هاستل چیست و با هتل چه تفاوتی دارد؟

تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
هاستل چیست و با هتل چه تفاوتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از سفر انجام می‌دهیم، انتخاب محل مناسبی برای اقامت است. انتخاب شما برای محل اقامت چیست؟ هاستل یا هتل؟ اقامتگاه یا مهمانسرا؟ از آنجایی که هاستل‌های کمی در ایران وجود دارند، شاید فرق بین هتل و هاستل را ندانید. هاستل یکی از انواع مراکز اقامتی مناسب برای بودجه کم است. در این بلاگ می‌خواهیم به معرفی هاستل و امکاناتش بپردازیم. پس با ما همراه باشید!

هاستل چیست؟

هاستل یک واژه انگلیسی است که از ترکیب دو کلمه Hotel و Host تشکیل شده است. اولین هاستل در سال ۱۹۱۲ میلادی در شهر آلنتای آلمان تاسیس شد و پس از گذشت صد سال تغییرات زیادی در ظاهر و نوع خدمات و امکانات هاستل رخ داد.

در پاسخ به این سوال که هاستل چیست باید گفت نوعی اقامتگاه است که در هر اتاق آن چندین تخت قرار می‌دهند. اما این تخت‌ها هستند که اجاره داده می‌شوند نه اتاق. به‌ عبارت دیگر اگر در یک اتاق هاستل دو تا هشت تخت وجود دارد، بنابراین دو تا هشت مسافر می‌توانند در این اتاق اقامت کنند. بر این اساس امکانات رفاهی از جمله آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی به صورت مشترک استفاده می‌شوند.

هرچه تعداد تخت‌های موجود در اتاق بیشتر شود هزینه اجاره تخت کاهش پیدا می‌کند. معمولا اقامت در هاستل برای گروهی از دوستان که با هم سفر می‌کنند یا برای افرادی که به‌ دنبال سفر مقرون‌به‌صرفه هستند، ایده‌آل است.

انواع اتاق‌های هاستل

اتاق‌های هاستل

اتاق‌های هاستل

در هاستل دو نوع اتاق خصوصی و مشترک وجود دارد. نکته مهم این است که هزینه اجاره اتاق‌های خصوصی نسبت به اتاق‌های مشترک بیشتر است.

در اتاق‌های مشترک هاستل معمولا ۳ تا ۸ و در برخی موارد حتی ۱۰ تخت نیز وجود دارد. هزینه این چنین اتاق‌هایی با توجه به تعداد تخت‌های موجود و میزان امکانات تعبیه ‌شده در آن تغییر می‌کند. اتاق‌های مشترک برای افرادی مناسب است که تمایل دارند در سفرهای خود، تجربه اقامت با هم‌اتاقی را کسب کنند.

انواع تخت‌های هاستل

در پاسخ سوال هاستل چیست به موضوع اجاره دادن تخت‌ها اشاره کردیم و گفتیم که در هاستل، این اتاق‌ها نیستند که موضوع اجاره واقع می‌شوند.

یک‌ طبقه یا دو طبقه بودن تخت‌ها در هر فضایی به ابعاد اتاق بستگی دارد و تعیین‌کننده تعداد مسافرانی است که می‌توانند در هر اتاق اقامت کنند. وجود تخت‌های یک ‌طبقه در اتاق ظرفیت کمتر آن اتاق را نشان می‌دهد. در حالی‌ که اتاق‌ها با تخت‌های دوطبقه ظرفیت بیشتری دارند و شلوغ‌تر هستند. بنابراین اگر در اقامتگاه‌های شلوغ راحت نیستید، بهتر است اتاق‌هایی با تخت‌های دوطبقه انتخاب نکنید.

جذاب‌ترین هاستل‌های دنیا را بشناسید

ویژگی‌‌های هاستل خوب چیست؟

هاستل خوب

هاستل

شهر و منطقه

در حال حاضر در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان، کرمانشاه و چندین شهر بزرگ دیگر، هاستل تاسیس شده است. مسافران می‌توانند در سفرهای خود از آن‌ها برای اقامت کوتاه‌مدت یا بلندمدت استفاده کنند. با این ‌حال محل قرارگیری آن از نظر دسترسی به امکانات رفاهی شهر، مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و مراکز حمل ‌و ‌نقل بسیار حائز اهمیت شمرده می‌شود.

نحوه رزرو

در برخی از هاستل‌ها مانند هر محل اقامتی دیگری امکان رزرو آنلاین وجود دارد. اما در برخی دیگر، مسافران نمی‌توانند به ‌صورت آنلاین مدت اقامت خود را رزرو کنند.

اینترنت رایگان

از ویژگی‌های یک هاستل خوب، داشتن اینترنت است! در برخی هاستل‌ها می‌توانید از اینترنت رایگان بهره‌مند شوید.

امکانات جانبی مانند کمد

این محل اقامت مجموعه‌ای از اتاق‌های مشترک به ‌شمار می‌آید. بنابراین وجود کمدهایی با قابلیت قفل شدن در آن بسیار کاربردی و ضروری است.

وجود آشپزخانه با امکانات کامل

برخی از هاستل‌ها چند آشپزخانه، یخچال و اجاق گاز دارند. بنابراین مسافران می‌توانند بدون ازدحام جمعیت یا بدون نیاز به صف از امکانات و آشپزخانه استفاده کنند.

امکانات رفاهی مانند سالن بازی و حیاط

در برخی از هاستل‌ها امکانات رفاهی همچون کافی‌شاپ، استخر، سالن بازی و حیاط وجود دارد.

بوتیک هتل چیست؟

تفاوت هاستل و هتل

  • اولین و مهمترین تفاوت بین هاستل و هتل، هزینه اجاره اتاق در هتل در مقایسه با هزینه اجاره تخت در هاستل است. در هتل می‌توانید غذاهای خود را در رستوران سرو کنید و به ‌ازای آن هزینه جداگانه‌ای ‌بپردازید. در حالی‌ که در هاستل امکان پخت غذا در آشپزخانه برای شما فراهم شده است.
  • برای تعویض ملحفه و پتو باید هزینه جداگانه پرداخت کنند و نظافت برعهده خود مسافران خواهد بود. در حالی ‌که در هتل سرویس خواب روزانه تعویض می‌شود و نظافت اتاق برعهده نظافتچی هتل قرار دارد.
  • اقامت در هتل نسبت به اقامت در هاستل امن‌تر است.
  • معمولا در هتل‌ها تلویزیون وجود دارد، در حالی ‌که هاستل‌ها این امکان را در اختیار مسافران قرار نداده‌‌اند. در این شرایط مسافران می‌توانند با معاشرت با دیگران خود را سرگرم کنند. هاستل‌ها معمولا در نزدیکی مراکز شهر ساخته می‌شوند و به امکانات شهری دسترسی دارند. در حالی ‌که هتل‌ها در نزدیکی مکان‌ها و مناطق دیدنی و گردشگری شکل می‌گیرند.

با اقامت در هتل‌ های اسنپ‌تریپ می‌توانید یک اقامت راحت و به یاد ماندنی را تجربه کنید!

مزایا و معایب اقامت در هاستل

هاستل چیست

هاستل چیست

  • هزینه اجاره مقرون ‌به ‌صرفه
  • وجود امکاناتی همچون کمد برای نگهداری وسایل شخصی، آشپزخانه برای پخت غذا و خدمات رخت‌شویی
  • نزدیکی به مراکز شهر، مراکز خرید و مراکز تفریحی
  • امکان استفاده از اینترنت رایگان

از طرفی افرادی که با اطلاع از این‌که هاستل چیست به آن می‌اندیشند و در نظر دارند اقامت در آن را تجربه کنند باید معایب آن را نیز بشناسند. معایب اقامت در هاستل عبارت‌اند از:

  • ارائه امکاناتی همچون آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی به ‌صورت مشترک و در خارج از اتاق
  • عدم وجود حریم خصوصی برای مسافران
  • امنیت پایین در مقایسه با سایر اقامتگاه‌ها
  • شلوغی و ازدحام و عدم آشنایی برخی از مسافران با شیوه زندگی در هاستل

بهترین هتل‌های سه ستاره چالوس کدامند؟

دسته:هتل

مطالب مرتبط :

معرفی هتل اسپیناس پالاس تهران

معرفی هتل اسپیناس پالاس تهران

1 آذر 1402
بهترین هتل‌های ساحلی شمال ایران کدامند؟

بهترین هتل‌های ساحلی شمال ایران کدامند؟

15 مهر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد