درباره اشیا ممنوعه در فرودگاه امام خمینی بیشتر بدانید

تاریخ انتشار : 18 مهر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۸ مهر ۱۴۰۲
درباره اشیا ممنوعه در فرودگاه امام خمینی بیشتر بدانید

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، فرودگاه اصلی کشور ایران بوده و لقب بزرگ‌ترین مجموعه حمل‌و‌نقل کشور را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه مخصوص پروازهای بین‌المللی بوده و به طور تقریبی در طول هر هفته نزدیک به ۷۰۰ پرواز خارجی را پوشش می‌دهد.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معروف مانند زاگرس، ایران‌ایر، کاسپین، تابان، ماهان، کیش‌ایر و… در این فرودگاه فعال بوده و مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند یا از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند، در همین مکان فرود آمده یا پرواز می‌کنند. در این مقاله به بررسی قوانین و مقررات گمرکی و اشیا ممنوعه در فرودگاه امام خمینی خواهیم پرداخت تا بتوانید با داشتن اطلاعات کامل در مورد آن‌ها سفر خود را با خیالی آسوده شروع کنید.

قوانین و مقررات فرودگاهی

قبل از هر چیز می‌خواهیم برخی از قوانین و مقررات فرودگاهی که تقریبا در تمام فرودگاه‌ها مشترک است، را معرفی کنیم. ممکن است شما هم برخی از آن‌ها را شنیده‌ باشید. البته این قوانین برگرفته از فهرست قوانین مشترک برخی از فرودگاه‌های بزرگ در جهان بوده و لزوماً برای تمامی فرودگاه‌ها صدق نمی‌کنند.

  • ممنوعیت حمل مایعات بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • عدم مخفی کردن مایعات در کیف دستی
  • نیاز به داشتن پاسپورت برای سفرهای خارجی
  • جدا کردن کمربند، ساعت و جواهرات برای عبور از دستگاه‌های مادون قرمز
  • رفتار مناسب با ماموران فرودگاه
  • نپوشیدن صندل
  • عدم شوخی با مواردی که امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد

قوانین گمرک فرودگاه امام خمینی

کالاهای ممنوعه در فرودگاه

کالاهای ممنوعه در فرودگاه

در گمرک فرودگاه امام خمینی نیز قوانین به خصوصی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. توصیه می‌شود در هنگام سفر، به این موارد دقت کرده و اطلاعات دقیقی درباره محدودیت‌ها و مقررات مربوطه به آن، قبل از سفر به دست آورید. در اینجا به چند مورد از قوانینی که در این مکان وجود دارد پرداخته شده است:

  • خارج کردن خاویار تنها با مجوز رسمی از شیلات مجاز است و حداکثر مقدار مجاز برای هر نفر ۱۲۵ گرم است.
  • صادر کردن فرش دستباف ایرانی حداکثر تا ۲۰ متر مربع مجاز است، اما به کشورهای سوریه، عراق و عربستان کاملاً ممنوع است.
  • مسافرانی که قصد وارد کردن موبایل دارند، باید قبل از ورود به کشور اقدام به ثبت‌نام موبایل خود در سامانه رجیستری ایمی کنند.
  • خروج زعفران با حداکثر وزن ۱۰۰ گرم مجاز است.
  • استفاده از برخی از ابزارها و وسایل، نیازمند دریافت مجوز و موافقت گمرک است.
  • وارد کردن دخانیات و سیگار تنها به میزان محدودی مجاز است؛ مثلاً یک باکس سیگار یا ۲۰۰ نخ سیگار برای هر مسافر.
  • خروج اشیاء عتیقه و باستانی که ارزش فرهنگی دارند نیز بدون مجوز ممنوع است. برخی از آثار هنری و فرهنگی ممکن است تحت شرایط خاصی اجازه خروج داشته باشند.

همه چیز درباره فرودگاه امام خمینی تهران

خروجی طلا و ارز در فرودگاه امام خمینی

برای خروج طلا و ارز در فرودگاه امام خمینی نیز قوانین مشخصی وجود دارد. حداکثر مبلغی که به عنوان ارز می توانید با خود حمل کنید، ۵ هزار یورو یا معادل هر ارز دیگری است. افرادی که بخواهند بیشتر از این مبلغ را با خود ببرند، باید حتماً آن را اعلام کنند تا در صورت نیاز بررسی شود؛ همچنین خروج جواهرات شخصی تا حداکثر وزن ۱۵۰ گرم هیچ مشکلی ندارد.

می‌توانید اشیای نقره تا وزن ۳ کیلوگرم را به‌راحتی با خود حمل کنید و در مورد سنگ‌های گرانبها با حداکثر یک قیراط وزن، امکان انتقال وجود دارد و در صورت داشتن مقادیر بیشتر باید حتماً آن را اعلام کنید.

در نظر داشته باشید که هر یک از این قوانین عنوان شده، ممکن است در طول زمان و با توجه به شرایط مختلف تغییر کند؛ بنابراین قبل از شروع سفر، حتماً آن را از دفاتر هواپیمایی یا فرودگاه بپرسید.

کالاهای ممنوعه خروجی در گمرک فرودگاه امام خمینی

در فرودگاه امام خمینی انتقال برخی از کالاها ممنوع بوده و به هیچ عنوان اجازه ورود یا خروج آن‌ها به شما داده نخواهد شد؛ در این میان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وسایل قمار مانند کارت‌های پوکر، تاس و دیگر دستگاه‌های شانس
  • نوشیدنی‌های الکلی مانند شراب، بیراهه و الکل صنعتی
  • هر نوع ماده مخدر، از جمله قند، کوکائین، هروئین و… .
  • سلاح‌های سرد مانند چاقو، خنجر و سلاح‌های گرم مانند تفنگ و… .
  • مواد محترقه و منفجره با قابلیت ایجاد آتش‌سوزی یا انفجار
  • کتاب، نشریات و تصاویر مغایر با شئونات اسلامی و عرف اجتماعی
  • فیلم‌ها و محتواهای تصویری مغایر با قوانین و اصول اسلامی و عرف اجتماعی کشور
  • اشیاء باستانی، آثار هنری تاریخی و کالاهایی با ارزش فرهنگی و تاریخی

البته این موارد تنها برخی از کالاهای مربوطه هستند و لیست کامل ممنوعیت‌ها ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت باشد. بهتر است قبل از آنکه به فرودگاه مراجعه کنید، این موارد را در ذهن خود بسپارید.

داروهای ممنوعه در فرودگاه امام خمینی

برای حمل دارو در فرودگاه امام خمینی، نیز قوانینی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. داروهای ممنوعه در فرودگاه شامل محصولات حاوی مواد مخدر مانند مرفین، متادون، اپیوم و کدئین فسفات، داروهای تزریقی مانند الفتانیل، نالوکسال و پتیدین، داروهایی با محدودیت‌های خاص مانند آن‌هایی که نیاز به مجوز دارند و مواردی از این قبیل خواهند بود. در صورتی که حمل این داروها ضروری است باید قبل از سفر با مسئولین گمرک تماس گرفته و همچنین نسخه رسمی را از پزشک خود دریافت کنید.

بهترین هتل‌های فرودگاهی ایران کدامند؟

لیست داروهای غیرمجاز

چمدان‌ها و داروهای غیرمجاز در فرودگاه امام خمینی

چمدان‌ها و داروهای غیرمجاز در فرودگاه امام خمینی

اگر بخواهیم یک لیست کامل از داروهای غیر مجاز را داشته باشیم می‌توانیم به استامینوفن کدئین، تی دول ۱۰۰، کلداکس، رای دول ۱۰۰، سوداکلد، کلونازپام، دیفنوکسیلات، سودافد، افرین، کلرودیازپوکساید، بنسکال و کلداستاپ اشاره کنیم. البته برخی از این داروها با نسخه پزشک قابل حمل هستند.

کالاهای مجاز مهاجران ایران

تا اینجا به کلیه کالاهای غیر مجاز در فرودگاه پرداختیم اما بهتر است بخشی را هم به معرفی برخی از کالاهای مجاز مهاجران ایرانی که وارد کشور می‌شوند، اختصاص دهیم:

  • هر مسافری مجاز است سقف ۱۰ هزار یورو ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به کشور وارد کنند. ورود ارز بیش از این مقدار نیازمند هماهنگی با گمرک است.
  • ورود طلا، نقره و سایر فلزات گرانبها با مقدار حداکثر ۱۵۰ گرم بدون محدودیت امکان‌پذیر است، اما ورود مقادیر بیشتر از این، باید با گمرک هماهنگ شود.
  • برای ورود حیوانات به داخل کشور گواهی را از سازمان‌های مرتبط در کشور مبداء و همچنین گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست ایران را داشته باشید. در غیراین صورت امکان ورود آن‌ها وجود نخواهد داشت.
  • برای ورود داروها نیز تنها می‌توانید مکمل‌های غذایی و داروهایی را که مجوزی از سازمان‌های قانونی مانند وزارت بهداشت داشته و با گمرک هماهنگ هستند، را انتخاب کنید.
  • در هنگام ورود به کشور هر مسافری می‌تواند، یک باکس معادل ۲۰۰ نخ یا ۵۰ عدد سیگار برگ را بدون مشکل همراه داشته باشد. همچنین میزان مجاز تنباکو ورودی برای هر مسافر ۲۵۰ گرم است.
  • برای لوازم خانگی و اشیای شخصی نیز قوانینی وجود دارد. تنها ایرانیانی که بیشتر از یک سال در خارج از کشور اقامت داشته‌اند یا اتباع خارجی که برای اقامت به کشور وارد می‌شوند، می‌توانند این کالاها را وارد کنند.
  • خروج کالاهای ایرانی که به عنوان کالاهای شخصی و بدون قالب تجاری محسوب می‌شوند، مجاز است. این کالاها شامل لوازم شخصی نو یا دست دوم هستند که برای استفاده شخصی خریداری می‌شوند. البته در نهایت این گمرک است که در مورد تجاری یا شخصی بودن کالاها تصمیم می‌گیرد.
  • برخی از کالاهای وارداتی نیز بر اساس قوانین گمرک فرودگاه‌های ایران امکان ورود به داخل کشور را دارند. در این میان می‌توانیم به تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، اسباب بازی‌های بزرگ، بذر و نهال، لوازم جانبی موبایل، نوت بوک‌ها، دوربین عکاسی، کامپیوتر، دوربین فیلمبرداری، دوربین‌های مداربسته، موبایل، پارچه و لوازم جانبی، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر موارد مشابه اشاره کنیم.

بهترین موقع برای رسیدن به فرودگاه چه زمانی است؟

خرید آنلاین بلیط سفر و کسب اطلاعات بیشتر از قوانین گمرکی

 

برای شروع سفر به دیگر کشورهای جهان نیازمند تهیه بلیط هستید. بلیط سفر خود را می‌توانید به صورت اینترنتی از سایت‌های معتبری مانند اسنپ تریپ تهیه کرده و پس از تایید، تنها در زمان مقرر در فرودگاه حضور داشته باشید. در این سایت‌ها می‌توانید قوانین مربوط به هر فرودگاه و همچنین قیمت بلیط و به طور کلی تمامی اطلاعاتی که برای پرواز به آن‌ها نیاز دارید، را بررسی کرده و در نهایت با پرداخت هزینه نهایی بلیط، سفری خاطره‌انگیز را آغاز کنید. شما می‌توانید بلیط هواپیما ی خود را به هرجای دنیا با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ بخرید.

دسته:Uncategorizedپروازمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد؛ قطعه ای زیبا در اطراف یک کلان شهر

2 اردیبهشت 1403
زیباترین جزایر ایران کدامند؟

زیباترین جزایر ایران کدامند؟

1 آذر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد