بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

تاریخ انتشار : 8 آبان 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۸ آبان ۱۴۰۲
بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

تبریز، شهری زیبا و تاریخی در شمال غربی ایران بوده و با طبیعت استثنایی و تاریخ قدیمی خود تا به امروز تحت حکومت‌های مختلف قرار گرفته است. این شهر به میزان زیادی هدف حملات بیگانگان قرار گرفته و زلزله‌های متعددی باعث خرابی آن شده‌اند.

از آن زمان تاکنون، خانه‌های تاریخی زیادی باقی مانده‌اند که نمادی از گذشته بوده و خاطرات و رازهای فراوانی را در دل خود جای داده‌اند. اگر قصد سفر به تبریز را داشته اما هنوز مقدمات آن را آماده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به اسنپ تریپ بزنید. در اسنپ تریپ امکان رزرو هتل و بلیط هواپیما وجود داشته و تنها با چند کلیک می‌توانید این فرایند را انجام دهید.در این بلاگ، می‌خواهیم به معرفی چند خانه تاریخی تبریز بپردازیم که پیشنهاد می‌شود، از آن‌ها دیدن کنید.

معرفی بهترین خانه‌های تاریخی تبریز

اگر به اماکن تاریخی علاقه دارید، نام اسامی زیر را در ذهن خود بسپارید و در هنگام سفر به تبریز از آن‌ها دیدن کنید:

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار، از خانه‌های تاریخی تبریز

خانه استاد شهریار، محل زندگی و آثار این شاعر آذربایجانی بوده و امروز به یک موزه تبدیل شده است. شهرداری تبریز پس از وفات استاد، این خانه را خرید و تمام یادگاری‌ها و وسایل شخصی او را به نمایش گذاشت. با ورود به فضای داخلی خانه، می‌توانید سه‌تار مشهور شاعر شهریار را هم ببینید. این موزه، برای عموم مردم باز است.

  • آدرس خانه استاد شهریار: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه

خانه پروین اعتصامی

محل سکونت شاعر زن بزرگ ایرانی، پروین اعتصامی در منطقه چای کنار تبریز قرار گرفته است. حوض زیبا در حیاط و معماری قدیمی خانه پروین با مجسمه‌ای که روی پله‌های آن قرار گرفته قطعاً توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. پروین تا ۷۰ سالگی در این مکان زندگی کرد و در سال ۱۳۲۰ به علت بیماری درگذشت. بازدید از این خانه با مساحت ۹۰۰ متر مربع و نمای آجری قاجاری، شما را به دوران قدیم خواهد برد.

  • آدرس خانه پروین اعتصامی: خیابان چای کنار، نرسیده به پل شهید بهشتی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی‌ها (کوچه پروین اعتصامی) ، پلاک ۶

ارگ علیشاه تبریز، بنایی با قدمت ۷۰۰ سال!

خانه مشروطه

خانه مشروطه سومین خانه‌ تاریخی تبریز و محل زندگی حاج مهدی کوزه کنانی و مکانی برای جلسات مشروطه‌خواهان بوده است. شخصیت‌های مهمی مانند ستارخان و باقرخان در این خانه تصمیمات سیاسی مهم گرفته‌اند.

معماری خاص و زیبای خانه، با درها و پنجره‌های چوبی رنگی، ایوان بزرگ، درهای منبت‌کاری شده، ستون‌های استوار و حوضی که در قسمت میانی حیاط قرار گرفته، باعث زیباتر شدن این خانه شده است. در نزدیکی خانه یک بازار هم دیده می‌شود.

  • آدرس خانه مشروطه: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع

خانه سلماسی

خانه سلماسی، در دوران قاجار ساخته شده و دارای دو طبقه حیاط با حوض و باغچه‌هایی در اطراف آن است. در طبقه اول این خانه می‌توانید، تالار بزرگ با پنجره‌های ارسی رنگ و اتاق‌های جانبی را ببینید. همچنین زیرزمین خانه شامل حوض‌خانه، مطبخ و انبار بوده و ایوان‌ها با ستون‌ها و گچبری‌های زیبا طراحی شده‌اند.

خانه سلماسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و با عنوان موزه‌ سنجش نیز شناخته می‌شود. در این موزه، وسایل اندازه‌گیری و معیارهای سنجش دوره‌های مختلف برای بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.

  • آدرس خانه سلماسی: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، خیابان امام خمینی، خیابان مقصودیه

خانه مشروطه تبریز چه جذابیتی دارد؟

خانه امیر نظام گروسی

خانه امیرنظام گروسی

نمای داخلی خانه امیرنظام گروسی

سفر تاریخی خود به تبریز را با بازدید از خانه امیر نظام گروسی ادامه دهید. این شاهکار تاریخی در دوران ناصرالدین شاه قاجار و در یکی از محله‌های تاریخی شهر ساخته شده است. پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگارنگ زیبا و حیاط داخلی و بیرونی سرسبز و آرام خانه باعث شده تا جذابیت آن بیشتر شود. پیشنهاد می‌شود در این باغ زیبا گشتی بزنید و از آرامش و زیبایی آن لذت ببرید.

  • آدرس خانه امیر نظام گروسی: تبریز، محله ششگلان، خیابان شهریار، پشت مقبره‌الشعرا تبریز، جنب بیمارستان کودکان و مدرسه شیخ عطار

خانه حریری

خانه‌ حریری در تبریز، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خانه‌های این شهر بوده و متعلق به محمد آقا حریری، تاجر ثروتمند تبریز است. معماری و تزئینات موجود در خانه حریری بسیار جذاب بوده و دارای نقاشی‌های قاجاری، طرح‌های زیبا روی دیوارها و رنگ و نقش‌هایی منحصربه‌فرد است.

با ورود به خانه دو قسمت اندرونی و بیرونی را می‌بینید که با سقف‌های آینه‌ای مزین شده‌اند. این خانه به عنوان موزه‌ مطبوعات آذربایجان نیز شناخته شده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • آدرس خانه حریری: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان تربیت، کوچه‌ی نور هاشمی، پلاک ۱۳۲

خانه بهنام

خانه بهنام

خانه بهنام، از خانه‌های تاریخی تبریز

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی تبریز، خانه بهنام است. چیزی که از همان ابتدای ورود نظر شما را به خود جلب می‌کند، نقاشی‌های زیبای روی دیوارها و سقف، پنجره‌های رنگارنگ، گچ‌بری هنرمندانه و معماری داخلی و خارجی زیبای آن بوده که حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌کند. نمای ساختمان خانه بهنام با ترکیب آجرکاری و آینه‌کاری بسیار جذاب بوده و حوض میان حیاط در کنار باغچه و فضای سبز اطرافش فضای آن را دل‌پذیرتر ساخته است.

  • آدرس خانه بهنام: تبریز، ملاصدرا، خیابان ارگ جدید

بهترین شیرینی‌های تبریز، سفری به شیرینی باقلوا!

خانه صرافلار (موزه سفال)

خانه صرافلار در تبریز نیز یک خانه قدیمی بر جای مانده از دوره قاجار بوده و به خاندان صرافلار و علوی تعلق دارد. از دهه هفتاد این خانه به موزه سفال تبدیل و اجازه بازدید عمومی به گردشگران و مسافران داده شد. اکنون، این خانه به‌عنوان یک نمایشگاه دائمی و محل فروش صنایع دستی و سفال در تبریز فعالیت می‌کند.

  • آدرس خانه صرافدار: خیابان شمس تبریزی، کوچه صرافلار

خانه گنجه‌ای زاده

گنجه‌ای زاده در محله مقصودیه تبریز نیز یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی است. ساخت این بنا در دوره قاجار آغاز و پس از آن در دوره پهلوی مرمت و گسترش یافت. این خانه اکنون با مساحت حدود ۴۰۰۰ متر مربع و معماری نئوکلاسیک برگرفته از پنجره‌های چوبی بدون رنگ و ایوان‌های ساده، آماده پذیرایی از گردشگران است.

خانه گنجه‌ای زاده از دو قسمت شرقی که در دوره قاجار ساخته شده و بخش غربی که معماری مدرن دارد، تشکیل شده است. هر دو بخش سه طبقه هستند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. خانه گنجه‌ای زاده امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر تبریز شناخته می‌شود.

  • آدرس خانه گنجه‌ای زاده: استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله‌ی مقصودیه، روبروی دانشکده‌ی معماری

 

خانه اردوبادی

خانه اردوبادی در زمان حاکمیت رضاشاه و با استفاده از آجر و سنگ بنا شده است. این عمارت تاریخی در تبریز واقع شده و مساحت ۱۶۰۰ مترمربع و سه طبقه دارد. اردوبادی در گذشته به‌عنوان سفارت عراق و در طول جنگ جهانی دوم و اشغال تبریز توسط روس‌ها مورد استفاده قرار گرفت. امروز هم آن را به‌عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز و مرکز اسناد ملی می‌شناسند.

  • آدرس خانه اردوبادی: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، پلاک ۸۴

خانه‌ لاله‌ای

لاله‌ای، نام یک خانه تاریخی زیبا در تبریز است که در دوران پهلوی و توسط آقای فتح الله اوف بنا شد و سپس در سال ۱۳۵۰ توسط حاج حسین لاله‌ای خریداری شد. این خانه حدود ۹۰۰ مترمربع مساحت دارد و دارای دو طبقه است.

حیاطی مستطیل شکل و باغچه‌های پر از گل در اطراف خانه باعث شده تا فضایی زیبا در محیط خارجی آن ایجاد شود. همچنین نمای خانه نیز دارای پنجره‌های چوبی زیبایی بوده و دو ایوان با ستون‌ها و سرستون‌های گچی دارد. در دهه ۷۰ خانه لاله‌ای توسط میراث فرهنگی تبریز خریداری شد و هم اکنون به‌عنوان دفتر پژوهشی استاد یحیی ذکا و موزه تاریخی استفاده می‌شود.

  • آدرس خانه‌ لاله‌ای: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه‌ی صدر

خانه ستارخان

خانه تاریخی ستارخان در تبریز، محل زندگی و مبارزات ستارخان، سردار بزرگ مشروطه است. این خانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز شناخته شده و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. البته پس از درگذشت ستارخان، این بنا توسط نیروهای روسی تخریب شد و در دوره پهلوی اول دوباره بازسازی آن صورت گرفت.

معماری خانه ستارخان برای دوره پهلوی بوده و دارای درب چوبی و آجرکاری‌های قدیمی است. قسمت‌هایی از خانه، مانند حیاط‌ها و بیرونی‌ها، مطبخ و اصطبل‌ها اکنون دیگر ویران شده‌اند. بااین‌حال، جزئیاتی مانند زوارهای چوبی رنگ و تاریخ پنهان شده در این ساختمان، حس و حال قدیمی آن را کاملاً منتقل می‌کند.

  • آدرس خانه ستارخان: خیابان شمس تبریزی، کوچه امیرخیز، کوچه ستارخان غربی، پلاک ۲۱

سفری خاطره انگیز در دل تبریز

میدان ساعت تبریز

میدان ساعت، از خانه‌های تاریخی تبریز

در این مطلب به معرفی خانه‌های تاریخی تبریز پرداختیم. بنابراین می‌توانید در زمان سفر خود به این شهر، از آن‌ها دیدن کرده و از حس و حال تاریخی‌شان لذت ببرید. اگر شما هم در تبریز خانه‌ تاریخی را می‌شناسید، که جایش در میان اسامی گفته شده خالی است، حتماً آن را به این لیست اضافه کنید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402
بهترین شیرینی‌های تبریز، سفری به شیرینی باقلوا!

بهترین شیرینی‌های تبریز، سفری به شیرینی باقلوا!

3 خرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد