمل حیوانات با هواپیما چگونه است؟

جت لگ چقدر طول می‌کشد؟

اینکه چقدر طول می‌کشد تا خستگی پرواز و سفر از تن‌تان در شود، به عوامل زیادی بستگی دارد. به‌طور کلی جت لگ یا پرواززدگی در ۱ تا ۲ روز بعد از رسیدن به مقصدتان، از بین می‌رود و بدنتان به ساعت و زمان جدید عادت می‌کند.

چه عواملی خطر ابتلا به جت لگ را افزایش می‌دهد؟

علت اصلی جت‌لگ، سفر در مناطق زمانی مختلف است. با این وجود چندین مورد وجود دارد که می‌تواند پرواززدگی را تشدید یا طولانی‌تر کند.

سفر به شهرهای شرقی: پرواز به کشور و شهرهای شرق زمین، حس از دست رفتن زمان را به مسافران می‌دهد. برای همین هم جبران خواب و ساعاتی که در پرواز بودید، سخت‌تر است.

سن: هرچه سن افراد بالاتر باشد، ممکن است عادت کردن به زمان جدید سخت‌تر و جت لگ طولانی‌تر شود.

سفرهای زیاد: افرادی مانند خلبان‌ها، مهمان‌دارها و کسانی‌که مجبورند زیاد سفر کنند، به سختی می‌توانند با زمان جدید سازگار شوند.

شرایط هواپیما: مدل سفر کردن، نوع صندلی‌ها، غذای پرواز و مواردی از این دست بر روی پرواززدگی اثر دارد.

بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

جت لگ یا پرواز زدگی

درمان جت‌لگ چیست؟

برای اینکه بتوانید جت لگ را سریع‌تر درمان کنید و به برنامه‌ی سفرتان برسید، این کارها را امتحان کنید:

۱- به زمان جدید عادت کنید: وقتی به مقصد رسیدید، زمان مبدا را فراموش کنید و خودتان را با ساعت کنونی تطبیق دهید. به‌طور مثال قبل از پرواز می‌توانید ساعت مچی و تلفن همراه‌تان را به وقت مقصد تغییر بدهید.

۲- ساعت خواب را مدیریت کنید: بهتر است ساعت خوابتان را طبق مقصد پیش ببرید. اگر الان به وقت جایی‌که عازم هستید شب است و شما هم در هواپیمایید، سعی کنید چند ساعتی را بخوابید. چشم‌بند و گوش‌گیر در طول پرواز به شما کمک می‌کند تا در هواپیما خواب راحت‌تری داشته باشید. توصیه مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر پروازتان در روز به زمین نشست، به هیچ‌وجه چرت نزنید و نخوابید تا برای خواب شب به مشکل نخورید.

۳- آب بنوشید: سفر طولانی و مدت زیادی در هواپیما بودن، باعث می‌شود تا آب بدنتان کم شود. برای همین در طول پرواز و بعد از رسیدن به مقصد، نوشیدن آب را فراموش نکنید.

۴- دارو استفاده کنید: برای تنظیم راحت‌تر ساعت خواب، استفاده از قرص خواب را هم می‌توانید در نظر بگیرید. البته بهتر است که قبل از استفاده از هر دارویی با دکتر مشورت کنید تا درگیر عوارض آن‌ها نشوید.

هنگام سفر می‌توانید بلیط هواپیما ی خود را با قیمتی مناسب از اسنپ تریپ بخرید.

دسته:پروازمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

8 آبان 1402

۱ نظر

  • پاسخ اصغر حیدری ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۰۴:۲۹

    مرسی از اطلاعات خوبتون 🙂

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد